Kirkosta eroaminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja monni-, 20.12.2006.

1. monni-

Rekisteröitynyt:
    29.12.2002
    Laskeskelin tänään, paljonko mun vuosimaksusta ko. klubiin tulee/on tullut ja tajusin että hinnaksi tuli vajaat 300 euroa vaikken ole käyttänyt laitoksen palveluita yhtään.

Tein siis päätöksen erota siitä, eroaminen kesti noin minuutin ja ensi vuonna joka kk:n tilini on reilut pari kymppiä suurempi kuin aiemmin.

Mites muut murot, löytyykö täältä ylipäätänsä ketään joka voisi jotenkin perustella itselleen kuulua kyseiseen laitokseen?

Itse meinasin liittyä takaisin kunhan avioituminen tulee ajankohtaiseksi ja erota heti perään uudelleen.

http://www.eroakirkosta.fi/

2. Khauron

Rekisteröitynyt:
    24.08.2000
    Kyllä avioon pääsee ilman kirkkoakin.
    Ja olen lukenut tapauksista, jossa pappi on parin vihkinyt ihan kirkkohäillä vaikka toinen ei kirkkoon kuulunutkaan...
    [signature]Kuten JAT asian ilmaisi
    ""Formuloissahan ei ole yleensä ajovirheitä""
    ""Mä mielestäni väitin, että olen parempi vapaaheittäjä ja kolmosheittäjä kuin Shaq (Shaquille O'Neal). Pitänee paikkaansa.""[/signature]

3. F[r]iend

Rekisteröitynyt:
    07.10.2004
  4. Wade

Rekisteröitynyt:
    28.06.2002
    en oikein ymmärrä jos ei usko heidän hihhulointeihinsa niin miksi pitää kuitenkin saada kirkkohäät? Pystyyhän sen siviilivihikimisenkin järjestämään hienoksi/arvokkaaksi ilman pappia.

5. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    No omalla kohdallani ainakin asia on jo PÄÄTETTY naisen toimesta eikä siihen ole enää mitään sanomista.

Kuulemma jotenkin kuuluu asiaan, vaikka ei tässä toki mitään uskovaisia olla, melkeinpä päin vastoin...Voihan siitä ottaa sitten ilon irti ja yrittää järkyttää pappia jollain konsteilla edes. :)

[signature]-*- Mansester since '79 -*-
    It doesn't matter if it's rain or frost, night or day. When it wants something, nothing can stop it.[/signature]

6. monni-

Rekisteröitynyt:
    29.12.2002
    Mun mielestä kirkossa vihkiminen on kuitenkin vakiintunut perinne, jota pitää jatkaa.

Samaa mieltä eukkos kanssa

7. pieniapina

Rekisteröitynyt:
    01.06.2003
    Kännissä kesällä wappaillessa tuli erottua.

8. Golianth

Rekisteröitynyt:
    28.12.2001
    Erosin tuossa Lokakuun alussa henk. koht. pitkän harkinnan tulos kuitenkin, eikä mikään äkkipäätös.
    [signature]Organisaatio on kuin puu, jossa kiikkuu paljon apinoita, -joka oksalla - eri korkeuksilla - kiipeämässä ylöspäin. Huipulle päässeet apinat katsovat alaspäin ja näkevät puun täynnä hymyileviä naamoja. Alhaalla olevat apinat tähyävät ylöspäin ja näkevät pelkkiä perseenreikiä.
    [/signature]

9. Myrkki

Rekisteröitynyt:
    22.08.2000
    Mun mielestä avioituminen pitäis lopettaa kokonaan. Se on vanhoillinen perinne, jota ei tulisi tukea.

Kirkosta olisin kyllä eronnut, mutta paljastui, että se ei toiminutkaan vain täyttämällä lomake tuolla Tampereen vapaa-ajattelijoiden nettisivuilla, eli www.eroakirkosta.fi. Sieltä lähetettiin automaattista eroamisaiheista e-mailia Helsingin maistraattiin, mutta maistraatissa kuitenkin vaaditaan käsin allekirjoitettu lomake aiheesta. Eli pitäisi lähettää kirjekuoressa se lomake, jonka maistraatti mulle lähetti, tai sitten pitää kiikuttaa se itse fyysisesti paikalle. Ei niin helppoa kuin oli tarkoitus, eli ei sujunutkaan pelkällä web-lomakkeen täytöllä, joten saamattomuuttani olen edelleen kirkon jäsen.

10. acheron

Rekisteröitynyt:
    11.10.2006
    Olen ateisti.

Näin ollen en keksi syytä miksi minun pitäisi rahallisesti tukea jo ennestään varakasta taikausko-instituutiota.

Erosin kirkosta jo vuonna 1996 =)

11. f8

Rekisteröitynyt:
    30.06.2003
    Todellakin. Avioliitto instituutiona on niin kuollut, ettei sen ylläpidossa ole mitään järkeä. Täsmälleen samaan päästään (tai siis voitaisiin päästä, jos vain Suomen ahne valtio ei olisi tätä vastaan) pelkillä sopimuksilla (jollainen avioliittokin omalla, irstaalla tavallaan, pelkästään on).

Täsmälleen samaa saamattomuutta täälläkin - rippikoulu tuli käytyä vasta armeijassa enkä silloinkaan saanut aikaiseksi liittyä kirkkoon... Joten edelleen olen kirkko-vapaa... :)
    [signature]The box said: ""Requires Windows 95 or better"". So, I installed Linux.

appendum. Täällä saa bannia, jos neuvoo miten torrentteja haetaan - minä tiedän... ;|[/signature]

12. apezu

Rekisteröitynyt:
    20.12.1999
    Itse erosin jo vuosia sitten tuon Yhden Suuren Yhteisen Mielikuvitysystävämme lammaskartaasta.. Pääasiassa vaa'assa painoi oma näkemys ko herran/rouvan olemassaolosta, hyvänä kakkosena kirkollisvero. Avioon menoa en ole kokenut elämäni tavoitteeksi, avoliitto kelpaa ihan yhtä hyvin. Helpostihan se meni juurikin noin että webbilomake pim ja sieltä tullut kuponki nimmarilla takaisin laatikkoon. Siviilirekisterissä olin viisitoistavuotiaaksi asti, jolloin liityin kirkkoon että pääsin rippileirille ja palloilin isosenakin kertaalleen.. Sittemmin mielenkiinto lopahti. Enpä tiedä, enpä tiedä.. jotenkin haisee huijaus tuollaisessa ajatusmaailmassa että jumalaan ei uskota, mutta halutaan mennä naimisiin kirkossa. Se toimitus kun nimenomaan on tunnustaa avioliittonsa jumalan edessä ja saada siihen herran siunaus. Jotenkin sama kuin haluaisi alennusta kaupasta, mutta ei ottaisi plussakorttia.. Kukin tyylillään, pärjäilkää uskossanne tai uskomattomuudessanne ^^
    [signature]Puolue epäilee imperialistien sabotaasia. Eläköön Puolue![/signature]

13. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    No ei se nyt ihan niinkään ole, vaan kyseessä on enemmänkin vakiintunut tapa kuin mikään herran palvonta. Seuraavaksi varmaan väität että jokainen kummi huolehtii kummilapsensa kristillisestä kasvatuksesta?

It doesn't matter if it's rain or frost, night or day. When it wants something, nothing can stop it.[/signature]

14. FixxeR

Rekisteröitynyt:
    25.06.2001
    Joillakin paikkakunnilla vaaditaan tosiaan tuo allekirjoitettu lappu asiasta.. Tuolla eroakirkosta.fi:stä saa tosin printattua sen todistuksen eroamisesta, ja maksavat vielä postimaksunkin. Ei voi olla niin saamaton ettei voisi nimeä heittää lappuun, niitata sitä lappua postitettavaan kuntoon ja nakata jonnekki lähetyspostilaatikkoon ;)

15. Ravistettava ennen käyttöä

Rekisteröitynyt:
    15.09.2005
    Jos aikoo erota kannattaa erota vielä tämän vuoden puolella, muuten menettää 2007 veroedun!

16. Tseikki

Rekisteröitynyt:
    22.03.2000
    Palvelut kyllä kelpaa, mutta niistä ei haluta maksaa... Jotenkin niin tyypillistä taas.

17. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Kyllä vihkimisestä/ristiäisistä/hautajaisista voisi kertaluontoisen maksunkin mielellään maksaa tarpeen mukaan, mikäli se olisi mahdollista.

18. höpis

Rekisteröitynyt:
    25.05.2003
    No noinhan se pitäisi olla, kirkon mielestä. Myös itse koen sen tuolla tavalla ja senpä takia en enää kuulu kirkkoon ja käytimme maistraatin palveluja vihkimisessä. Olen myös niin sanottu paha kummi... ;-)
    [signature]Asus A8V Deluxe, A64 [email protected], A-Data 2x512MB [email protected] (2,5-3-3-5-1T), Sapphire Radeon [email protected]? (380/340), XP Home SP2
    Eipä tässä muuta[/signature]

19. höpis

Rekisteröitynyt:
    25.05.2003
    Mielestäni itse erotessani tuo meni vielä siten, että eroaminen piti ilmoittaa viimeistään marraskuun loppuun mennessä, jotta tuo veroetu tulee seuraavalle vuodelle?!
    [signature]Asus A8V Deluxe, A64 [email protected], A-Data 2x512MB [email protected] (2,5-3-3-5-1T), Sapphire Radeon [email protected]? (380/340), XP Home SP2

20. poroGOD

Rekisteröitynyt:
    22.10.2002
    Usko, kirkkoon kuuluminen ja verotus ovat hekilökohtaisia asioita - vitun lapsellista tulla tänne nettiin niistä lesoilemaan/ilmoittelemaan.

On myös todella dorkaa paskaa erota kirkosta kun se on niin turha laitos ja sitten silti pitää kirkkohäät jossa pappi puhuu 90% ajasta jumalan rakkaudesta, uskosta ja sitoutumisesta. Varsinkin kun eukko vaatii... Ääliöt!
    [signature]Bragging your indecency like a monkey beats his chest![/signature]

21. Voffe

Rekisteröitynyt:
    14.09.1999
    Tais vaihtua tossa muutamia vuosia sitten, kun lakia muutettiin. Ennen oli se joku kuukauden harkinta-aika erotessa, nykyään ei.
    [signature]Näin puhui Voffe[/signature]

22. Kvarkki

Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Jep, nyt äkkiä eromaan ettei mene 2007 verot. Onneksi enää ei ole sitä 1 kk "katumusaikaa", jonka itse jouduin odottamaan erotessani. Ei kyllä muuttunut mieli kuukauden kuluessa :)

Seremonioista... Itse kokisin varsin häiritseväksi sen, että pappi saarnaisi uskosta kastajaisissa/häissä, kun en itse&puoliso usko. Suoraan sanoen pilaisi tunnelman. Kyllä miehellä sen verran munaa pitäisi olla sanoa naiselleen, ettei käy jos moiseen ei usko. Tai ainakin pistää vakava keskustelu vireille tästä naisen tekemästä "yhteisestä päätöksestä". Jos suhde kaatuu erimielisyyteen seremoniasta, niin olisiko sillä ollut muutenkaan tulevaisuutta? Jos naikkonen ei osaa päästää irti prinsessaunelmistaan, niin huh huh. Noista unelmista ja muista aivovammoista kirjoitettiinkin jo ansiokkaasti sydänsuru-keskustelussa, joten ei niistä tässä sen enempää.

23. höpis

Rekisteröitynyt:
    25.05.2003
    Harkinta-aikaa ei tosiaan ole enää ollut hetkeen - itsellänikään ei ollut. Mutta että tiedot saatiin kuntoon verotusta varten piti liikkeellä olla viimeistään marraskuussa. Tuokin on toki saattanut muuttua...

24. El Chapo

Rekisteröitynyt:
    09.01.2002
    Lappu odottaa himas postitusta. Muutaman vuoden aikana kypsynyt päätös. Miksi maksaa instituutiolle, minkä palveluja ei tarvitse. Häät voi järjestää muuallakin kuin kirkossa, periaattesta en häitä varten kirkkoon liity edes hetkellisesti. Syyt pitää olla muualla. Ja kuoleman koittaessa mulle on ihan sama vaikka ruumis pistettäs postissa afrikkaan jolleki heimolle panopuuks, se ei enää siinä vaiheessa mun persettä kutita. Vois toisaalta pistää joskus jemmaan sen verran rahaa, mitä tuhkaus maksaa, sillähän se hautapaikkamaksuscheisseki olis hoidettu.
    [signature]Lienee sanomattakin selvää, että Aimo Rehula näyttelee keskeistä osaa pohdittaessa nykysukupolvia henkisesti rasittavaa elämäntyyliä.[/signature]

25. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Siis ei se pappi välttämästä mistään uskosta saarnaa, kyllä ne nykyään itsekin tajuaa mikä on meininki. Ihan tavallisia ihmisiä ne nykyään on eikä mitään jalustalla pidettäviä über-ihmisiä kuten entisaikaan...Jos itse menen kirkossa naimisiin en itsekään halua mitään jeesusjupinaa kuunnella, tosin osaisin kyllä päästää asiat toisesta korvasta ulos vaikka asia ei minua itseäni niin koskettaisikaan, jos asia olisi jollekulle muulle tärkeä. Ei häiritsisi yhtään.

Itse asiassa ainoastaan kerran olen ollut kirkkohäissä joissa osapuolina oli uskovainen henkilö. Mutta ne oli muutenkin perseestä, kun viinaa ei ollut riittävästi tarjolla, ja suuri osa jengistä oli absolutistinörttejä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen