Kulttuurin rikastuminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja cam70, 18.06.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Boack

Rekisteröitynyt:
    28.04.2004
    Älä puhu paskaa. Itse olen suorittanut DI-tutkinnon siten, että ainoastaan yksi kurssi luennoitiin englanniksi (poislukien toki varsinaiset englannintunnit). Ja siihenkään kurssiin sen englanninkieli ei tuonut mitään lisäarvoa.

Joten on täyttä paskapuhetta, että kursseja pidettäisiin englanniksi vain suomalaisten vuoksi.

2. Steeltape

Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Eli siis et tajua.

Perustelusi oli typerä ja pätemätön.

Et vastannut kysymykseen. Kiertelyä, kiertelyä.

Saattaa olla, eli pistetään pirusti rahaa henkilöön joka jopa saattaa hyödyttää koko maailmaa. Kuulostaa uskonnolliselta perustelulta. Ehkä hän on jopa Jeesuksen toinen tuleminen?:eek:

Ja tämä ei liity mitenkään esittämääni kysymykseen.

Järjetön väite ja vailla perusteluita.

Oletko joku 6-vuotias? "Tee ite paremmin." Lapsellista.

Ja sitähän en ole ehdottanutkaan.

Miksi ei ole?

Kuinka kaltevan osaat pinnasta tehdä?

En ole sanonut mitään tuohon viittaavaa. Vain sen, että se on järjetöntä jos valtaväestön edustaja ei omassa kotimaassaan voi saada koulutusta omalla äidinkielellään.

Eikös he ole jo siellä?

Ei, vaan oikein.

Lisää sitä pinnan kaltevuutta ja tietenkin vailla perusteita.

Ja miksi sitä ei ole saatavilla? Eikö korkeakouluista tosiaan sinusta löydy sen verran kieliä ymmärtäviä ihmisiä että osaisivat kääntää sitä materiaalia? Tuo on sinun väitteitesi heikoin kohta, että väität ettei materiaalia voi millään saada muka suomeksi, ikään kuin kukaan siellä ei osaisi suomea.

Ja edelleenkään tuo pelleily ei mene läpi. Minä voin kritisoida asioita ilman että minun pitäisi ne korjata.

Ja BTW, meidän pitää lopettaa tämä tähän. Ketjun aihe on aivan muuta kuin tätä. Ehkä aiheelle on osuvampi ketju jossain.

3. jlokka

Rekisteröitynyt:
    07.02.2013
    Kuka näin haluaa?

Mistä vedit salaliitot tähän.

4. JCSH

Rekisteröitynyt:
    02.02.2009
    Miksi koulutusta olisi jotenkin pakko saada omalla äidinkielellään kun ei kuitenkaan voi tehdä sitä koulutusta vastaavia töitä äidinkielellään?

Miksi pitäisi kouluttaa turhia työntekijöitä?

5. poroseksuaali

Rekisteröitynyt:
    11.09.2009
    En valitettavasti ole ajatustenlukija.

Mutta ainakin minulla oli perustelu. Sinä puolestasi et ole perustellut mitään.

Vastasin kyllä kysymykseen. Joskus vastaukset eivät vain miellytä, mutta se on elämän tosiseikka, jonka kanssa on opittava elämään.

Koulutus on investointi. Jotkut investoinnit maksavat itsensä korkojen kanssa takaisin, jotkut ovat hukkaan heitettyä rahaa.

Se on esimerkki siitä, miten yhden valtion tekemät investoinnit hyödyttävät koko maailmaa. Joten kyllä se liittyy hyvin oleellisesti esittämääsi kysymykseen.

On se kyllä ihan perusteltua. Kaikkea opetusmateriaalia ei ole suomenkielellä saatavilla. Esimerkiksi seuraava teos, joka on kurssikirja:

Understanding Molecular Simulation, Second Edition: From Algorithms to Applications (Computational Science): Daan Frenkel, Berend Smit: 9780122673511: Amazon.com: Books

Kurssi ja oppimateriaali oli englanniksi. Löysin kyllä yhden suomenkielisen opuksen, joka liittyi vähän aiheeseen, mutta itse ohjelmointiosuutta suomenkielisessä teoksessa ei ollut. Miten itse järjestäisit tuon kurssin suomeksi? Minulla ei nimittäin ole ideoita sillä saralla.

Oletko itse, jos et kerran mitään muuta kommentistani ammentanut kuin tuon?

Oletko joku sosialisti? Kitiset ja vingut ja poljet jalkaa kun asiat eivät ole haluamallasi tavalla, sitten tunget sormet korviin, suljet silmät ja toivot, että joku muu korjaa epäkohdat. Itse arvostan enemmän "can-do" -asennetta. Jos haluat muuttaa tuon asian, ala muuttamaan sitä, mutta älä tule minulle vinkumaan ja marisemaan.

Selvennätkö sitten mitä ehdotat? En nimittäin saa nyt annistasi mitään muuta irti kuin sen, että sinua vituttaa jokin mitä et osaa määritellä.

Koska edistyneemmät kurssit ovat niitä, missä käsitellään uusia aihepiirien edesottamuksia, teorioita ja teoreemoja. Pelkkien peruskurssien turvin ei pahemmin enää luoda teknologisia mullistuksia.

Edelleen, koska sinä et ole nytkään tuottanut muuta kuin jalanpolkemista, jää minun vastuulleni arvuutella mitä sinä yrität tuohtumuksissasi sanoa. Pyydän anteeksi, jos et tätä tarkoita.

Ja minä sanon, että jokaista kurssia ei ole mahdollista järjestää valtaväestön edustajan äidinkielellä. Mikä tässä on sinulle vaikea ymmärtää?

Pitkälti ovatkin, mutta on meillä vielä muutama kohtalaisen fiksu kaveri ihan koto-Suomessakin.

Aijaa. No meillä on sitten tässä pieni mielipide-ero. "Oikein" on vähän hankala määritellä, ja jäävään itseni "oikeiden asioiden" absoluuttisesta määrittelemisestä. Sen vuoksi katson, että toiseksi paras vaihtoehto on kustannustehokkuus.

Jos 4/5 osaa kursseista karsitaan vittuun koska ne ovat englanniksi johtuen siitä, että materiaalia ja opetusta ei voida järjestää suomeksi, niin mitä näiden alojen opiskelijoille tapahtuu? En edelleenkään osaa arvata mitä sinä tarkoitat, koska omat argumenttisi ovat sisällöltään ainoastaan vittuilua.

Ehdotatko, että pakotetaan nämä ihmiset kääntämään materiaalia suomeksi? Onhan siellä ihmisiä, jotka osaavat suomea. Kukaan itse niiden asioiden parissa pyörivä ihminen ei kuitenkaan ole katsonut tarpeelliseksi kääntämään niitä materiaaleja suomeksi. Johtuisikohan se siitä, että ne ihmiset, jotka sitä materiaalia käyttävät ja jotka niiden parissa pyörivät priorisoivat muita asioita?

Tästä johtuen: Ole hyvä ja pätevöidy ja ala kääntämään. Saat laitoksella töissä ollessasi ihan itse päättää minkälaisten asioiden parissa haluat viettää aikaa. Itse en näe hyötyä siinä, että irroitetaan tutkija tutkimuksen tekemisestä kääntämään jotain vitun oppikirjaa vain, että jollekin murolle tulee siitä parempi mieli.

Kritiikisi ovat täynnä aukkoja ja melkolailla umpipaskoja.

Kunhan minulla on viimeinen sana.

6. poroseksuaali

Rekisteröitynyt:
    11.09.2009

Mikä on kritiikkisi punainen lanka? Mistä tuo rallienglantivaihtariasia tuli?

7. Leopardi

Rekisteröitynyt:
    17.09.2006

Kehitys kehittyy :D

8. Melbac

Rekisteröitynyt:
    15.01.2001
  9. SepeSusi

Rekisteröitynyt:
    10.10.2014
    Sinänsä tämä koko keskustelu tästä kehityksestä on täysin turha, jos on valkoinen hetero mies. Ainoa mitä VHM tästä kärsii on vähemmän alkoholia julkisesti mutta voi pössytellä sen tilalla ja mitään ei menetä kunhan kumartaa allahia sopivissa paikoissa muodon vuoksi.

Naiset, hintit, lesbot sun muut sukupuolenvaihtaja friikit tästä kärsii kun kun nuo islamistit ovat enemmistö. Pääsevät kivasti roikkumaan nahkurin orsille jos uudet säännöt ei maita mutta VHM saa vain laillisen oikeuden pieksää akkansa. Oikein imaamin ohjeilla.

Mutta koska suvakki friikit on tyhmiä, niin ne saa mitä tilaa.

Sinänsä sääli että tasa-arvoinen yhteiskunta tuhoutuu tälläisen tyhmyyden takia mutta se on sitten voi voi. On sitä pahempaakin tapahtunut, olen joskus saanut kylmän pizzan esimerkiksi.

Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla... pitää kyllä tässä niin hyvin paikkansa.

10. Mikä siinä oikein on, et ali-ihmisten (siihen lukeutuu kaikki mellakoitsijat ja muut sankarit niin sukupuoleen kun ihonväriin katsomatta) pitää paskoa sivullisten autot, muu satunnainen omaisuus ja sitten vielä poltetaan omat mestat jonka jälkeen valitellaan kun lähikauppa on poltettu ettei oo ruokaa ja kaiken kukkuraks käydää jengin päälle jotka koittaa tulla jeesaa jos joku on saanu kivestä ohimennen kupoliin.

11. SepeSusi

Rekisteröitynyt:
    10.10.2014
    Kun on sontakasassa syntynyt, siinä koko ikänsä rypenyt ja yleistä heikkolahjaisuutta vielä päälle, ihan ihonväristä riipumatta, niin noin vaan käy. Kumma kyllä, nuo kaikki ovat yleensä samoilta sontakasoilta mutta koska olen aidosti suvaitsevainen ihminen, niin ei viitsi yleistää.

Ei apinasta ihmistä saa vaikka pukisi frakin ylle, vaan lajille luontainen käyttäytyminen jatkuu.

12. jlokka

Rekisteröitynyt:
    07.02.2013
    Mielestäni on kohtuutonta, että kantaväestö kärsii kun muutaman vieraskielisen vuoksi luento pidetään englanniksi.

Jos ulkomaalaiset opiskelijat osallistuvat muiden tavoin luennolle, ei silloin tarvitsisi periä lukukausimaksuja. Jos taas joudutaan tekemään poikkeusjärjestelyjä, niin silloin kulut olisi perittävä.

Tule katsomaan menoa Oulun yliopistolla.

13. Crasso

Rekisteröitynyt:
    11.07.2012
    Ei jumalauta tässä puhuta siitä, että työkkärin kassalla ei saisi palvelua kotimaisella. Nyt puhutaan yliopistosta, jossa jokaisen on osattava riittävästi englantia.

Ja niitä luentoja EI pidetä vaihtareiden takia, vaan koska usein hyvä lähdemateriaali ja luennoitsija on saatavissa helpommin englanniksi kuin suomeksi.

14. mansikki

Rekisteröitynyt:
    14.03.2013
    Ja lähdemateriaalin kielikö sanelee opetuskielen? Miksi lääkiksessä ei opeteta sitten latinaksi, kun sillä kielellä on hyvää lähdemateriaalia? Ja kirkkohistoriaa muinaiskielillä?

15. Karhuherra

Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Hyvää lähdemateriaalia latinaksi? Anteeksi mitä?

16. Crasso

Rekisteröitynyt:
    11.07.2012

Sekä kirkkohistorian että lääkiksen osalta on kyllä lähdemateriaalia kiitettävästi suomeksi, mutta jos syvennyt esim hyvin spesifiseen neurologian osaan tai tutkit vanhoja kirkon dokumentteja niin kieltä on osattava. Koko viestisi oli aika hölmö.

17. mansikki

Rekisteröitynyt:
    14.03.2013
    Juuh ja opetustilanteessa näitä asioita kästeltäessä vaihtuu kieli, koska lähdemateriaali. :kippis: vaan!

18. Boack

Rekisteröitynyt:
    28.04.2004
    Jos luennoitsija ei puhu suomea, niin on ihan luonnollista että luennoidaan englanniksi. Mutta lähdemateriaalin kielellä ei ole mitään tekemistä opetuskielen kanssa.

19. Crasso

Rekisteröitynyt:
    11.07.2012

Ihanko totta?

20. Laineilla lipuva teatteri

Rekisteröitynyt:
    11.10.2013
  21. AfterSex

Rekisteröitynyt:
    31.12.2010
    Se nyt foorumeilla kipinä keskusteluun syntyy helpommin vastakkainasettelun kautta ja kärjistäen. En mä usko, että täällä kovin monikaan edustais tuollaista kuvaamaasi äärimielisyyttä. Pipopäät ja trollit sitten erikseen.

22. julla

Rekisteröitynyt:
    23.09.2007
    Sen tietää miten tässä käy. Tyypin tuomio menee ensikertalaisena puoleen, nuorena henkilönä tehtynä kolmasosaan, koevapauteen pääsee noin vuoden istumisen jälkeen.

Tyyppi ei ikinä pysty maksamaan uhreilleen korvaussummaa joten se jää veronmaksajien maksettavaksi, tuskin ikinä tulee työtä tekemään. Todennäköistä on että puukko heiluu vielä tulevaisuudessakin.

Karkottamisen sijaan tekijää yritetään kuntouttaa ja tietenkin hyyssätään kaikin mahdollisin keinoin. Pelkästään tämän yhden puukon heiluttajan taloudellinen rasite Suomelle tullaan laskemaan useissa miljoonissa euroissa, puhumattakaan uhreille, uhrien läheisille ja muille aiheutuneista vammoista ja pelkotiloista.

Nyt joku luiz tulee sanomaan, että eiköhän näitä puukon heiluttajia löydy ihan kantaväestöstäkin. Toki, mutta tarviiko näitä todellakin vielä importata lisää rasittamaan yhteiskuntaa ja vahingoittamaan tavallisia ihmisiä. Kaikista eniten vituttaa nämä täysin sattumanvaraisiin uhreihin kohdistuneet teot, joissa uhri(t) eivät voi mitenkään vaikuttaa tapahtumaan. Istut kaikessa rauhassa puiston penkillä, kun joku tuntematon yön timo, jolle on verorahoista kaikki hoidettu ja maksettu ruoasta, asunnosta, muotivaatteista, telkkareista, puhelimista, tietokoneista ja käyttörahasta alkaen tulee ja puukottaa sinua kaulaan takaapäin.

Täytyy vain toivoa, että näiden Suomeen importattujen entisten lapsisotilaiden, murhaajien ja raiskaajien uhreiksi valikoituu luizin kaltaisia hyyssäreitä sekä byrokraatteja jotka tämän nykyisen maahanmuuttopolitiikan mahdollistavat, eikä niitä jotka tätä järjetöntä rikastamista vastustavat.

Viimeksi muokattu: 21.11.2014
  23. AfterSex

Rekisteröitynyt:
    31.12.2010
    Ei varmaan kannata rahdata ketään mielisairaita. Mutta jos pahasti traumaattisia halutaan yhteiskunnan osaksi, niin kai niille jotain hoitoa ja seurantaa pitäisi järjestää.

Ei se nyt ihan niin mee, että sori ku puukotin, mutta ollu lapsena vaikeeta. On sitä kärsimystä ollut ihan näillä mainkin.

24. Melbac

Rekisteröitynyt:
    15.01.2001
    Eikös noi ole traumatisoitunut melkein kaikki jostain jos oikein muistan?.Ainakin kovasti pyytelevät rahaa kaikkeen "kuntoutukseen" ja "tutkimukset" oli myös samaa mieltä eli suurin osa on käveleviä pommeja jos noiden väitteisiin uskoo.:D

25. Melbac

Rekisteröitynyt:
    15.01.2001
    Ainakin teknisillä aloilla se taitaa olla vähän pakko käyttää englantilaisia termejä asioista että kaikki ymmärtää mitä tarkoitetaan.Muilla tuskin sitä englantia nyt kauheasti tarvitaan koska ne selitykset on aika helposti käännettävissä suomeksi.Toivottavasti täällä nämä englantia opetuskielenä puollustavat tyypit ei tarkoita sitä että naistutkimusta opetetaan englanniksi tms.. :D:D

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen