Kokemuksia Volvo s40/v50

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja midroid, 05.01.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. MiKiM

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2006
    Viestejä:
    1 644
    Pinta-jarrutuksella oireili ja piti tärinää, kovempaa jarrutettaessa ei ongelmaa ollut. Kannattaa tosiaan tarkistaa ne jarrulevyt onko niissä heittoa ja rasvata vielä liukutapit kunnolla. Tyyppivikahan nuo jarrut näissä on mutta kyllä ne kuntoon saa kun nuo kaikki vaan jaksaa tarkistaa.
     
  2. Dotzki

    Rekisteröitynyt:
    24.06.2011
    Viestejä:
    446
    Täällä kans pintajarrutuksella vinkuu ja väpättää nuo etujarrut. Uusilla levyillä ja paloilla oli oireeton noin 5tkm mutta palasi sitten. Kylmänä saattaa toimia oireettomasti.
     
    Viimeksi muokattu: 20.12.2016
  3. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Siis eikö tuo ole sama kone kuin Sitikassa ja Pösössä käytetty 1.6HDi? Niissä on nimittäin oikeasti paljon ongelmia turbojen hajoamisen kanssa, ihan sama mitä vaihtoväliä käyttää ja mitä öljyä. Toki ongelmaa saa varmaan vielä pahennettua, mikäli auton huoltoa laiminlyö. Google varmasti kertoo lisää, mikäli tietoa haluaa. 2.0D (HDi, whatevö) on huomattavan paljon paremmassa maineessa kestävyydeltään.
     
  4. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Niin, eikös se turbo hajoa aina jos ei sitä siivilää vaihda/putsaa öljypohjasta tahi jotain semmoista? Mikään ei tietenkään pakota sitä tekemään, mutta voi olla että valmistajilla on ollut korjauskutsuja eri tavalla.
     
  5. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Aika paljon tulee luettua vrcf:ää ja välillä muitakin foorumeita, niin ei tuolla mielestäni ole juurikaan turborikoista valiteltu... hiukkasloukuista lähinnä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2016
  6. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jaha, nyt olis sitten vasemmassa alatukivarren takahelassa pieni murtuma. Ei tullut korjauskehotusta kun ei ole todellakaan mikään iso vika, mutta jokohan toi riittäis aiheuttamaan ton nykimisen jarrutuksessa...
     
  7. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 866
    Noin yleisesti levyjen nopea kieroutuminen johtuu:
    -Satulat jumissa. Puhdistus ja satularasvalla voitelu.
    -Männät jumissa, hapettumaa sylinteristä. Tiiviste kumi pettänyt.
    -Pyörän napaa ei ole puhdistettu kunnolla, kun uudet on levyt asennettu. Se pitää puhdistaa, ilman hiekkapaperia, niin että siitä näkee oman "kuvansa"
    -Napa voi myös olla kiero, esim katukivi kontaktin jäljiltä.

    Vanhat levyt voi "kellottaa". Saa olla max. 0,10mm heittoa. Jos napa ei ole ollut puhdas, niin helposti heittää yli 0,20mm. Se riittää aiheuttamaan jarruttaa-ei jarruta-jarruttaa efektin.
    Voi myös kellottaa uudet levyt, niin saa varmuuden navan suoruudesta.
     
  8. Jyrde

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Viestejä:
    3 449
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2018
  9. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Viimeisimmän levynvaihdon (ja palojen ) kohdalla puhdistettiin ja rasvattiin satulat, katsottiin että tiivisteet on kunnossa (oli sarja varalla kun ei maksa juuri mitään) ja navat oli vaihdettu muutama tuhat kilsaa aiemmin kun toinen laakeri alkoi ääntää. Lisäksi oikean etualatukivarren takahela vaihdettiin joko jarrurempassa tai laakerirempassa, en muista kummassa. Silloin vikan jarrurempan jälkeen vika katosi mutta tuli pikkuhiljaa takaisin eikä se nytkään vispaa rattia mitenkään hitosti mutta vähän.

    Näinköhän vois tuo pieni murtuma vasemman etualatukivarren takahelassa aiheuttaa ton? Katsuri sanoi että ei tuota tarvii korjata mutta käskin kertoa kaikki pienetkin välykset ja viat mitä löytää kun toi vispaus vituttaa.
     
  10. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    No ei voi. Ellei se sitten ole koko se metallinen holkki puslassa soikea mutta se on aika mahdotonta varmaan. Ja se murtuma on muutenkin varmaan asennuksessa murjottu jos niitä on vaihdettu.
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2016
  11. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Se "murtunut" on siis alkuperäinen, tai ainakin viimeksi vaihdettiin se apukuskin puoleinen eli oikea. No hyvä kumminkin tietää niin ei turhaan vaihdeta tota toistakin.
     
  12. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    No jos se on alkuperäinen ja murtunut niin se on varmaan saanut osumaa puslan runkoon ja se kumi on jo aika finaalissa ja se voi ollakin niin paskana että aiheuttaa ongelmia. Muutenkin nuo kannattaisi kyllä vaihtaa pareittain koska vaikuttavat auton käytökseen toispuoleisesti muuten. Täyttä mutua tämä mutta kuitenkin.
     
    Viimeksi muokattu: 22.12.2016
  13. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Okei, pistetään seuraavassa tunkkaussessiossa vaihtoon siis sekin. Ei tuo kallis ole, mutta hivenen työläs väärillä työkaluilla.
     
    Viimeksi muokattu: 22.12.2016
  14. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 866
    Kaikki muu on tehty, mutta levyjen suoruutta ei ilmeisestikään mitattu. Olenpa itse seissyt vieressä, jossa vika löytyi nimen omaan kellolla.
     
  15. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Ihan mielenkiintoinen juttu noin niin kun psykologisesti, että sama moottori ranskalaisissa autoissa on aika yksiselitteisesti paskana pidetty ja suunnitteluvirheinen, mutta Volvossa se on hyvä kone! :D
     
  16. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Kolmannet levyt kyseessä. Kaikki alkoi kun vaihdatin eteen uudet levyt huollossa, sitä ennen ei mitään. Ekat meni kieroksi, vaihdatin takuutyönä (huollossa sanottiin että joo oli kieroutunut, en muista kumpi vai kumpikin). Toisen kerran kun alkoi nypyttely niin en jaksanut enää välittää. Sitten kun laakeri meni paskaksi ja ne navat vaihdettiin, niin muutaman tkm päästä ajattelin että laitanpa itse uudet levyt kun on kerran ainakin navat ehjät, että nyt ei pitäis kieroutua.

    Että joo ei noita uusia ole mitattu mutta en kyllä keksi millä ilveellä noi on saanut kieroksi.

    Edit: ja sitäpaitsi jos onkin kierot niin se syy pitäisi tietää. Levyjen vaihto 10tkm välein on heikko ratkaisu...
     
    Viimeksi muokattu: 22.12.2016
  17. MiKiM

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2006
    Viestejä:
    1 644
    Ne etutukivarsien takahelat kannattaa tosiaan vaihtaa pareittain eikä vain toista kerrallaan, vaikuttaa jarrutukseen jos toinen puoli on murtunut/vanha/väljä ja toinen taas uusi pakasta vedetty. Ne vahvistetut versiot niistä heloista maksaa noin 40e/kpl joten ei ole iso investointi. Mulla tärinät loppui ainakin siihen. Eikä niitä ole vaikea irroittaa kun ottaa suosiolla sen koko tukivarren irti ja sen jälkeen näyttää sille vanhalle helalle vaikka rälläkkää sen verran että saa sen helan halki ja irti siitä tukivarresta, kuitenkaan rikkomatta sitä itse tukivartta.
     
  18. jape5

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2015
    Viestejä:
    80
    Mulle laitettiin 140e per puoli kokonaan uudet alatukivarret, eli sisältää etu ja takapuslat sekä alapallonivel.

    Jos ei heti oo autoa vaihtamassa niin toi on ainoa järkevä ratkaisu.
     
  19. MiKiM

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2006
    Viestejä:
    1 644
    Itse en taas näe järkeä vaihtaa koko tukivarsipakettia jos siinä ei ole mitään väljyyttä tai muuta vikaa. Ne helat kun on kuitenkin melkoisen yksinkertainen vaihtaa niin miksi laittaa 100e per puoli turhaan rahaa palamaan?
     
  20. jape5

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2015
    Viestejä:
    80
    Koska ne takahelat menee n.
    200 000km ei etuhelat/alapallokaan enää uudenveroisia ole.

    Toki jos itse vaihtaa ja tykkää harrastaa niin silloin puslan vaihtaminen on vaihtoehto.

    Itse ajattelin sen niin että nyt niiden puolesta mennään taas seuraavat 200tkm
    Pelkät takapuslat vaihtamalla tuskin pääsisi..
     
  21. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Joo otettiin viimeksi juuri tolla metodilla vanha irti ja uus prässillä paikalleen. Ei vaan osannut kukaan neuvoa että suositeltava vaihtaa pareittain.
     
  22. MiKiM

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2006
    Viestejä:
    1 644

    Totta tuokin, yleensä ne alapallot on saatettu vaihtaa jo aiemmin. Mutta tilanteen vaatimalla tavalla tietty. :)
     
  23. VAT69

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    3 154
    Mulla oli -08 facelift v50 1.6d:llä, ihan mukava auto oli. 60 tkm ajettuna ostin ja itse rullasin toiset 60 tkm ja vaihdoin saman merkin isompaan farkkuun. Edellisellä omistajalla oli hajonnut EGR (vaihdettiin takuuseen), mulla ei ollut kahta pyöränlaakeria lukuunottamatta mitään ongelmia. Jos nyt ostaisin niin poistattaisin hiukkasloukun, tonnin remppa tämän ikäisiin autoihin tuntuu typerältä.
     
  24. Dotzki

    Rekisteröitynyt:
    24.06.2011
    Viestejä:
    446
    Voiko volvoa edes huollattaa alle tonnilla? :D
     
  25. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Miksi ei voisi?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti