Keskustelua omista autoista!

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja VincentV, 03.01.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    987
    Olet ihan oikeassa. Kasarilla oli paljon liikenteessä 70-luvun autoja ja joitain 60-luvun autojakin. Joissain ei esim. ollut turvavöitä. Ja onhan jossain -86 sunnyssa aivan eri turvallisuus kuin vaikka jossain 70-luvun fiiatissa.

    Kerro toki lisää.
     
  2. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    En nyt ihan ymmärrä. Alunperin oli puhe siitä että tekniikka kehittyy ja absitkin on jo tulleet jeesaamaan tilastoissa, niin sitten Kode keksii että kun hällä on joku 80-luvun lopusta oleva romu josta absit löytyy, niin eihän se tekniikka sillon ole kehittynyt? Vai mitä sä oikein ajat tolla takaa? :confused:
     
  3. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 250
    Jarruteho sinänsä riittää alle satasen nopeuksissa varmaan lähes kaikissa 80- luvulta lähtien valmistetuissa autoissa. Jos lukkojarrutus onnistuu niin jarrutehoa on riittävästi yksittäistä jarrutusta ajatellen. Siitä huolimatta jarrutusmatkoissa on eroa, mutta se ei johdu suoraan jarruista vaan alustan paranemisesta. Parempi alusta mahdollistaa suuremman jarruvoiman käytön ennen kuin pyörä lukkiintuu ja näin ollen jarrutusmatkakin lyhenee.
     
  4. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    987
    Arvoisa Cameron Diaz tuossa kirjoitettiin jarrujen olevan oleellisesti paremmat kuin kasarin loppupuolen autoissa. Mielestäni jarrut ovat niitä vähiten kehittyneitä asioita koska jo silloin oli monesti levyt joka nurkassa ja absit löytyi suurimmasta osasta uusia autoja. Muu turvallisuus toki on parantunut oleellisesti, sitä ei käy kiistäminen.
     
  5. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Niin, ja kasariautoja on tilastoissa kaikki autot jotka kasarilla oli liikenteessä. Kolaritilastot ei oikein erottele vuosimalleja. Tilastoistahan tässä oli kyse.

    Arvoisa Koden Kehari.
     
  6. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Lisäksi ABSeilla moni hirvikolari joko vältetään kokonaan tai tosiaan saa törmättyä vain hirven takaosaan koska ohjauskyky säilyy täysjarrutuksessa. Kyllähän liikennekuolemissa ylipäänsä tuli selvä lasku kun ABSit yleistyivät nopeasti autoissa.
     
  7. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    987
    Näinhän mäkin kirjoitin tuossa paria viestiä ylempänä. Oletko vajaa vai miksi sitä uudestaan toistelet?
     
  8. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Oletko itse vajaa kun rupeat ihmettelemään että onhan sunkin autossa jotkut ensimmäisen aallon proto-absit, että miten muka on voinut kehitys kehittyä? Oikeasti, mitä vittua. :D
     
  9. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Käy nyt vaikka kokeileen kuinka tiheästi se ABSi nakuttaa hätäjarrutuksessa sun kasariromussa ja jossain 2010-luvun autossa.

    Puhumattakaan hätäjarrutustehostimista jolla muutkin kuin murokuljettajat saa kunnon jarrutuksen aikaan heti.
     
  10. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    987
    Kuinka kujalla oletkaan. Kasarin loppupuolella absit löytyivät suurimmasta osasta uusia autoja. Itäautoista ja kaikista halvimmalla kyhätyistä länsiautoista nuo toki puuttuivat. Mikään uusi keksintö ei ole kyseessä ja ensimmäisen kerran nuo löytyivät sarjatuotantoautosta jo vuonna 1978.
     
  11. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    987
    Tuon ensimmäisen lauseen takia kirjoitin isolla sanan OLEELLISESTI kehittynyt. Hätäjarrutehostin toki on oleellinen parannus.
     
  12. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ja ne ei ole kehittyneet tippaakaan koska Muron tuuhein volkkarivajukki niin väittää. Selvä. :rofl:
     
  13. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    987
    Lueppas nyt uudestaan ihan ajatuksen kanssa mitä olen kirjoittanut. Huomaa että sulla on suuria ongelmia lukemisessa ja/tai luetun ymmärtämisessä. Toivottavasti tiedostat ongelmasi ja lopetat nämä typerät postauksesi.
     
  14. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    No mitä olet kirjoittanut? Katsotaanpa:

    No vautsi vau, levyt ja absit, eli ollaan ihan samalla tasolla 20-30 vuotta uudemman auton kanssa. Vai mitä muuta yritit implikoida kuin sitä, että se sun romus olisi ihan hyvä uusiin autoihin verrattuna? Kerro toki. :think:


    Vastaus typerään kysymykseesi on että kyllä, ne on parantuneet merkittävästi ja syytkin sulle jo kerrottiin. Silti et usko että absit olisi oleellisesti kehittyneet? :confused: Ja se että sun mannemersussa on jotain varusteita ei meinaa sitä että ne olisi olleet järin yleisiä. Kertoo jo jotain että eka sarjatuotantokokeilu on ollut vasta 70-80 lukujen taitteessa.
     
  15. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 711
    Oli muuten huomattava ero jo 1998 Passatin ja 2003 Volvon välillä, Volvon eduksi. Eli eivät tosiaan pelkästään kehity, vaan myös toteutuksissa on eroja...
     
  16. terokark

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2013
    Viestejä:
    1 001
    Nyt kun rupesin miettimään niin yhdessäkään omistamassani 80-luvun autossa ei ole ollut abseja ja vain yhdessä oli levyt takana. Minusta tuntuu että absit yleistyivät vasta 90-luvulla yhdessä takalevyjen kanssa, omistan kyllä kaksi 90-luvun autoakin joissa ei ole levyjä vielä takana saati abseja ja vain toiseen niistä on ollut mahdollista uutena saada levyt+absit.
     
  17. Koden Faija

    Rekisteröitynyt:
    10.01.2015
    Viestejä:
    987
    On eri asia onko joku asia kehittynyt tai OLEELLISESTI kehittynyt. Tarviiko piirtää vai ymmärsitkö?

    Ps. Ihan riisikiposta nuo varusteet löytyy. Mutta toki ne mannemersussakin tais olla.
     
  18. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    On kehittyneet ihan helvetin oleellisesti. Ja hienoa että sun autosta löytyy 25 vuotta vanhat absit.

    Tarviiko piirtää vai joko ymmärrät?
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    Absit tulivat yleisesti ysärin lopussa. Kasarilla ne olivat kalleimmissa autoissa. Vielä 2000-luvun alussa oli myynnissä joitain autoja joissa ei ollut abseja.

    100-0 jarrutusmatkat olivat 70-luvulla välillä 45-60 metriä. Kasarilla ja ysärillä aika normi oli 45-50 m. Corolla näkyi tm:n mukaam stoppaavan 43m vuonna vuonna -86. Nykyään vakio on noin 40 metriä. Uudella Ssangyongilla meni taas 50 metriä.

    Hirvikolarikuolemat ovat vähentyneet veikatakseni juurikin korirakenteiden vahvistumisen takia. Ysärillä ja sitä vanhemmissa katto tuli yksinkertaisesti päälle jos hirveen osui. Nykyään A-pilarit ovat niin vahvoja, että näin ei käy.
     
  20. Onhan niissä jarruissa väistön ohjattavuudessa tosiaan paljonkin eroja. Abs jarrut tuli esim 96 vectraan, 98 alfaan, 97 passattiin, mutta 98 seat cordoba tdi:ssä ei vielä abseja ollut. Esp sitten 2004 407 tai v50. En tiedä milloin tuli hätäjarrutustehostin? Mutta jarruvoimat on pienentyneet, eli huonokin kuski osaa jarruttaa hyvin esim alfa 156:lla jossa oli hyvin kevyesti toimiva jarrupoljin. -80 autoissakin oli ihan tehokkaat jarrut mutta jarrut meni sitten helposti lukkoon kun piti kovasti jarruttaa. Esp jarruttaa autoa myös automaattisesti, eli ei tarvitse välttämättä itse jarruttaa ollenkaan (jos ei ehdi). Peugeutissa taisi hätävilkut mennä itsestään päälle kovan jarrutuksen aikana. Niin ja renkaat ovat varmasti paljon kehyttyneet. Eli pitävämmät renkaat ja ajettavuus on parempi ja jarrutusmatka lyhyempi.
     
  21. Pow_82

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2011
    Viestejä:
    205
    Veikkaampa, että myös 1998 Volvon ja tuon Passatin välillä olisi ollut huomattava ero, Volvon hyväksi. Jarruissa Volvo ja Saab olivat ihan oikeasti edelläkävijöitä, tekniikasta heillä on kokemusta, kun volvoissa on ollut levyt joka nurkassa ainakin 240 mallista lähtien, oliko jo 140 mallissa?
     
  22. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    140-sarjassa taisi olla jo levyt takana. Mitä etua levyistä takana muuten saadaan? Vielä 15v sitten alemmassa keskiluokassa rummut olivat lähes kaikissa ja nytkin on markkinoilla autoja missä on rummut takana.
     
  23. Damoc

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2009
    Viestejä:
    253
    Tiistaina ajelin Turusta kohti Tamperetta ja yhdessä ylämäessä jossa syvä oja tien pientareella josta heti metsä, ampaisi peura tielle, täysjarrutus ja takaa väistö jolloin seuraava peura pomppasi suoraan eteen mutta siinä kohtaa sain vauhdin pysäytettyä. Voin sanoa että ilman ABS:eja olisi todennäköisesti auto ollut poikittain tai ainakin vastaheiton aikana hienosti lanannut peuran #2. Tai mahdollisesti pyörät lukossa jarrutuksessa jolloin en olisi kerennyt hölläämään / väistämään ja eka elukka olisi ollut sylissä.
     
  24. -80 luvun puolivälin jälkeen ABS oli S mesessäkin lisävaruste. Meillä oli Audi200 -88 mistä oli abs ja ne oli aika kauheat.
    Kehityksestä:
    http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/ketonen-vastaa-4962

    Ja omaa kokemusta niin vanhat absit polki jaloille, tuntui se vastavoima. Hidastuvuus oli nykivää ja jarrutusmatka aika pitkä. Vrt nykyään kun luisto on tasaista ja rauhallista. Ero on jäätävä, ainakin jos pitäis wanhaan palata.
     
  25. pulssi

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    817
    Nykyautoissa taitaa olla suuruusluokkaa 200kg enemmän massaa kuin 30 vuotta sitten. Taitanee omalta osaltaa tasoittaa eroa jarrutusmatkassa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti