Kotitekoinen olut?

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja Tavara1, 10.03.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Taajuuskorjain

Rekisteröitynyt:
    06.03.2013
    Sama kun Jyrchi. Itellä on tota jälkimmäistä linkkiä vastaava laite toiselta valmistajalta ja sillä hoituu mäskäys ja keitto. Maltaiden huuhtelun teen käymisastiassa johon lämmitän veden ihan normaalilla kattilalla liedellä. Esim. Ikeasta saa 20 eurolla 8,5 litran kattilan jolla veden lämmitys on helppoa.

2. Jyrchi

Rekisteröitynyt:
    14.09.2006
    Biltemasta löytyy myös rosterinen hanalla varustettu 25 litran kattila 59 rahaan, jos tahtoo lämmitellä kerralla enemmän tai keitellä vierteet tavan kattilalla. Huuhtelussa kuitenkin vesimäärät siinä määrin pienempiä, ettei pelkästään sitä varten kannata välttämättä hankkia.

3. Tero_perkele

Rekisteröitynyt:
    19.08.2012
    Harmi kun toi biltsunkattila ei vaan toimi induktio liedellä,näin ainakin olen kuullut.

Viimeksi muokattu: 01.03.2016
  4. Tero_perkele

Rekisteröitynyt:
    19.08.2012
    No jos tykkää läträtä pienten kattiloitten kanssa niin sehän on jokaisen omas asia tolla paketilla kun saa helposti sen kaiken tehtyä,samalla kun sitä spargevettä kaatelee niin mäskäys/keittokattila saa alkaa vaikka kiehumaan.
    Mutta jos haluaa monella eri kattilalla yms yms tehdä
    Kun kuitenkin se spargevesikin pitää jollain tehdä niin noilla se onnistuu vaikka ei olisi liettä.
    Ja tuota automaattikattilaa voi toki käyttää muuhunkin kuin pelkästään sen sparge veten keittoon,esim jos on tarve tehdä vaikka isompi satsi jotain keitto,pastöroida mehuja yms,niin se sopii myös siihen.

Viimeksi muokattu: 02.03.2016
  5. Kojashi

Rekisteröitynyt:
    05.11.2008
    Harrastaakos täällä joku tarkemmin mäskäysveden alkapitoisuuksien, PH:n yms säätöä?
    Itse odottelen juuri tietoa vesilaitokselta, löytyisikö sieltä tarkempaa kemiallista analyysiä vedestä.

Itse en ole tähän mennessä jaksanut miettiä, mutta kun asiasta on lueskellut, laitoin tilaukseen ph-mittarin nyt.
    Epäilen, että mäskin PH on vaaleilla oluilla jääänyt itsellä liian ylös.
    Parista vaaleasta oluesta on tullut hieman "flättiä", joka voisi tosiaan johtua siitä, että oluessa ei ole tarpeeksi happamuutta.

Jyväskylän vesilaitos, jonka vettä kulutan, käyttää myös klooria veden puhdistamiseen
    Sikäli sen pitoisuus on korkea, olisi harkennanarvoista keittää kloori pois ennen mäskäystä.

Viimeksi muokattu: 02.03.2016
  6. Old(F)Art

Rekisteröitynyt:
    20.03.2013
    Ei auta keittäminen koska nuo pirulaiset käyttävät nykyisin yleisesti klooriamiineja verkostossa ja se ei katoa keittämällä. Aktiivihiilisuodatus toimii.

7. Jyrchi

Rekisteröitynyt:
    14.09.2006
    Aika kummallinen logiikka. Tietysti jos liettä ei ole käytettävissä, niin tuossa voi olla jotain ideaa. Se tilanne poisluettuna en edelleenkään näe mitään järkeä tuossa, että ostaisi reilun satasen automaattikattilan pelkästään huuhteluveden lämmittämiseen. Automaattikattila vie kuitenkin enemmän tilaa ja maksaa enemmän kuin tavallinen kattila, jolla lopputulos ja käytännön toimintatapa on kuitenkin loppuunsa sama. Panopäivä voi olla myös mielenkiintoinen, jos saman 16A sulakkeen taakse laittaa kaksi automaattikattilaa täydellä teholla samaan aikaan porisemaan.

8. Old(F)Art

Rekisteröitynyt:
    20.03.2013
    Alottelija ei edes tarvitse huuhteluvesikattilaa. Aloittelija kun pärjää vallan hyvin "no sparge" metodilla, itse tehnyt kymmeniä satseja niin ja oluet on olleet ihan onnistuneita. Se pieni hyötysuhteen pudotus on ihan merkityksetöntä. Toki no sparge metodi vaatii vastaavasti ison mäskikattilan että mahtuu kaikki vesi ja maltaat kerralla.

Itsellä toki on panimon ties monennessako inkarnaatiossa nykyisin 50l kattila 3kw vastuksella huuhteluvesiä lämmittämässä :P Huuhteluvesien määrät on kuitenkin siinä 15-20l per 20l satsi, ei niitä jaksa erillisillä kattiloilla alkaa lämmittelemään. Itselläni 5kw tehoa on yhden 16A sulakkeen takana, tosin mulla on SSR releet ja itse väsätty algoritmi jakamassa tehon niin että 16A ei ylity ja mäskäykseen saa PID algoritmille tehonsäädön myös pudottelemalla puolijaksoja pois (ne ylijääneet puolijaksot sitten ohjataan sille huuhteluvesikattilalle joka kerkeää varsin mainiosti lämmittää vedet mäskäyksen aikana).

Mun systeemeistä nyt ei kuitenkaan kannata aloittelijan katsoa mallia, mulla karkas lapasesta ja terve järki sanoi heihei tän harrastuksen parissa jo monta vuotta sitten :P

9. Strutter

Rekisteröitynyt:
    08.02.2010
    Onko C-vitamiinin käytössä jotain ongelmaa?

10. Perse-Laakkonen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Kotitekoisessa oluessa ei ole mitään järkeä. Hirveä vaiva ja lopputulos on aina paskempaa kuin ammattilaisten tekemänä. Olen maistanut monia omatekoisia "tämä on oikeasti hyvää!"-kötöstyksiä ja ihan paskojahan ne ovat ollet.

11. yrde

Rekisteröitynyt:
    30.01.2006
    Onkin parempi, että jatkat sillä pirkka-olut linjalla. Tuskin kukaan sitä itse kotona tekeekään.

12. Old(F)Art

Rekisteröitynyt:
    20.03.2013
    Sitä voinee käyttää, itsellä tosin ei ole kokemusta. PH on kyllä hyvä mitata ja käyttää oikeaa annostelusuhdetta että ei pääse PH tippumaan liian alas.

13. Pekkala02

Rekisteröitynyt:
    24.07.2013
  14. Old(F)Art

Rekisteröitynyt:
    20.03.2013
    Hyvin hyvin jyrkkä ja ehdoton ei itseltäni tuolle aineelle, olen käyttänyt, ei toiminut.

Käytännössä tuon bufferin toimintaperiaate on sellainen että PH jää kuitenkin 5.8 tuntumaan, ja tuossa on suolaa joten oluen makuprofiili saattaa muuttua suolaiseksi. Parhaimmillaankaan tuo ei tee käytännössä mitään koska esim itsellä mäskin ph vaaleillakin oluilla on tuossa 5.8 tuntumassa ilman mitään säätöäkin.

Halpa PH mittari ja maitohappo on huomattavasti parempi keino säätää PH:ta alaspäin. Nostoon taas kalsiumkarbonaatti.

15. NoCigar

Rekisteröitynyt:
    08.04.2008
    Vieläkö täällä on aktiivisia panomiehiä?

Pari uutesatsia takana meh/ok-tuloksin, nyt on ekat AG-satsit käymässä. Teen toistaiseksi gallonan-4,5L pikkusatseja kun noi uutesatsit ovat väkisinkin liian isoja 1-2 hengelle.

Nyt pöntöissä pörisemässä:

APA/IPA. Taitaa jäädä hieman IPA:n määritelmän vahvuudesta joten ehkäpä tämä sitten on APA. Humaloita toisaalta sekä jenkkiä että brittiä.
    FERMENTABLES:
    1 kg - American - Pale Ale (78.7%)
    0.135 kg - American - Caramel / Crystal 20L (10.6%)
    0.135 kg - Belgian - Biscuit (10.6%)

HOPS:
    4 g - Azacca, Type: Pellet, AA: 15, Use: Boil for 60 min, IBU: 42.21
    8 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 14.28
    4 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 5, Use: Boil for 30 min, IBU: 10.81
    3 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 5, Use: Boil for 10 min, IBU: 3.83

US05 hiiva

Sitten on American Wheat (Cleetus Wheetus -klooni Brewersfriendistä). Tämäkin hieman kyseenalainen kun on tsekkihumalaa. :D
    FERMENTABLES:
    0.5 kg - Dry Malt Extract - Wheat (83.3%)
    0.1 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (16.7%)

HOPS:
    6 g - Saaz, Type: Pellet, AA: 4.2, Use: Boil for 30 min, IBU: 12.12
    4 g - Saaz, Type: Pellet, AA: 4.2, Use: Aroma for 15 min, IBU: 5.22
    4 g - Saaz, Type: Pellet, AA: 4.2, Use: Aroma for 5 min, IBU: 2.1

US05 hiiva

Lopuksi vielä Brefermin Triple -uute spraymaltaineen, 9L satsi. Pönikkä tais maksaa vain 12e brewcatilta.. T58 hiiva.

Viimeksi muokattu: 12.02.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi