Kivaa "sporttista" autoa etsimässä 4-8k€

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Wemps, 07.06.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jaava

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    2 257
    No kyllä se tuo vähän säästöjä. Itellä 98:lla kulutus noin 20% pienempi kuin etonolilla. Etanoli on kuitenkin n. 30% halvempaa kun 98.
    Eli kyllä, aika kauan saa kuollettaa softauksesta/mahdolliista muista muutoksista tulleita kuluja että pääsee break-eveniin. Saabilla tuo on tosin kannattavaa kun yleensä ei vaadita muuta kuin uusi softa (jonka saa alan harrastajalta vaikka 50 eurolla). Tämän jälkeen kone pysyy puhtaampana ja tehoja tosiaan lisää. Öljynvaihdot tosin esim saabilla on etanolilla ajaessa tehtävä melkeinpä pakolla 10tkm välein, vaikka bensalla "voi" ajella vaikka 15-20tkm. Toki kukin vaihtelee öljyjä vähän oman mieltymyksen mukaan, mutta mielestäni on järkevä vaihtaa ne anyways 10tkm välein. Etanolilla se on vain tärkeämpää.

    Toki sitten on muita autoja joihin etanolisoftaus/mahdolliset muut osat maksaa useampia satasia + tehonnousu ei ole niin suuri niin silloin ei välttämättä kustannusten takia ole järkevää vaihtaa etanoliin.

    Saabilla kyllä kannattaa se etanolipäivitys tehdä.. Menee tosiaan samalla softauskerralla kun kutittelee vaikka bensalla lisätehoja irti. Ei taida alan harrastajat edes nykyään lyödä sisään sellaista softaa missä ei "etanolivalmiutta" olekkaan.
     
  2. Wemps

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Viestejä:
    2 158
    Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös kaikissa näissä kahdessa vanhemmassa saabissa mitä ylempänä luettelin ole se softapäivitys tehty jo valmiiksi -> voin alkaa pumppaamaan etanolia suoraan sisään? Ja tuohon -05 93 saabiin ei vissiin ole edes tarjolla mitä noita saab foorumeita vilkaisin.

    Onko tuo -05 http://www.nettiauto.com/saab/9-3/8011128 saab vielä ihan "luotettava" kaikkien noiden aftermarket osien jälkeen? Lähinnä kun kuitenkin etsin ajokkia jota ei öljynvaihtojen lisäksi tarvisi sen enempää säädellä tai korjailla.. Muuten kyllä tykkään tuosta aika monta tykkäyspistettä, ulkonäkö vielä astetta parempi noihin vanhempiin verrattuna eikä hintakaan mikään mahdoton.

    Itse tosiaan en todellakaan ole mikään autoharrastaja niin kaikki nämä asiat pitää vääntää vähän rautalangasta, pahoittelut siitä
     
    Viimeksi muokattu: 14.06.2016
  3. Jaava

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    2 257
    Kyllä noihin uudempiinkin (T8 moottori) saa ihan softaa alan harrastajilta.

    Jos tiedoissa lukee että on joku "nordic lastu", ei tuo välttämättä tarkota että voisi etanolilla ajaa. En ainakaan NordicTuningin sivuilta löytänyt infoa että niiden softalla voisi etanolilla ajella (tosin ruotsin kielitaito vähän heikko).

    Tuo vanhempi 9-3 mitä linkkasit (http://www.nettiauto.com/saab/9-3/8071952) sanoo myös että kosla olisi Aero, mutta 2.0 moottorilla. 2001 vuoden Aero on 2.3 litrasella koneella, joten jotain mätää ilmoituksessa on.

    Tuo uudempi mitä linkkasit (http://www.nettiauto.com/saab/9-3/8011128) vaikuttaa kyllä ihan pätevältä. Eli käytännössä lyöty vain isompaa intercooleria ja putkistoa + päivitetty turbo. Lisäksi ilmeisesti maptunin joka softapalikka. Tuskin mitään vikaa, mutta en osaa varmuudella sanoa passaako etanoli tuonne. Pikaisella googlauksella vaikuttaisi kokemukset tuosta siltä että E85 on passelia menovettä myös tuossa. Ihmettelen jos ei olisi.. Kannattaa toki varmistaa myyjältä ja viedä vaikka osaavalle saabisoftaajalle (multa saat yhteystiedot PK seudulla osaavaan jos tarvitset) tarkastettavaksi. Kys. autossa myös suuttimet vaihdettu isompiin, joka viittaisi juuri "etanolipäivitykseen". Uudemmissa T8 moottoreissa vaatii siis myös suutinten vaihdon E85:lla ajo. Tämä vaikuttaa ihan pätevältä yksilöltä jos vain muuten on kunnossa.
     
  4. Wemps

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Viestejä:
    2 158
    Kiitos todella paljon asiantuntevista neuvoista, tuo uudempi Saab lähtee koeajoon mahdollisimman pian, mukavan lähelläkin tuossa. En noita vanhempiakaan vielä ihan poissulje, mutta kyllä tuo on selkeästi potentiaalisin vaihtoehto tällä hetkellä ellei pahempia vikoja löydy.
     
  5. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    http://www.nettiauto.com/volvo/s40/8066065

    Tuota fokkeriakin on täällä mainostettu, niin tyylikkäässä paketissa ja vähemmän meluisana se tulisi kun ostaa S40:n. Tehoakin on pikkuautoon ihan riittävästi.
     
  6. Jooo1

    Rekisteröitynyt:
    18.05.2009
    Viestejä:
    1 625
    Viggen oli 2.3t, mutta Aero oli kyllä kaikissa OG 9-3 2.0 moottorilla, eli siinä ei ainakaan mitään mätää ole.
     
  7. kukkakärpänen

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2014
    Viestejä:
    221
    Höpö höpö. Kyllä se aito aero on aina ollut 2.3 koneella. Vientimalleihin on tuota 2.0 täyspaineturboa tungettu ja myyty aeron ulkonäöllä.
     
  8. pacic

    Rekisteröitynyt:
    03.05.2013
    Viestejä:
    103
    Vanhemmassa 9-3 Aero aina 2.0 Sitten Viggen 2.3
    Uudemmassa 9-3 Aero (TS) noin vuoteen 2005 2.0 ja tuosta eteenpäin 2.8
    9-5 Aero sitten aina 2.3 muistaakseni tuonne vuoteen 2010

    Näin ainakin pohjoismaissa.

    "sporttinen" on laaja käsite. Mitä mieluiten? Hyvää ajettavuutta, jämäkkää alustaa, tehoa, vai ulkonäköä?
     
  9. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 887
    Mun on aina jotenkin hankala mieltää sitä Saabin metristä ruoria...ohjauspyörää mitenkään sporttiseksi :p
     
  10. Wemps

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Viestejä:
    2 158
    Vähän kaikkea, mutta lähtökohtaisesti hyvää ulkonäköä sekä tehoa kohtuuhintaan. Nuo saabit, varsinkin 05 aero, tuntuvat täyttävän kaikki kolme aika hyvin. Mitään varsinaista "urheiluautoa" en ole välttämättä etsimässä.

    Tosin nykyiseen -03 trailblazeriin verrattuna melkein mikä tahansa on melko sporttista ja käyttökulutkaan tuskin tästä voivat enää nousta :D
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2016
  11. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 716
    Se mitään nakuta jos seokset on kohdillaan. T7-koneissa tosin mäntien kestävyys tulee eteen ~300hp luokassa, vanhemmat T5-koneet kestävät satakunta hevosta enemmän. Sitäpaitsi etanolilla tehoja haettaessa menevät suuttimet vaihtoon kuitenkin, vakioiden tuotto ei riitä mitenkään päin.
     
  12. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 716
    Niin ja fakta on se, että Saab ei ole erityisen luotettava auto. Ei se nyt paskimmasta päästäkään ole, mutta mihinkään Toyotamaisiin indekseihin on turha edes haaveilla pääsevänsä. Saabin paras puoli on erittäin hyvin toimiva merkkikerho josta löytyy tietotaitoa joka lähtöön.
     
  13. onkimato

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2016
    Viestejä:
    815
    Mutta eipä saabeissa ihan hullusti ole lastentautejakaan ollut, ainakaan vanhemmissa (uusista ei ole kokemusta)
     
  14. Jaava

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    2 257
    Jep, ehkä huonosti artikuloin. Meinasin täysin vakiovehjettä johon vain lyö stage1:sen sisään. Itsellä nimenomaan T7 Stage1 biopoweri ja 95:selle ei kyllä suutinte koko tms. riitä kun alkaa nakuja ilmestymään. 98 ja E85 ei ongelmia. Eli mitä tuo stage1 nyt tehoja bensalla antaa on aikalailla se reilut 200hp (215hp tms.?)
     
  15. Wemps

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Viestejä:
    2 158
    Se auton valinta on aina tietynlainen kompromissi, voisihan sitä aina valita sen corollan mutta siinä se ajamisen ilo sitten menisikin. Saab nyt ilmeisesti ole mikään ihan mahdoton tapaus ja huoltaminen on ilmeisesti aika edullista vs vaikka bemut, joten itselle hyvä vaihtoehto.
     
  16. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 716
    Joo mutta suutinten koko tuossa ei tule vastaan, muutenhan niiden tuotto loppuisi etanolilla heti alkuunsa kun se vaatii ~30% enemmän tavaraa heikomman energiasisällön vuoksi. Vaimon ysifemmassa on myös biopower steg1 softattuna, samoin porukoiden og-kolkissa. Mun tonnarissa on sitten jo jotain muuta 870cc dekojen, diskopotun, pumpun, putkiston yms. vaatimana. Tosin mulla on kaksi ecua joista toinen bensalle ja toinen etanolille, T5 kun ei taivu flexifueliksi.
     
  17. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 716
    Tuo on kyllä totta. Lähinnä halusin vain hieman ampua alas kovinta innostusta. Saab on kyllä ihan hyvä auto, mutta laadullisesti se ei esim. japseille pärjää. Toisaalta sillä on muita, korvaavia ominaisuuksia...
     
  18. juhapih

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2004
    Viestejä:
    484
    Tuli tämä ketju mieleen katsoessa /Drive juutuubi kanavaa.

     
  19. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Oli näköjään hinta kohillaan. Millä se meni?

    Tollanen T5 on ihan perusvarma peli, alustan osat saa halvempana fordin hyllystä ym :kahvi:
     
  20. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    6600€ muistaakseni. Noita saa yleisesti n. 200-220tkm ajettuna alle 7k€. Kaverilla on tuollainen ja se ainakin muistaa aina ylistää ajokkiaan :)
     
  21. M3TAL_L0RD

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2007
    Viestejä:
    2 679
    Ilmoituksessa kylläkin lukee 6900 €.
     
  22. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Kiitos täsmennyksestä. Nuo ovat tosiaan aika perusvarmaa tekniikkaa, eikä edes mikään hirveä kulutus noin kevyessä kropassa. Viritysaste on modaamatta varsin maltillinen, mutta riittävä ripeämpäänkin ajoon.
     
  23. Wemps

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Viestejä:
    2 158
    T5 vähän hintsusti ainakaan tällä hetkellä tarjolla tuohon <7k€, mutta mitenkäs tuo T4?

    Hinta on mukavan matala ja tehojakin tuntuu löytyvän, esim
    http://www.nettiauto.com/volvo/s40/8075261

    http://www.nettiauto.com/volvo/s40/7943851

    Vaikka täytyy kyllä myötää että tuo t5 on ulkinäöltään ihan eri planeetalta..
     
  24. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    T4 on kyllä kiva ajaa, sellaisella ja 2.0T:llä olen huristellut paljonkin. Jos urheilullisuutta arvostaa, niin manuaaliaski tuo noissa aika paljon lisäarvoa. Lisäksi kannattaa katsoa, ettei osta mitään amisrassia, noitakin löytyy aika paljon rääkättynä...
     
  25. Hellsinki

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2005
    Viestejä:
    728

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti