Koruseppä

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja seaorg, 14.05.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. seaorg

Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Haluaisin teettää itselleni medaljongin. Olen nyt puoli vuotta kierrellyt kivijalkaliikkeitä (ja nettikauppoja) enkä ole löytänyt sopivaa korua, joten ajattelin teettää sen. Osaisiko joku suositella koruseppää?

2. Ploro

Rekisteröitynyt:
    01.07.2008
    Mistäköhän päin suomea oli tarkoitus seppä löytää?

3. seaorg

Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Tampere/Pirkanmaa. Sijainnilla ei sinänsä ole kyllä väliä. Jokin ulkomainen tai netin kautta toimiva koruseppäkin käy.

4. Ploro

Rekisteröitynyt:
    01.07.2008
    Itse olen teetättänyt yhden korun Tampereen kulta- ja jalokivipaja OY:ssä (2 olen kysynyt, mutta toiseen ei aikataulu onnistunut). Liike sijaitsee kehräsaaressa, siinä "kujalla" Stefans stake housen vieressä.

Omat kokemukset pelkästään positiivisia. En usko, että Tampereella edes kovin montaa kultaseppämestaria on (tuskin ainakaan yhtä leppoisaa).

5. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Laatukoru

6. WeirdBastard

Rekisteröitynyt:
    13.09.2001
    Jos kelpaa joku muukin kuin vain kullasta valmistettu ja esimerkiksi jalokiviä sisältävä koru, niin myös moni taideseppäkin tekee koruja ja silloin myös materiaaleissa & tyyleissäkin on selvästi enemmän vaihtelua verrattuna normaalien kultaseppien valikoimiin.
    Teen itsekin joskus mm. erilaisia hopea/kupari/messinki/pronssikoruja tilaustyönä, mutta valitettavasti vain talvikaudella, kun on vähemmän kiireitä tavallisten takotöiden suhteen. Kultatyöt olen jättänyt suosiolla väliin, koska oman nimileiman pitäminen maksaa ja jäisi luultavasti aika vähälle käytölle tämmöisellä osa-aika korutaiteilijana. :P

Näistä linkeistä löytyy pitkä lista taitavia seppiä eri puolilla suomea:
    http://www.taidesepat.fi/htm/jasenyritykset.htm
    http://www.suomensepat.fi/sepat/

"Koruseppä" on mielestäni loistava yleisnimitys juuri semmoiselle kaiken muun ohella koruja tekevälle monitoimisepälle, mutta osalla meistä saattaa olla toki myös kultasepänkin tutkintokin plakkarissa.

7. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
    Mulle taas tulee näistä koru-ja taidesepistä aina mieleen kaiken maailman hopealusikoiden vääntelijät sun muut helmenpunojat joilla ei ole asiantuntevaa koulutusta. Siks yleensä vältän noita ja marssin ihan oikean kultasepän jutuille.
    Eiköhän noita tee tilauksesta kuka tahansa kultaseppä jos ei valmista tahdo löytyä.
    Eli jätä noi koru-ja taide"sepät" omaan arvoonsa ja etsi käsiisi hyvä kultaseppä ja kerro sille mitä toivot.

8. seaorg

Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Kiitoksia hyvistä vastauksista ja linkeistä.

Tarkoittaako kultaseppä, että on erikoistuttu nimenomaan kultaan vai onko se vain yleisempi ammattinimi?

Kulta materiaalina ei ole minulle mitenkään korkealla prioriteeteissa, koska se on niin kallis. Medaljongistani tulee aivan puhdas käyttöesine, ja koska olen hyvä hukkaamaan tavaroita, en mielelläni tekisi sitä kullasta tai muusta kalliista, jos halvemmallakin materiaalilla saa toiminnallisesti kestävän korun.

Yksi syy miksi kivijalkakauppojen valmiit medaljongit eivät ole kelvanneet on avausmekanismin vaikeus. Käytännössä kaikissa se on tuskallisen hankala. Ja hankalalla tarkoitan sitä, että sen saa kyllä auki, mutta siihen menee aina puoli minuuttia ja todennäköiseti kynnet hajoaa pitkällä aikavälillä. Haluaisin sellaisen, että sen saa auki ja kiinni sekunnissa. Valmiit medaljongit tuntuvat olevan suunniteltu avattavaksi vain silloin tällöin.

9. alliröltteri

Rekisteröitynyt:
    24.12.2015
    Eikös noita magneettikiinnityksiä ole ollut iät ja ajat? Ja kai joku koneistaja sen korunkin tekee, jos jostain teräksestä meinaat.

10. johnspawn

Rekisteröitynyt:
    05.05.2005
  11. WeirdBastard

Rekisteröitynyt:
    13.09.2001
    Tuli tuosta koneistaja ehdotuksesta mieleen, että ainakin tavallisten konepajojen kalusto on yleensä ihan liian järeää riipuksen kokoisten esineiden jyrsimiseen, mutta mikromekaanikoilta, kellosepiltä tai protopajoilta löytyisi varmasti jo helpommin minikokosia cnc-jyrsimiä jne.
    Medaljonkiprojekti saattaisi onnistua ehkä oppilastyönäkin jossakin sen alan oppilaitoksessa. https://www.studentum.fi/koulutukse...kaniikan-perustutkinto-mikromekaanikko-527153

12. seaorg

Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Jalokiviliikkeissä ei ole tullut vielä yhtään vastaan. Rihkamakoruliikkeissä on tullut vastaan yksi. Siinä tosin magneetti oli sen verran heikko, että medaljongi aukeili helposti itsestään.

13. seaorg

Rekisteröitynyt:
    14.05.2017
    Päivitys: Käyttäjä @Mikkos auttoi minua saamaan tämän medaljonkiprojektin loppuun. Jos joku etsii vastaavaa apua, niin voin suositella.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen