Kokemuksia lastuvirityksestä?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Net, 09.06.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. viltsu81

Rekisteröitynyt:
    28.09.2010
    Mä nyt vastailen sulle vähän yleisellä tasolla kun sulla taitaa olla aika sama kaukalo kuin mulla.

Laitatin omaan 2007 RS-II Ocuun Revon Stage 1 softan viime keväänä tuolla Doc Powerissa. Koko hommaan meni aikaa noin 7 minuuttia: Rahat tiskiin, läppäri autoon. Myyjä kysy että tiesinkö että vikamuistissa on kaksi koodia kuittaamatta? En tiennyt, sanoin että on menossa kohta huoltoon niin siellä varmaan kuitataan? Ei muuta kuin softa sisään ja menoksi. Noh. Ne vikakoodit sitten kieli ihan helvetin paljon isommasta ongelmasta, joka esti myös tuon softan toiminnan. Stage 1 makso muistaakseni 680€, muiden vikojen korjaus Kamitecillä n.2800€. HUOM! Noi viat siis EI johtuneet Docin softasta!!

Kuitenkin se asiakaspalvelu jota Docilta sain kun aloin noita vikoja selvittelemään oli niin sysiperseestä että sun sijassasi veisin auton Kamitecille ohjelmoitavaksi. Siellä on ukko joka tajuaa autoista jotain muutakin kuin sen mitä läppäriltä voi ladata. Lastuta se pulkkasi missä haluat, mutta pidä huoli että siinä paikassa tehdään autoille muutakin kuin ohjelmoidaan!! (<-TÄMÄ)

Tohon Revon softaan oon kuitenkin nyt ollut hemmetin tyytyväinen. Auto kulkee ihan eri tavalla kuin vakiona. Tossa ohjelmassa on mun käsittääkseni vielä rajoitettu ahtopainetta 1. ja 2. vaihteella rajummin kuin vakiona, eli pillua tolla vehkeellä ei saa. Mutta vauhdista lähtee kyllä repimään aikuiseen makuun oikein mukavasti. On makukysymys miten tuohon ahtopaineen rajoitukseen suhtautuu, mä tykkään siitä. Kaksi ensimmäistä vaihdetta auto on kuin vapari micra, kolmosella alkaa tapahtumaan. 4. vaihteella 80:n pinnasta toi on mun mielestä kyllä yllättävän kykenevä aiheuttamaan alemmuudentunnetta kymmeniä tuhansia kalliimpien autojen kuljettajille. Tätä tuli viime kesänä Porvoon motarilla kokeiltua kun nopeus laski siltatyömaan kohdalla 60:n ja heti sen jälkeen takasin 120km/h.

Sä puhuit kanssa tuosta 2-tason virityksestä. Henkilökohtainen mielipide on se että 240/350 on aika maksimilukema tollaselle etuvetoselle perhekaukalolle. Näilläkin tehoilla autossa on useinmiten enemmän tehoa kuin pitoa.

PS: Nyt ajettu 30 000km, ei vikoja, ei vaikutusta kulutukseen.

2. Spede

Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Itse olen sitä mieltä että ei haittaisi vaikka olisi 50-100 hevosta enemmänkin. Satasen paikkeilla alkaa ilmanvastus haitata etenemistä sen verran että ei olisi lisäpotku pahitteeksi. Toinen kysymys on sitten että kannattaako tuo stage 2 viritys hintansa puolesta, eihän sillä kuitenkaan saa kuin maksimissaan parikymmentä hevosta lisää.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. en oo ilmottamassa Banned

Rekisteröitynyt:
    29.07.2006

Yhtä kyseisen herran softaamaa vagin softaa katselleena en todellakaan veisi ainuttakaan autoa, soi-tablet koskematta, injection timea vedetty vain +20% samaten ahto karttaa +20% torque & smoke limiter vedetty vain tappiin.

Suosittelen oikeasti auton softaamista itse, sen softan saa itsekkin ostettua ulkomaisilta viripajoilta parin satasen hintaan, motorbit on todella asiallinen putka ja sitä voi varauksetta kehua, mutta jos auton on mekaanisesti vakio en näkisi itua laittaa bulkki moottoriin muuta kuin bulkki softaa, joita saa useilta firmoilta ympäri eurooppaa ja nuo on dynolla tehty kunnolla aivan kuten mts & revot yms softat, ja varmasti toimivat paremmin kuin nämä +20% softat mitä monet tekevät.

Itsellä löytyy ohjelmointi hiluja siihen malliin että toistaseks on kaikki tuttujen & kavereitten autot saatu menestyksekkäästi softattua.

5. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Juu no itsellä olisi maksimit about 245-250/375-390nm tehot mitä haluaisin tunkea omaani auton nykyisessä tilassa. Tällä hetkellä tuo Motorbit kiinnostaa eniten koska hinta+dyno+saisi softan jossa olisi omat toiveet huomioitu esim juuri noiden tehorajojen suhteen.

Ihan mielenkiinnosta Viltsulle, mitäs autosta sitten levisi ja mitä vikakoodeja se antoi? Itsellä kun on tosiaan manifold presure kummitellut kahdesti ja tosiaan bypass vaihtamatta mutta tilauksessa...

6. TLS

Rekisteröitynyt:
    30.12.2008
    Kyllähän näissä on kaikennäköistä asiakkaan linssiin viilaamista esim. kaasupolkimen asentotietoa on sorkittu niin, että puolikaasulla on jo täydet. Mitään hyötyähän tuosta ei ole, mutta tuntuu tehokkaammalta. On se sitten hyvä, kun on custom softaa.

7. bemwijaakko

Rekisteröitynyt:
    23.02.2013
    Onkos kellään kokemusta tai tietoa millaisiin lukemiin uudemmilla (F10/F30) 320d/320i/520d moottoreilla lastutettuna päästään? Päästäänkö "turvallisesti" esim. 328i/525d tehoihin?

8. Manakuski

Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Ja BMW:n virallisella Performance paketilla 200hp/420nm + parempi välijäähy.

9. viltsu81

Rekisteröitynyt:
    28.09.2010
    Moottoriin liittyvän vikakoodin antoi pakokaasupäästöjä haisteleva anturi joka ilmoitti että toleranssit ylittyy. Mekaaninen vika oli hajonnut turbo joka ahtoi 0,1bar kaasu pohjassa. Solmun vaihdon yhteydessä selvisi myös että sekä polttoaineen siirtopumppu että korkeapainepumppu vetelevät viimeisiään. Eli nuo meni vaihtoon+pussillinen pikkuosia, muistaakseni myös MAF sekä lambda + ahtopaineen säätöventtiili.

10. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Minkä verran yli 300 tkm oli kilsoja mittarissa? Ei noin moni komponentti pitäisi alle tuon olla entinen.

11. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Aika hurja määrä kamaa kyllä levällään. Eikö tuolla sitten lastuttaessa tarkistettu esim ahtoja ennen ja jälkeen lastutuksen?

12. cossucola

Rekisteröitynyt:
    15.10.2010
    Halpaa hupaa Skodan korjaaminen mutta jos tuollaisen RS:n haluaa niin sen omistamisesta pitää olla myös valmis maksamaan.

Mites tuo stage2 eroaa stage1:stä? Ilmeisesti tulee uus putki kokonaan, oisko 3" alusta loppuun ja racekatti.

13. dj_pirtu

Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    saab 9-5 aero, vm.01, automaatti. vakiona 225hv/330nm. nyt stage1 biopower softa ja bensalla 260hv/400nm, etanolilla 240hv/400nm. vääntö rajoitettu tuohon automaatin takia. 150eur ja yksityishenkilö softasi.

14. Markkanen

Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    230hv on vakiona 01 aerossa. ;)
    Itellä on myös Saab 9-5 2.3t vm. 2000 automaattina. E85:lla 240hv/400nm ja bensalla 230hv/370nm. Ihan riittävästi kulkuja vähäksi aikaa. :)

15. viltsu81

Rekisteröitynyt:
    28.09.2010
    En osaa lainata useampaa viestiä joten ekaksi vastaus tth78:n kysymykseen: autolla oli ajettu melko tarkkaan 90 000km kun noi viat tuli esille. Auto on ostettu meidän perheeseen 5000km ajettuna, eikä sillä ole mitään repimistä harjoitettu: perheautona käytetty matkoilla.

Sitten tuohon Pyrresin kysymykseen: Ei siellä Doc Powerilla tsekattu muuta kuin että kortilla on katetta. Tästä tapauksesta nyt sitten varmasti riittää mielipiteitä suuntaan ja toiseen, ja tässähän tulee vain mun näkökanta esilla, Doc Powerilla olisi varmaan täysin erilainen näkemys tilanteeseen.

Mä vein auton sinne Suutarilaan yksi perjantai noin vuosi sitten. Ainoa asia mitä siellä kysyttiin oli juuri tuo että tiesinkö minä että siellä on vikakoodeja kuittaamatta. Ei kysytty mitään muuta, eikä kerrottu asiasta sen enempää. Mä en tajua siis autoista mitään, enkä tajunnut myös sitä että koska siellä oli vikakoodeja niin mun oikeus perua kaupat hävisi siinä. Mun mielestä tälläinen asia olisi pitänyt kertoa siinä vaiheessa kun koodit löyty.

Tosiaan, autoon ajettiin ohjelma perjantaina ja seuraavana maanantaina menin käymään pajalla uudestaan. Docin kaveri kytki läppärin OBD-porttiin ja ajettiin pieni lenkki. Lenkin jälkeen totesi että auto ei anna sitä mitä ohjelma pyytää, eli ei ahda. Yritin kysyä että mistäs sitä vikaa vois alkaa selvittämään niin vastaus oli: "aika usein se on bypassi, mut en tiiä. Voi kai se olla ahtopaineen säätöventtiilikin.

Viikon verran soittelin ympäriinsä ja selvittelin missä vika voisi olla. Kävi se auto Atoy:llakin mutta siitä olen jo avautunut toisaalla, joten ei tästä sen enempää.
    Lopulta vein sitten auton sinne Kamitecille, josta soitettiin parin päivän päästä ja kerrottiin mitä osia oli rikki, mitä oli menossa rikki ja paljonko se maksaisi. Pyysin korjaaman auton ja aloin pommittamaan Skodan maahantuojaa. Lopulta sain todella asiallisen kaverin kiinni jonka kanssa käytiin melko pitkä puhelu tapauksesta. Kerroin paljonko autolla on ajettu, millaista ajoa ja mitä sieltä on hajonnut. Maahantuoja suhtautu asiaan todella asiallisesti ja myönsi avoimesti että ikään ja kilsoihin nähden osat pitäisi olla vielä täysin iskussa. Päästiin jo keskustelussa jopa siihen vaiheeseen että olisi pitänyt perua Kamitecin korjausmääräys ja kiikuttaa auto Skodan omaan huoltoon. Tässä vaiheessa maahantuoja kuitenkin vielä alkoi varmistelemaan että onhan auto täysin tehdasmalli, eli ei mitään muutoksia ole moottoriin ja voimansiirtoon tehty? Siinä vaiheessa oli pakko ottaa aikalisä. Kerroin että mun toimesta ei, mutta varmistan asian vielä edelliseltä omistajalta (<-kusetin, tavallaan. Revo ei sitä rikkonut, mutta milläs todistat?).

Tässä vaiheessa mulla paloi lopullisesti käpy Doc Poweriin. Soitin Docille ja kerroin tilanteen. Pyysin että ne poistaa ohjelmansa ja ajaa sinne alkuperäisen kartan takas. Ei kuulemma käy. Doc voi ajaa sinne alkuperäistä karttaa vastaavan, mutta Revon kartta se kuitenkin on. He voivat toki myös poistaa sen Revon ohjelman ja palauttaa alkuperäisen kartan autoon, mutta mitään rahoja tuosta ei takas saa, ja jos olisin tälläisen operaation jälkeen halunnut vielä joskus sen Revon sinne takas niin se olisi maksanut taas sen ~700&#8364;. Kysyin että eikö mulla siis ole oikeutta purkaa kauppaa? Ei kuulemma ole, koska mulle on kerrottu että autossa on vikaa ennen ohjelmointia (totta), sekä kerrottu että jos autossa on vikaa ja asiakas antaa luvan sen silti ohjelmoida niin kaupan purkuoikeus häviää (täyttäpaskapuhetta).

Ei mulla tässä ole tarkoitus täysin mustamaalata Doc Poweria. Asiakaspalvelu jota sain tuolta ennen kuin ongelmia ilmeni, oli todella asiallista ja ystävällistä. Vasta tuo ongelmien hoito ja ns. jälkimarkkinointi oli firmalla niin lapsen kengissä että en voi missään nimessä suositella kyseistä puljua koskaan, kenellekään.

16. viltsu81

Rekisteröitynyt:
    28.09.2010
    Voin olla väärässä mutta mun ymmärtääkseni ainakin ocussa siirtyminen stage1 -> stage2 softaan vaatii myös rautatasolla vähintään K04:sen solmun, S3 Audin suuttimet, sekä isomman downpipen. Loppuputkisto menee vielä vakiona.

17. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Itsellä on tuossa omassa kilsoja "vain" sen 96tkm mutta tuollaisessa autossa edellinen omistaja vaikuttaa paljon enemmän kuin kilometrit. Mutta joo itse aion varmistaa että jos/kun vien auton jonnekin niin autosta katsotaan kaikki mahdollinen vaikka sitten lisähintaan ennen kuin sinne lastua tungetaan koska edellisen omistajan jutuista ei ole mitään tietoa ja lisäksi auto on tosiaan pariin kertaan vikakoodia heittänyt joten parempi varmistaa eikä lyödä softaa ja korjailla vasta sitten. Esim tuolta Motorbitistä kaveri sanoi että nyt jos ei ajeta dynossa ensin (kuten normaalisti tehtäisiin jos dyno olisi kunnossa) niin tarkistetaan koeajolla kaikki moottorinperusasiat juuri ahdoista bensanpaineisiin jne jne ennenkuin tehdään mitään.

Saman lupasi tehdä myös eräs murolainen (nimeä en mainitse kun en tiedä haluaako mainostaa palveluitaan) ja tuli myös paljon fiksumpi kuva näistä kahdesta lastuttajasta kuin monesta ns tunnetummasta ja hyväksi havaituista paikoista saaduista vastauksista. Tuntuu että osalla lafkoista on noussut kusi hattuun koska asenne on ollut todella nyrpeä kun on kysellyt "tyhmiä" eli esim miten nuo softat on tehty (onko siis vaan skaalattu karttoja, onko mitä kaikkea muutettu ja millä ahdoilla tehot toteutuisivat). Osa lafkoista taas keskittyy kehumaan omia tuotteitaan ja haukkumaan muut täysin ja kun kysyn mihin vaikka kilpailijaa kovempi hinta perustuu (ihan siis vaikka kaksi tunnettua hyvää lastuvalmistajaa eikä juuri johonkin kiinalaiseen lisäboxiin verrattuna) niin otetaan nokkiinsa ja käsketään googlettamaan ja menemään vaikka hakemaan se ebayn halvin boxi. Mielestäni todellä törkeää asiakaspalvelukäytöstä ja siis kyseinen esimerkki kävi minulle. En vain kuollaksenikaan muista lafkan nimeä kun soittelin samana päivänä noita monia läpi mutta taisi myydä pariakin eri lastumerkkiä.

Viimeksi muokattu: 28.02.2013
  18. Spede

Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Stage 2 ei vaadi kuin 3" downpipen.

Tuolta voi katsella APR:n vaatimukset: APR Audi/VW 2.0T FSI - ECU Upgrade

19. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Aika varhaisilla kilometreillä meni rikki, yksilöitähän nuo tietysti on muttei anna kyllä kovin laadukasta kuvaa konsernin tekniikasta.

Kaverin täysin vakiosta bmw vm. 2009 320 da:sta meni jakoketju poikki 170 tkm:n kohdalla. Merkkihuollossa käyttänyt ja kahdessa edellisessä huollossa pyytänyt tutkimaan koneesta kuuluvaa rohinaa/rapinaa. Eihän ne siellä huollossa mitään löytäneet ja kesken ajon (ajaa 60 km/suunta työmatkaa) kone pamahti. 5000&#8364; tuli kustantamaan. Maahantuoja ja merkkihuolto(jossa auto käytetty uudesta alkaen) eivät korvaa mitään, normaalia kulumista... Kuluttajasuoja oli sitä mieltä, että pitäs kestää auton eliniän, mut juttu yhä vireillä. Oli bemulla lyhyt elinikä...

Hävytöntä toimintaa Doc:n puolesta. Hyvä tietää mitä puljua välttää jos joskus tulee lastutus eteen

20. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Kuinkas paljon tuollainen putkiston vaihto vaikuttaa pahimmillaan auton viritysasteeseen. Rupesin tässä miettimään että jos/kun vaihdan putkiston katilta taaksepäin niin vaikuttaako tuo auton toimintaan miten laajasti? Mietin vain tuota järjestystä että putki ensin ja lastu sitten vai toisinpäin?

21. Spede

Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Jos otat jonkun viripajan bulkkisoftan niin sitten ei ole väliä kummin päin. Stage 1 softa sinne joka tapauksessa tulee jos et downpipeä vaihda. Jos meinaat custom softan käydä väännättämässä jossain niin sitten ensin putki ja sen jälkeen softa.

22. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    No Motorbit oli suunnitelimissa kuten aiemmista viesteissä mietinnässä jo oli. Eli onko custom softaa käytettäessä hyöty/haitta mitä luokkaa? Tuskin nyt mainittavia teholisäyksiä saa mutta lähinnä softan toimintaan vaikuttavat puolet kiinnostavat. Eli pitääkö tässä nyt muuttaa suunnitelmat ja pistää tosiaan putki ensin ja softa vasta myöhemmin.

23. Spede

Rekisteröitynyt:
    25.01.2000
    Vaihtaisin myös sen downpipen catbackin lisäksi kun se tuntuu olevan pakollinen hw-muutos stage 2 paketeissa. Ilmeisesti sen vaihtamalla saa noihin moottoreihin "huomattavan" hyödyn.

Jos olet aikeissa tämän kesän aikana vaihtaa myös sen putkiston niin sitten itse vaihtaisin ensin putken ja vasta sen jälkeen penkkiin säädätettäväksi niin saa siitä putkesta muutakin hyötyä kuin pelkät äänet.

24. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    No yksi ongelma on tuo etten halua alkaa vaihtelemaan tuota putkiston etupäätä jos se kerran vaatii softauksen toimiakseen oikein kuten monessa paikassa lukee. Jos ostan putkiston nyt niin en saisi sitä kuitenkaan heti softaukseen. Toisekseen en mielelläni ottaisi autosta aluksi kovinkaan suuria tehoja/vääntöjä koska ei ole mitään tietoa koneen kestosta lisätehoilla joten ottaisin ensin stage 1:n (jos tavoitteksi ottaisi vaikka 240-245hp/370-385nm) ja katsoisi miten kestää ja onko tarvetta lisäteholle (toki aina sitä on mutta budjetti alkaa pistämää hanttiin jos lähetään stage 2--->).

EDIT: Eli jompikumpi on tulossa nopealla aikataululla mutta sitten kun on toinen saatu niin toinen saa odottaa kesään koska esim jarrukamat ovat myös hankintalistalla. Nyt vain miettii että kumman sitä ottaa ensin.

25. Mawerick

Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Yleensä putkiston vaihtaminen kannattaa aloittaa nimenomaan downpipesta. Auttaa ahtimen heräämisessä ja toisaalta pakokaasujen tilavuus laskee aika radikaalisti niiden jäähtyessä -> putkiston loppupää ei ole niin tärkeä.

26. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Juu mutta tässä tapauksessa ei olisi tuo teho se mitä ensimmäisenä haetaan vaan sopiva äänimaailma ilman että lastun toiminta häiriintyy. Haluaisin ensisijaisesti tuon lastun ensin mutta luonnolisesti jos lastun toiminta häiriintyy yhtään putkenvaihdolla niin hommaan putken ensin ja softan sovitettuna toimimaan putkiston kanssa.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen