Kokemuksia lastuvirityksestä?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Net, 09.06.2010.

  1. Net

    Rekisteröitynyt:
    29.09.1999
    Viestejä:
    58
    Omassa kulkupelissä on varsin mataviritteinen turbodiesel moottori. Kahden litran padasta on irrotettu huimat noin 110hv. Kokonaispainoltaan reilun kahden tonnin pirssi ei noilla tehoilla juuri liikahda, etenkään jos perässä on vielä venetraileria tai muuta kiskottavaa.

    Kovasti innostaisi tuollainen lastuviritys, missä siis moottorinohjausyksikkö uudelleenohjelmoidaan. Tehoja tulisi lisää reilut 30 hepoa ja vääntöä 60nm. Pelkään kuitenkin että moottori ja automaattilaatikko ottavat siipeensä moisesta tehonlisäyksestä.
    Kokemuksia tällaisista lastuvirityksistä olisi kiva kuulla. Onko ollut sen jälkeen ongelmia katsastuksessa päästöjen kanssa tai onko kaikki mennyt hyvin? Varsinkin jos joku on lastuttanut uudellee Freelanderin Td4 dieseliä niin kokemuksia siitä. Kiitos!
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2010
  2. Galaxy

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Viestejä:
    1 963
    Itseä kiinnostaisi myös. Alla Toyotan 1.4L Diesel (90hv / 190nm). Lastulla lupaillaan 26hv:n ja 70nm lisäystä. Myös moottorin luonne esim. alaväännön osalta saattaa muuttua joka olisi ihan mukavaa. Kokemuksia myös kaivataan :)
     
  3. rävän tuuhein STI

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    3 641
    Pakettiin kannattaa ehdottomasti myös ympätä vauhtipyörän kevennys.

    Nimimerkki JaRoDD tietää siitä lisää :smoke:
     
  4. Vonsaku

    Rekisteröitynyt:
    05.02.2007
    Viestejä:
    412
    Ite ajanut noin 120tkm lastutetulla puimurilla. Lastu oli vähän turhan väännökäs ja sitä myöten vakiokytkin ei lastun asentamisen jälkeen ole pitänyt kunnolla vaikka se on pari kertaa vaihdettu.
    Myös kardaanin kuminiveliä on mennyt pari ja kardaanin takanivel hieman väljistynyt, näitä "ongelmia" tuskin olisi ilman lastua.

    Eli toisin sanoen voimansiirto on melko rajoille mitoitettu, mutta muutenhan näistä lastuista tuskin ongelmaa saa.
    Kannattaa tarkistaa oman auton "harrastelija forumilta" lastun tarjoajat, säästää muutaman saturaisen vs. liike.
     
  5. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 958
    Lastuviritykset toimii yleensä hyvin turbokoneiden kanssa.
    Noilla merkkikohtaisilla foorumeilla yleensä tietävät aika tarkkaan mitä mistäkin koneesta voi lastuttamalla ja pienillä muutoksilla saada aikaan.
     
  6. Herra von Levee

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    2 534
    -
     
    Viimeksi muokattu: 09.12.2016
  7. Artsi1

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2004
    Viestejä:
    769
    :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2010
  8. Riippuu aika pitkältä autosta ja osista miten kestää.. kyllähän se automaattilaatikon ikään varmastikin vaikuttaa mutta paha sanoa miten kovasti vaikuttaa.. kestääkö se 350tkm kun ilman virityksiä kestäisi 400tkm? Vaiko 100tkm ja ilman virityksiä 400tkm?
    En ole uskaltanut omaa bensaturboa lähteä lastuttamaan tuon automaattilaatikon väännönkeston pelossa, vakiona 200hp/280Nm ja lastulla menisi 245hp 400nm. Tuollainen 120Nm kuitenkin aika kova lisäys. Tuo sinun 60Nm nyt ei vielä sinänsä kovin pahalta kuulosta...
     
  9. rävän tuuhein STI

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    3 641
    Tota vääntöhuippua voidaan myös penkissä säätäen madaltaa... :o
     
  10. rävän tuuhein STI

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    3 641
    Orkkikset on jannuille joilla on peukalo keskellä kämmentä. Samoin bolt-on osat :) Suosittelisin sadevesiämpärin kokoista turboa jostain Valmetista ja sen pyörittämistä avustamaan aggregaatti takakonttiin josta oma apu kampi veto kardaani akse li turbolle.

    Emmää tiiä, mä vasta virittelen mopoja lehtipuhaltimella mutta isovelien kaveri saunaillassa kerto :cool:
     
  11. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 479
    Ja kun homman tekee simulaattorissa ei likaa käsiään ollenkaan :kippis:
     
  12. Artsi1

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2004
    Viestejä:
    769
    :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2010
  13. Lobo_Earthworm

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2000
    Viestejä:
    380
    Lastuttaminen tiesi itselleni hiukan rahanmenoa.
    Ensin lastutin autoni 220hp, säätösolenoidien alettua pauhkahdella lastuttaja epäili softassa olevan vikaa, softa vaihtoon ja samalla tehoa nostettiin240hp:n.
    No sillä mentiin hetki kunnes vakio kytkin ei kestänyt.. Romikselta isompi vauhtipyörä ja isompi kytkin.
    Kaikki näytti taas menevän hyvin kunnes meni kansipahvi.. :D
    Nyt odottelen motivaatiota että saisi kannen irti ja pajalle...

    Ainakin bensaturbo automaateissa rajoittelevat vääntöä jonkinverran laatikon kestävyyden takia. Kannattaa tosin käydä lueskelemassa merkkikohtaista foorumia ja kysyä sieltäkin.
     
  14. Ben Dover

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2007
    Viestejä:
    825
    Minkä verran näillä teidän lastutetuilla oli ajettu kun viritys tehtiin? Ajattelin vaan, kun on ehkä tulossa väliaikaiseen käyttöön sitikan C5 jolla on ajettu yli 300tkm (2.0 HDI), että uskaltaako siihen enää mitään ohjelmia vaihtaa... Helvetin laiska se vakiona on.
     
  15. A_I_

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2004
    Viestejä:
    353
    Edelliseen 2.0DTI Vectraan vm-98 laitoin lastun kun sillä oli ajettu 310tkm. Mitään voiman siirron ongelmia en havainnut omistusaikanani. Ainut hajonnut osa minkä ehkä voi yhdistää tuohon oli turbolta välijäähdyttimelle menevä letku tämäkin korjaantui palalla alumiiniputkea ja pari klemmaria. Myydessä oli 390tkm mittarissa ja auto on tietääkseni edelleen ajossa. Lastu oli mallia Voimaa.com, suosittelen.
     
  16. rävän tuuhein STI

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    3 641
    Kysy Wasililta YV:llä?

    (tsekkaa meitsin sigu)

    :smoke:
     
  17. _nimismies

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2003
    Viestejä:
    668
    Omalla louskulla oli mittarissa jotakuinkin 310 000. 2-litrainen pensiini matalapaineturbo 150hv, nyt on sitten n. 220hv. Vääntöä tuli lisää n. 130Nm.

    Nyt vasta reilut 5tkm on tullut ajettua tuolla virityksellä, mutta eipä ole toistaiseksi ainakaan ongelmia ollut. Ja kulutus pienentyi aavistuksen verran (nätisti ajaessa).
     
  18. Ben Dover

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2007
    Viestejä:
    825
    Tää kyseinen peli on manuaali ;)
     
  19. 10k

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2007
    Viestejä:
    1 808
    Kyselin jo omaan 2.0 HDi Pösöön virityksen hintaa eräästä oululaisesta yrityksestä, 490 € olis hinta. Alko houkuttelemaan :smoke:
    Lupailevat nettisivuillaan seuraavaa:


    VAKIO
    Teho ja vääntö: 80 kW / 250 Nm

    VIRITETTY
    Teho ja vääntö: 100 kW / 290 Nm


    25% lisää tehoa ja 16% lisää vääntöä. Ei kovin paha jos vain pitää kutinsa. Mitenkähän mahtaa Pösössä paikat kestää?

    Ja jos totta puhutaan, en käytä edes nykyistä tehoreserviä kokonaisuudessaan niin mihinkähän vittuun tuota viritystä ylipäätään tarvitsisinkaan. Olis tuolle rahalle parempaaki käyttöä :p

    Ellei sitten kulutuksessa tulis merkittäviä säästöjä.
     
  20. en oo ilmottamassa Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    3 385
    Jos viet virityksene ni vie sitten sellaiselle pajalle missä ajetaan dynossa ennen ja jälkeen softa puukotuksen suurin osa noista pajoista pistää vaan geneerisen virisoftan, ja kunnon pajat säätää oikeasti sen softan.

    Ainakin Harinen / motorbit on luotettavia.
     
  21. peLoGo?

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    1 442
    Tämä pelkällä lastulla?
    Onko Dynossa mitattu tuo 70hv:n tehonkasvu?
     
  22. Lobo_Earthworm

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2000
    Viestejä:
    380

    Sullon saappi... :D
     
  23. Artsi1

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2004
    Viestejä:
    769
    :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2010
  24. MaZo

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    Viestejä:
    1 399
    Vahvempaa osaa löytyy aina kaupasta, mutta ennen voimansiirtomurheita alkaisin uudemmissa dieseleissä pelkäämään pakopuolen ahtauden puolesta. "Kaikki irti" tyylisellä lastulla päästää myös siihenkin tulokseen ettei se ole moottorille enään hyväksi korkeammilla kierroksilla. Pakopaine kun kasvaa liiaksi, alkaa myös ilmanvirtaus koneeseen huononemaan vaikka soppaa hulluna syötettäisiinkin. Monesti myös suuttimet kun alkaa loppumaan kesken tullaan tuohon pakopaineen kasvuun, eli kun aukioloajat venyy liiaksi niin palotapahtuma venyy liiaksi josta tulee sitten pakopainetta, monesti myös tuo tekee vääntökäyrään ei toivottua nousua. Mistäkö kaikki sitten johtuu, no siitä että valmistaja mitoittaa saastelaitteiden takia pakopuolen ahtaaksi että saadaan kylmänä saastelaitteet toimimaan. Pakkohan kierrätyssysteemin toimintaa varten on pakopuolen paineen oltava korkeampi kuin imupuolen, ei siellä muuten mikään kierrä. Tästä johtuen useasti lastuttaessa pakopesä käy ahtimessa auttamattomasti pieneksi heti alkuunsa.

    Pietzosähköisillä suuttimilla olevissa tämä ei taida mikään ongelma olla, perinteisissä solenoideissa lähinnä.

    Harinen/Karala ja tiedetyt velhot on ehkä niitä paikkoja missä kannattaa käyttää, valmissoftat sun muut kannattanee unohtaa, niissä kun osassa on toimittu 'oikotie onneen' tapaan, joko osaamattomuuttaan tai laskettu kustannuksia kun yhden tyypin tarttee vähemmän turata sen ohjelman kanssa.

    Jaa, mitäkö näistä tiiän. En mitään, kopioin vaan 'isojen poikien' juttuja toisaalta.
     
  25. Ebaysta saa satkulla noita säädettäviä viribokseja, voihan sitä kokeilla semmostakin aluksi jos ko. moottoriin sellainen löytyy. Kyllä tolla ainakin HDin tehot lisääntyy ihan tuntuvasti joten ei mene rahat ihan hukkaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti