Keskustelua lento-onnettomuuksista (oli: Air Francen kone kadonnut Atlantilla)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja SheikYerbouti, 01.06.2009.

  1. Veijari

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    723
    Näköjään ainakin Norwegian ajaa taas Max 8:lla, ainakin lipussa näin kerrotaan HEL-RVN reitillä.

    edit: ei sittenkään, onkin -800. Huh :D
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2019
  2. tsikakoon

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2019
    Viestejä:
    18
    Siis tämä Kobe Bryantin helikopterionnettomuus. Näytti putoamispaikka olevan ihan tasankoa. Mutta sumuista. Miksi tuo helikopterilentäminen on niin vaarallista sumulla, koska kuulemma Losin poliisin kopterit pysyvät piltltuussa aina jos sumua.

    Eipä tuo sumu tunnu vaikuttavan juurikaan lentämiseen kuitenkaan. Mikä koptereista tekee vaikeita lennettäviä juuri tuon sumun takia?
     
  3. Selvänänäkijä

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    918
    Helikoptereilla lennetään tyypillisemmin VFR:ää ja tämä pätee etenkin asuttujen alueiden yllä pörrääviin viranomaishelikoptereihin. Tällöin esim. maaston ja esteiden havainnoiminen edellyttää, että ne ovat nähtävissä. Toisaalta huono näkyvyys rajoittaa poliisihelikopterien tapauksessa olennaisesti tehtävien suorittamista eli vaikka lentäminen onnistuisi, niin siitä ei välttämättä ole hyötyä.
    Uutisten mukaan Bryantin onnettomuudessa lennettiin VFR:ää huonossa näkyvyydessä ja sehän on aina huono idea.
     
  4. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Lentokoneet lentää korkeammalla ja siivillä on silti nostovoimaa. 10 kilometrissä ei voi törmätä vuoriin. Helikopterilla ei voi käytännössä operoida niin korkealla koska roottorilla ei saada liian ohuessa ilmassa riittävästi turvallista nostovoimaa. On lennettävä usein matalalla visuaalista lentoa näköhavainnoilla ja silloin pitää nähdä mahdollisimman hyvin. Monesti tossa Kaliforniassakin suunnistetaan jonkun maantien avulla ja jos sitä ei yllättäen näekään niin voi seota suunnasta missä on ja se luonnollisesti aiheuttaa vaaran törmätä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2020
  5. tsikakoon

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2019
    Viestejä:
    18
    Tässähän nyt kuitenkin oli uutisen perusteella ollut tuo törmäyspaikka jotain rinnettä tai vastaavaa. Ja siihen sitten tömäytettiin ilmeisesti kun ei siis nähty missään mennään. Uskomatonta että näkyvyyden ollessa huono tai huonontunut niin lentoa ei keskeytetty.
     
  6. Lazlo_

    Rekisteröitynyt:
    22.08.2007
    Viestejä:
    2 402
    Mielenkiintoinen tuo termi, jota käyttävät lennonjohdon kanssa puhuessa "Special VFR". Eli näköhavainnoilla lennetään, vaikka ei nähdä?
     
  7. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Se Koben suomalainen avustajahan sanoi että siinä oli mies jolle ei sanottu ei. Eli varmaan vaadittu että perille on päästävä vaikka sääolot oli mitä oli. Nyt siitä maksettiin kovaa hintaa.
     
  8. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Varmaan jotenkin käytetään lennonjohdon kommunikointia enemmän apuna.
     
  9. tsikakoon

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2019
    Viestejä:
    18
    Siis tämä kopterin reitti piti mennä solaa pitkin, mutta yhtäkkiä olikin kääntynyt tuota rinnettä päin. Jos tuo Athosin väite pitää paikkansa niin olisiko siinä sitten yritetty jotain jota ei olisi pitänyt?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti