Kiinteistövälittäjäksikö?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Vierailija, 07.05.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. _o/ ALTTERI \o_

Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Jos osaa vähäkään pidemmälle ajatella, niin ei ole herkkua ajaa pimeitä moskateitä, lisäksi jos ei saa mitään erikoista autoetua, verotukseen saatavat matkat on aivan vauretavan pieniä ja nyt kun kuuntelee hallitusta, voidaan puhua jopa epävarmoista tulevaisuudessa, lisäksi sivupaikoilla kannattaa katsoa vero % senttia, en tosin tiedä paljonko on valkeakoskella, mutta näissä tampereen sivupaikkakunnilla on kuitenkin korkeampiakin, esin jos pari ostaa talon säästääkseen muutaman euon paikkakunnalta jossa on 1% enemmän verotus, se tekee esim 50ke tuloilla jo 500e vuosi, jos on 20 vuoden asuntolaina, niin siltä ajalta se on jo 10ke siitäilosta, et on osannut ostaa asuntonsa susirajalta, puhumattaka mitä maksaa taksi ihmisten ilmoille, paljo maksaa tavarat/ruoka "kylä"kaupoissa :D

No tyhjille korville nämä menee, kuten varotin sukulaista tekemästä moista virhettä, talo on nyt ollut kohta 2 vuotta myynnissä, se ei mee kaupaksi ja sukulainen vittuuntui varottamiini asioihin, eli työmatkaan ja kyläkauppoihin, en huomannut tosin varoittaa, että susirajalta on hankalampi myydä asuntoa, eli myyntiajoista :smoke:

Taitaa olla vero% nyt tampere 19% valkeekoski 19,75%, kiinteistö verot taitaa olla kans kuntakohtasia ja varmaan jokki muutki pakkomaksut, tuo oliki 2013, 2014 tampere 19.75 mut e löytäny vie valkeekoskea tältävuodelta ku ei o ny pdf readeria koneella, mut pahimmillaan on ollut sivuilla heikoimmissa kunnissa melkeen 2% tiakin enemmän, eli asuntoa ostaessa kyllä kannattaa hieman katsoa, valkee koski nyt ei liene ihan pahimmasta päästä susirajaa kuitenkaan.

mitä työhön tulee niin vaatisin minimissään edes

"Työssäoloehto edellyttää lisäksi, että työstä on maksettu vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Jos työalalla ei ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkan on oltava vuonna 2014 tehdystä työstä 1.154,00 € kuukaudessa (vuonna 2013 palkkaminimi 1.134 € kuukaudessa). Osa-aikatyössä ansaittu palkka suhteutetaan tehtyihin tunteihin."

tuon verran, että voit liittyä edes kassaan, tuo on myös se raja, jonka alle ei tarvi ottaa työtä vastaan, eli käytännössä suomen minimipalkka lainmukaan. ja tuon päälle provisio. ja tuo on siis lainattu ytkoon sivulta.

Viimeksi muokattu: 09.05.2014
  2. RantuRambo

Rekisteröitynyt:
    25.12.2012
    Niin ja yleensä vielä tuo maksu suhtautuu tuloihin joista verot on jo maksettu joten kyse voi hyvinkin olla parinkin kuukauden työmäärästä.

Kuinka moni välittäjä tekee sitten sen 1-2 kuukautta työtä jonka itse pystyisi tuolla summalla tekemään aamusta iltaan myydäkseen yhden kohteen... :cool:

3. Rekistöröitynyt

Rekisteröitynyt:
    10.03.2014
    Viime vuosinahan koko kansa tuli kilahtaneeksi asunnoista, suorastaan hullu asunto- ja sisustusvimma :think:

Tuntuis kuin olisi ylitarjontaa.

Oikeastaan useammankin välittäjän tunnen. Yksi tekee töitä kevään ja syksyn, jolla sai ainakin ennen paljon rahaa. Talven se juo. Plus miinus nolla.

4. vinklubrulez

Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Vuosi kaksi sitten näkyi Suomen televisiokanavillakin niitä asuntojen gryndaus ohjelmia jossa joku jenkki osti jonkun vanhan omakotitalon, maalasi ja teki siihen parin tonnin pintaremontin ja myi sitten 100.000 taalaa kovemmalla hinnalla.

Syystä tai toisesta niitäkään ohjelmia ei ole juuri viime aikoina näkynyt kun ne ennen subprime-kriisin roihahtamista kuvatut jaksot saatiin esitettyä.

Suomessakin taitaa olla jotain samalla idealla tehtyjä "pientä pintaremonttia" ja muuta halpisohjelmaa. Mielenkiintoista olisi nähdä kun siinäkin ohjelmassa tuunaisivat jotain 400.000 euron "rakennemuutospaikkakunnan" omakotitaloa myyntiä varten. Remontti olisi varmaan ihan onnistunut jos asunnon hinnat eivät ehtisi sen hintaisen asunnon kohdalla laskea yli kymmentä tuhatta euroa remontin aikana.

:smoke:

Syystä tai toisesta sellaisten asuntojen ja sellaisten paikkakuntien asuntojen tuunaus myyntiin ei taida kuulua sen ohjelman formaattiin.

Mitä asuntojen myynti-ilmoituksia esimerkiksi Etuovi-sivustolta selaillut, niin niissähän kalliiden omakotitalojen myyntikuvatkin on rakennemuutospaikkannilla jonkun ammattikuvaajan jalustalla ottamia ja asunto on kuvissa sellainen että kylpyhuoneessa roikkuvat pyyhkeetkin on kuvassa sävy sävyyn. Lienevät sen verran vaikeita myydä että joutuvat kaikki temput tekemään että joku ostaja niistä kiinnostuisi. Muiden välittäjien on pakko vastata siihen kun eihän ne muuten saa niitä omia kohteita kaupaksi.

Sitten taas kun katsoo jotain Helsingin Kalliossa myytävän kohtuuhintaisen yksiön myyntikuvaa niin siinä on kenties kaksi kuvaa koko kämpästä ja nekin saattavat olla sumeita, kuva kallellaan ja asuntokin "perussotkuinen". Silti se asunto menee kaupaksi ilmeisesti usein jo samana päivänä kun ilmoitus katoaa sivustolta. Kiinteistövälittäjällä ei ole muuta hommaa siinä kuin napsaista pari valokuvaa, pistää nettiin jonkinlainen ilmoitus ja tehdä kauppakirjat kun ostaja löytyy kenties jo ennen ensimmäistä näyttöä.

Toinen mukava myytävä voisi olla joku kokonaisen uuden kohtuuhintaisen keskustakerrostalon asunto-osakkeet. Varsinkin jos olisi jossain isossa kasvukaupungissa. Tosin ne eivät taida millekkään aloittevalle myyntineuvottelijalle päätyä myytäväksi ja taitavat mennä lähinnä rahoittajapankin omalle kiinteistövälitysfirmalle ja rakennusliike myy suoraan niitä itse.

Kiinteistövälitys alaa en tunne, mutta voisi kuvitella että kiinteistövälitystoimistossa vanhat konkarit napsivat itselleen lähinnä nuo helpoimmat myyntikohteet kun nehän ovat ilmaista helppoa rahaa. Uusi vasta taloon tullut välittäjä saa sitten lähinnä ne vaikeimmin myytävät tapaukset ja jonkun yksiön myytäväksi jonne on putkiremontti tulossa 2 kuukauden päästä ja myyntitoimeksiantajan myyntihinnan odotus täysin järjetön.

Varmaan riippuu paljon paikkakunnasta ja toimistosta kannattaako tuollaista työtä lähteä yrittämään. Jos on toinen vakituinen työ normaalilla palkalla niin kannattaa harkita kyllä parikin kertaa ennen kuin provisiopalkkaiseksi (asunto)myyntineuvottelijaksi alkaa.

5. Red7

Rekisteröitynyt:
    17.10.2010
    Tunnen yhden kiinteistönvälittäjänä pidempään töitä tehneen (ja siinä pärjänneen) ja yhden joka ei pärjännyt. Ylivoimasesti kovin homma tossa on ylipäätään saada toimeksiantoja, niitä ei todellakaan tule kuin manulle illallinen. Suomeksi tarkottaa flaijereiden tiputtamista postiluukusta, "itse myyvien" ilmoitusten soittelua ja heidän käännyttämistä antamaan oma kämppänsä itse myymise sijaan välittäjälle myytäväksi.

Aivan helvetin rankkaa touhua ja pitkää päivää. Jos oikeasti on lahjoja myyntityöhön ja älliä päässä niin kannattaa hakeutua myymään jotain ihan muuta. Yritysmyynnissä pääsee hyvät myyjät ihan samoihin liksoihin kuin hyvät kiinteistövälittäjät, mutta erotuksena työajat normaalit ja pohjapalkka kunnollinen. Toki sinne täytyy sitten olla kaupallista ymmärystä / tietotaitoa, kiinteistövälittäjäksipääsee kuka tahansa.

6. SPu

Rekisteröitynyt:
    23.02.2010
    Tämä jos mikä on kaikkein idioottimaisinta toimintaa ja pelkästään erittäin hyvä syy olla antamatta YHTÄÄN toimeksiantoa ko.välittäjille.

Jos ei osaa itse ymmärtää, että joku haluaa myydä itse - tai vieläpä että ilmoituksessa lukee 'ei välittäjille', niin silti soitellaan ja laitetaan mailia ja tyrkytetään omaa ylihintaista palvelua. No .. yleistäen, normivälittäjän äö:llä (niistä kirjoitusvirheiden yms. määristä päätellen mitä noissa ilmoituksissa esiintyy) ei tuollaista varmaan voikaan ymmärtää. :think:

..Vähän sama kun postilaatikossa lukee 'ei mainoksia' niin ainoat roskapostit mitä sinne ilmestyy on paikalliselta karvakäsipizzerialta jossa ei näköjään osata kieltä.

(seurasin läheltä erästä myyntikeissiä jossa yht.ottoja tuli välittäjiltä kymmeniä, mutta valitettavasti en ollut itse vastailemassa noihin puheluihin/viesteihin, niin ei päässyt haistattelemaan.. ihan haistattelun ilosta.. hah ...mutta kovasti näiden tyrkyttäjien välityshinnat aleni listahintoihin nähden, koitetaan se vähäkin repiä jostain väkisin.)

7. rutkis

Rekisteröitynyt:
    25.08.2007
    Mitä etuovea selailee niin välittäjien oikeinkirjoitus on ainakin vähän hataralla tasolla.

8. yero

Rekisteröitynyt:
    24.09.2008
    Viimeksi muokattu: 13.05.2014
  9. Zigh

Rekisteröitynyt:
    01.07.2003
    Välittäjien luvuissa on mukana kaikki tulospalkkioista ja lomarahoista lähtien kun taas Tilastokeskuksen luvuissa niitä ei ole.

Lisäksi olisi kiva nähdä luvut suhteutettuna tehtyihin työtunteihin - vielä vaikka niin, että sunnuntain tunnit laskettaisiin kaksinkertaisena, koska yleensä tavallisemmissa työpaikoissa (kaupanalaa lukuunottamatta) niistä maksetaan kaksinkertaista palkkaa.

10. kreegah

Rekisteröitynyt:
    04.03.2007
    Niin ja tuota keskipalkkaa nostaa varmaan kaisa-tyyppiset hemmot joilla on vuosien kokemus, kenties oma toimisto ja tunnettu brändi. Yksi sukulainen aikoinaan perusti oman toimiston ja alkuvuodet oli aika kituutusta mutta nyt on mersut ja veneet. Niin ja sitten kun toimistot palkkaa uusia välittäjiä niin työnimike on aika usein "myyntineuvottelija". Kai se pitää lkv-tutkinto (mikä ei ainakaan ei-lukumiehelle ole mikään helppo nakki) käydä ja todistaa osaamisensa ennen kuin pääsee varsinaiseksi välittäjäksi.

Mikähän noissa suurimmissa ja tunnetuimmissa toimistoissa on meininki aloittelijoiden suhteen? Annetaan pari vuotta välittää jotain vuokra-asuntoja ja sitten annetaan jotain rupukämppiä myytäväksi? "Omia" asiakkaitahan tuossa vaiheessa voipi olla vaikea saada kun varmaan suurin osa asiakkaista ottaa yhteyttä toimistoon eikä tiettyyn välittäjään.

11. Nutcrackerr Banned

Rekisteröitynyt:
    28.11.2014
    Olen tullut siihen tulokseen, että kiinteistövälittäjän työ on lähinnä sitä, että kun joku haluaa nähdä kämpän, niin kiinteistövälittäjä heittää (jakku)puvun niskaan, ja käy avaamassa oven. Tämän lisäksi vastailee kysymyksiin, että a) koska rakennettu b) onko putket tehty. Siihen päälle sitten jutustelee mukavia. Kun saa kämpän myytyä, niin kuittaa tuhansien eurojen palkkion myyjältä, joka ei uskaltanut itse myydä asuntoa, ja luuli, että kaikki vastuu siirtyy välittäjälle asuntokaupassa. No eipä osakehuoneiston kaupassa varsinkaan tule niin usein jälkipyykkiä, että asialla olisi kauheasti merkitystä, ja sitten jos tulee, niin välittäjällä ei kyllä oikeastaan ole mitään vastuuta, jos on kertonut kaikki annetut tiedot ostajalle ts. ostaja on osannut tutustua kaikkiin materiaaleihin tai ainakin vakuuttanut näin kirjallisesti. Jos taas myyjä on unohtanut tai "unohtanut" kertoa jotakin, niin vastuu lankeaa tästä myyjälle.

Turhaa hommaa tai oikeastaan rahat pois tyhmiltä.

Mitäs mieltä?

12. Atmosphee

Rekisteröitynyt:
    29.08.2012
    Täysin samaa mieltä. Kämpän myymisessä tai ostamisessa ei pitäisi olla mitään sellaista asiaa, jota ei myyjä tai ostaja itse voi tehdä. Ja itse asiassa on aina parempi kun pitää myös itse perehtyä tarvittaviin dokumentteihin ja käytäntöihin miten kuvio toimii. Myöskään välittäjä ei ole myytävän tai ostettavan asunnon tietopankki, vaan lähinnä kysymysten ja vastausten välittäjä jos papereista ei selvitettävä asia tule ilmi. Minun mielestäni antaa aina paremman kuvan käydä katsomassa asuntoa jota myy asukas itse ja vastauksista kuulee/huomaa suoraan miten asiat on.

13. Ramones

Rekisteröitynyt:
    11.02.2004
    Tuota työtä muutoin työtön hieman retku kaverinikin teki yhden kesän, jotta pääsisi isoihin rahoihin käsiksi. Tarina ei vaan kerro miten kävi, en usko että kauppojen teko on silti kovin helppoa.

14. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    En mäkään ymmärrä mihin jossain kerrostalokämpän myymisessä tarvitaan välittäjää. Yksiö missä itse asun menisi hetkessä kaupaksi ja paremmin mä kämpästä itse tiedän kuin välittäjä. Samat tiedot ostajalle mäkin osaan kertoa kuin välittäjä. Hintatason saan oikotieltä ja sitten ei muuta kuin vaikka hesariin myynti-ilmoitus.

15. Kibe-_-

Rekisteröitynyt:
    21.07.2002
    Ottakaa nyt ensin huomioon, että ei sille välittäjälle makseta mistään tietojen jakamisesta vaan aamuin, milloin illoin asuntonäytöltä juoksemisesta. Siinä joku 3000e on aika pieni hinta jos kämppä ei mene kaupaksi ekan kk aikana. Varsinkin jos asuu muualla kuin tuossa asunnossa itse.

16. Nutcrackerr Banned

Rekisteröitynyt:
    28.11.2014
    Jos jotain kusista kohdetta jossain muuttotappiokunnassa myy, niin silloin tuo kolme kiloa on ihan ok... Mutta jotkut tontut myyvät täällä Helsingissä yksiöitään välittäjän avulla... Voin kertoa, että vaikka olisi paskaa ja kusta levitelty seinät, katto ja lattia täyteen, niin yksiö Helsingissä menee kaupaksi alta viikossa, jos hinta on realistinen (tai edes sinne päin).

No ei se ole tyhmä, joka pyytää... jne.

17. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Täysin turha ammatti. Ikävä kyllä joillakin ihmisillä on harhakuvitelmia välittäjän vastuusta ja eivät uskalla ostaa asuntoa suoraan omistajalta. Viimeisimmän okt myynti on hyvä esimerkki, talo oli 2kk myynnissä netissä. Mainostin sitä varmaan jokapaikassa missä pystyy ja järjestelin näyttöjä.. Ei kauppoja. Laitoin sitten pitkin hampain välittäjälle ja kaupat ensimmäisestä näytöstä. Kallimmalla hinnalla ja vieläpä ostajalle joka kävi mun järjestämässä näytössä. Siinä tuli välittäjälle melkolailla hulppea tuntipalkka.

18. IhmeellinenJuttu

Rekisteröitynyt:
    28.11.2008
    Välittäjän ainoa tehtävä on tehdä se paska duuni ja varmistaa, ettei myyjän tarvitse olla missään tekemisissä sen ostavan roskaväen kanssa. Vuokraamisesta puhumattakaan.

19. slattie

Rekisteröitynyt:
    13.07.2001
    Tämä tässä ja juurikin näin. Itse myyn aina omat asuntoni ilman välittäjää, mutta ymmärrän täysin miksi jotkut niitä haluavat palkata. Kukin tyylillään. Enemmänkin mua ihmetyttää miten paskoja ilmoituksia ihmiset sallivat välittäjien asunnoistaan tekevän. Kuvat surkeita ja tekstit täynnä kirjotusvirheitä ja niitä ei edes viikoissa saada korjattua niin suht omituista että tuollaisesta palvelusta suostutaan mukisematta maksamaan tuhansia euroja.

20. Oltorno

Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Jep. Tuosta poistuu sellanen käytetyn tavaran osto efekti mikä tulee jos ostaa suoraan entiseltä omistajalta. Sen takia moni ostaa välittäjältä ennemmin.

Tuost samaa mieltä. Siellä voi olla jotain vaatekasoja, tavaroita missä sattuu ja parhaimmillaan entinen omistaja jossain olovaatteissa poseeraamassa. Pohjakuvan puute välittäjän ilmoissa ihmetyttää myös. Jos edes suuntaa-antavaa ei voi piirtää palkkioon sisällytettynä niin aika tyhjästä maksaa.

Rahakas ammatti ihmisille joilta juttu lentää, mutta sosiaalista pelisilmää löytyy kuitenkin tarvittaessa eri ihmisten kohteluun.

21. Atmosphee

Rekisteröitynyt:
    29.08.2012
    Suhteellista. Jos 250 000e:n kämpästä pyydetään 9000e palkkio, niin on se vitusti rahaa se. Ja jos puhutaan asunnosta josta välittäjä ottaa 3000e:n palkkioksi, niin kyllä mä siinäkin laskisin tuntipalkat välittäjälle. Pohtisin lisäksi, että mitäs jos itse tekisin ilmoituksen nettiin ja vastaisin puhelimeen kun joku haluaa asunnosta tietää. Mitä jos järjestäisin yleis- ja yksityisnäytöt itse tuohon 3000e:n hintaan. Jos oma tuntiliksa oman kämpän myynnissä paukkuu välittäjän palkkion yli, niin sitten toki välittäjä on halvempi palkkoineen.

22. kiivi3

Rekisteröitynyt:
    04.11.2006
    Mjoo, tiedän kanssa pari henkilöä, jotka "päätyneet" alalle.
    Hyvä esimerkki on myös tänään lehdessä ollut Toni Nieminen, joka kylläkin "lopettanut" juuri työt.. rivien välistä voisi ymmärtää, että ei ollut Tonin oma päätös, no kumminkin.

En myöskään ymmärrä kun jengi paukuttelee henkseleitä, että välittäjä myi asunnon ennen ensimmäistä näyttöä.. omaan mieleen on silloin mennyt kämppä liian halvalla.
    Toinen "tarina" välittäjästä oli, kun menin arvostelemaan tutun kämpän ilmoituksen kuvia, että miten voi olla niin paskat kuvat, niin välittäjän näkemys oli kuulemma ollut asiaan että parempi yllättyä positiivisesti, kun sitten saapuu paikalle.
    Hienosti selitetty, ehkä jotain perääkin, mutta jos kuvat on paskaa, niin moni voi jättää saapumatta paikalle kun katsoo kuvista, et onpas pimee/pienet huoneet jne.

Oma kämppä tuli ostettua suoraan ja tulen myös myymään molemmat asuntoni myös itse.

23. Kosk3lo

Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Osakkeen myynti on sen verran helppoa ilman välittäjää, joten sitä ei aina itsekkään ymmärrä, miksi välittäjää käytetään. Kiinteistökaupassa ymmärrystä on. Nykyisin senkin voi tehdä sähköisesti (ja onneksi melko helposti), mutta jos ostajat ja myyjät ovat molemmat vihreitä asian suhteen, voi pelkän kauppakirjan tekeminen ja rasitus/lainhuutojen hakeminen olla vaikeaa ja aiheuttaa turhia ongelmia.

24. Atmosphee

Rekisteröitynyt:
    29.08.2012
    Kyllä vain, nk. pala kakkua.

Tätä voi olla tietenkin vaikea niellä, mutta kuten moni muukin työ tässä maailmassa ei mm. internetin käytön räjähtämisen myötä ole yhtä tarpeellista kuin ennen. Välitys on siirtynyt pääosin verkkoon. Ei kukaan enää tepastele kiinteistövälittäjän toimistoon kyselemään "mitäs olis tarjolla", vaan kohteiden odotetaan olevan internetin palveluissa automaattisesti. Vaikka välittäjät kovasti puhuvat näistä hiljaisessa myynnissä olevista kohteista joita ei verkossa julkaista, niin nuo tuntuvat lähinnä epätoivoisilta yrityksiltä oikeuttaa välittäjän ammatin olemassaolo. Ehkä välittäjän markkinat olisivat ennemmin jossain spesiaalitapauksissa kuten miljoonaluokan kämpissä, jossa ostajia ei joka nurkalta löydy.

Kun kauppoja on tehnyt, niin on tullut aina mietittyä että mitä ihmeellistä tässä voisi olla, johon tarvitsen välittäjän apua. Kun mitään erityistä syytä ei ole löytynyt, on homma hoidettu omatoimisesti ja juuri niin hyvin kuin kouluttautunut ammattilaisvälittäjäkin olisi hoitanut, ellei jopa paremmin. Se, että itse tietää myytävästä kohteesta kaiken on todellinen etu myyjälle sekä ostajalle. En ostajana epäröisi hetkeäkään, jos asuntoa myy yksityishenkilö.

25. furesis

Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Ihmisillä hämärtyy tonnien merkitys noissa summissa "sain kämpäst 300ke ja välittäjälle meni vaa muutama tonni". Onhan se muutama tonni vitusti rahaa, jonka ainakin itse pitäisin mielummin itse.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen