Kotitekoinen olut?

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja Tavara1, 10.03.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Tavara1

Rekisteröitynyt:
    09.03.2007
    Onko kukaan tehnyt olutta itse?
    Olen harkinnut tuollaisen ostamista. :)
    http://www.gadgets.fi/product_info.php/products_id/714
    Onko kenelläkän kokemusta kyseisestä vehkeestä? tai mistään vastaavasta?
    Kauankohan tuolla kestää valmistaa kaljaa, miltähän se maistuu, mitä maksaa vaikka 5:n litran valmistaminen?
    Saa varmaan muutaman säiliöllisen tehdä ennen kuin rahallisesti voitolle pääsee. Eikä tässä nyt säästösyistä tuollaista ostetakkaan. Ihan tyylikäs koriste pöydälle, sekä ajatus omasta oluesta on jotenkin niin kiehtova.
    Kertokaa kokemuksia omatekoisista kaljoista.

2. Bronto Skylift

Rekisteröitynyt:
    15.10.2006
    Kaverini on tehnyt, ja ihan maistuvaa ollut, tai ainakin se itse on siitä tykännyt. Itse en ole juonut tai maistellut, mutta tekemään vaan, halvat kännit kuten kotivinssistäkin :)

3. Don Kerosene

Rekisteröitynyt:
    08.11.1999
    Siideriä parempi tehdä. Tulee aina hyvää(joo, ei maistu kaupan ällölitkuilta) ja hinta on halpa. lienee kuitenkin palkitsevampaa valmistaa jotain muita huumeita kotona, jos sille linjalle lähtee. Haiseekin helvetin pahalle se käymispönttö. Sama kuitenkin mitä vedätte, kuha ette tuu mun stereoita repiin.

4. Jack Horny

Rekisteröitynyt:
    31.10.2003
    Kiljupöntöltä vaikuttaa.
    Tämä tieto on fakta.
    [signature]Pumpkin King with a skeleton grin[/signature]

5. mysse

Rekisteröitynyt:
    06.02.2001
    150 ? on aika suolasen kuulonen hinta. Eiköhän noi oluen tekovälineet saa lähimmästä Prismasta/Cittarista n. 40 euroon ja samalla saa tehtyä isompiakin satseja, kuin 5 litraa. Pullottaa sitten itse, kun tavara on valmista. Kyllähän kaljan lipittäjällä aina pulloja kerääntyy nurkkiin, ei tollasia hanoja tarvii. Tekee vielä sitten omat etiketit pulloihin, jos haluu oikeen hienostella.

Samoilla välineillä voi sitten vielä ilmeisesti viinit sun muut? Joku muu voi tarkentaa...

Edit: Itse on ole kuin yhen kotiviinisatsin kavereiden kanssa pyöräyttänyt, mutta faija teki aikoinaan olutta ja viiniä moneen kertaan ja kyllä niistä ihan juotavaa ilmeisesti tuli.
    [signature]essym-[/signature]

6. jyrki

Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Opiskeluaikoina tuli tehtyä mm. olutta.. tein noin 8% tavaraa ja maku oli todella hyvä jos verrataan mille vastaavan vahvuinen alkon(/laivan) olut maistaa. Ainoa miinus että pulloja ei voi roudata mukana koska pohjalla on aina hiivaa joka sekoittuu.

Perus ruokakaupoista tuli ostettua valmis puteli, ei maksa montaa euroa. Sokerikaan ei mitään järettömän hintaista ole. Alussa pitää tietysti ostaa korkitusvehkeet ja käymisastiat niin rahaa menee, mutta yhden 25L satsin jälkeen ovatkin jo maksaneet ittensä takaisin :) Ja tuota linkin värkkiä en todellakaan ostaisi.

7. El Chapo

Rekisteröitynyt:
    09.01.2002
    Cooper's vaalee lager, ohjeiden mukaan onnistuu maistuva satsi, vuosia sitten tuli harrastettua usein.

8. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Tästäki on aika kattava säie ollu täällä jossa paljon hyvii neuvoi. En vaa taho löytää. Löytääkö joku muu?
    [signature]Teemme päivitystöitä MuroBBS:n palvelimella, yritä myöhemmin uudestaan.[/signature]

9. MikaelSmith

Rekisteröitynyt:
    06.02.2006
    Voin suositella www.melkko.fi verkkokauppaa mistä löytyy kymmeniä eri olutuutteita ja suunnilleen kaikki tarvittavat tarvikkeet mitä kotipanija voi kaivata. Missään Prismassa/Cittarissa ei vastaavaa valikoimaa ole ja mitä tulee tuohon minipanimolaitteeseen niin en kyllä tuota hintaa maksaisi jos tarkoitus on tehdä olutta mutta tokihan tuo koristeesta menee.

10. Body

Rekisteröitynyt:
    22.01.2003
    Tai coopersi draughti :p On tullu tehtyä muutama tuhannen litraa sitää.
    [signature]Miksipä en joisi *burb*[/signature]

11. fuc

Rekisteröitynyt:
    17.06.2002
    Joo ostat pöntön vesilukolla, lapon, ison kattilan ja pari muuta pikkujuttua ja pääset jo pitkälle...
    Itse olen tehnyt muutamia Stoutteja ja Bittereitä. Jos haluat lageria, osta mielummin kaupasta, loikeaoppisen pohjahiivalagerin tekeminen kotioloissa on aika helvetin hankalaa.
    Ja tiedoksi: Coopers "Lager" ei ole mikään lager vaan lagermainen ale.

Jos taas Aleista tykkäät niin siitä vaan, mielenkiintoinen harrastus. Tietääkö joku muuten saako suomesta ostettua automaattilappoa, siis lappoa jossa käsipumppu, ei tarvitse kikkailla keitetyn veden kanssa (puhumattakaan että saastuttaisi lapon starttaamalla imun imemällä suulla)
    Minä ainakin voin neuvoa sen mitä osaan, jos kiinnostusta on.

Edit: Niin ja muistathan ettei olueeseen laiteta sokeria, tai siitä tulee kiljua.
    [signature]http://www.myspace.com/jamesjoystick
    ( Taikuutta )[/signature]

12. Messmaker

Rekisteröitynyt:
    06.07.2005
    Kannattaa aloittaa ihan perinteisellä käymisastialla joita marketit myy. Ja jos onnistunutta olutta aiot tehdä, tarvitset olutpulloja vähintään 50kpl, puolen litran pulloja hieman vähemmän. Pullopesurin, tiskialtaan hanaan kiinnittevä malli on helvetin hyvä ja nopea käyttää. Kaiken valtti oluen teossa on puhtaus, varsinkin pulloissa joihin sen pullotat! Pullotusvaiheessa tarvitset myös korkituslaitteen ja korkkeja.
    Toinen käymisastia helpottaa hommaa siinä vaiheessa, kun käynyt olut lapotaan toiseen astiaan kirkastumaan ennen pullotusta. Näissä vaiheissa menee väkisin hukkaan useita litroja, mutta sitä pohjasakkaa ei kannata pullottaa. Samaten kun valmiita oluita pullosta kaataa, niin kaataa hiljalleen ettei pullojen pohjalle tiivistynyt sakka lähde liikkeelle.

Kahdella olut-uutepaketilla samaan astiaan saa todella hyvää olutta, aluksi kannattaa kokeilla vaikka Finlandia-uutteita, jos niitä vielä saatavilla on, edullisia ja kohtalaisen hyviä. (olen itse tehnyt viimeksi oluita n.5 vuotta sitten) Cooper'sin Bitter oli oma suosikki, tummaa lageria muistuttava.
    Ominaispaino- ja lämpömittari ovat myös hyvin tärkeitä!

Voin suositella kyllä kotioluen valmistusta, mikäli löytyy kärsivällisyyttä, ettei tyydy kiljua juomaan...:)
    [signature]*****Myyskentely kielletty!*****[/signature]

13. jyrki

Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Lappoletkun voi myös täyttää niin ettei sitä tarttee suulla imutella. Joko upottaa letkun nesteeseen (parempi olla puhdas letku) tai laskee sen täyteen.
    Finlandia merkkistä olutta tein ja siitä tyksin, Coopers ei ollut niin minun makuuni

14. fuc

Rekisteröitynyt:
    17.06.2002
    Joo kuten sanoin, ei jaksaisi keitetyn veden kanssa pelleillä kun esim jenkeissä on myytävänä automaattilappoja 10 $. Outoa ettei suomessa ole noihin herätty, ei tuolla jenkkillässä mitään peruslappoa kukaan käytäkään.

15. cerberus

Rekisteröitynyt:
    25.08.2004
    Miten tuo oluen säilytys menee pullotuksen jälkeen? Pitääkö viileässä olla vai voiko huoneenlämmössä säilyttää?

16. velleri

Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Valmiiksi käyneeseen vierteeseen lisätään sokeria (mieluiten glukoosia = panimosokeri) noin teelusikallinen per 0,33L pullo, jonka jälkeen pulloja säilytetään 1-2 viikkoa huoneenlämmössä, hiilidioksidin muodostusta varten. Sen jälkeen viileässä yhdestä viikosta useaan kuukauteen, oluen vahvuudesta riippuen. Mitä vahvempaa oluesta tekee, sitä pidempään sitä tulisi varastoida viileässä.

Todellakaan sokeria ei kannata käyttää oluen valmistamiseen. Kuten joku kirjoittikin, kahdella olutuutepakkauksella per 25 litraa, tulee hyvää. Olutuute sisältää noin 75 % maltoosia, eli mallassokeria. Kahdella puolentoista kilon tonkalla 25 litraan tulee viitisen prosenttia alkoholipitoisuudeksi.

17. Tavara1

Rekisteröitynyt:
    09.03.2007
    Joo..olen tullut siihen lopputulokseen, että tuon gadgetin vehkeen voi unohtaa.. :)
    jos ostan tuolta tuon viinipanimon (ilmeisesti sama kuin olutpanimo) --->http://www.melkko.fi/JShop/bindex.htm
    Onko se täydellinen setti vai tarvinko vielä jotain muuta, kuin aikaisemmin mainittu ominaispainomittari sekä pullopesuri.
    Korkituslaitteen saan lainattua.
    Löysin tuollaisen valmistusohjeen vinkiksi muille kiinostuneille.
    http://www.pcuf.fi/~jarmala/0kkuute.html
    Ja hienot etiketit tuolta. :) http://www.humppa.com/jokisenvalinta/puuhakerho.html

18. Bluefever

Rekisteröitynyt:
    11.03.2007
    Itse monta satsia kotiolutta tehneenä (niin uutepakkauksista kun maltaistakin) voisin muistuttaa parista asiasta.

Ensinnäkin 20 - 25 litran olutsatsiin ei kannata laittaa sokeria enempää kuin max 400g ja sekin mieluiten panimosokeria tai maissisokeria. Monet kotipanijat mokaavat tässä ja työntävät kilon sokeria satseihinsa. Tuloksena on lähinnä halvan kiljun ja siman makuista "olutta". Kannattaa mieluiten ostaa kaksi uutepakettia ja siihen päälle tuo 400 grammaa panimosokeria (saa ihan prismasta). Maistuu oluelta ja on väkevyysluokaltaan keskikolmosta. Myös jälkikäymiseen (eli pulloihin) kannattaa laittaa panimosokeria.

Toinen juttu on desifiointi. kaikki välineet, jotka ovat vierteen/oluen kanssa kosketuksissa sen jälkeen kun sen lämpötila on alle 72C kannattaa desifioida. Muuten olueeseen saattaa päästä bakteereita tai villihiivoja jotka kohtuu varmasti pilaavat maun. Melkolla on hyvää desifiointiainetta (sitäkin saa rismasta) ja kiehuva vesi on aika toimiva setti myös.

Finlandia lagerista tulee muuten aika hyvää uuteolutta, kannattaa kokeilla.

19. cerberus

Rekisteröitynyt:
    25.08.2004
    Tuo kylmässä säilytys saattaa olla ongelma, no pitää miettiä. Saako tyhjiä pulloja jostain, vai pitääkö kutsua talkooväkeä tyhjentämään 50 olutpulloa?

20. kansaIainen

Rekisteröitynyt:
    11.05.2003
    Olen tehnyt kolme kertaa. Jokainen satsi ylitti kaikki odotukseni.

Paras satsi tuli kun tein 25 litran vesimäärään 6 pakettia eli 18 pussia kotikaljauutetta, kaksi kourallista humalaa, n. kilo mallassokeria, lappoaminen neljän viikon päästä, 140 gr mallassokeria lisää, pullotus, odotusta 4 kk.

Valmis tavara oli lähes pikimustaa, pehmeän, mutta täyteläisen makuista, humala oli kohdallaan, vaahto tummanruskeaa tuoksu ja jälkimaku "mämmimäisen leipäinen". Saavutti suuren suosion ja tuli nautittua parina viikonloppuna. Pitää tarjoilla hyvin jäähdytettynä, erittäin vaahtoavaa!

Humala oli itse poimittua ja kuivattua, keitin tähkiä 1,5 tuntia pienessä vesimäärässä, jonka siivilöin satsiin.

Suosittelen kaikille tumman oluen ystäville.
    [signature]Tiede on tapa oppia elämään epävarmuuden kanssa.
    Koneeni
    [/signature]

21. fuc

Rekisteröitynyt:
    17.06.2002
    Viimeinen satsi on Muntonsin Stout, pitäisi tuossa kohta maistella... Kirjoitan ylös ihan notepadiin oluet, tässä Muntonsin satsin logi:
    Irish Stout (muntons)
    Aloituspvm: 18.1.2007
    Käymissokeri:n. 350 g fariinisokeria
    Koko: 14l
    SG = 1,041 (ominaispaino alussa)
    OG = 1,009 (ja lopussa)
    Eli alk. n 4.2%
    Siirrettiin sekondääriseen astiaan 27-28.1
    Pullotettiin 11.2.
    Viikko huoneenlämmössä, ja sitten kellariin kylmään ja viileään (n 16 c)
    Valmista alkaa siis nyt olla, mutta pari kuukautta kun malttaisi vielä olla niin maku sen kun paranee.

22. Moose

Rekisteröitynyt:
    24.06.2003
    Kuten olen tainnut joskus siihen toiseen ketjuun kirjoitella niin itsellä ei ole kuin huonoja kokemuksia finlandiasta. Siitä ketjusta löytyy myös pölinää ainakin pulloista ja niiden desinfioinnista.

Käymisen aikaiset hajuhaitat pystyy eliminoimaan pätkällä letkua, joka pistetään ilmalukosta lähimpään venttiiliin. Hyvin on toiminut oli sitten ilmanvaihto painovoimainen tai koneellinen. Joskus letku on ollut pitkäkin, mikä ei sinänsä haittaa koska kaasun virtaus on äärimmäisen hidasta siten virtausvastukset pieniä. Biltemasta saa parilla eurolla kerän kirkasta ~10 millistä letkua.

23. Moose

Rekisteröitynyt:
    24.06.2003
    Tuolla on juttua pullojen desinfioinnista. Se kotiolutketju, jota muistelin on varmaan siirtynyt paremmille metsästysmaille.

http://plaza.fi/muropaketti/bbs/t408008

24. madaxel

Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Itse kerran ihan vakavissani meinasin kokeilla oluen panemista, mutta homma kaatui siihen, etten jaksanut alkaa desinfioimaan kuuttakymmentä olutpulloa...sitten mietin, että jos hankkisi niitä litran olutpulloja jostain parikymmentä, kai niitä jostain vielä saa? Luin vaan, että ne eivät hommaan sovellu, koska niissä on ei-niin-tiivis kierrekorkki kruunukorkin sijasta. Pitääkö paikkansa? Kenelläkään kokemusta?

25. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Sama täällä. Silloin ei ollut mittaria saatavilla mutta voltteja oli vähintäänkin tarpeeksi, joi about 6 pulloa niin oli jo kännissä :). Ja ihan juotavaa oli, joskin vähän laimean makuista (ei kuplinut kovin paljoa/kovin kauaa).

Edit: Ekstrasokeria tuli laitettua toki, kuten viineihinkin.[signature]-*- Mansester since 79 -*-
    \o/ Blood Is the Price of Glory \o/[/signature]

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi