Kuinka saada alkoholisoitunut henkilö lopettamaan juominen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja alkoholi, 26.01.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. etusukunimi

Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Oliko rääpäleellä jotain muuta asiaa ja lisättävää?
    Tee itse sitten parempia ketjuja jos osaat.
    Tee nyt yksi edes?
    Pelaa sinä nyt sitä Crysistäsi vaan.

2. Elvis Perseily Jr Banned

Rekisteröitynyt:
    23.09.2008
    Otetaas rauhallisesti, Sun postaushistorialla en nimittäin paljon keulisi.
    takaisin aiheeseen, jookosta?

3. etusukunimi

Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    juu sori
    päivällä jo tuon aiheettoman vittuilun itselleni huomasin ja olin vastaamatta asiattomuuksiin
    mutta nyt lipsahti
    pitää opetella lisää

4. Elvis Perseily Jr Banned

Rekisteröitynyt:
    23.09.2008
    Kyllä sen tossa tilanteessa ymmärtää. Vaikka raivo on kova, ei ole ihan pikkujuttu soittaa se puhelu.

5. ocsid

Rekisteröitynyt:
    24.11.2008
    Päihdeklinikalla onneksi ei mene tuommoiset pienet satuilut "vkl vain olutta" läpi. Ammattilaiset näkee, että missä mennään :)

6. Pöytä

Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Joo, tämä on kaikki totta. Siitä huolimatta krapulaan voi edelleen kuolla ilman olemassaolevaa perussairautta, kuten edellä sanoin. Niin voi myös ihan raskaan kännäämisen takia.

Tarkoitan varmaankin mm. niitä sairaskohtauksia, joista oli jo puhetta, eli niiden sähköhäiriöiden lisäksi erilaisia sydämen ja aivojen verenkiertoon liittyviä tapahtumia, joiden vakavuus vaihtelee.

Kyllä sanoit. Edelleen perusterve ihminen voi kuolla darraan tai känniin, eikä se ole ihan tavatontakaan.
    Tuo on minun repliikkini, ei sinun.

Niin on muuten tämäkin.

Mikä on putki? Se ei vielä ole putki, että peräkkäisinä iltoina juodaan viinaa sen verran, että ollaan kännissä.

Kuten edellä sanoin, näin on. Tavallaan liittyy, tavallaan ei.
    Mielestäni kaikki edellä esittämäni kuuluu yleissivistykseen.
    Meni siis lujaa ohi.

Vai ihan yleisoireisiin? Jospa nyt jätettäisiin nuo lääketieteelliset termit käyttämättä, kun selvästikin homma kaatuu perustiedon kohdalla.

Tässä vaiheessa ei mitenkään voi olla epäselvää, etten rinnasta "aktiivisesti polttavia" (eli esimerkiksi aski päivässä) "aktiivisesti dokaaviin" (eli esimerkiksi opiskelijoihin, jotka kännäävät kerran tai kaksi viikossa). Ensinmainitut ovat aktiivikäyttäjiä ja addikteja, jälkimmäiset riskiryhmään kuuluvia viihdekäyttäjiä.

Kun itse käytit ilmaisua "niksat", oli syytä olettaa, että puhuit nikotiiniriippuvuuden fyysisistä vieroitusoireista. Ne ovat hyvin todellisia. Jos krapula kätevästi on vieroitusoire silloin kun sen pitää olla, ja ei ole silloin kun se ei saa olla, on kyseessä pahanlaatuinen venkoilu. Nyt kun krapula on vieroitusoire eikä se ole henkinen, se on siis fyysinen. No näinhän asia on.
    Krapula voidaan tietysti määritellä siten, että ollaan välillä selvin päin tai edes pelottavasti selviämässä. Näinhän ei sille "kunnon deekulle" normaalitilassa koskaan käy. Se on aina ympärikännissä.
    Voi olla, jos määritelmillä tarpeeksi kikkaillaan. Mutta kokeillaanpas niin päin, että joko poltetaan tupakkaa pitkin päivää tai ollaan kännissä aamusta iltaan, ja kokeillaan, kummassa tapauksessa tulee äkkipysähdyksen kohdalla aiemmin vakavia oireita.
    Jos todella ajattelet, että fyysinen oire on vain oksentaminen, ja hermoston väärä toiminta on henkistä, en voi juuri auttaa.
    Niin. Pahentaako sinusta? Pahentaako sukkien paha haju riippuvuutta alkoholista?

Kyllä. Krapula tavallaan pahentaa tai edesauttaa riippuvuutta, koska se johtuu pitkälti hermoston sopeutumisesta päihteeseen. Akuutti toleranssi on tässä kohtaa relevantti käsite. Krapula johtuu siis pitkälti samasta syystä kuin nousuhumala tai käyttömäärien lisääntyminen. Kyllä näkisin, että se on huomattava riippuvuutta edesauttava tekijä suurkuluttajilla, ja jopa suurkulutukseen siirtymisessä.

Niin kuin minulla alunperinkin. Sinulla ne olivat väärässä.

Voi hyvinkin olla, koska viikonloppujuominen on paljon yleisempää kuin viikonlopputupakointi. Tällä ei ole mitään merkitystä mihinkään.
    Tämän luulisi jälleen muistuttavan juuri siitä, mitä alusta asti sanoin. Aktiivisesti polttavia pitää verrata aktiivisesti juoviin alkoholisteihin(tai kenties myös aktiivisesti juoviin suurkuluttajiin). Ei satunnaisesti kännääviin, kuten sinä vääristellen teet.

No en sitä etupäässä hae, mutta totta kai sekin on totta.
    Joo. Niinsanottu alkoholisti voi olla täysraitis ja fyysisesti aivan terve. Nyt kai relevanttia oli se, että joku dokaa aktiivisesti ja kärsii niistä vieroitusoireista kun lopettaa.
    Luonnollisesti.
    No tavallaan alkoholisti määritellään juuri niin, että elää sille kännäämiselle, vaikka ei kännäisikään. Olen kyllä varsin kriittinen yleistä alkoholistin määritelmää kohtaan, sillä se nostaa yleisen typerän ja väkivaltaisen käyttäytymisen jalustalle. Alkoholiriippuvuus on päihdeongelma muiden huumeriippuvuuksien tavoin. Kusipäisyys on eri asia.

Tuossa ei ollut mitään järkeä.

Päivittäin runsaasti tupakoivat edustavat ääripäätä, jos myös päivittäin runsaasti juovat edustavat ääripäätä.
    Tässä näkyy perspektiivin puute. Oksentelu ja päänsärky eivät ole mitään pahan krapulan merkkejä vaan hyvin lieviä oloja. Kyllä normaalisti raitista elämää viettävä voi kunnon kännin jälkeen saada sellaisen krapulan, ettei siinä pari yrjöä ja hedaria tunnu yhtään missään. Tietysti jos känni tarkoittaa kuutta kaljaa ja siitä tulee darra, voi pahoinvointi ollakin oleellisesti häiritsevä asia.

Viimeksi muokattu: 08.04.2015
  7. Raaka banaani

Rekisteröitynyt:
    06.04.2015
    Näin on päässyt tapahtumaan.

8. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Niin siellä sanoivat samaa, etteivät hetkeäkään usko, että isän kertomat määrät pitäisivät paikkansa. Samalla hoitaja pahoitteli, että Suomi on vapaa maa ja heillä ei ole välineitä puuttua tällaisiin tilanteisiin. Omaisen kontolle jää toimenpiteet. Tokaisin hoitajalle, ettei taida auttaa kettingillä laittaa kiinni patteriin kun isällä on "ystäviä", jotka toimittavat juotavaa kotiin asti ja itse asun 300 km:n päässä, joten en voi tilannetta valvoa.

Hoitaja sitä myös sanoi, kuten tässä ketjussa aiemminkin on tullut esille, että ainut keino noiden pitkälle menneiden alkkisten kanssa on jättää ne omiin oloihinsa. Silloin joko tajuavat miten pitkälle ovat homman vieneet ja hakeutuvat hoitoon tai toinen vaihtoehto on, että jatkavat samalla linjalla loppuun asti. Joka tapauksessa parasta olisi katkaista välit niin se henkinen kuormitus lakkaa läheisillä, minkä yksi alkkis aiheuttaa.

Aiemmin tosiaan kerroin, että isä makasi kotona sammuneena kun äiti heräsi lattialta ja joutui itselleen ambulanssin soittamaan. Sairaalassa todettiin, että oli sydänkohtauksen saanut. Isä oli ainoastaan huolissaan siitä, että kuka hänelle nyt laittaa ruokaa ja tuo juotavaa. Laittoi jopa juoppokaverinsa soittamaan minulle ja kysymään, että miten isän hoito järjestetään kun äitisikin on sairaalassa, et sä vois muuttaa kotiin isääsi hoitamaan?.

Sunnuntaina isä sai juoppohulluuskohtauksen ja soitin poliisit ja ambulanssin viemään isän katkolle, jossa on vielä tämän päivän. Näiden kahden viikon aikana olen saanut isältä ainostaan yhden puhelun ja siitäkin puhui puolet se isän juoppokaveri, joka kyseli että muuttaisinko kotiin taloudenhoitajaksi isälle, että tämä saa ryypätä rauhassa. Äiti on nyt ollut kaksi viikkoa teho-osastolla.

No, äidillä on löydetty laaja vatsahaavauma, veritulppia laskimoissa, suoliston toiminta seisahduksissa, verenkiertohäiriö alaraajoissa ja sydäninfarkti. Eilen löytivät reiän suolesta ja aortan pahan ahtauman ja laittoivat äidin välittömästi ambulanssilla Meilahteen hätäkirurgiaan. Hoitaja siellä kertoi, ettei kyseessä ole mikään rutiinileikkaus vaan erittäin vaativa ja vaarallinen leikkaus. Äiti on niin heikossa kunnossa, että pitää valmistautua siihen että hän voi kuolla leikkauspöydälle, mutta jos ei leikata niin kuolee varmasti.

Tuossa tilanne lyhkäsesti, tätä ketjua kelaten taaksepäin löytyy muita tarinoita mitä isästä olen kertonut. Sunnuntai oli varmaan viides kerta kun isä sai hallusinaatioita juomisesta. Vaarallisin tilanne on varmaan ollut silloin kun isä teki tulet jääkaappiin, en ole mikään ekspertti asioissa, mut vaikka takka ja jääkaappi olivat vierekkäin niin en tiedä että kovin monilla olisi takassaan valoa ja ruokaa...

Joten nuo ja 19 vuotta kestänyt ryypiskely on vienyt minut siihen pisteeseen, etten taida enää jaksaa katsella tuota touhua ja laitan puhelimeen suoraan isän numeron blokkauslistalle. Aiemmin olen yrittänyt pysyä väleissä kun äiti on sitä toivonut ja pyytänyt. Mikä näin jälkikäteen raivostuttaa, sillä äiti on tehnyt mahdolliseksi sen, että isä saa tehdä mitä haluaa välittämättä meistä.

9. Wabudo

Rekisteröitynyt:
    03.05.2000
    Lueskelin postauksiasi pidemmältä ajalta ja tuli oma elämä vahvasti mieleen. Isäni oli alkkis ja kuoli viinaan 58 vuotiaana, noin 10 vuotta sitten. Äitini oli työkyvytön isän alkoholismin ja oman terveyden aiheuttamien mielenterveysongelmien takia ja asui erillään isästä viimeiset ajat. Hänkin ryyppäsi välillä aikallailla, mutta en kuitenkaan olisi luokitellut häntä alkoholistiksi. Hän otti oman henkensä muutama vuosi sitten, vuosia jatkuneen masennuksen takia.

En pitänyt kumpaankaan yhteyttä pitkään aikaan, koska en kaipaa elämääni mitään ylimääräisiä rasituksia, jota yhteydenpito olisi väistämättä tuonut. Ainoa keino, vaikka se kuullostaa erittäin raakalta, on katkaista kaikki yhteydenpito kerralla ja pysyä siinä linjassa. Itse en kadu asiaa enkä koe, että olen menettänyt mitään. Vanhempani ovat oman tiensä aikanaan valinneet ja siinä määrätietoisesti pysyneet. Minulla on omani, ja pidän siitä kiinni. Kylmää, tiedän, mutta se oli ainoa keino minulle selviytyä ja pitää kiinni siitä elämästä jota itselleni haluan. Pidin tärkeämpänä omaa hyvinvointiani kuin raskasta kamppailua häviäjän puolella ja toisten rappion seuraamista. Suosittelen sinua tekemään samoin. Aluksi se saattaa tuntua pahalta, mutta ajan kanssa huomaat kuinka paljon helpompaa on kun niitä myllynkiviä ei enää ole kaulassa vetämässä sinua alas.

tth78 tykkää tästä.
  10. Cutty

Rekisteröitynyt:
    11.03.2015

Kukaan ei puhunut sairaudesta mitään vaan ihan yleiskunnosta. Mainitsin jo mm. magnesiumin, natriumin ja kaliumin (tämän sivuutit) puutteen vaikuttavan sydänsairauksien riskiin. Kun näissä sun vieroitusoireissa se sydämen toiminta oli olennaisesti osana.

Joo näitä esiintyy alkoholin aiheuttamina, mutta niinkuin sanoin erilaisten kehon puutostilojen mm. suolojen ja vitamiinien takia riski näille tapahtumille on suurempi.

Joo nyt olet kyllä ihan metsässä näiden vastausten kanssa.Lainaa tähän se minun repliikkini jossa noin sanoin. Jos et, niin tuon argumentin käyttäminen on turhaa. Korostin vain, että yleisellä terveydentilalla on merkitys näihin mainitsemiisi oireisiin. Olenko muka maininnut, että alkoholin käytöllä ei olisi yhteyttä maksakirroosiin tai FASD syndroomaan? Niin, eihän me niitä olla edes käsitelty, mutta kovasti oletat omiasi ja teet johtopäätöksia, kun on kyse tarkentavista näkemyksistä.

No se on nyt mun repliikki ja sä voit unohtaa sen käytön vaikka nyt joksikin aikaa.

lol

4pv on mun mielestä jo putki.

Se kuuluu yleissivistykseen, että alkoholi ei ole liikaa ja pitkään käytettynä terveellistä. Jos unohdetaan lukion terveystieto tästä mikä käsittelee tarkemmin noita elintapasairauksia, niin onhan tuo aika yksinkertainen totuus: alkoholi ei ole hyväksi keholle.

Kuitenkin, kun nyt kovasti toitota sitä, että ihan perusterve ihminen voi saada samalla todennäköisyydellä sairauskohtauksia krapulasta kuin vaikka yleisterveytensä tuhonnut läpimätä deeku, niin se vaatii faktapohjaista perustelua. Tuo on nimittäin se sun perusargumentti ja siinä et ota huomioon niitä yksittäisiä eroja terveydessä. Lääkärikin jo sanoo, että mm. piilevä sydänvika voi aiheuttaa komplikaatioita. Alkoholi rasittaa kehoa ihan eri tavalla, kun olet jo valmiiksi huonossa kunnossa. Siksi mun mielestä on ihan turha maalata piruja seinille vieroitusoireilla joita murto-osa saa. Toki nuo vieroitusoireet on hyvä mainita, mutta samalla on hyvä mainita myös monta muutakin vaikuttavaa asiaa.

Niin. Tupakoitsijoilla on yleisempiä niksat. Alkoholin ongelmakäyttäjillä on yleisempiä krapulat. Näitä vertasin alunperin. Alkuperäinen kommenttini taisi olla "ei ne vieroitusoireetkaan ole niin pahoja kuin tupakoitsemisessa" <-- tällä hain sitä, että yleensä jos aktiivisesti röökannut lopettaa hänelle tulee niksat. Jos aktiivisesti dokannut lopettaa, niin hänelle ei tule mitään niksoihin verrattavaa. On selvää, että alkoholin vieroitusoireet ovat pahempia kuin tupakassa, mutta tuo niiden harvinaisuus ei tee niistä vertailukelpoisia niksojen kanssa. Joten kyllä pointtisi tuli selväksi, mutta se ei vaan ole se mitä aluksi hain.

Ja selvä tuo ettet rinnasta. Kuitenkin tuo "putkesta" puhumisesi on aika häilyvä käsite, koska opiskelijatkin harrastavat joskus viikonkin putkia (mm. lääkiksen ja oikiksen opiskelijat pahimpia ja esim. Lappeenrannassa on Suomen pisin opiskelijavappu = dokataan kaksi viikkoa) ja ilmeisesti tässä hait sitä, että jopa yksi tuollainen putki voi perusterveelle ihmiselle olla kohtalokas? Jos näin on, niin juuri tuohon olisi kiva saada jotain tarkempaa faktaperäistä tietoa, koska en sulata tota. Aina nuo ääripään oireet on niillä pitkän kaavan ongelmakäyttäjillä ja terveytensä muutenkin tuhonneilla.
    .

No käytännössähän niksat on sekä psyykkisiä että fyysisiä oireita, mutta näkisin, että vaikuttaa enemmän mieleen. Toki fyysiset oireet kuten päänsärky, hikoilu jne on todellisia, mutta tuosta aiheutuva stressi on samalla henkistä ja fyysistä niin siksi mainitsin vaan henkisen.

Krapulan mainitsin alunperin koska alkoholiin liitettävä yleinen negatiivinen "oire" samalla tavalla kuin niksat on aika yleinen oire. Krapula ei kuitenkaan mielestäni ole tässä kontekstissä vieroitusoire joten that's that..voidaan varmaan lopettaa siitä jauhaminen.

Sinällään mielenkiintoinen lähtökohta ja mun mielestä tää on parempi vertaus, kun nuo sairauskohtaukset mitä aiemmin otit esiin kun puhuin yleisesti ongemakäyttäjistä. Tässä kohtaa molemmat on viety äärimmilleen, niin joo uskoisin, että varmaan nää alkoholin murto-osa vieroitusoireet iskis nopeemmin. Tässähän kohtaa keskusteluun voi vetää myös tupakoinnin kohdalla keuhkoahtaumataudin jotai sairastaa 400 000 ihmistä ja joka aina johtaa tukehtumiseen. Onhan näitä sivuvaikutuksia. Tää on kuitenkin vaan mutuilua meidän osalta.

En muistaakseni sanonut niinkään.

Tietyllä tapaa joo varmasti. On sillä kuitenkin myös se kääntöpuoli, että joskus ne olot voi olla niin kauheita, että saa olemaan dokaamatta vähään aikaan, mutta eikai tuokaan enää niihin kaikkein dokuimpiin päde.

Vähän sama kuin toisi kannabiskeskusteluun mukaan psykoosin. Onko tuo nyt sitten hyvä vertaus. Edelleenkin alunperin puhuin tupakan ja alkoholin yleisimmistä ongelmakäyttäjistä. Sä toit mukaan vertauksen jostain todella epätodennäköisitä vieroitusoireista. Olisin ymmärtänyt sen, jos olisin puhunut 5 askia päivässä polttavista tai 20 vuotta putkeen dokanneista, mutta ensinnäkin puhuin itsestäni ja alkoholismin kehittymisestä ja sen pysäyttämisestä ajoissa.

Ehkä olin epäselvä, mutta vertasin aktiivisesti polttavia sellaisiin aktiivisesti dokaaviin jotka ovat vielä pelastettavissa. Siis puhun nyt alkoholin ongelmakäyttäjistä, mutta en siitä ihan ääripäästä mistä sinä puhut. En puhu myöskään satunnaisesti dokaavista ellet kyse ole näistä satunnaisten putkien vaaroista.

Tarkoitin lähinnä, ettei tarvitse dokata joka päivä, jolloin niitä putkiakaan ei tule. Ja niistähän alunperin oli kysymys pahimpien vieroitusoireiden kohdalla.

Niin..no toki tuossa tapauksessa. Tätähän jo käsiteltiin tossa ylemmissä kohdissa.

Sanot perspektiivin puute, vaikka nää on ihan subjektiivisia mielipiteitä. Näkemyseroja. Jokaisen kroppa on erilainen ja jokaiseen krapula vaikuttaa eri tavalla. Mun mielestä oksentelu ja monta tuntia kestävä pahoinvointi on pahan krapulan tunnusmerkki. Onneksi sellaisia harvemmin sattuu kohdalle. Mikä tuosta olisi sitten pahempaa? Moninkertaistat vaan oksentamisen ja pahoinvoinnin kestämisen määrän?

Viimeksi muokattu: 09.04.2015
  11. vihainen hippi

Rekisteröitynyt:
    31.08.2013
    Jos mies/nainen ei krapulaansa kestä, niin sitten on juonut liikaa (alkoholismin merkki). Itselleni ei tule yhden päivän juomisesta edes krapulaa, vaikka joisin laatikon kaljaa, 2 päivän juomisesta sitten onkin lepopäivä edessä..

Toisaalta vähän tyhmä sanonta ehkä siinämielessä että joilleki voi tulla jo muutamasta lasista viiniä krapula, mutta yleisesti ottaen jos juot litran viinaa päivän aikana ja et sitä kestä niin häpeä siellä katkolla sitten tai anna ihmisille edes mahdollisuus ehdottaa jotain järkevää tekemistä :o

12. Randomizer

Rekisteröitynyt:
    20.02.2004
    Itse asiassa herkästi kovia krapuloita sairastavalla on vähentynyt alkoholismin riski koska ei voi/uskalla juoda paljon ja useampina päivinä. Tämä tais olla vielä ihan tutkittu juttu. Ihmiset jotka eivät kärsi krapuloita (runsaastakaan juomisesta) omaa suuremmat riskit alkoholisoitua. Tietysti jos pystyy juomaan aina niin vähän ettei krapula ole edes mahdollista, on eri asia.

13. jonkka3

Rekisteröitynyt:
    26.10.2013
    Erittäin hyvin ja viisaasti sanottu, tästä neuvosta voisi moni ottaa oppia.

14. ts.

Rekisteröitynyt:
    14.04.2011
    Tissuttelu on tissuttelua vaikka 20 päivää, putki tarkoittaa humalatilaa ympäri vuorokauden, ja sitä lopetettaessa ongelmat ovat usein eri luokkaa kuin yhden, edes hyvin kostean, illan jälkeen (tosin kokemuksia sellaisesta ei tällä suunnalla ole.)

15. Cutty

Rekisteröitynyt:
    11.03.2015
    Toki. Lähinnä tartuin tohon Pöydä:n väitteeseen, että ei ole tavatonta, että perusterve jannu saa esim sydämen rytmihäiriön vaikka 5 päivää kestävän kännäämisen jälkeen ilman mitään piileviä terveysriskejä, samalla todennäköisyydellä kun 50 vuotta dokannut hampaaton deeku.

16. Dr. Cox

Rekisteröitynyt:
    25.08.2014
    Vittu mitä paskaa muuten, että vieläkin esim. kannabis on laitonta kun se ei aiheuta potentiaalisesti läheskään yhtä vakavia ongelmia käyttäjälleen edes päivittäin käytettynä. Sori offtopic.

17. vihainen hippi

Rekisteröitynyt:
    31.08.2013
    Niinpä, ja valtio saisi hyvät rahat sen laillistamisesta ja verottamisesta mutta toisaalta käyttäjän kohdalta ei hintakaan nousisi kun ei tarviis pyytää "riskilisiä".

Jos edes 5% porukasta käyttää kannabista viikoittain ja vero olisi vaikka 5€/gramma niin siis 250 000 * 5€/vk * 52 = 650 miljoonaa vuosituloa :rolleyes:

18. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Mitäs tthr78:lle kuuluu nykyään? Luin koko ketjun läpi, kun meillä on nyt suvussa yksi tilanne päällä ja tää ketju on antanut aika monta vastausta mulle. Kerron ehkä oman tilanteen vähän myöhemmin, kunhan se linjaus selviää ensin.

tth78 tykkää tästä.
  19. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Äiti kuoli tuosta vajaan kuukauden päästä ja isä oli kiinnostunut vain siitä, paljon saa perintöä. Itse hoidin perukirjoitukset ja hautajaiset ja isä keskittyi juomaan.

Äidin tuhkien sirotteluun isä saapui päissään ja yritti kalastella sympatiaa kun hänellä oli niin vaikeaa. Eräälle raskaana olevalla seurueen jäsenelle tokaisi, että voisi jättää mäkkärikäyntejä vähemmälle kun vatsa noin pömpöttää, samaan aikaan sirottelin äidin tuhkia mereen...

Se oli viimeinen niitti. Kerroin isälle, että ”meidän juttu oli nyt tässä hyvää loppuelämää” ja talsin autolle ja läksin.

Sen koommin en ole yhteyksissä ollut. Tädeiltä olen saanut silloin tällöin kuulla, että melkoisessa syöksykierteessä on. Pari, kolme kertaa vuodessa viedään katkolle keräämään voimia ja sitten show taas jatkuu.

Kaikkia ei vain voi pelastaa, etenkään sellaisia, jotka eivät sitä itse halua.

yannara ja electron06 tykkäävät tästä.
  20. splice

Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Yks juoppo puolituttu vetäs autonsa pellolle.

Oli varmaan sen arvoista. Nyt makaa teholla taistelee hengestänsä.

Kuulemma oli lentäny autosta kun poks tapahtui.

21. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Onni kai onnettomuudessa, ettei vienyt sivullisia mukanaan?

Ikäviä uutisia tuollaiset. Thl on arvioinut alkoholihaittojen aiheuttavan parin miljardin euron laskun yhteiskunnalle vuosittain. Tähän tuskin on laskettu sitä, miten se vaikuttaa alkoholistin läheisiin, sillä noilla oman elämänsä rokkistaroilla on tapana kuormittaa ympäristönsä ihmisten terveyttä myös.

22. splice

Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Ei ollut sivullisia onneksi loukkaantunut, paitsi sivullinen sähköpylväs johon ponnahti.

Pari viikkoa kohta teholla maannut nukutettuna, vaikuttaa melko paskasti käyneen.

Jos herää ja tokenee, melkoiset edesottamukset lain kourissa. Jos ei nouse, noh, ikuiseen uneen.

tth78 tykkää tästä.
  23. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Njooh. Anoppi siis alkoi juomaan taas yli 6kk sitten. Juo raakaa viinaa että tulee känniin. Vaimo käy hermona ja meillä on pieni lapsi, josta täytyy huolehtia, eli tässä on muutenkin tarpeeksi tekemistä ilman noita ongelmia. Mitä nyt olen aiheesta lukenut, niin selkeesti ymmärtänyt että alkoholisti joko itse paranee tai sitten ei. Siihen on vaikea vaikuttaa, koska sitä viinaa saa kaupasta. Olenkin sanonut vaimolle, että keskittyy nyt lapseen ja meidän perheeseen, ja ei sille äidille voi juuri mitään jos se haluaa juoda. Toki ei sitä ole helppoa hylätä tai unohtaa kun oma äiti kyseessä, mutta on tää tilanne melkoinen... :(

24. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Eipä tuolle oikein ole muuta tehtävissä kuin tehdä selväksi omat rajat. Muutoin alkoholisti kyllä imee elämän ja siirtyy seuraavaan uhriin.

Paras rakkaudenteko voi olla välien katkaisu. Alkoholisti ei muuta tapojaan, jos läheiset ovat siinä läsnä, huolimatta kaikesta mitä hän tekee.

Auttamalla arkiasioiden hoidossa, voi pahimmillaan mahdollistaa toisen juomisen, sillä silloin alkoholisti huomaa, että voi keskittyä juomaan kun voi delegoida aikuisen velvoitteet auttajalle.

En ole hyvä antamaan neuvoja, mutta kehotan miettimään, että auttaako omilla toimillaan alkoholistia oikeasti, vaiko mahdollistaa toisen juomisen ja elämäntilanteen huonontumisen sillä, että on aina saatavilla?

yannara tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi