Keskustelua lento-onnettomuuksista (oli: Air Francen kone kadonnut Atlantilla)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja SheikYerbouti, 01.06.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Autonkin moottori voi hajota, vaikka se huollettaisiin pilkulleen huolto-ohjelman mukaisesti. Lentokoneen moottorissa varmuuskertoimet ovat toki moninkertaisia ja tuotetestaus aivan eri luokkaa kuin vag-konsernin laboratoriossa, joten virheet on eliminoitu paljon todennäköisemmin kuin autoissa, mutta se ei silti takaa sitä, että yksi kymmenestä miljoonasta moottorista ei poksahda kesken käytön johtuen mekaanisesta viasta, johon ei ole voinut varautua mitenkään.

    Tämä nyt on vain riski ihmisen suunnittelemissa laitteissa, jonka kanssa täytyy elää.

    Sitä en tosin muista kuulleni, että valtamerialus jäisi tuuliajolle moottoririkon takia. Ehkä sellaistakin tapahtuu, mutta koska sitten tulee vain hinaaja paikalle, niin ei niissä ole varmaan mitään uutisoimista.
     
  2. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 769
    Jo mainitun Concorde-onnettomuuden syyhän oli edellisestä koneesta (DC-10) pudonnut vähän niin ja näin asennettu moottorin metallinen suojaripa tai vastaava. Kyseinen osa oli asennettu koneeseen pari viikkoa ennen putoamistaan.
     
    Viimeksi muokattu: 03.10.2018
  3. EnOsaa

    Rekisteröitynyt:
    24.05.2007
    Viestejä:
    1 082
    Wikipedian mukaan SAS käyttää ATR 72 -koneita alihankkijoiden kautta. Olosuhteet ei kai poikkea Suomesta kuin Tanskan ja Ruotsin eteläisimmän osan kohdalla, Norjan rannikon vaikutuksesta en tiedä. Konetyypille on sattunut 29 "hull loss" -onnettomuutta kun koneita on valmistettu 1000. Verrokiksi Airbus A330 on valmistettu 1400 ja vastaavia onnettomuuksia 11. No parempi suhde olisi lentojen määrään pohjautuva mutta ehkä tuokin kertoo jotain.

    Finnairin huolloista on puhuttu jo kauan, muistaakseni lopettivat vuosia sitten Suomesta jonkun huolto-osaston ulkoistaakseen työn Sveitsiin. Vaikea siinä oli säästöjä nähdä Sveitsin kustannustaso huomioiden. Ymmärrän tuolta kannalta jos asiakkaat pohtivat onko huoltoväli pidentynyt vai tehdäänkö työt vähemmän huolellisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 03.10.2018
  4. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Jotain siellä on tapahtunut kun takaisinkutsujen ja teknisten ongelmien määrä on räjähtänyt uutisoinneista päätellen. Mutta jostainhan ne säästöt on revittävä kun Finnairin pitkillä lennoilla vanha matkustamohenkilökunta keskustelee mitenhän sitä juhlittas Thaimassa kun asuvat viikon viiden tähden hotelleissa "lepäämässä" ja kulurakenne on niin raskas eikä saavutetuista eduista ikinä tingitä. Lähtöpalkkakin lentoemolla vajaa 3000 kun Norwegianilla 700e/kk. Yritä siinä sitten kilpailla. No, onnettomuuksiin nämä eivät vaikuta kuin välillisesti. Sanokaa minun sanoneen niin ei mene kauan niin Finnair menettää kokonaisen koneellisen ihmishenkiä säästökuurinsa seurauksena. Pisteenä iin päälle kannattaa karttaa jo siksi että venkoilevat EUn vakiokorvausten maksussa.

    Muutenkin kaikki on karsittu ja jäljelle jäänyt halpelentoyhtiö. Tarjoiluina mustikkakeitto ja kahvi kun ennen sai alkoholiakin vapaasti. Lensin Qatarissa ja Aasiassa Qatar Airwaysin 777 niin sekä economy että business huomattavasti parempia. Jälkimmäisessä kunnon kiinteät menutkin ja nuoren lentoemot jotka kyselivät matkasuunnitelmista. Nyt täytyy ens kuussa kokeilla Emiratesia millainenhan niiden 777 on.
     
    Viimeksi muokattu: 03.10.2018
  5. Paapaa

    Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Viestejä:
    11 048
    Laita nyt jotain tilastoa tuon mutuilusi tueksi. Et voi uutisoinnista päätellä vielä yhtään mitään mistään. Täysin valideja syitä voi olla esim.
    • uudentyyppinen vikaantuminen, josta valmistajalla ei ollut tietoa, eikä huolto-ohjelmaa
    • vika varaosassa, jonka laadusta vastaa toimittaja/valmistaja
    • virhe valmistuksessa/asennuksessa, josta vastaa valmistaja/asentaja
    • puute tai virhe valmistajan huolto-ohjeessa
    • virhe lentäjien toimissa/koneen lastauksessa/tankkauksessa
    Listaa voi jatkaa. On lukematon määrä syitä, jotka eivät ole lentoyhtiön huoltoresursoinnin syytä. Ja mitään tästä et voi päätellä niistä "uutisoinneista". Vähän taas järkeä mukaan noihin postauksiisi, vaikka joku olisikin kussut muroihisi. Ellet sitten ole katkeroitunut ja työttömäksi jäänyt lentomekaanikko. Sitten ymmärrän vitutuksen.
     
  6. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    + Onko huoltoon kutsutut koneet vain Finnairin, vai valmistajan kaikki vastaavat mallit.

    Athos hehkuttaa Qataria ja haukkuu Finnairia. Samaan aikaan Finnair listataan TOP10 turvallisimmaksi yhtiöksi ja Qataria ei näy TOP20 listalla. On se niin väärin.

    9. Finnair, Finland's national airline, doesn't get as much attention in the media as some of its Scandinavian counterparts. But don't discount the Helsinki-based carrier. It has one of the best safety records in the business and hasn't suffered any major accidents since the 1960s.



    https://nordic.businessinsider.com/safest-airlines-in-the-world-for-2018-2017-12?r=US&IR=T
     
  7. J.T.V

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2002
    Viestejä:
    215
    Jotain Qatar tekee oikein, ainakin mitä tulee vuoden lentoyhtiö sijoituksiin. En ole ko yhtiöllä lentänyt..vielä, mutta tarkoitus olisi päästä ehkäpä ensi talvena koeponnistamaan.
    https://www.worldairlineawards.com/airline-of-the-year-winners/
    Ja tämä ei nyt sitten ollut mikään Finnairin dissaus viesti tms. Ihan vaan tämmönen huomio ja paljon olen kyllä lukenut positiivisia kokemuksia.
     
  8. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Vielä kun sen saisi lentämään 495e tästä amerikkaan tai aasiaan niin sillä saattaisi olla mitään merkitystä suomalaisten kannalta.
     
    Viimeksi muokattu: 03.10.2018
  9. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    On Qatarilla ainakin Aasian suuntaan ollut ajoittain ihan hyviä tarjouksia. Tosin siitä tulee lähes joka paikkaan Suomesta sen verrran iso koukkaus, että sietääkin olla halvempi kuin Finnairin suora. Varsinkin jos joka tapauksessa economyssä lentää, vähemmän aikaa lentokoneessa voittaa helposti pienet erot tarjoilussa tai vaikka viihdejärjestelmän valikoimassa. Kohteisiin, jonne ei pääse suoralla lennolla, on Qatar tietenkin houkuttelevampi.
     
  10. J.T.V

    Rekisteröitynyt:
    25.09.2002
    Viestejä:
    215
    Jeps ja ehkä tässä itselläni painaa enemmän, se kiinnostus ja kokemus ko yhtiötä kohtaan. Ja onhan tuolla toki esim ilmaiset juotavat ja syötävät lennolla, joten perus pertti suomalainen nykäsee hyvät nousut vaikkapa Thaimaaseen Dohan kautta heh heh. Mutta juu ja tämä ei taida topicin otsakkeen liittyä mitenkään, joten näihin sanoihin ja fiiliksiin, öitä :)
     
  11. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 769
    Itse hehkutan Turkish Airlinesia. Pirun hyvä palvelu. Economy-lippuun euroopan sisällä kuuluu lämmin ruoka ja alkoholi (ja toinenkin jos kehtaa pyytää). Nykyisellään Finnairin ero halpisyhtiöön on lähinnä matkatavaramäärässä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.10.2018
  12. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354

    450e lento Dohan kautta Aasiaan ja välissä ilmainen yö Dohan viiden tähden Hiltonissa, joka normaalisti olisi varmaan n. 150e. Economyssa kiinteä menu jossa muutama vaihtoehto. Juomaa sai varmaankin pyytämällä lisää. Bisneksessä on demand menu jossa useita viini ja muutama shampanjavaihtoehto. Ainoa miinus yksin matkustajalle bisneksen ankea ja vanhanaikainen 2+2+2 jaottelu jossa ei vapaata kulkua ikkunapaikalle sekä economyn 3+4+3 penkit jotka tulevat kapeiksi ja tekevät käytävän todella ahtaaksi. Mutta harvallapa on 777:ssa enää 3+3+3 lähinnä kai Singapore tai Japan, vaikka sielläpäin muutenkaan tuskin ne leveimmät matkustajat on. Tuo 4 penkkiä economyn keskellä on älytön ahneuden tulos. Vaikuttaisko jopa lentoturvallisuuteen? Evakuointi hitaampaa noin kapeiden käytävien kautta?

    Siinä ei paljon enää suora lento tunnu. Mukavampi jatkaa aamulla vähän levänneenä matkaa. Vain 6h ja sitten Dohaan lepäämään, toki siitä sitten se 8h Aasiaan vielä. Mutta eipä Finnair esim. Manilaan lennä joten pysähdyttävä ois kuitenkin. Itse en muutenkaan ole koskaan ymmärtänyt näitä suorien lentojen hehkuttajia. Hyvä vaan että pääsee jaloittelamaan välissä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.10.2018
  13. beatme

    Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Viestejä:
    3 945
    Se voi mieli muuttua jos muksut mukana. Mikäs siinä sinkkuna tai pariskuntana raahautua hotellille.
     
  14. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Koneille tyyppihyväksytään suurin sallittu matkustajamäärä ja sen mukaisia istuinkonfiguraatioita ettei voi tunkea maksimimäärää matkustajia niin että puolet koneesta on väljiä premium-luokkia ja economy sullottu aivan täyteet. Täyden koneen evakuointi testataan tiheimmillä konfiguraatioilla ja se pitää onnistua tietyssä ajassa niin että osa uloskäynneistä ei ole käytössä. Totta kai ahtaampi matkustamo tyhjenee hitaammin, mutta siihen voi luottaa, että edes joku vaatimustaso täyttyy.
     
  15. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Muistaakseni ainakin oviaukkojen kokoja kasvatettiin johonkin 80cm, koska BA;n tapauksessa ihmisiä kuoli sen takia, kun kaksi ihmistä yritti oviaukosta samaan aikaan aiheutti tulpan, jolloin ovella olivat jumissa oviaukossa. Kasvattamalla aukkoa tuo ongelma poistui.
     
  16. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 283
    Suosittelen Aeroflottia. Monta kertaa parempi tarjoilu kuin Finskillä esim. Heillä nykyään koneet samoja uusia kuin kaikilla muillakin. Hyviä tarjouksia välillä Aasiaan päin heillä.
     
    Viimeksi muokattu: 06.10.2018
  17. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Viimeksi muokattu: 29.10.2018
  18. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Tolla kehon massalla V1 on mahdoton. Toivottavasti kiitorata on pitkä, että ehtii jarruttamaan
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    https://yle.fi/uutiset/3-10497734

    Syy alkaa selvitä. Tiedän lentämisestä täällä yhtä paljon kuin muutkin muron lentoturma-sarjaa seuranneet, mutta osaako joku sanoa, että missä määrin kapteeni itse voi ottaa koneen haltuunsa ja lentää sitä? jos nyt oikein ymmärsin tuosta jotain, niin koneen järjestelmät sekosivat ja kone ohjasi itsensä mereen...? Voiko tuossa välissä osaava kapteeni ottaa koneen omiin käsiinsä varsinkin jos sää on hyvä ja lentää visuaalisesti sekä torjua onnettomuuden?

    Vai onko se nykykoneissa niin, että jos kone anturiensa avulla päättää jotain, niin se on sitten menoa?

    Voisin kuvitella, että esimerkiksi jos nopeustietoa ei ole saatavilla, niin eikö miehistö kokemuksesta osaa säätää kaasun siihen asentoon, missä se yleensä matkalennossa on ja samalla nokkaa kevyesti ylöspäin..?
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  20. Vertigo

    Rekisteröitynyt:
    15.02.2002
    Viestejä:
    267
    Tuohon indonesian keissiin liittyen, näyttäisi olevan "pienoinen" pimitys Boeingilta: https://yle.fi/uutiset/3-10507125

    "Yhdysvaltalaiset lentäjät syyttävät lentokonevalmistaja Boeingia siitä, ettei yhtiö ole kertonut lentäjille kaikkia koneen lentämiseen liittyviä ominaisuuksia.

    Lentäjien mukaan heitä ei ole koulutettu uuteen MCAS-järjestelmään, jonka tarkoituksena on estää koneen sakkaaminen. 737 Max -koneeseen järjestelmä tuotiin uutena, mutta konevalmistaja ei ollut lisännyt järjestelmästä mainintaa koneen käsikirjaan, johon muun muassa lentoyhtiöiden toimintakäsikirjat perustuvat.
    "
     
  21. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Siellä oli Hki-Vantaalla Norwegianin ja Turkishin täydeet koneet törmätä toisiinsa. Seurauksena olisi voinut olla historian tuhoisin onnettomuus ja satoja uhreja. Toivottavasti tapaus tutkitaan kunnolla ettei taas mene läpi meriselitykset että eihän tässä mitään olihan siinä satoja metrejä väliä. Kuten Finnairin kaatokännissä ollut pilottikin oli vain kuulemma esimerkki miten valvonta pelasi kun henkilökunta huomasi tilanteen tuurilla viime hetkillä. Ettei vaan lennonjohto ollut liian kiireinen laskemaan palkkakuittejaan ja vaatimaan lisää liksaa kun eivät nykypalkoillaan tule toimeen.
     
  22. dephy

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    515
    Varmaan lehdistö tehnyt kärpäsestä härkäsen. Teoriassa olisivat voineet törmätä ja muutaman kilometrin nopeudesta.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2019
  23. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 769
    Uutisen mukaan lennonjohtohan oli antanut Norwegianille ylösvetokäskyn, joka sinällään on normaali toimenpide. Normaalia ei ole, että kone siitä huolimatta jatkaa laskua. Lennonjohdon ainoa moka oli, että vaaratilanteesta ei ilmoitettu ajoissa viranomaisille.
     
  24. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 354
    Tai sitten täysillä toistensa päälle kuten Mallorcalla vuonna 1977 kun yli 500 ihmistä kuoli koneiden törmätessä kiitoradalla. Laskeutuvasta koneesta kun ei nokka ylhäällä varmaankaan näe eteensä ja nopeus on kuitenkin melkoinen. Täysin tuurilla tässä mentiin. Kai lennonjohdon tulisi toistaa komento jos kone ei määrättyä ylösvetoa heti näytä toteuttavan.
     
    Viimeksi muokattu: 19.01.2019
  25. smee

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2009
    Viestejä:
    13 600
    Tarkoitat varmaan Teneriffaa, jossa nousukiidossa ollut Boeing 747 törmäsi sakeassa sumussa toiseen 747:n joka oli rullaamassa. Siihen liittyi myös väärinymmärrys radioliikenteessä, joka taas oli erittäin huonoon hetkeen osuneen radiohäiriön syytä. Ei oikeastaan mitään yhteistä tämän tuoreen tilanteen kanssa ja sen jälkeen on aika moni asia muuttunut muutenkin.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_airport_disaster
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti