Keskustelua omista autoista!

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja VincentV, 03.01.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    No nyt tuli nuoruusmuistot mieleen.

    Mitäs konepellin alta löytyy, vai menikö 5 vuotta pohjan hitsaamiseen ja maalailuun? :D
     
  2. Wathplox

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2013
    Viestejä:
    137
    CA18DET moottorilla mennään ja nykyisellä setupilla karvanpäälle 300hp sain takapyöriltä mitattua, kun penkissä käytin tuolloin ennenkuin alko auto temppuilee :)

    Moottorin käyntihäiriön selvitykseen meni noista vuosista suurinosa ja motivaatiopulaan, kun itse nykyisin asun eripaikkakunnalla kun missä auto on. sit loppujenlopuks selvis et moottorin johtosarjan yks piuha oli katkennut, jota ei päällepäin nähny kaapeleista. 4 pytyn suutin ei auennut ollenkaan.
    Itse kun noista auton sähköistä en oikee mitää tiiä, niin hetken sai sähkökaaviota läpi käydä ja lopulti sit turvauduin kaverin isukin apuun joka ratko ongelman hetkessä :D

    Hitsaukseen sai kans aikaa menemään, kun apukuskin jalkatilassa ol aikas iso reikä ja samalla sit tuli pohjasta massat raaputweltuu ja massattuu uudelleen. Maalauksen hoiti kaveri, nii siinä ei kauaa menny onneks :) Nää kaarat on hauskoja laitteita, kun 7 omistusvuoteni aikana oon päässyt vaa 2 vuotena ajamaan ja loput on menny tallissa ollessa. Toivotaan et tänänkesänä ei tarttee tehä muutaku ajella ja toivoo et menee katastuksesta läpi
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2018
  3. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    No jos yhtään lohduttaa, niin ei noiden hinnat enää alaspäin ole tulossa.

    Olisi 5+ vuotta sitten pitänyt ostaa tuollainen muistojen virittämiseksi, nyt alkaa ehjien hinnat olemaan jo poskettoman puolella ikään nähden. :D
     
  4. Wathplox

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2013
    Viestejä:
    137
    Jep, yleensähä noi just tahtoo ruostuu siihekuntoo, et harvalla on motivaatiota lähtee semmosta kunnostusta tekemään.

    Toki jos joskus ton myyntiin laitan niin en tuu ikinä saamaan sitä rahaa takas mitä tohon on uponnu :D
     
  5. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 289
    Jaa-a kyllä itse ainakin tulee varauksetta kehuttua kavereiden autoja jos ovat hienoja, ihan samalla tapaa meidän "porukassa" vittuillaan toinen suohon jos tekee jotain em. kaltaisia kötöstyksiä (joita ei onneksi enää näin aikuisiällä kyllä juuri ole näkynytkään).
     
  6. gemini

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2000
    Viestejä:
    118
    No nyt on auton mallia! Moikkaan jos tulen Giulietalla vastaan. :-)
     
  7. VeKeZ

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Viestejä:
    1 655
    Päivitys ykkösautoon. '99 730d vaihtu '04 730d.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 09.03.2018
  8. Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 735
    Harmaa penari, olipa yllätys taas.
     
  9. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 289
    Eikö se E38 olisi kannattanut pitää vaikka pahan päivän varalle, kun sitä niin kovalla pieteetillä pitelit?
     
  10. VeKeZ

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Viestejä:
    1 655
    Nooh, aikansa kutakin. Saahan nuita autoja, jos tarvetta ilmenee.
     
  11. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 289
    Tottahan sekin. En ole itsekään rautaan koskaan vielä niin rakastunut että loputtomiin olisin autoja pidellyt. Muutoin varmaan olisi hyvä säilöäkin mutta kun ei tuota tilaa itsellä ole ja vuokrahallit etc. maksaa niin pirusti.
     
  12. jyrbba

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2000
    Viestejä:
    661
    Onneksi olkoon! Upea Alfa! :) Tota tuli itsekkin pohdittua viime auton vaihdon yhteydessä, ei kuitenkaan ollut mussa munaa moisen taakse.

    Alkaa aurinkokin kurkkimaan täällä #betonihelvetissä ja tietty autot pyörii kokoajan enemmän mielessä. R8sia ollaan alettu purkamaan ja tarkoitus olisi nyt hutkia vielä nopeasti seuraavat toimenpiteet

    -Iskarit irti ja huollettavaksi puolaan
    -H&R jouset
    -Pedalbox plus
    -Topgear F1 putkisto
    -Karstanpuhdistus imukanavasta
    -Softa (mahdollisesti)
    -20x8,5" ja 20x11,5" kiekot + 235/35/20 & 295/30/20 renkaat.

    Näistä lisää kuvia kunhan hommat nykii eteenpäin.

    [​IMG]
     
  13. Wathplox

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2013
    Viestejä:
    137
    On kyl komee Rs8 ja väriki natsaa omaan silmään :D
     
  14. VeKeZ

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Viestejä:
    1 655
    E65 kuume on jyllännyt taustalla, jo ennenkun tuon E38:n ostin, aikaisemmin ei rahkeet riittänyt. Hyvältä päivitykseltä toistaiseksi tuntuu. Vetojakin tuntuu että on enempi, vaikka tämä vielä vakio. Laatikko tekee toki paljon.

    E38:ssa oli kuitenki sama ahdin kuin tässä ja ohjelma. Tähänkin jo kaveri tyrkytti hybridi ahdinta, että kesällä jää ylimääräiseksi... Saa nähdä. Ohjelmointi kyllä vähintäänkin jossain vaiheessa tulee.
     
  15. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 194
    -09 E61 530xd tuli taloon. 150 tuhatta ajettu ruotsintuonti.

    Vuosien rämäkipposinnittelyn jälkeen on mukava ajaa vähän tuoreemmalla vaihteeksi :)
     
    Viimeksi muokattu: 09.04.2018
  16. tUMi87

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2008
    Viestejä:
    2 454
    Tällaisella kulkupelillä on tullut ajeltua reilun 60km työmatkaa suuntaansa nyt heinäkuusta 2017 lähtien. Kyseessä siis 89tkm ajettu, vuosimallia 2012 oleva 5-ovinen Mondeo mk4 facelift, jossa voimanlähteenä 1.6 Ecoboost (160hv/240Nm tehtaalta) kuusivaihteisella manuaalilla. Suht pieniruokainenkin on, vaikka auto on melko painava. Ohituksiinkin riittää tätä nykyä hyvin puhtia moottorissa RICA:n softan ansiosta (200hv/304Nm).

    Viime lauantaina auto sai helmikuussa 2018 ostetun upouuden kesärengas-aluvannesetin alleen ja tänään auto kävi kevään kunniaksi käsinpesussa ja sisätilojen puhdistuksessa (Starafix).

    [​IMG]


    Lisätty parempi kuva kesävanteesta/renkaasta (renkaanvaihdon yhteydessä otettu kuva, auto pesemättä):

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 30.04.2018
  17. jyrbba

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2000
    Viestejä:
    661
    Leima tuli =) Kuvassa myös uudet vanteet ja madallus. Ja näkymättömänä modina uusi Top Gear F1 putkisto ja Pedal Box

    [​IMG]
     
  18. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    761
    Hyvä valinta autoksi, suosittelen kyllä tarkkailemaan koneen toimintaa/öljyjä. Itse siirtynyt nyt käyttämään castrollin 5w-20, joita suositellaan 1.0ecoboosteille (tälle 1.6 kun on 5w-30) ja 10tkm välein vaihto eli 2-3x vuodessa itsellä. Omassa menee toinen moottori, kun aikaisempi kosahti ja mitä vanhasta kerrottiin niin todnäk lspi:n (low speed pre-ignition) aiheuttamien vahinkojen takia meni.
     
  19. tUMi87

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2008
    Viestejä:
    2 454
    Joo, muistan kyllä joskus aiemmin lukeneeni tuosta sinun tapauksestasi sekä jostain täältä että tuolta Ford-Club Finlandin keskustelufoorumin puolelta. Jos oikein muistan, niin tuon sinun autosi ensimmäisellä moottorilla taisi olla kilometrejä takanaan jotain 175tkm luokkaa ennen kuin ongelmat alkoivat?

    Tuo minun Mondeo tosiaan siirtyi omistukseeni heinäkuussa 2017, kun sillä oli kilometrejä ajettuna sillä hetkellä noin 67tkm. Nyt tänä päivänä kilometrejä on ehtinyt kertyä 89tkm verran ja tähän saakka moottori ollut ongelmaton, kuten on sopinut odottaakin. Öljyä ei ole kuluttanut yhtään vaihtovälillä säännöllisen öljyn mittatikun seuraamisen perusteella ja kaikki muutkin nesteet pysyvät sisällä. Sen olen havainnut, että juuri vaihdetutkaan moottoriöljyt eivät pysy tässä moottorissa kirkkaan värisinä kovin kauan, mutta se on varmaankin ihan vain ominaisuus, johon vaikuttavat esim. tehokkaasti pesevät öljyt. Muutenkin tällaisissa bensaturboissa öljyt joutuvat kovemmille kuin vastaavissa vapaastihengittävissä moottoreissa, öljyn laadusta ei todellakaan kannata tinkiä yhtään.

    Itsekin vaihdatan moottoriöljyt uusiin aina 10tkm välein eli kaksi kertaa vuodessa minun nykyisillä ajoillani. Minun tähän astiselta omistusajaltani öljyt on nyt ehditty vaihtaa jo kolmesti (ensimmäisen öljynvaihdon teetätti myyjäliike ennen auton luovutusta minulle, koska viimeisin määräaikaishuolto oli jostain syystä jätetty aiemmin tekemättä määräajassa eli 1v/20tkm välein). Molemmilla itse teettämilläni öljynvaihtokerroilla moottoriin on laitettu Castrol Magnatec 5W-30 A5 -moottoriöljyä, lähinnä siksi, koska se täyttää Mondeon omistajan käsikirjassa mainitut vaatimukset öljyltä eli WSS-M2C913-C -luokituksen sekä 5W-30 -viskositeetin (Ford itse suosittaa Mondeon käsikirjassa käyttämään joko Castrolin tai Fordin omaa moottoriöljyä).

    Itsekin joskus mietin Castrolin 5W-20:n käyttämistä omassa autossani, mutta siitä puuttuu Fordin vaatima WSS-M2C913-C -luokitus (Castrol 5W-20:stä löytyy pelkästään WSS-M2C948-B -luokitus) ja Ford on muutenkin ohjeistanut käyttämään 1.6 Ecoboost -moottoreissa 5W-30 -öljyjä (Castrol tai Ford), joista löytyy WSS-M2C913-C -luokitus, näin siis Mondeon käsikirjan mukaan.

    Tämä tieto saattaa olla toki jo vanhentunutta, sillä olen joskus kuullut jostain juttuja, että ainakin Fordin merkkihuollot olisivat siirtyneet käyttämään 5W-20 -öljyjä myös muissakin Ecoboost -moottoreissa kuin yksilitraisissa. Eli todennäköisesti tuon Castrol 5W-20 -öljyn käyttäminen on täysin ok myös muissa Ecoboost -tuoteperheen moottoreissa eikä vain pelkästään 1.0 Ecoboostissa.

    Joka tapauksessa aion tarkkailla moottoria ja sen toimintaa jatkossakin. Toivottavasti toimii yhtä hyvin vielä useamman vuoden ajan, kuten se on nyt tähänkin saakka toiminut.
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2018
  20. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    761
    Juu, 175tkm kohdilla meni itsellä kone. Mitä itse hieman perehtynyt niin tuo WSS-M2C948-B sisältää myös tuon M2C913C-luokituksen eli olisi siinä asiassa "parempaa" öljyä ja taitaa olla nykyään merkkihuolloissakin suositus jokaiselle ahdetulle mallille. Mustaksi ne öljyt kyllä menevät nopeasti ja mitä itsekin nyt seurannut 1-2tkm:n välein niin niiden häviö on aika olematon.
     
  21. tUMi87

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2008
    Viestejä:
    2 454
    Aivan! Tätä hieman ounastelinkin, että tuossa 5W-20 -öljyssä oleva WSS-M2C948-B -luokitus pitäisi sisällään myös tuon vanhemman WSS-M2C913-C -luokituksenkin. Kiitos kun vahvistit tämän tiedon.

    Ehkäpä voisi itsekin harkita seuraavan öljynvaihdon yhteydessä siirtymistä tuohon Castrolin 5W-20 -öljyyn, jospa se vaikka olisikin "parempaa" öljyä näihin moottoreihin, jos kerran merkkihuollotkin työntävät sitä jokaiseen Ecoboost -moottoriin. Toisaalta tuo vaihto saattaa olla täysin turhakin, kun nykyisten Castrol 5W-30 -öljyjenkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Ehkäpä tuo 5W-20 voisi olla polttoainetaloudellisuuden kannalta (marginaalisesti) se parempi vaihtoehto (ja yksi syy sille, miksi merkkihuollot siihen kokonaan siirtyneet Ecoboosteissa), mutta tarjoaako se yhtään parempaa voitelua/suojaa moottorille kuin 5W-30 -öljy WSS-M2C913-C -luokituksella. Vaikea sanoa.

    Noh, pitää miettiä tätä asiaa taas tarkemmin seuraavan öljynvaihtovälin tullessa täyteen.
     
  22. Wathplox

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2013
    Viestejä:
    137
    Uudet kesävalssit punottu alle ja alusta nostettu katastuskorkeuteen :D

    [​IMG]
     
  23. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    478
    Onko EU-malli vai 'itseasiassa helpommin peruutettava'?
     
  24. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    Eikös JDM-malleissa lue rehellisesti 180sx?

    Ihme ettei maalauksen yhteydessä ole kitattu teippiuraa piiloon. :D
     
  25. nook1e

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2003
    Viestejä:
    795

    Upea, laita videoo äänistä? :)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti