Kotiparturi? (hiusten leikkuu itse)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Kamikaze, 14.08.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Saadisti

Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Tämä itseäkin kiinnostaisi.

2. Team_Slow

Rekisteröitynyt:
    19.11.2009
    Sulla meni vissiin Kirkan vastaus ohitse. 0.8mm jää väkisin. Se on lyhin mitä kone ajaa. Tuon 0.8-2.0mm pystyy säätämään itse koneesta ja siitä ylöspäin kärjet.

On kyllä ihan täydellinen kone tuo Panasonic. Ite oon leikannut minimissään 3mm sängen mutta nyt taidan lähteä testaamaan vielä lyhyempää. Seuraavat koneet tulee varmasti olemaan samaa sarjaa. Aikaisemmin käyttelin moseria.

3. vaniljacreme

Rekisteröitynyt:
    18.03.2008
    Ite oon useamman vuoden leikelly tukkani koneella ihan itse. 12mm päältä ja sivuilta ja takaa 9mm. Kerta vuoteen joutuu ostamaan uuden koneen about 50€ ja leikkaan kaks kertaa kuussa minimissään. Ei mun mielestä paha.kunnon peilit kun on homma hoituu nopeesti.

4. Volmari

Rekisteröitynyt:
    20.09.2004
    Kerran vuoteen ostat uuden koneen? Eikö se kannattaisi laittaa pari kymppiä enemmän ja ostaa uus kone kerran vuosikymmenessä. Itse leikkaan myöskin parin viikon välein ja hyvin on Moser kestänyt useamman vuoden.

5. Toinen Moser primat menossa nyt 10 vuoden kuluessa. Ensimmäinen putosi kaakelilattialle ja hajosi siinä korjauskelvottomaksi. Toinen ollut nyt käytössä yhtäjaksoisesti viimeiset 6 vuotta.

6. vaniljacreme

Rekisteröitynyt:
    18.03.2008
    ei niissä sinänsä oo ollu vikaa mutta jotenki terä tylsyy vaikka öljyilis ja putsailis. uus kone ja homma pelittää taas. mun mielestä tää on jees 50€ ei montaa kertaa leikkailla ja onha se vaihtelua uus kone.. :D

7. Saadisti

Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Ei jäänyt, tarkoitin että kiinnostaa niiden muiden vaihtoehtojen osalta.

8. Make73

Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Hiustyyli nykyään sellainen että päätin viimein tilata myös itselleni tällaisen.
    Kiitos kommenteista, päädyin Moser 1901 Li-Pro (LED) malliin, 80eur postikuluineen.
    https://www.webhallen.com/fi-fi/kot...rtrimmer_procut_lithium_led&atcl=external:ref

Reilu 5kk:tta niin on maksanut itsensä takaisin kun parturi otti 15eur/kerta ja kävin kerran kuussa ja nythän voi sit trimmailla vaikka parin viikon välein.

Li+Pro2 mallia ei tosiaan näytä olevan vielä myynnissä ja tuosta 1902 (LCD) mallista ei viitsi maksaa 30-40eur ylimääräistä pelkän näytön takia.

Viimeksi muokattu: 23.09.2017
  9. bluedrool

Rekisteröitynyt:
    22.07.2005
  10. Make73

Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Viimeksi muokattu: 04.10.2017
  11. bluedrool

Rekisteröitynyt:
    22.07.2005
    Eipä kestä.

Minulla ainakin on vielä pitkään käytössä Andis-koneen mukana tullut n. 100ml pullo. Varovaisesti arvioiden tuollaisessa pullossa on pari tuhatta tippaa öljyä ja sitä kuluu n. 2 tippaa per ajokerta. Henkilökohtaisessa käytössä yksi pullo siis riittää todennäköisesti siihen asti, että ikä vie hiukset :)

Tämä ei varmaan ole huonoa tavaraa ja saa samoilla postikuluilla tulemaan:

https://www.amazon.de/Wahl-0230-1070-für-Haarschneidemaschinen-Inhalt/dp/B000B9SFQG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1506171160&sr=8-1&keywords=wahl+öl

Edit:

Itselläni on tätä:

https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/tuote/teraoljy-andis-118-ml/04010212108/
    https://www.mustijamirri.fi/andis-teraoljy-118-ml-033930

12. Make73

Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Kiitos taas :)
    Näyttää löytyvän paikkakunnan lemmikkieläinliikkeestä, eipä olis tullut tuokaan mieleen.

Muokkasin tilausta ja sai tuon leikkuuöljyn ilman postikuluja mukaan!

13. AIF Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    23.07.2003
    Mites tota kuuluisi öljytä? Itellä on ollut toistakymmentä vuotta partatrimmeri, joka alkaa olla erityisesti akun osalta aika finitio. En ole sitä kertaakaan öljynyt. Silti kun sitä tossa yksi päivä putsailin paremmin, tuntui vehje olevan aika rasvainen ihan vaan mun karvoista.

Ja pistinpä minäkin tuollaisen Moserin tilaukseen. Alkaa tukkaa olla sen verran harvan puoleisesti, ettei taida enää kannattaa parturissa käyminen.

14. bluedrool

Rekisteröitynyt:
    22.07.2005
    Kaipa se öljy hidastaa terän kulumista, suojaa korroosiolta ja vähentää kuumenemista sekä melua. Samoin kuin muissakin leikkaavissa työkaluissa. Kuinka merkittävää tämä sitten on kotikäytössä ja kuinka usein kannattaisi oikeasti öljytä? Varmaan sarjatyönä hiuksia ajava parturi voisi öljytä kerra ennen päivän töiden aloittamista.

Olen ajatellut asian niin, että ei siinä öljyämisen poisjättämisesssä ole mieltä, kun se öljy ei maksa mitään laitteen elinikänä (akullisissa asia voi olla toisin).

Itse olen laittanut öljyä suunnilleen näin:

Omassani on kylläkin mielestäni terissä vain kaksi pintaa jotka liikkuvat.

Tässä pari videota:

15. Make73

Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Milläs olette tehneet itse taakse rajauksen?
    Youtubesta löytyi videoita joissa on joku lippikseen kiinnitettävä muovinen lippa ja sitä myöden sitten ajellaan rajat :)
    Kait sellaisen vois askarrella vaikka pahvista kunhan saa ensin muodon piirrettyä vaikka voipaperin läpi kaverin avustuksella.

Saas nähdä, aluksi ajattelin että ei kait se voi kovin vaikeata olla että sen kun vaan pöräyttää koneella menemään, mutta kun on katsellut noita youtuben videoita, ni ei se rajan häivytys ole välttämättä ihan simppeliä ja vielä kun se pitää tehdä itse peiliä apuna käyttäen.

Ehkä jos vetelee samalla pituudella koko pään, mut itsellä ollut viime aikoina parturin ajelemana 12mm päältä ja sivuilta vähemmän ilman mitään näkyvää rajausta.
    Eli pitäskö ensin ajaa 12mm koko pää, sitten hiusten alarajasta jonkin matkaa ylöspäin vaikkapa 6mm ja sitten 9mm:llä koittaa pyöristää sitä 12mm ja 6mm välistä rajaa?!

Aparaatti on matkalla Saksasta kohti Suomea että kohtahan sitä pääsee treenailemaan, pitänee hommata jo valmiiksi joku lätsä, jolla voi sit piilottaa sen tekeleen kunnes taas kasvaa seuraavaa treeniä varten :o

16. jmk00

Rekisteröitynyt:
    24.08.2015
    Vähän samanlaisia pohdintoja kuin yllä. Miten tehdään saumaton fade sivuille ja taakse? Oletteko onnistuneet tekemään ihan itse leikaten?

17. duck

Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Harjoittelemalla kyllä oppii feidaukset ja rajaukset, mutta aluksi toki on hankalampaa (varsinkin niskasta). Itsehän aluksi leikkaan koko nupin ns. maksimi pituuteen ja sen jälkeen alan pudottamaan pituutta
    jos haluan feidauksen (eli niskasta ja sivuilta lyhkäsemmäksi). Kahden peilin välissä itse suoritan operaation.

Vähän perstuntumalla tulee aina leikattua, joten en sen tarkempia ohjeita osaa antaa.

18. Proc

Rekisteröitynyt:
    09.11.2000
    Niskan rajaus tosiaan vaatii vähän harjoittelua, tai oikeastaan ajattelutyylin muuttamista. Aluksi kättä yritti liikuttaa silmien antaman informaation perusteella, mutta ei siitä mitään tullut. Käsi liikkui ihan vääriin suuntiin, vaikka miten yritti.
    Hetken keskittymisen jälkeen pystyy visualisoimaan itsensä oman niskan taakse, jolloin koordinaatio on taas kohdallaan. En tuota oikein paremmin pysty selittämään.

19. AIF Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    23.07.2003
    Jep. Tosi vaikea katsoa peilistä ja näkemänsä mukaan koordinoida. Pakko melkein sulkea silmät tai katsoa jonnekkin ihan muuaalle silloin kun ajelee. Tietty peilistä voi välillä vilkaista miltä nyt näyttää, mutta ajelun joutuu tekemään visualisoimalla.

20. Karppuuna

Rekisteröitynyt:
    15.07.2012
    Ite käytän rajauksissa joskus teippiä, ihan kohtalaisen hyvin toiminut.

Vois seuraavalla kerralla kokeilla leikata ohuesta pahvista muotit :)

Viimeksi muokattu: 28.09.2017
  21. Make73

Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Tänään tuli Saksasta Moser 1902 ja pitihän se heti kokeilla.
    Elämäni eka itseparturointi ja ajattelin että menee ihan persiilleen, mut on kait ikää tullu jo sen verran että ei se ole enää niin nokonuukaa :)
    Sivuilta raja lipsahti ylös, korvaankin sain pienen verta vuotavan reijän, eikä se nyt muutenkaan mikään täydellinen ole, mutta ihan tyytyväinen näin ekaksi kerraksi.
    12mm aloitin päältä ja sieltä sit alaspäin 9mm, 6mm, 3mm, 0,8mm ja partahöylä.

Viimeksi muokattu: 01.10.2017
  22. duck

Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Noita lipsahduksia on itsellenikin sattunut useamman kerran, mutta ei se niin ole haitannut, kun n. kuukauden päästä on voinut harjoitella uudelleen :D.
    Tämä itseparturointi on kyllä sellainen laji, että harjoitus tekee mestarin...

Edit. Niin se piti sano, että hyvältähän tuo leikkaus ainakin omaan silmään näyttää.

Viimeksi muokattu: 29.09.2017
  23. Make73

Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Joo pitää parin viikon päästä jatkaa harjoituksia :o

Viimeksi muokattu: 01.10.2017
  24. bluedrool

Rekisteröitynyt:
    22.07.2005
  25. pmatil2

Rekisteröitynyt:
    02.07.2008
    Itse rajaan niskan ihan tuntuman perusteella, kuten tuossa yllä Proc ja AIF mainitsivatkin. Ajan koko pään samaan pituuteen ja siten lopuksi rajaus. Joskus rajaus menee vähän yli tai tulee pieni "porras" tukkaan mutta ihan sama :D

Oikeastaan pulisonkien/korvan päältä rajaus on vaikeampaa kuin takaa. Peilien avulla aika vaikeaa kun aina se kone liikkuu eri suuntaan kuin pitäisi ja asento on vaikea hahmottaa.

Käytössä on Remingtonin n. 50 eur vehje ja siinä vikana on ainoastaan se että ohjauskamman hajottua pitää ostaa 2 kpl setti joka maksaa melkein 20 eur. Ja se kampa on melko heikkoa muovia ja piikit pitkiä eli helposti napsahtaa jos ei ole varovainen.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen