Koira ihmisen paras ystävä

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Kamikaze, 04.10.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. James_P Banned

Rekisteröitynyt:
    13.08.2013
    a) Oma koira haukkuu, mutta vain syystä. Toisilla koirilla on vahtivietti, koska se on ollu niiden ikiaikainen homma.

b) Ei omanikaan rähise vastaantulijoille, oli ne koiria tai mitä tahtoon, ja tulee vastaan tulijoiden kohdalla viereeni n. puolen metrin etäisyydelle. Tosin täällä päin huonoiten käyttäytyvät koirat ovat isoja. Taitaa löytyä vain yksi pienempi räksyttäjä, mitä tässä parin vuoden ajan olen lenkittänyt. Joten enpä menis yleistämään...

2. Felita

Rekisteröitynyt:
    05.05.2009
    Joo, hieman kuten täällä muutkin jo vastasivat, niin:

a) Nykyinen oma koirani on edellisen kerran todistettavasti haukahtanut vuonna 2013, kun kiukkuinen varis yritti metsäpolulla haastaa riitaa. Tiedän tuon vuosiluvun siksi, koska minulla on kännykkävideo ko. humoristisesta lajien kohtaamisesta. Osa roduista on toki haukkuherkempiä kuin toiset, ja osalla metsästysroduista se on tietyssä tilanteessa jopa toivottavaa. Kaikkia voi kouluttaa olemaan vähemmän haukkuvia. Silti haukkuminen on koiran luontainen tapa kommunikoida, ja siitä syystä en itse häiriinny siitä, vaikka koira korvan juuressa sattuisikin yllättävässä tilanteessa haukahtamaan. Sellaista joidenkin koirien jatkuvaa räksytystä pidän lähinnä pedakogisena ongelmana.

b) Kaikki omat koirani olen totuttanut siihen, että lenkillä vastaantulevista koirista (tai ihmisistä) ei pidä välittää. Jos tulee ennestään tuttu koira tai ihminen vastaan, niin pelkällä "vapaa"-komennolla koira tietää, että voi käydä morjestamassa. Toki tässäkin on rotujen ja yksilöiden välillä vaihtelua, kuinka helppoa tällaiseen käyttäytymiseen johtava koulutus on.

Tai siis tiivistäen; olen 40 vuotta elänyt koirien kanssa. Jokaisella koiralla on ollut omanlaisensa yksilöllinen luonne. Jotkut ovat olleet haukkuherkempiä kuin toiset ja joitakin on ollut haastavampi kouluttaa olemaan kiinnostumatta vastaantulevista koirista. Minulla on ollut väliaikaisesti hoidossa pahapäisiä, ehkä jopa eräällä tapaa luonnevikaisia yksilöitä, joiden kanssa olen silti tullut toimeen.

Yhtäkään koiraani en ole ikinä rankaissut fyysistä kipua tuottamalla tai komentoja karjumalla, vaan kaikki opettaminen on mennyt ns. positiivisen palautteen kautta.

Osa ihmisistä on koiraihmisiä. Osa koiranomistajista ei ole.

3. jousalm

Rekisteröitynyt:
    11.06.2004
    Meidän koira haukkui aina kun kotonamme olevat ei koiran tuntemat vieraat liikkkuivat koiran mielestä liikaa.
    Haukkuminen ei kuitenkaan ollut vihamielistä, enemmän vahtimista.

Samoin koiramme haukkui katsellessamme jääkiekkoa. Ei uskaltanut enää hirveästi tuulettaa Tapparan tehdessä maalin. Siihen tottui,

4. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    En tiedä olisko tämä nyt enemmän "Mikä tänään vituttaa"-matskua, mutta mikä helvetti vaivaa ihmisiä jotka raahaavat taaperoita koirapuistoon?
    Tänään taas tuli itse lähdettyä puistosta kun yksi tällainen kultakalan älynlahjoilla varustettu ali-ihminen oli tunkemassa puistoon juuri ja juuri pystyssä pysyvän pussiensa tuotteen kanssa, koska jopa minä lapsettomana ymmärrän miten tuossa voi käydä.

Itse asiassa olen päässyt muutama vuosi sitten todistamaankin miten tuossa voi käydä kun lauma leikkiviä koiria teilasi yhden pikku Petriinan päin hiekoituslaatikkoa ja siltä aukesi pää. Syy oli tietenkin koirissa ja näiden omistajissa kun eivät hallinneet rakkejaan lapsen läsnäollessa koska " meidän koira osaa kyllä varoa lasten seurassa".

Minulla nousee aina vitutuskäyrä huippuunsa kun tungetaan niiden pikku Irma-Pettereiden kanssa siitä puiston portista sisään pahimmassa tapauksessa ilman omaa koiraa ja oletetaan että nyt omistajien katsottava että ne turret käyttäytyvät mallikkaasti kun on lapsia läsnä. Se koirapuisto on koirien leikkipaikka. Lapsille on omat leikkipuistonsa. Jos olet niin matalalla älykkyysosamäärällä varustettu ettet tajua eroa, älä lisäänny ja tuota maailmaan paska geeneilläsi varustettuja dumdumeja.

Niin sairaalta kuin se kuulostaakin, niin joskus toivon että joku piski antaisi noille puistoissa hoippuville pikku ihmisille sellaisen MasonVerger-tyylisen make-overin jotta vanhemmat pääsisivät sitten pohtimaan aina pilttinsä nähdessään että "Miten meni noin niinku omasta mielestä?"

5. Tarnado

Rekisteröitynyt:
    16.04.2003
    Meillä joku mummo oikein houkuttelemalla houkutti pikkupetterinsä hyppäämään ohimennessä koiraa kohti, pelottava naamari kasvoillaan... En aluksi tajunneet että ne puhuivat meistä, kun keskityin koiran touhuihin, mutta yhdistin sitten noin sekunnin myöhässä että mitä tulisi tapahtumaan. Siinä sitten DnD tyylisesti heiteltiin noppaa, että onkohan vastaantuleva 35kg koira agressiivinen, pelokas, vai kenties rautahermoinen. Onneksi oma sesse vain katseli tyynenä että kivaa, pikkulapsi. Pääsispä leikkimään. :)

6. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    Omakin koira tulee kyllä lasten kanssa toimeen, eikä ole agressiivinen, mutta omaa sen verran kokoa että voi helposti leikilläänkin aiheuttaa paljon vahinkoa. Esim. puisto on sellainen paikka jossa se villiintyy. Eikä siinä tarvita muuta kuin se että ohi juostessaan törmää tuollaiseen pikku keilaan ja nips-naps niskat on poikki. Itsekkin olen joskus tuon pentuaikana joutunut pomon kanssa palaveriin kun työpaikalla epäiltiin että olen perheväkivallan uhri :D

Kaikki koirat eivät myöskään tule lasten kanssa toimeen, eivätkä lapset välttämättä sitä myöskään tajua. Edes vanhemmat eivät näytä tuota tajuavan. Mä en ymmärrä miten esim. vanhemmat antavat lastensa mennä koskemaan vieraita koiria lupaa kysymättä. Se on ihan turvallisuus kysymyksen lisäksi kohteliasta. Useimmiten jos lupa kysytään niin annan lasten leikkiä koiran kanssa, jos taas ei niin käsken suksimaan vittuun. Omille kummilapsille olen kyllä opettanut miten koirien kanssa käyttäydytään eikä ollut edes mitenkään vaativa temppu.

Kyllä olen itsekkin löytänyt lauman kakaroita (vanhempien kera) koirani kimpusta kun olen sen joskus kiskan eteen sitonut, vaikka oma koirani omaa iso ja uhkaavan ulkonäön.

7. Välihessu

Rekisteröitynyt:
    28.05.2016
    Eniten harmaita haivenia täällä tullut tuosta vastaantulevien koirien kohtaamisesta rauhallisesti kadulla, jossa ei saa riehua. Todella vilkas nuori koira kyseessä ja tuntuu toimivan vain kova kuri. (Saankohan jonkun eläinsuojeluviranomaisen niskaani joku kerta, kun koulutan kovaäänisesti koiraa vilkkaalla kadulla..?) Harjoiteltu on kohtaamista tuttujen koirien kanssa, mutta niissä tilanteissa käyttäytyy oikein. Sitäkin miettinyt, että koira ei ehkä ymmärrä koirapuiston ja kadun eroa ja ei ymmärrä rauhoittua kadulla.. En tiedä, voiko syyksi vain todeta sen, että on utelias ja vilkas ja haluaisi kaikkien kanssa moikata?

8. Tarnado

Rekisteröitynyt:
    16.04.2003
    Jooh, meidän neidillä on oikeastaan tasan 2 vaihdetta, joko vetää ihan 100 lasissa, tai sitten makoilee rauhassa jossain nurkassa. Ei tulisi mieleenkään viedä koirapuistoon jos siellä lapsia, kyllä tuo ennemmin tai myöhemmin vahingossa kelaisi nurin.

Jättänyt kyllä muutenkin koirapuistot aika vähiin. Neiti tykkää kyllä kaikista koirista, mutta leikit sen verran rajuja, että tuntemattomat arat koirat monesti vähän karsastavat. :P

9. MadPike

Rekisteröitynyt:
    08.03.2016
    Oh, eikö koirille saisi antaa kurkkua? :eek: Ainakun teen salaattia meidän koirat tulee kerjään, ja raaka paprika ja kurkku on niiden suurta herkkua. En paljon anna (tosin kerran varasti kokonaisen paprikan) vaan siivun pari vaan, mutta aika usein.

10. Felita

Rekisteröitynyt:
    05.05.2009
    Joo, mulla oli ihan vastaavanlainen tapaus - tämäkin neiti tykkäsi paljon muista koirista ja ihmisistä, mutta leikit olivat ihan vanhuuden päiville asti sen verran rajuja, että piti aina tarkkaan katsoa, kenen kanssa sen antoi leikkiä. Ja asiaa tietty "pahentaa" se, että asun yksikseni koirien kanssa ja itselläni on kokoa 190+cm/100kg ja koirat oppivat minun kanssani täällä leikkimään ja nujuamaan - siinä saa äkkiä 30-kiloinen lapsi ihan riittävästi ilmaa jalkojensa alle, jos ei yhtään osaa varoa.

No, aina kun pieni lapsi tulee kysymään, että saako koiria silittää, niin totean, että "joo, mut mennään tohon nurmikolle seisomaan, ja jos koira vahingossa sysää sut perseellesi, niin se on oikeasti siltä vahinko."

11. markiisi

Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Jos tsekkasit linkin niin meillä syödään oikeasti laadukasta nappulaa (lihan kanssa), jonka proden lähde on tarkasti tiedossa.

Edellinen koira kuoli glomerulonefriittiin eli munuaiskerästulehdukseen ja sen aiheuttamiin veritulpiin, jotka johtuvat pitkälti siitä että munuaiset vuotavat proteiinia verenkiertoon. Hoitona vähäproteiininen ruoka ja proden hyvä laatu. Tuosta on nyt jäänyt vähän kammo liikaprodea kohtaan, eli vettä tai lihalientä menee aina nykyistenkin koirien safkan sekaan kun noita korkeaproteiinisia nappuloita kerta käytetään.

Kunhan mainitsin että barf-tuotteissakin on kasviksia. :) Meillä syödään porkkanat ja kurkut rousk-rousk vaan! :D Koisokasvien kanssa kandee olla vähän tarkempana, ja mm. avokado on kokonaisuudessaan myrkyllinen koirille.

12. Virheilmoitus:
    Editing the posts before 3 days are not allowed.

13. ilkka99

Rekisteröitynyt:
    21.06.2001
    Itsellä on niin rauhallinen ja juoksematon koira että selviää kyllä minkäkokoisen lapsenkanssa vaan, mutta silti en soisi niitä lapsia sinne koirapuistoon. Koirapuisto on paikka jossa koirat saavat peuhata juosta ja olla vapaana.

Laitetaan vielä mainosta;
    ISOJEN (+30kg 2-7vuotiaat) koirien omistajat muistakaahan tämä;
    http://elainsairaala.helsinki.fi/fi/koirien-veripankki

14. a1m

Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Ei kyllä mene ihan jakeluun tuo koiran vegaaniruokavalio. Miksi vaikeuttaa ja tehdä koiran elämästä ikävämpää vain sen perusteella mihin itse uskoo.
    Meillä barffattu alusta lähtien. Ruoka tulee joko VR:stä tai mustista ja mirristä. Koostuu kanasta, kalkkunasta, siasta, naudasta, kalasta ja porosta. Eläin määräytyy mikä pakastimesta sattuu käteen. Sisäelimet, luut, kaikki menee + muutaman kerran viikossa kasvisrehua, kananmunaa yms.

15. Antjuhn

Rekisteröitynyt:
    07.06.2005
    Onkos täällä kellään tietoa koiran nypyistä tai luomista.

Rapsuttelin meidä tipsun niskaa ja tökkäsin tuollaiseen kuivaan nyppyyn sormeni.

Kuva on vähän huonosta kulmasta, mutta tuollainen ulkoneva kikkare se on.

Mikä voisi olla kyseessä, syylä, luomi?

Koira ei arista ainakaan yhtään kun tuota aluetta pitelee.

16. Johan_V

Rekisteröitynyt:
    16.01.2007
    Periaatteessa tuo voi olla mikä tahansa, vaikka kasvain. Diagnoosi vaatinee näytteen ottamista. Kannattaa tarkkailla muuttuuko se jotenkin, kasvaimessa nopeat muutokset ovat mahdollisia.

17. Kopernikus

Rekisteröitynyt:
    06.11.2003
  18. B12

Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Äkkiä tuli mikeleen, että tuossa olisi ollut helppo kuristaa tuota tapporakkia jollakin tavalla. Eiköhän se hellitä kun taju pakenee. Pannasta kiinni ja puoli kierrosta nyrkkiä ympäri. Sillä konstilla sukulaismies rauhoitti joskus mielenvikaisen koiran, joka tuli päälle.

19. Dotzki

Rekisteröitynyt:
    24.06.2011
    Tikkisahalla vaan alkaa nitkuttamaan tuosta niskan päältä, kyllä se siitä helpottaa :)

20. alliröltteri

Rekisteröitynyt:
    24.12.2015
    En kyllä itse jäis leikkimään tuollaisessa tilanteessa jos omiin koiriin kävis kiinni. Omistajalle ilmoitus, että 5 sekuntia aikaa käskeä koira irti tai rakki lähtee muovipussissa kotiin.

Tollasessa tilanteessa käpälä käteen ja luut poikki kun rytkäsee, niin tolkkuuntuu pahempikin bulli.

Viimeksi muokattu: 06.05.2017
  21. Embankment

Rekisteröitynyt:
    02.12.2006
    Ei se välttämättä edes koiran painosta ole kiinni että onko vaarallinen esim. lapsille. Aika pienikokoinen tarpeeksi villi koira voi laittaa pikkulapsen hyvin nopeasti huonoon kuntoon.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen