Koira ihmisen paras ystävä

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Kamikaze, 04.10.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    No itse asiassa, juurikin koiranruuan vaihto saattaa aiheuttaa enemmän niitä oireita... muutenkin koirat ovat sellaisia elukoita, että samanlaisuus on heille hyväksi ja erilaisuus/uudet asiat stressaavat.

2. nandroid

Rekisteröitynyt:
    15.04.2003
    Omalle kultaiselle noutajalle vaihdan ainä välillä sapuskaa tai lisään jotain. Tällä hetkellä J&V kana&riisi ja Pirkka koiran makkaraa (joo, kun se tykkä niin mikä ettei.......) pikkasen tai Wolf säylykettä. VL syötiin puoliksi entreco pihviä. Koiruus pitää saada monipuolista sapuskaa ja varsinkin lihaa/kalaa (ei perkuujätteitä).

Vaihto tapahtuu aina osissa, ei lennosta suoraan toiseen sapuskaan

3. _________________

4. KoessiKenguru

Rekisteröitynyt:
    31.05.2008
    No juurikin näin. Meillä on syötetty pennulle pussiruokaa mihin se on kasvattajalla tottunu (Golden Eagle Puppy) ja vanhempi syö Royal Caninin Adultia. Kunhan pentu tuosta kasvaa niin vaihdetaan molemmat tuohon Kuninkaallisen Kaniinin nappulaan, turkki kiiltää ja maistuu jopa ns. "herkkuna" eikä ole ollu mitään ongelmia toisin kuin esim Racinelin kuivaruoasta, jota ehdittiin syöttää vanhemmalle 3kk ja koira sai samantien virtsatie- ja rakkotulehduksen, joka sittemmin ilmeisesti havaittiin oikeasti ko. ruoan ainesosista johtuvaksi ongelmaksi. Ei noita ruokia kannata turhaan vaihdella, lisäks tulee sitten syötettyä lisäaineettomia "ihmisruokia", kinkkua ym. jos on tarve.

5. ReliQ

Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Joo, se onkin ihmetyttänyt, kun lukee kaikkialta, että pitäisi olla erittäin perso ruoalle ja pitää tarkkailla, ettei vahingossa päästä sitä syömään itseään ylipainoiseksi. Puolentoista vuoden ikäinen uros on kyseessä ja paino pysyy melko tarkalleen 15 kilossa. Välillä se pitää puolen päivän paastoja, niin pysyy linjat kurissa :). Aiemmin tuo huolestutti varsinkin, kun piti maanitella syömään. Mutta sitten kun tajuttiin, että paino ei paastoista huolimatta tipu, ollaan vaan otettu rennosti.

6. juntusenjarno

Rekisteröitynyt:
    11.06.2016
    koirat on perseestä jotka paskoo kaduille.

7. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    Tästä ruokakeskustelusta tuli mieleen, että olenko ainoa, joka syöttää koirille ns. ihmisruokaa?

Meillä nuo eläinlääkäriltä/eläinkaupasta ostettavat nappulat eivät ole ikinä oikein tehneet kauppaansa ja muutaman satasen niihin tuhlattuani olen antanut koirien syödä aika pitkälle mitä haluavat. Itse olen järkeillyt sen päässäni jotenkin niin, että jos en itse haluaisi syödä jotain geneeristä nappulaa syntymästä kuolemaan, niin miksi koirien pitäisi.
    Tuttavapiirissä kaikki koiran omistajat ovat niitä nappulat/mömmö kuppiin ja menoksi-tyyppejä joten oma tyyli ruokkia on mielletty kermaperseilyksi. Jotkut eläinkaupan raaka-systeemit uppoavat, esim. kaikki kuivatetut elikon osat tai maukas-pullat jäisinä, mutta muuten eivät koiran ruokaan koske.
    Tosi paljon koira syö samaa safkaa kuin minä ja lisäksi ostelen sille kaikkea kuvottavaa lihatiskiltä. Mitä oksettavampaa, sen paremmin maistuu. Ainoa mitä en suotu enää kokkaamaan ovat munuaiset, hajun takia.

Ainoa ero, mitä olen kavereiden koiriin verrattaessa huomannut että oma koira valikoi mitä syö eikä ahmi. Syö vain kun on nälkä tai jos tarjolla on jotain todella mieluista. Koira myös syö/kerjää oma-aloitteisesti myös kasvisruokaa. Esim. kukkakaaligratiinia vahtii uunin edessä ja syö mielellään myös salaattia. Enkä ole sitten mikään ituhippi joka yrittää väittää koiria kasvissyöjiksi, vaan sekasyöjiä ollaan molemmat :D. Meillä on oikeastaan molemmilla aika lautasmallin mukainen ruokavalio. Vatsavaivoja ei koiralla ole koskaan ollut, edes tulisesta ruoasta.

Muutaman kerran olen saanut kuulla että koira ei saa kaikkea tarvitsemaansa ihmisruoasta. Ja että eläinkaupan ruoissa on kaikki tarpeelliset vitamiinit yms. eikä vaarallista vehnää jne. ja miettinyt että miksi monipuolisesta, maistuvasta ravinnosta saatavat ravintoaineet olisivat se paskempi vaihtoehto?

8. markiisi

Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Koira ei ole ihminen, joten koiran ei optimitilanteessa kuulu syödä "ihmisen ruokaa", etenkään tähteitä. Ihmiset käyttävät koiran tarpeisiin aivan liikaa suolaa ja mausteita, joista osa voi olla koirille haitallisia. Kaikki sisäelimet ja teurasjätteet tietenkin ovat hyväksi, joskin niissäkin on tiettyjä rajoitteita (mm. maksaa ei pidä antaa liiaksi).

Jos ei nappulat maistu, kannattaa tilata parempia. Mm. Royal Caninit ovat ravintosisältöönsä ja laatuunsa nähden Suomessa aivan ylihinnoiteltuja, joten samalla hinnalla voi poistaa vaikka Orijenia tai Acanaa nettikaupasta. Tai sitten ostaa halvempia ja ruokkia 50/50-menetelmällä, jossa nappuloiden lisäksi voi antaa vaikka liha-kasvistahnaa, lihaa ja sisäelimiä tai lihalientä tai vaikka edullisempia nappuloita.

Proteiinin suhteellisesta määrästä kannattaa huolehtia, koska etenkin vanhemmat koirat saavat helposti liikaa proteiinia. Meillä blandataan nappuloita ihan vedellä tai erilaisilla keitinliemillä (lihatiskin kuvottavien asioiden liemi ja hakkelus -seokset toimaavat hyvin).

9. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    ^^ Tätä mä juuri tarkoitan. Mä en "syötä koirille tähteitä". Suurimmaksi osaksi koira syö ulkofilettä ja lohta tai kanaa vihannespedillä. Kerro ihmeessä mitä koira saa noista eläinkaupan ruokapusseista mitä ei saa tuoreesta ravinnosta? Koska valmistaja sanoo?

10. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    Onneksi blandaatte nappuloita.

11. latexii

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    kennelrehusta barffia :) toimii hyvin ja koirakin saa tekemistä. viime vkolla tuli haettua ~80kg edestä evästä (luita, lihaa etc.)

12. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Jos oksentaa luista, niin tarkoittaa että ne ei sula kunnolla. Pureskeleekö hän luut sirpaleiksi ja sitten syö? Käsittääkseni tavallisesti koira repii luista kaiken minkä irti saa mutta itse luuosa jää syömättä.

Liman oksentaminen voi tarkoittaa myös nälkää. Kannattaa ruokkia vähintään 2 kertaa vuorokaudessa, ja pienentää silloin annokset...

13. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Ymmärrän kyllä pointin, mutta todellisuus ei kuitenkaan mene ihan niin. Ei koiraa kannata ihmiseen vertailla. Tärkeintä koiralle on saada eläinperäistä rasvaa, kasviksia sille ei kannata paljoa syöttää.

Noissa napuissa voi olla 2 huonoa ominaisuutta;
    - halvat naput, ns. markettinaput sisältää viljaa (esim. Pedigree)
    - kaikkien koirien ruansulatus ei ehkä kestä sitä jatkuvaa kovana syöttämistä, varsinkin vanhempana -> kosteuta vedessä ja tarjoile pehminä.

14. markiisi

Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Meillä tilataan Vauhtiraksusta, mutta suurta eroa ei noilla taida olla? VR:n kovia ovat lohen evälliset vatsasiivut, broitskun siivet ja erilaiset jauhelihat.

En itsekään lämpene pelkkien nappuloiden syöttämiselle, mutta mm. sisätautien erikoiseläinlääkärit sitä usein suosittelevat, koska nappuloista tosiaan saa kaiken tarvittavan. Ei siihen mitään Big Dog Food -salaliittoa tarvita. :D

Oikein tehdyllä barffilla tai vaikka Yrjölän puurolla päästään samaan lopputulokseen ja halvemmalla, mutta isommalla vaivalla. Siksi meillä menee 50/50, josta tosin ollaan tehty vähäproteiinisempaa veden ja satunnaisten kasvisten sekoittamisella kun edellinen koira meni kuoli munuaisten proteiinivuotoon. Jäi varovaisuus vähän niinkuin päälle.

Jos joku oikeasti jaksaa syöttää sisäpaistia vihannespedillä koiralleen niin mikäs siinä kunhan rasvan määrä on myös kohdillaan. Päivähinnasta vaan taitaa tulla melko kova. :D

Tämä.

Ei niistä kasviksista haittaakaan ole, kunhan ei valitse koiralle haitallisia kasviksia. Moni valmis-barf-tuote tai täysrehu sisältää mm. kurkkua.

Viimeksi muokattu: 18.10.2016
  15. ___________________

16. latexii

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Luillakin on pirusti eroa. Kanankaulat / siivet etc. ovat aika "helppoa" matskua koiralle (ns. linnunluut), täysin päinvastaista kun esim. naudanluut (esim. naudan luumurske)..

17. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
  18. Taitaa olla samoin kuin ihmiselläkin? Eli B12 vitamiini pitää ottaa purkista jos on vegaani tai muuten syödä oikein. Ja kissa on tosiaan lihansyöjä eli kissa kuolee jos sille syöttää vain "ituja". Kissanruoka on myös proteiinipitoisempaa kuin koiran vastaava.
    Ja joo toki koira valitsisi sen lihan koska se maistuu paremmalta :)

19. Johan_V

Rekisteröitynyt:
    16.01.2007
    Erään teorian mukaan koira periytyy niistä susista, jotka pystyivät käyttämään tärkkelystä ravinnokseen ja siten hyötyivät maanviljelijöiden jätteistä. Mutta pakottaminen täyteen vegaaniravintoon on idioottimaista.

20. cereal killah

Rekisteröitynyt:
    20.06.2000
    Eiköhän se koira pysy hengissä ja tolpillaan ihan hyvin sillä vegaanisafkallakin, onpahan vaan pari pykälää huonompi elämä. Minäkin kun tässä jossain edellisellä sivuilla kerroin noita paskansyöntijuttuja, niin musta tuntu että mun koira selviäisi ihan hyvin viikosta toiseen jos en ruokkisi sille mitään vaan se vaan noukkisi ojasta paskaa tai mitä nyt tuleekaan vastaan 3-4 lenkkiä päivässä. Mutta ei se mikään hyvä idea silti ole.

21. HyrskynMyrskyn

Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Heh tälle on hauska vastata että niin tekee ihmisetkin ja kusevatkin vaikka tietävät säännöt toisin, kuin eläin... :) hmm... pitäisiköhän sen takia ruveta myrkyttämään ruokaa kaupoissa jne..? yhtä typerää mitä jotkut tekevät.

22. jeannette

Rekisteröitynyt:
    10.07.2013
    Öö, tämä vähän ihmetyttää, koska nykykoirilka varmastikin proteiinin (ja rasvan) vähyys ja niiden laatu on varmastikin suurempi ongelma! Ihan hyvin voi syöttää pelkkää raakaa lihaa, kunhan huolehtii myös kalsiumin ja ADE-vitamiinien saanti (esim. maksaa) ja sitten vielä sinkki.

Jos syöttää itse koostetun aterian (tai sitä nappulaa, joissa proteiinin lähteestä ei kyllä tiedä, onko kasvi- vai eläinperäistä...), niin kannattaa aina laskea edes suurin piirtein, mitä se koira abaut saa. Itse en syöttäisi pelkkää nappulaa, vaan ehdottomasti lihaa joukkoon, että koira varmasti saa riittävästi protskua (ehkä joku haimaongelmainen on poikkeus, mutta jos puhutaan suht terveestä koirasta)

Ja ainakaan minulle ei riittäisi se, että eläin pysyy hengissä, kyllä sille pitäisi pystyä tarjoamaan mahdollisimman optimaalista ravintoa. Eläinlääkärit ovat monesti ihan kujalla ruokinnasta, kuten tuo vegaanitoteamus osoittaa.

23. Marshal

Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    En ole oikein koskaan päässyt koiraihmisiä haastattelemaan mutta nyt haluaisin kysyä "alan" harrastajilta pari kysymystä. Itse pidän koirista eikä minulla ole mitään niitä vastaan, mutta minulla on aina ollut kaksi suurta ongelmaa koirien kanssa ja olen aina ihmetellyt niitä, oikeastaan koko pitkän ikäni, kertokaahan näihin mielipiteitä,

a) Koira lemmikkinä on varamasti mukava mutta miten ihminen voi koskaan sopeutua sellaiseen lemmikkiin joka täysin yllättäen voi ampua korvaasi mielettömän desibelipiikin vaikka loikoillessasi sohvalla? Tarkoitan siis koirien aina kovaäänistä haukkumista tilanteessa kun tilanteessa, minusta se on todella epämiellyttävää ja ärsyttävää kun korviin vihloo ja sattuu kun koira alkaa haukkumaan. Mikä tahansa muu kotielän on mukavampi kuin koira koska ne eivät voi äännellä kovempaa kuin koira. Muistan ala-asteella kaverini omasi pienen perhoskoiran joka oli minusta todella kovaääninen kokooonsa nähden, kaveri otti tämän syliinsä ja sanoi koiralle että hauku ja sehän haukkui, pelästyin sitä ja kaverini vaan nauroi, ajattelin silloin ja vieläkin että onkohän tällä kaverilla ihan pirun huono kuuloaisti, kun ei näyttänyt välittävän yhtään tuosta kovaäänisestä räkytyksestä vaikka koira oli lähes kaverin korvassa kiinni. Muilta ominaisuuksiltaan koira on kyllä muuten varteenotettavin lemmikki.

b) Koirien "kohtaaminen" jokapäiväisillä kävelylenkeillä : Itse koirattomana jo varon näitä tilanteita jossa kaksi koiranomistajaa koirineen kohtaa toisensa esim. vastakkaisista suunnista ja kohtaaminen on väistämätön - koirat valmistautuvat jo kaukaa tähän mittelöön eikä niistä koskaan osaa sanoa mitä tulee tapahtumaan, tilanne voi riistäytyä täysin käsistä tai sitten koirat vaan haistelevat toisiaan . Joskus tuloksena on mieletön koirien älämölö ja "tappelu". Miten ihmeessä , nolostumatta, ihminen voi tällaista kestää päivästä toiseen, tilanteita on päivässä ainakin kolme ? Tavallaan kadun toinenpuoli kiinnostais jos olisin koiranomistaja koirineen mutta en siihen kehtaisi lähteä vaan sen tilanteen purkamisen vuoksi.

EDIT : Loppuun vielä bonustarina. Ollessani nuori -80 luvulla, maalla oli isohko musta saksanpaimenkoiran ja karhukoiran sekoitus , uroskoira. Koira oli aina ulkona kettingissä , kettinki juoksupyörässä ja juoksupyörä 10-20m pitkässä vaijerissa ilmasssa. Koiralle oli rakennettu iso lämmin koirankoppi. Kävin aina harjaamassa sitä ja pidin hyvää huolta niinä kertoina kun maalla kävin. Otin sen usein ketjusta irti ja lähdin kävelyttämään ja päästin sen uimaan viereiseen lampeen. Vuosien kuluessa koira alkoi menettämään kuuloaistiaan ja kun käytin sitä taaskin kerran lammella uimassa, se ei enää päässyt kunnolla vedestä pois kun tiellä oli laituria ja rantakasvillisuutta. Ei se mitään tietenkään puhunut mutta kyllä sen siitä näki että "en mä vanhus pääse ylös täältä enää, auta" .Menin veteen ja nostin sen koiran ylös laiturille, muistan että se painoi aivan helvetisti. sille oli myös tullut jotain ongelmia lonkan kanssa. Myöhemmin se koira lopetettiin ja yksi suurimpia, lapsuuden tietämättömyyteen , perustuvia epäonnistumisia/tietämättömyyksiä oli ja on aina se että en koskaan ymmärtänyt että se koira olisi pitänyt madottaa ja antaa kunnon lääkkeet, se koira saattoi elää todella huonoa elämää tuohonaikaan.

Viimeksi muokattu: 21.10.2016
  24. cereal killah

Rekisteröitynyt:
    20.06.2000
    a) on koiria jotka haukkuu paljon ja koiria jotka haukkuu vähän. Itsellä on ollut kaksi koiraa joista kumpikaan ei normipäivinä hauku koskaan sisällä ja ulkonakin vain tietyissä tilanteissa (kun tulee joku vihollisista vastaan), joten en ihan ymmärrä että miksi teet tuosta noin isoa numeroa. Kannattaa valita rotu oikein. Itse tykkään oman koirani haukuntaäänestä; ehkä tässä on vähän samaa ilmiötä kuin vanhemmilla lastensa piirteitä kohtaan.

b) tässä on ihan mielenkiintoinen dynamiikka. Minulla on uroskoira joka suhtautuu avoimin mielin ja häntä heiluen useimpiin vastaantuleviin koiriin. Se kuitenkin antaa itsestään jossain määrin macho-viboja, joka meinaa että tietyt urokset käyvät aivan kuumana ja mieluiten tappaisivat sen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pitää osata tulkita kaikista vastaantulevista koirista että mikä on meininki, ja jos antaa urosten haistella toisiaan niin on valmis reagoimaan salamannopeasti. Toinen vaihtoehto on ihan vaan todeta matkan päästä että tuo koira on liian iso riski ja kiertää sopivan matkan päästä. Monet tekevät näin, ja itse teen myös usein näin.

Näitä hieman epäselviä koirakohtaamisia on minulla päivässä jopa toistakymmentä. Ei siinä ole mitään kestämistä, se on ihan jännä "mini-peli" ja osa sitä koiranelämää. Jos ei kiinnosta, niin on helppo kiertää kaikki muut koirat ja jättää se peli pelaamatta.

25. nutjob

Rekisteröitynyt:
    13.06.2015
    a. Oma koira ei hauku juuri koskaan. Itsekkään en siedä räkyttämistä enkä ymmärrä ihmisiä jotka pahimmassa tapauksessa kannustavat tuollaiseen käytökseen "koska se on hassua".

b. Koulutetut koirat eivät rähise remmissä. Ikävä kyllä näitä debiilejä koiran omistajia löytyy. Lähinnä näiden pienten koirien omistajista joiden mielestä koiraa ei tarvitse kouluttaa koska se on pieni.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen