Koodaamisen opetteleminen. Mikä viisainta?

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja Dream_7132, 05.08.2017.

1. Dream_7132

Rekisteröitynyt:
    05.08.2017
    Sain (varmaan ihan hullun) idean, että voisin opetella koodaamaan, ja siten edetä urallani. Minulla on siis eräs muun alan yliopistotutkinto ja sen alan työpaikka, mutta tekisi mieli kokeilla jotain uutta ja opetella jotain uutta, jotta voisi edetä vähän toisenlaisiin hommiin. Voi olla että ideani on täysin kaistapäinen :) , eikä tuo minulle koskaan uusia työmahdollisuuksia, mutta jos en kokeilisi, niin jäisi varmaan harmittamaan. Tiedän, että nykyisellä alallani tulee olemaan paljon kysyntää uusista appseista, mobiilisovelluksista, uusista ohjelmistoista ja koodaajista. Haluaisin siis yhdistää tuon toimialan osaamiseni ja sen, että osaisin vähän koodata. Suurta koodiwelhoa minusta ei varmasti ikinä tule, enkä voisi kilpailla koskaan taitavien koodaajien kanssa - enkä haluaisikaan. En ole matemaattisesti lahjakas, mutta kielellisesti lahjakas olen. Kysyisinkin nyt nöyrästi neuvoa viisaammilta, että mitä olisi noilla spekseillä viisainta lähteä opettelemaan? Olen ihan noviisi tässä aihealueessa, joten sallinette mahdollisesti väärät termit. Osaisiko joku vinkata, että mihin ohjelmointikieleen kannattaisi ensin perehtyä? HTML, Python, JavaScript vai mikä? Mikä kieli olisi ns. hyödyllisin tulevaisuutta ajatellen, jos kovin laajaa osaamista ei voi tavoitella? Ja osaako joku neuvoa hyvän saitin, jossa netissä voisi tuota opettelua aloittaa? Ja onko kukaan ns. aikuisiällä opetellut onnistuneesti koodaamaan :) ?

2. apemon

Rekisteröitynyt:
    23.07.2009
    On oikeastaan ihan sama mitä alat opettelemaan koska kaikista löytyy tietyt yhteneväisyydet ja oikeasti opettelet vain tavan ajatella. If, for, while menee kaikissa suunnilleen samalla tavalla. Itse lähtisin ehkä javascriptin matkaan koska sitä on kaikkialla. Html5 näyttäisi olevan se mihin maailma suuntaa, mutta html itsessäänhän ei ole koodikieli, kai? Dotnet on myös kovaa kamaa ja nostaa profiiliaan kun powershell on vihdoinkin läpi ja päässyt ulos windows maailmastaab

3. Desgorr

Rekisteröitynyt:
    11.10.2010
    Itse lähtisin liikkeelle Helsingin yliopiston ylläpitämästä Ohjelmoinnin MOOC:sta: http://mooc.fi/courses/2017/ohjelmoinnin-mooc/

Kyseessä on erittäin laadukkaasti toteutettu ohjelmoinnin aloittelijoille suunnattu kurssi. Kielenä käytetään Javaa, mutta todellisuudessa kielellä ei ole juurikaan merkitystä ohjelmointia aloittaessa.

4. linuxisnotunix

Rekisteröitynyt:
    21.05.2014
    Jos puhelimille haluat tehdä ohjelmia, niin sitten voisi aloittaa Javalla. Toisaalta webbitekniikoilla saa nykyään tehtyä alustariippumattomia ohjelmia, siis ettei tarvitse ohjelmoida erikseen eri alustoille, niin HTML, CSS ja JavaScriptkin on hyvä valinta.

Helsingin yliopiston järjestämä MOOC on hyvä, siinä oppisit perusteet ja myös Javaa. http://mooc.fi/courses/2017/ohjelmoinnin-mooc/

Olin käynyt yhden tai kaksi ohjelmointikurssia yliopistossa 20-vuotiaana, mutta oikeastaan aloitin opettelemaan ohjelmoimaan 27-vuotiaana. Ihan samalla tavalla sen oppii kuin minkä muunkin taidon. Riippuu ihan omista kyvyistä ja tahdosta kauanko siinä kestää, ei se ihan hetkessä kuitenkaan tapahdu. Kielien ja ympäristöjen opettelu vie sitten kanssa hieman aikaa, kun jo osaa ohjelmoida.

5. Phoenx

Rekisteröitynyt:
    20.11.2007
    Parhaiten oppii kun tekee sellaista minkä kokee kiinnostavaksi. Jos sua kiinnostaa nettisivut, tee niitä, jos sua kiinnostaa pelit, ala puuhastelemaan niiden parissa. Loppu tulee kuin itsestään ja jonkun ajan jälkeen sitä vain huomaa ymmärtävänsä enemmän. Googlesta löytää kaiken tarvittavan, jotta aiheen kuin aiheen voi itse opiskella. Pääasia on, että teet jotakin ja näet vaivaa ymmärtääksesi miksi mikäkin asia toimii. Desgorr ja linuxisnotunix linkkaama juttu on myös hyvä lähteä liikenteeseen.

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."

Viimeksi muokattu: 07.08.2017
  6. twisturb

Rekisteröitynyt:
    22.08.2017
    Itse olen aikoinaan opetellut HTML sun muut kotisivuja väkertäessä. Nyt myöhemmin kun on ruvennut opettelemaan mm. Pythonia ja SQL on siitä pohjasta ollut hyötyä, samanlaista logiikan käyttämistä se kaikki loppupeleissä on, vähän eri komennoilla ja periaatteilla vaan. Suosittelen tuota HTML ensimmäiseksi kieleksi, koska a) se ON helppoa ja b) näet työsi tulokset välittömästi ja visuaalisesti. Opettele vaikka ensimmäisenä proggiksena väkertämään kotisivusi itse.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen