CA18DET moottorilla mennään ja nykyisellä setupilla karvanpäälle 300hp sain takapyöriltä mitattua, kun penkissä käytin tuolloin ennenkuin alko auto temppuilee 
Moottorin käyntihäiriön selvitykseen meni noista vuosista suurinosa ja motivaatiopulaan, kun itse nykyisin asun eripaikkakunnalla kun missä auto on. sit loppujenlopuks selvis et moottorin johtosarjan yks piuha oli katkennut, jota ei päällepäin nähny kaapeleista. 4 pytyn suutin ei auennut ollenkaan.
Itse kun noista auton sähköistä en oikee mitää tiiä, niin hetken sai sähkökaaviota läpi käydä ja lopulti sit turvauduin kaverin isukin apuun joka ratko ongelman hetkessä 
Hitsaukseen sai kans aikaa menemään, kun apukuskin jalkatilassa ol aikas iso reikä ja samalla sit tuli pohjasta massat raaputweltuu ja massattuu uudelleen. Maalauksen hoiti kaveri, nii siinä ei kauaa menny onneks
Nää kaarat on hauskoja laitteita, kun 7 omistusvuoteni aikana oon päässyt vaa 2 vuotena ajamaan ja loput on menny tallissa ollessa. Toivotaan et tänänkesänä ei tarttee tehä muutaku ajella ja toivoo et menee katastuksesta läpi
Viimeksi muokattu: 20.02.2018
Päivitys ykkösautoon. '99 730d vaihtu '04 730d.
Viimeksi muokattu: 09.03.2018
-09 E61 530xd tuli taloon. 150 tuhatta ajettu ruotsintuonti.
Vuosien rämäkipposinnittelyn jälkeen on mukava ajaa vähän tuoreemmalla vaihteeksi
Viimeksi muokattu: 09.04.2018
Tällaisella kulkupelillä on tullut ajeltua reilun 60km työmatkaa suuntaansa nyt heinäkuusta 2017 lähtien. Kyseessä siis 89tkm ajettu, vuosimallia 2012 oleva 5-ovinen Mondeo mk4 facelift, jossa voimanlähteenä 1.6 Ecoboost (160hv/240Nm tehtaalta) kuusivaihteisella manuaalilla. Suht pieniruokainenkin on, vaikka auto on melko painava. Ohituksiinkin riittää tätä nykyä hyvin puhtia moottorissa RICA:n softan ansiosta (200hv/304Nm).
Viime lauantaina auto sai helmikuussa 2018 ostetun upouuden kesärengas-aluvannesetin alleen ja tänään auto kävi kevään kunniaksi käsinpesussa ja sisätilojen puhdistuksessa (Starafix).
![[IMG]](https://www.dropbox.com/s/rwdojyme0q0vmd2/WP_20180430_13_40_28_Pro.jpg?raw=1)
Lisätty parempi kuva kesävanteesta/renkaasta (renkaanvaihdon yhteydessä otettu kuva, auto pesemättä):
Viimeksi muokattu: 30.04.2018
Joo, muistan kyllä joskus aiemmin lukeneeni tuosta sinun tapauksestasi sekä jostain täältä että tuolta Ford-Club Finlandin keskustelufoorumin puolelta. Jos oikein muistan, niin tuon sinun autosi ensimmäisellä moottorilla taisi olla kilometrejä takanaan jotain 175tkm luokkaa ennen kuin ongelmat alkoivat?
Tuo minun Mondeo tosiaan siirtyi omistukseeni heinäkuussa 2017, kun sillä oli kilometrejä ajettuna sillä hetkellä noin 67tkm. Nyt tänä päivänä kilometrejä on ehtinyt kertyä 89tkm verran ja tähän saakka moottori ollut ongelmaton, kuten on sopinut odottaakin. Öljyä ei ole kuluttanut yhtään vaihtovälillä säännöllisen öljyn mittatikun seuraamisen perusteella ja kaikki muutkin nesteet pysyvät sisällä. Sen olen havainnut, että juuri vaihdetutkaan moottoriöljyt eivät pysy tässä moottorissa kirkkaan värisinä kovin kauan, mutta se on varmaankin ihan vain ominaisuus, johon vaikuttavat esim. tehokkaasti pesevät öljyt. Muutenkin tällaisissa bensaturboissa öljyt joutuvat kovemmille kuin vastaavissa vapaastihengittävissä moottoreissa, öljyn laadusta ei todellakaan kannata tinkiä yhtään.
Itsekin vaihdatan moottoriöljyt uusiin aina 10tkm välein eli kaksi kertaa vuodessa minun nykyisillä ajoillani. Minun tähän astiselta omistusajaltani öljyt on nyt ehditty vaihtaa jo kolmesti (ensimmäisen öljynvaihdon teetätti myyjäliike ennen auton luovutusta minulle, koska viimeisin määräaikaishuolto oli jostain syystä jätetty aiemmin tekemättä määräajassa eli 1v/20tkm välein). Molemmilla itse teettämilläni öljynvaihtokerroilla moottoriin on laitettu Castrol Magnatec 5W-30 A5 -moottoriöljyä, lähinnä siksi, koska se täyttää Mondeon omistajan käsikirjassa mainitut vaatimukset öljyltä eli WSS-M2C913-C -luokituksen sekä 5W-30 -viskositeetin (Ford itse suosittaa Mondeon käsikirjassa käyttämään joko Castrolin tai Fordin omaa moottoriöljyä).
Itsekin joskus mietin Castrolin 5W-20:n käyttämistä omassa autossani, mutta siitä puuttuu Fordin vaatima WSS-M2C913-C -luokitus (Castrol 5W-20:stä löytyy pelkästään WSS-M2C948-B -luokitus) ja Ford on muutenkin ohjeistanut käyttämään 1.6 Ecoboost -moottoreissa 5W-30 -öljyjä (Castrol tai Ford), joista löytyy WSS-M2C913-C -luokitus, näin siis Mondeon käsikirjan mukaan.
Tämä tieto saattaa olla toki jo vanhentunutta, sillä olen joskus kuullut jostain juttuja, että ainakin Fordin merkkihuollot olisivat siirtyneet käyttämään 5W-20 -öljyjä myös muissakin Ecoboost -moottoreissa kuin yksilitraisissa. Eli todennäköisesti tuon Castrol 5W-20 -öljyn käyttäminen on täysin ok myös muissa Ecoboost -tuoteperheen moottoreissa eikä vain pelkästään 1.0 Ecoboostissa.
Joka tapauksessa aion tarkkailla moottoria ja sen toimintaa jatkossakin. Toivottavasti toimii yhtä hyvin vielä useamman vuoden ajan, kuten se on nyt tähänkin saakka toiminut.
Viimeksi muokattu: 01.05.2018