Kuinka kysyt oikein FAQ

Viestiketju alueella 'Ongelmat' , aloittaja Satai Vesa, 27.10.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Satai Vesa

    Rekisteröitynyt:
    20.09.2000
    Viestejä:
    9 303
    Kuinka kysyt oikein FAQ




    Ennen kuin kysyt neuvoa, ole ystävällinen ja tee seuraavaa:
    • Rauhoitu. Älä missään nimessä kirjoita vihaisena/hysteerisenä/turhautuneena. Tulos on liian usein sekavaa tekstiä, jota jokainen voi tulkita omalla tavallaan.
    • Yritä etsiä ratkaisuja/neuvoja Muron omalla haulla (oikea yläkulma). Mieti rauhassa hakusanoja esimerkiksi "Windows asennus ongelma". On hyvinkin todennäköistä, että jollain muulla on ollut sama ongelma joskus aiemmin.
    • Yritä etsiä ratkaisuja/neuvoja Googlesta. Esimerkiksi ongelmasi on se, että Windows xp:n asennus pysähtyy mustaan ruutuun. Googleen voit kirjoittaa: Windows black screen in setup, ja tutkia linkkejä ja lukea niitä, jos vaikka joku auttaisi. Hakutulosta voit karsia miinus merkillä. Esimerkiksi edellisen hakutermin loppuun sijoitettu: -vista poistaa tuloksesta kaikki vista sanan sisältävät sivut. Sovella tätä.
    • Tutki manuaaleja ja help tiedostoja. Emoon liittyvissä ongelmissa on syytä lukea rauhassa emolevyn manuaali läpi.
    • Windowsiin liittyvissä ongelmissa kannattaa myös kokeilla MS:n help and support hakua.
    • Linuxiin liittyvissä ongelmissa kannattaa toki kahlata distron omia forumeita ensin läpi.
    • Jos ystäväpiirissäsi on "nörttejä" niin kysy heiltä, mutta muista, että tietokoneongelmien ratkaiseminen puhelimen välityksellä saattaa olla todella turhauttavaa ja vaikeaa. Älä myöskään hermostu, jos ystäväsi on suorapuheinen.
    Kun kysyt neuvoa, kerro ensimmäiseksi mitä olet tehnyt selvittääksesi ongelman. Näin osoitat sen, että et ole laiskamato, joka haluaa vain ja ainoastaan tuhlata muiden aikaa sillä verukkeella, että ei itse viitsi ajatella. Voit tehostaa vaikutusta kertomalla vielä mitä olet oppinut, kun olet testannut omia ratkaisujasi.

    Valmistele kysymys kunnolla. Mieti tarkkaan miten muotoilet sen. Hätäisesti ja epäselvästi kirjoitetut kysymykset saavat hätäisiä ja epäselviä vastauksia! Mitä enemmän painotat sitä, että olet oikeasti nähnyt itse vaivaa ongelman selvittämiseen, niin sitä todennäköisemmin saat apua. Olit sitten guru tai aloittelija niin muut käyttäjät näkevät huolella laaditusta kysymyksestä miten sinua pitää neuvoa ja vältytään turhilta väärinymmärryksiltä ja ajan hukkaamiselta. Kun olet postittanut kysymyksesi, lue se kertaalleen läpi. Muista, että huoliteltu ulkoasu ei ole hienostelua!

    Käytä otsikkoa joka kuvaa ongelmaasi. Huonoja otsikoita ovat esimerkiksi: "apua", "Paska mikä paska", "Argh, mikä on vialla?" jne.. Tämäntyyliset otsikot toimivat toki, jos haluaa osakseen vi----lua. Kuvaavaa otsikkoa käyvät katsomassa ainoastaan ihmiset, jotka tietävät asiasta jotain.

    Kerro tarkasti ja informatiivisesti ongelmastasi:
    • Kuvaile ongelmasi tarkasti ja selvästi
    • Kerro mikä on käyttöjärjestelmäsi (Windows 98/xp pro/home sp1/sp2, Linux(distro sejase versio x.xx) jne.) Tietokoneen tärkeimmät osat, mikäli epäilet, että niillä on osuutta ongelmaan (emolevy, prosessori, muistit, kiintolevy, näytönohjain, poweri/virtalähde) Jos et tiedä niin voit ohjelmallisesti katsoa infoa osistasi esimerkiksi Cpu-z(win) tai Sisoft lite (win) ohjelmilla.
    • Kerro ongelmaan liittyvien laitteiden ajuriversiot, esim. näytönohjain, äänikortti, piirisarja, verkkokortti
    • Kerro ohjelma jossa ongelma ilmenee ja ohjelman versionumero (löytyy yleensä help->about valikosta)
    • Tehokeinona voit ottaa ongelmastasi kuvan. Windowsissa print screen nappula, jonka jälkeen voit liittää/paste kuvan paint ohjelmaan ja tallentaa se png muotoon ja lähettää Imageshack sivuille. Toki kamerallakin voi. Myös emolevyn/prosessorin/näytönohjaimen mallin kotisivuille vievä linkki toimii myös hyvänä tehokeinona.
    • Kerro mitä olet jo tehnyt ongelman ratkaisemiseksi ja ymmärtämiseksi
    • Kerro lähiaikoina tekemäsi muutokset koneeseen tai käyttöjärjestelmään.(uudet ajurit, ohjaimet, ohjelmat jne.)
    • Kerro kuinka kauan olet käyttänyt tietokoneita.
    • Jos löydät haulla keskustelun, joka liittyy ongelmaasi läheisesti niin voit nostaa keskustelun omalla viestilläsi. Nostamisella tarkoitetaan sitä, että viesti voi olla vuodenkin vanha. Kerro nostetussa ketjussa toimenpiteet jotka olet jo edellisten viestien perusteella tehnyt.
    • Jos et ymmärrä vastausta heti, niin älä vaadi selvennystä välittömästi. Vaan pohdi vastausta ja kerro kuinka sen ymmärsit ja mitä teit. Väärinymmärryksiä toki sattuu puolin jos toisin ;)
    Jos et saa vastausta ongelmaasi, älä ota sitä henkilökohtaisesti. Vaikka et saisi yhtään vastausta, se ei välttämättä tarkoita sitä, että sinua ei ole otettu huomioon.

    Älä postita kysymystäsi monelle eri alueelle pikaisen vastauksen toivossa. Saat vain ilkeilyä osaksesi. Voit pyytää moderaattoria toki siirtämään tai tuhoamaan postin joltain alueelta.

    JA Mikä tärkeintä, kun onnistut ratkaisemaan ongelmasi, kerro ja kuvaile kuinka teit sen, jolloin ratkaisu saadaan arkistoitua muroon ja ihmisten aivojen sopukoihin. Kannattaa myös muokata otsikkoa niin, että se alkaa sanalla RATKAISTU, jolloin se helpottaa myös muita.


    Päivitelty linkit toimiviksi. t.Proc
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 10.12.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti