Keskustelua lento-onnettomuuksista (oli: Air Francen kone kadonnut Atlantilla)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja SheikYerbouti, 01.06.2009.

  1. Selvänänäkijä

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    918
    Tapauksesta ilmoitettiin täysin määräysten mukaisessa ajassa eli 72 tunnissa.
     
  2. Selvänänäkijä

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    918
    Kyllä sieltä näkee eteensä ellei keli sitä estä. Tässä tapauksessa näkyvyys oli hyvä ja oli valoisaa, joten todennäköisesti Norwegianin lentäjät ovat nähneet sen kaukana olleen, kiitoradalta poistuvan turkkilaisen koneen ihan hyvin. Tutkinnassa on tietenkin hyvä selvittää miksi ylösvetokäsky ei mennyt perille, koska jossain muussa tapauksessa se voisi olla kriittistä, mutta tästä tapauksesta on turha sen enempää vouhottaa.
     
  3. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Yhteistä oli se että molemmat olisivat voineet olla yhdessä kaksi historian suurinta matkustajalentokoneonnettomuutta uhrimäärältään. Toinen tapahtui tosiaan nousussa mutta yhtä lailla yhteentörmäys olisi voinut tapahtua nyt laskussa. Noissa nopeuksissa marginaalit on pienet. Se että ei kuule radiokutsua taas on ihen identtinen sen suhteen että kuulee muttei reagoi ylösvetokäskyyn. Toki ehkä laskussa siinä vaiheessa kun huomaa törmäysvaaran voi vielä ehtiä väistää hieman todennäköisemmin kuin nousussa koska tommosia isoja koneita ei ilmaan saada tuosta vaan.
     
  4. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 120
    Teoreettinen suuronnettomuus on pelkkää teoriaa, ja tosiasiassa ei tässä nyt ilmeisesti vielä ihan hirveän lähellä oltu sen teorian toteutumista. Kaikenlaisia läheltä-piti -tilanteita on sattunut ennenkin ja sattuu tulevaisuudessakin, paljon enemmän kuin onnettomuuksia konsanaan.

    Paljon lähempänä oltiin San Franciscossa vuonna 2017, kun Air Canadan lento 759 melkein laskeutui rullaustielle isojen matkustajakoneiden päälle... Välimatkaa ei jäänyt lähimpään lentokoneeseen minimissään kuin 4 metriä 30 senttiä!

    https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_759
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2019
    trotor tykkää tästä.
  5. 015panasonic

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2009
    Viestejä:
    63
    Tää onkin mennyt itseltä ohi, kiitokset. Aika hurjannäköinen tilanne.

     
    trotor tykkää tästä.
  6. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Miten on mahdollista laskeutua vahingossa rullaustielle. Kiitotien valot pimeänä?
     
  7. Tuukki

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2004
    Viestejä:
    240
    https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_759
    Tuo ei vissiin ihan virallinen raportti ole, mutta perinteisesti aika monen pienen asian summa. Väsynyneet lentäjät vielä kirsikkana kakun päälle
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2019
  8. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Minkälaiset "kartat" noissa koneissa on? Meinaan et eikö dummy erroreita varten luulisi kiitoteiden väritys tai merkintä olevan eri, kuin muiden väylien.
     
  9. Uusio

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Viestejä:
    808
    Mikään ei auta ihmisten tyhmyyttä vastaan. Finnairin Hong Kongin koneessa oli ohjaamossa kolme lentäjää. Paikka oli merkitty karttaan erityisesti huomioitavana. Ja niin vain ehti miehistö kiihdyttää rullaustiellä suureen nopeuteen ennen kuin lennonjohto keskeytti lähdön. Onneksi ei tullut ketään vastaan.

    Havainto ei tarkoita havaitsemista, koska havainnon tuottavat aivot. Kun aivot lukitsevat jonkin tulkinnan, niin sitten se helposti pysyy.
     
  10. julla

    Rekisteröitynyt:
    23.09.2007
    Viestejä:
    7 573
  11. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 120
    Niinpä. Yksi sensori hajoaa, ja sen jälkeen piloteilla on 40 sekuntia aikaa estää 200 ihmisen kuolema, jos tietävät miten sen tehdään, eivätkä välttämättä tiedä, eivätkä välttämättä tiedä edes että mikä on vialla...

    Oikein suunnittelun kukkanen! Puhumattakaan, että koulutus ja dokumentointi on ollut olematonta.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2019
  12. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Tuollaistahan se nykymeno on lentokonetekniikassa. Kun pari konetta tippuu sakkauksen takia niin kehitetään systeemi joka yrittää estää sen. Sitten koneita tippuu kun systeemi koittaa estää sitä silloin kun ei pitäisikään. Sama kun 9/11 jälkeen estettiin ohjaamoon pääsy ulkoa käsin niin itsemurhapilotilla oli vapaat kädet tuhota kone kun toinen meni vessaan.
     
  13. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 120
    Sakkauksen takia on aina tippunut koneita ja aina tulee tippumaan, eiköhän se ole aika tyypillinen tapa tulla tonttiin etenkin pienemmillä koneilla.. :D Mutta siis tässä yritettiin ehkäistä ongelmaa, joka syntyy kun uudet moottorit jouduttiin sijoittamaan aiempaa lähemmäs keulaa ja nämä sitten voivat puskea nokkaa herkästi liian ylös.

    Toikin oli paskasti ja hätäisesti suunniteltu, ei otettu huomioon että pilotilla itsellään voisi olla mielisairaus... Nythän ohjaamossa pitää olla aina kaksi henkilöä. Mutta hölmöä että tämänkin tajuamiseen piti kuolla turhaan paljon ihmisiä.

    Ja toisaalta aika uskomatonta, että vuoteen 2001 asti ohjaamoihin pääsi tunkeutumaan noin vain helposti! Luulisi, että jo aiempienkin konekaappausten pohjalta olisi kehitetty paremmat systeemit... Konekaappauksethan olivat tuohon asti aika tavallisia ja yleisiä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2019
  14. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Tullaanko noita "max 8" koneita päästämään ilmaan enää koskaan?

    A) niitä ei ole vielä kovin merkittävästi ulkona
    B) kuka valmis ottamaan vastuun seuraavasta onnettomuudesta?
    C) kuka haluaa mennä tuollaisen kyytiin jatkossa?
     
  15. H-K_Blu

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2016
    Viestejä:
    1 084
  16. Japi 111

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2016
    Viestejä:
    1 030
    Tuossa on suomalaisen lentäjän kommentteja kyseisestä tapauksesta.




    Ps. jos on kiinnostunut lentämisestä, tuolla kaverilla on videoita lentäjänkoulutukseen hakeutumisesta,koulutuksesta,työhön hakemisesta, lentäjän työstä,ym.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2019
  17. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 772
    Airbussilla on ollut lähes vastaava likipititapaus A321:n kanssa. Lufthansan lento LH1829 Bilbaosta Muncheniin vuonna 2014. Onnettomuudelta vältyttiin oikeastaan siksi, että lentokorkeus oli liki matkalentokorkeus. Kolmesta kohtauskulma-anturista kaksi jäätyi nousussa ja automatiikka pisti nokan alas 4000ft/min syöksyyn luullen koneen sakkaavan. Syöksy kesti minuutin. Ohjekirjassa ei toimintaohjeita tilanteeseen.

    https://avherald.com/h?article=47d74074
     
  18. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Sana syöksy toki saa lukijat heräämään, mutta tuo "syöksy" oli käytännössä sama kulma, millä lentokone liukuu alas jokaikinen kerta laskeutumista ennen.
     
  19. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 120
    Onhan se tavallaan "syöksy", jos alaspäin tullaan vääjäämättä, eikä miehistö sitä pysty heti normaalein menetelmin estämään...
     
  20. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 772
    Matkustajalentokoneet ei laskeudu 4000ft/min normaalisti, n. 1800ft/min on normaalia.
     
  21. H-K_Blu

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2016
    Viestejä:
    1 084
    Viimeksi muokattu: 28.03.2019
    1001001 tykkää tästä.
  22. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    Puhuinkin kulmasta. Nopeus vaikuttaa vajoamisnopeuteen...
    Raportin kulma oli 3,5 astetta ja matkustajakoneen normaali kulma nettitiedoilla 3 astetta. Saa korjata.
     
  23. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 030
    Ja pienenä kuriositeettina London Cityn glide slope taitaa olla 5.5 astetta.
     
  24. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 772
    Juu olet kulmasta varmasti oikeassa. Tosin en ymmärrä mitä sillä on väliä. Tietty jos haluat saivarrella tuosta ”syöksystä” ja sen määrittelystä. Air Francen AF447:n kulma oli +16 astetta ja vertikaalinopeus -10000fpm ennen ”syöksymistä” mereen.
     
  25. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 122
    No syöksyssä en haluaisi olla kyydissä, mutta tuossa koneessa ei välttämättä matkustamossa edes huomattu tilannetta. Ei ole saivartelua.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti