Kitaran soiton aloittaminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Joulupuuro, 29.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Anon4340

Rekisteröitynyt:
    22.11.2001
    Homma on edelleen kesken tältä osin. Katselen tässä josko tulisi sopivia kaiuttimia vastaan. Kokeilin käytössä olevilla kotiteatteri kamoilla, joilla homman sain toimimaan ja ääni oli riittävän hyvä minulle. Tila mallinnukset vähän sekoitti ensin, kun aiheuttivat viivettä, mutta kun ne otti pois homma toimi. Studiomonitorit vs. hifi- kaiuttimet on omasta mielestäni mielipide asia ja ehkä kuitenkin itse menisin ensin tässä tapauksessa monitoreihin, jos löytyy sopivasti käytettynä esim. Behringerit. Tällä hetkellä käytössä on kuulokkeet, jotka ovat kyllä hyvät, mutta toisinaan pitäisi saada ääntä kuulumaan kavereillekkin asti.

2. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Kannattaa muistaa, että jos jonkun multiefektin heittää kitaravahvaimeen kiinni, niin multiefektistä pitää olla kaiutinemulaatio pois päältä. Muuten soundi on paska. Sitten taas jos pistää monitoreihin tai stereoihin kiinni, niin emulaatio päälle. Mulla on ollut pienet aktiivipöntöt käytössä jo vuosia. Sieltä se kitarasoundi tulee ihan hyvin ulos multiefektin kanssa.

Jos tahtoo käyttää multiefektin vahvarimallia kitaravahvarin kanssa niin efektistä vahvistimen returniin, jolloin käytössä on ainoastaan vahvarin pääte. Ja se kaiutinsimu pois päältä.

Jos multiefektiä käyttää vain ennen etuastetta tarvittavia varten (boost, OD/Dist, wah jne..), niin sitten suoraan vahvarin inputiin.

Jos multiefektissä on looppi, voipi käyttää ns. neljän kaapelin kytkentää, jolloin multiefektin loop-palikka onkin se oikea vahvistin. Tällöin kaikki ennen etuastetta tulevat mölyt tulee multiefektistä, menee vahvariin, kaikki etuasteen jälkeiset mölyt tulee taas multiefektistä ja kaikki tämä menee sitten kaiuttimeen. Kaiutinemulaatio tulee olla pois päältä taas.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. selleri

Rekisteröitynyt:
    24.04.2001
    Ei ollu tarkoitus vittuilla. Tossa jo vissiin tuli selväksikin mutta tosiaan itse vihjasin siihen että kun kaularautaa kiristämällä saat kielet mukavasti kireämmälle, ei niiden vire ole enään se drop-C mitä halusit.

Kaulansäätö itsessään on tosiaan ihan peruskauraa.

5. korvaoo

Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    varsinaiset studiokaiuttimet pyrkii olemaan mahdollisimman neutraalit ja usein aika pienillä kartioilla, ainakin ne mihin normi kotikäyttäjä törmää, joten soundi ei välttämättä (hyvinkään usein) ole kovin mieleinen esim juuri kitarakäytössä, jossa häiriötä, hälyä ja muuta tauhkanaa on myös pää-äänialueiden laitamilla ja ulkopuolella. Itellä on tuossa pikku Genelecit monitorirasioina ja vaikka olenkin tottunut kuuntelemaan jopa musiikkia noiden kanssa, niin se kitaran soundi nyt vaan ei ole millään tasolla "suoraan linjaan" edes kaiutin emun läpi kovin siedettävä :) Mutta makuasioitahan nuo on ja aina helpottaa jos pääsee koittamaan ennen isojen rahojen sijoitusta.

6. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Tuosta C-drop ja kielten paksuus - keskustelusta vielä, niin kumma juttu kun mulla on toinen kitara, siinäkin on 10-kielet mutta ei se vaan rätise c-dropissa samalla tavalla.

7. Crasso

Rekisteröitynyt:
    11.07.2012
    Riippuu kielten korkeudesta, kaulan suoruudesta ja kuinka tasaisesti nauhat on suhteessa toisiinsa. Sitten jos kitaroissa on eroa kaulan pituudessa niin sekin vaikuttaa. Mulla taitaa Les Paulissa oli 11 setti ja drop C pelaa hyvin, vaikka harvemmin noin alas viritän.

8. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
  9. korvaoo

Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
  10. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002

Miten niin "-kin"? En mä treenaa. Sen jälkeen kun tytär syntyi, on soitto ollut ihan minimaalista ja kitara kourassa lähinnä nauhoittaessa. Nyt vähän useammin kun levyä tehdään taas. Soittoajat on vain, että herää pari tuntia ennen töihin lähtöä, että on se 1,5-2h aikaa nauhoittaa =)

11. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
  12. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Tästä lisää jotain ihan muuta. Nimi taitaa olla paras osa biisiä :)

[youtube]uxr3EvNxgdQ[/youtube]

13. korvaoo

Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    soittaako sulla bändi nuo taustat vai nappaatko jostain boxista?

14. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    EZ Drummer rummuissa ja Reasonista jouset/basso/kuoro.

Itse tosiaan ohjelmoin rumpuraidat itse enkä ota mitään valmiita juttuja.

15. korvaoo

Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Ez Drummer vaikutti aika mielenkiintoselta, pitäs vaan bongata hyvä tarjous siittä, oli se ainakin helpompi kun hydrogen :)

16. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Jep. Mä käytän sitä ykköstä. Sillä demottaa ihan riittävän hyvin. Bändin kanssa rumpali sitten saa vapaat kädet.

17. korvaoo

Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
  18. J.L

Rekisteröitynyt:
    19.06.2000
    Tuli eilen testattua, että miten uusi PRS soljuu metallimusiikin parissa, jotta ei muuta kuin keppi D-vireeseen ja lopputuloksena: CoF:n "Her ghost in the fog"

Hiton hauska biisi soittaa kyllä tuo on ja omaan taitotasoon nähden hyvä veto, vaikka virheitä kyllä löytyy. Onhan tossa kyllä sormilla vähän liian kiire vielä. No ei tää niin vakavaa ole :).

19. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Uutta kitaraa taas ajellaan sisään. Pitäisi enemmän soitella seiskalla, että luonnistuisi paremmin =) Steve Vain "Weeping China Doll" introa vedellään BOSS GT-100:n läpi.

20. Ad_Astra

Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Eilen saapui uudet mikit seiskaan. DiMarzio D Activatorit

Ja tämmöinen projekti alkaa hiljalleen valmistua. Kunnes taas päätän tuhria sen jollain toisella tapaa...

21. J.L

Rekisteröitynyt:
    19.06.2000
    Räikeät mikit tossa ylemmässä kyllä :). Tuossa oma Korea-PRS:

Ilo on kyllä ollut soitella tuolla. Edellinen LTD ESP lähti myyntiin vahvarin kanssa, kun sain niin hyvän tarjouksen niistä. Pitää kahtella kauan pärjäilee yhdellä kitaralla taas, kunnes GAS iskee. Nyt vedetään softavahvareilla niin kauan kun viitsii tehdä jonkun "kunnollisen" vahvarihankinnan.

22. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Kun vaihdatte kieliä kitaraan, ja sujautatte viritystappien läpi sen kielen, niin sujautatteko sen kokonaan ennen kiristämistä, vai annatteko siihen "kielivaraa", että viritystapin päälle muodostuu semmoinen kielikierre? Kokonaan sujauttaminen helpottaa jokseekin kielten vaihtoa, mutta jäin miettimään, että pysyykö silloin vire yhtä hyvin, jos viritystappi kiertää ympärilleen vain sen virityksessä kiertyvän kieliosan.

Selitinkö tarpeeksi selkeästi? :)

23. rp::

Rekisteröitynyt:
    20.05.2009
    Itse nostan kieltä keskeltä noin keskisormen mitan ylöspäin otelaudasta ja sitten alan kiristämään.

Viimeksi muokattu: 06.01.2015
  24. MorganKane_

Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Kyllä siihen kannattaa jokunen kierros pelivaraa jättää. Riippuen vähän kielien paksuudesta, tapeista jne. Semmoinen veivi kannattaa hommata.

25. korvaoo

Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    onhan toki olemassa lukkovirittimiä joihin ei tarvi jättää sitä varaa, mutta silti suosittelen kierroksen verta

26. Raiggu

Rekisteröitynyt:
    30.01.2006
    Mikä edukas(vaikka Thomannilta löytyvä) reverb ok hard rock/metallin puolisiin soundeihin? Surfia varten on Fenderin FVR-1:n mutta se taas ei toimi muunlaisessa.
    Toki Pod X3 ja Zoomin G3X löytyy myös, mutta siis pedaali mm. bossin säröpedaalin kaveriksi.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen