Kuulokevahvistin

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja make84, 04.07.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. SiiliMulkeroinen

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2013
    Viestejä:
    3 219
    Itekki kans tuli väsättyä kuulokevahvistin. Helppo rakentaa, tyylikäs ja halpa. Ihan hyvin rokkaa.

    [​IMG]
     
  2. Ram

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    429
    Onko tuo joku valmis diy setti?
    Mistä hommasit ?
     
  3. P701

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2009
    Viestejä:
    245
    Tuohan on valmiiksi suunniteltu setti jonka komponentit kolvataan setin omaan piirilevyyn. eBaystahan noita näkyy saavan www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=diy+headphone+amp
    Vaikuttaa melko pitkälti Cmoy tyyliseltä (eli mahdollisimman yksinkertainen piiri oparin ympärille, jossa on äänisäätöpotikka, sekä singnaalin vahvistus feedbackillä), liekkö 1-kanavainen opari per äänikanava. Tuossa kun ääni lähtee suoraan oparin jälkeen niin kannattanee pitää silmällä oparin lähtöimpedanssia sekä ulosanto virtaa.
    Toivottavasti noita elektrolyytteja ei ainakaan käytetä ac-coupling konkkina.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2016
  4. SiiliMulkeroinen

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2013
    Viestejä:
    3 219
    Ebaysta. CMOY kuulokevahvistin. Jotain >7€ ylöspäin. Ite maksoin reilu 11 euroa (jos ei halua odotella liikaa). Kaikki valmiina kunhan kolvaa vaan kiinni. Pleksi ihan semi laadukasta (uritettu). Veden alla joutuu vaan irrottaa suojapahvit. En ole mittaillu paljon anti tuossa mutta kuulon perusteella liian iso lähtö impedanssi 32 ohmin kuulokkeille kun ylä-äänet korostuu. Oli se kyllä ihan kiva pikku projekti. Otan vinkkejä vastaan jos tuosta voi tuota impedanssia alentaa johkin <4 ohmiin niin olisin tyytyväinen.

    [​IMG]
     
  5. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    C3 ja C4 on pahassa paikassa tosiaan.

    Niiden vaihdolla olisi suurin vaikutus äänenlaatuun. Tosin jos arvoja pienentää paljon, niin ainakin basso kärsii, tämän olen itse huomannut. Ehkä impedanssikin, mutta ei ole mittavälineitä..

    edit: en siis kuulokevahvistinta ole tehnyt, pelkästään D-luokan vehkeitä referenssipiirustusten pohjalta ..
     
  6. SiiliMulkeroinen

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2013
    Viestejä:
    3 219
    Nojuu. Ite käyttelen edelleen modattua SuperPro DAC707. Löysin SHARP EA-551V virtalähteen sille. Tein löydön kaapin nurkista (JES!). Noissa erillisissa vahvistimissa tulee huonona puolena sekin kun joutuu sitten käyttää erillistä virtalähdettä ja muuntajan mökä vaikuttaa äänenlaatuun.
     
  7. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    Tuolla on vaan elektrolyyttejä signaalitiellä. Se on kuulemma paha. C3 ja C4 on just ennen ulostuloa. Mutta ei niitä muovikonkkia ole 220uf arvoilla.

    Jos on aikaa ja työtä et vieroksu, tilaa joku pienenpieni muovikonkka ja juota se piirilevyn alapuolelle samoihin kantoihin kuin C3 ja C4.
     
  8. SiiliMulkeroinen

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2013
    Viestejä:
    3 219
    Voishan tuota kokeilla. Isoimmat mitä löytyy nyt on 3,6uF, 3 x 2 cm. Pienin on 1,5 uF, ei sekään mikään pieni ole.

    Edit. Ei siitä kaunista tule kun piirilevyä ei ole suunniteltu noin.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2016
  9. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    Vielä pienempää. Muuten ei mene kotelo kiinni.

    Ei ole oma kuva, mutta jotain tuollaista:
    [​IMG]
     
  10. SiiliMulkeroinen

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2013
    Viestejä:
    3 219
    Juu, tajusin :) Ei tommosia sieviä palikoita ole nyt lähettyvillä. Tosin vois tilailla jotain kivaa myöskin. Huomenna lähtee ihan muut jutut käyntiin niin ei välttämättä ole aikaa. Wilmaa varmaan suositteleet edelleen ekana?
     
  11. P701

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2009
    Viestejä:
    245
    Siis nykyiseltään tuo kuulokevahvistin ei käytännössä tee muuta kuin vie sen äänisignaalin noiden elektrolyyttien+vastuksien läpi input osiossa, sen jälkeen se menee opariin jossa vahvistus x3, jonka jälkeen taas noiden vastuksien (47ohm, jotka oikeasti saisi olla esim 6 tai pienemmät, turhaa lisäämässä noin paljon lähtöimpedanssia)+elektrolyytin läpi, lopputulos äänikortin ulostuloon on todennäköisesti vain leikkaantunut alataajuudet + lisääntynyt kohina (noise).
    Tuossa näemmä tehty 2-kanavaisella oparilla niin, että otettu toinenkin kanavoista käyttöön rinnalle.

    Totta, C3/C4 konkan kapasitanssilla suora vaikutus alataajuuksiin sekä impedanssiin.
    Sekä noi C7 + C8. Jos pienennät näiden konkkien kapasitanssia, niin se vaikuttaa alapään leikkaus "käyrään". Eli noi konkathan siis tuommoisessa kytkennässä suodattaa DC:n ja päästää läpi vain AC audiosignaalin. Konkassahan impedanssi kasvaa taajuuden madalluttua, eli periaatteessa teoriassa taajuus 0Hz = DC = ääretön impedanssi. DC saattaa rikkoa kuulokkeet.

    Tosin tässäkin on toinen muuttuja, eli tuo vastus R12/R13. Sen resistanssia suurentamalla saat korjattua tuota oparille menevää alapään leikkaus suhdetta. Ei nyt varmaan mitään älyttömän isoa kuitenkaan kannata, joku 200-300kOhm max. Sillä sekin lisää kohinaa.

    Joo, noiden elektrolyyttien tilalla/rinnalle jotain muovikonkkia, muistaakseni polypropyleeniä äänipiireihin suositellaan. eBaysthan noitakin jonkinlaisia saa.

    Itse varmaan laittaisin C7/C8 tilalle jonkun ~1uF polypropyleenin (mikäli n. puolet pienempi saatavilla niin R12/R13 2x suuremmaksi), sillä tuo 22uF on muutenkin ihan turhan yläkantissa tuossa kohtaa. 1uF konkalla ominaisimpedanssi 20Hz siinä 10kOhm tai alle, niin 100kOhminkin kanssa jää aivan tarpeeksi sitä signaalia läpimentäväksi oparille.
    R8/R9/R10/R11 pienemmäksi, 1-6ohm alueelta. Riippuu tietysti myös vähän, mitä kuulokkeita ajelee.
    Poistaisin varmaan tuon gaining, mikäli ei oikeasti tarvetta lisätä ääntä ja haluaa minimoida kohinan. Eli R6/R7 irti ja voi laittaa R4/R5 jumppi langalla. Mutta pitää huomioida, että kaikki oparit ei ole unitygain.
    Ottaisin varmaan potikankin irti signaalitieltä, mikäli ei oikeasti tarvetta säätää ääntä siitä.
    C3/C4 rinnalle/tilalle muovikonkka, tai ilman konkkiankin voi, jos "uskaltaa". Ennen opariahan mahdollinen DC suodatetaan jo pois, joten ainut mistä sitä DC:tä voi tulla on mahdollisesti jotain pientä oparilta. Tuskin mitään kuulokkeita tappavaa.
    Tässä vaan kannattaa olla kapasitanssiltaan suuri konkka, koska se on sarjassa suoraan ennen kuulokelähtöä ja pienempi kapasitanssihan taas nostattaa impedanssia ja leikkaa myös enemmän alapäätä = ei hyvä. Suurempi kapasintanssi tarkoittaa vaan taas isompaa hintaa ja mahdollisesti suurempaa fyysistä kokoa.
    Toisaalta, jos käytät ulostulossa (C3/C4) konkkaa, niin tuon C7/C8 voi ihan hyvin vetää jumppilangalla.

    Jäljelle jäisikin sitten aika pelkistetty "lähtöimpedanssin madaltaja" kuulokkeille, josta kaikki "ylimääräinen" krasittu pois.

    Tietysti vielä yksi ihan varteenotettava modi olisi, että R1/R2 tilalle TLE2426.
     
  12. SiiliMulkeroinen

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2013
    Viestejä:
    3 219
    Nonni näillä sitten liikenteeseen. Kiitoksia hyvästä vastauksesta :) Palailen sitten kun saan osia kun ehtii taas.
     
  13. Tiihokatti

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2012
    Viestejä:
    3 579
    Dodih, nyt on O2 korjattu ja hyvin rokkaa. Toivottavasti tuo toinen ehjänä säilynyt 4556AD ei enää kosahda, tosin nappasinkin mukaan ylimääräisiä opareita varalle kun postikulut ovat mitä ovat Sveitsistä tilattaessa.
     
  14. pekste

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2004
    Viestejä:
    335
    @Tiihokatti Olisiko yhtään myydä ko. opareita, kun omastanikin pamahti. Onneksi oli toinen kitti O2:ta, mistä lainasin. Olisi kuitenkin ihan kiva saada molemmat toimintakuntoon.
     
  15. Tiihokatti

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2012
    Viestejä:
    3 579
    Head 'n' Hifin postitus maksu onkin vain 1,85€ eikä ~10€.
    Kun pistät weekly priority mailin niin head 'n' hifi palauttaa ylimääräiset postikulut ja lähettää paketin kirjeenä (suoraan laatikkoon). Ja paketti tuli kolmessa arkipäivässä perille, postien refund tuli noin viikossa.
     
  16. Team_Slow

    Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Viestejä:
    6 881
    Tarvitsisin hieman apua kun on muutoksia tulossa kokoonpanoon. Minulta löytyy tämmöiset:
    Maverick Audio Tubemagic D1 Plus Edition, Genelec 2x6010A + 5040A sekä AKG K550. Kaikki kiinni tietokoneessa. Tarkoitus olisi nyt kun sain TV:n (Samsung UE55J6282) siirtää siihen DAC sekä Genelecit ja ostaa Sennheiser RS175 kuulokkeet siihen. Materiaalit joita katson/kuuntelen tulee HDMI pitkin tietokoneesta/digiboksista. Tällä hetkellä ajatus on liittää nuo Sennheiserit telkkarin kuulokeliitäntään koska dacista ei ole mitään hyötyä sen kanssa ja Dacin mihin kaiuttimet tulee liitän optiseen liitäntään.

    Tietokoneeseen olisi tarkoitus jättää AKG K550 mutta ei kaiuttimia ollenkaan joten ilmeisesti minun kannattaisi ostaa pelkkä kuulokevahvistin siihen? Mikä olisi hyvä noille kuulokkeille? Pidän bassosta ja äänen säädön tulisi olla kätevässä paikkaa. Samoin toivoisin että se tulisi kiinni optisella kaapelilla koska minulla on oikean mittaiset kaapelit yms. valmiina. (minulla on keskusyksikkö normaalia kauempana).

    Mitä netistä olen lukenut on FiiO - E10K Olympus hinta/laatusuhteeltaan paras? Amazonista irtoaisi 85€ hintaan toimitettuna joten heitänkö sen tilaukseen?
     
    Viimeksi muokattu: 29.09.2016
  17. dmntn

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2009
    Viestejä:
    46
    Tässä mietiskelin tuon O2+ODAC kombon tilaamista. Mitä eroa tällä ja tällä käytännössä on? Saakos tuohon "ei digitaaliseen" jonkun muunkin DACin kiinni, siten että käyttää pelkästään tuon vahvistinta?
     
  18. jalkku!

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2014
    Viestejä:
    23
  19. ep-l

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2009
    Viestejä:
    224
    Riippuu varmaan mikä laite nyt on kuulokkeiden toisessa päässä. En muista kuulleeni mitään hyvää alle satasen kuulokevahvistimista tai usb-dac comboista. Heitän samalla oman budjettilaitteen asiantuntijaraadille: FiiO K1, 40 us$ aliexpressissä (valmistajan virallinen kauppa).
     
  20. siperiankuu

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Viestejä:
    555
    Miettisin kyllä ensin sitä, että kannattaako tuo kuulokepäivitys, ellet ole jo käynyt vertailemassa kuulokkeita ja todennut päivityksen kannattavaksi. Oon itse omistanut aikoinaan DT-440-kuulokkeet ja mielestäni noi Audio-Technicat ovat aika lähellä sitä laatua kaikin puolin.
     
    Viimeksi muokattu: 03.01.2017
  21. jalkku!

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2014
    Viestejä:
    23
    Tällä hetkellä kuulokkeet emolevyn äänikortissa (Asus Z87-A), mutta ongelmana tosiaan on siitä aiheutuva staattinen melu muista komponenteista.
     
  22. siperiankuu

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Viestejä:
    555
    Noissa halpisvehkeissä voi olla omat surinansa sisäänrakennettuina. Eikä aina edes niin halpa tarvitse olla. Ensimmäinen kuulokevahvistimeni, Fubar IV, päästi pientä taustasuhinaa. Onnekseni korkeamman impedanssin kuulokkeilla se filtteröityi itsestään pois, koska suhina ei ollut sidoksissa käytettyyn äänenvoimakkuuteen.
     
  23. JyriH97

    Rekisteröitynyt:
    08.11.2013
    Viestejä:
    271
  24. jalkku!

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2014
    Viestejä:
    23
    Hmm, mikäköhän olisi sitten järkevin tapa päästä eroon suhinoista ja muista meluista :/
     
  25. Tiihokatti

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2012
    Viestejä:
    3 579
    O2 vahvistin tai Audioquest Dragonfly DAC/amp käytettynä? Aika vaikea löytää pienen impedanssin luureille sopivaa vahvistinta, suurin osa noista halpis-vahvistimista mitä löydät suomen kaupoista on suunniteltu korkean impedanssin kuulokkeille (taustasuhinaa, bassot sekaisin korkean lähtöimpedanssin takia, yms).

    Fiion vehkeet tulee mieleen hyvänä vaihtoehtona halpis-luokasta, mutta niitä vain ei saa suomen kaupoista.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti