Keskustelua junista

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja lisäaineet on, 27.02.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Hatutusvara

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2013
    Viestejä:
    515
    Onko vetureissa nykyään ns. kuolleen miehen kytkintä? Eli tietyn ajoin piti painaa nappia. Muuten matka tyssäsi siihen?
     
  2. Minato

    Rekisteröitynyt:
    25.04.2014
    Viestejä:
    9
    Nauttikaa
     
  3. Resetor

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    2 805
    Miten ihmeessä tuolla ohjaamossa pysyy hereillä jos ei ole kuin radio? Onko siellä mikro, kahvinkeitin jne? Voiko jotain leffaa katsoa ajaessa?
     
  4. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Nuo esteen raivaajat eli "karjapuskurit" eivät nykyisissä junien nopeuksissa enää paljon auta, päinvastoin este saattaa sinkoutua ohjaamon akkunoista sisälle. Viimeinen vetruri missä oli tämä karjapuskuri lienee ollut "Huru" eli HR12 sekä myös "Porkkana" eli DM9:

    Huru:
    [​IMG]

    Porkkana:
    [​IMG]
     
  5. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    On. Ja se on viela aktiivista tyyppia, eli joudut valilla paastamaan irti. (minuutin valein, jos et saatimiin koske sina aikana)
     
  6. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    Joissain uusimmissa on radioitakin. Et tietenkaan voi leffaa kattoa vaan silmat pidetaan radalla. Et autoakaan ajaessa leffoja katsele.

    Kaffin keittimia loytyy kylla vetureista.

    Ja jos nuo ei riita pitamaan hereilla, niin viimeistaan kuolleenmiehen kytkimen varoitussireeni saa sinut hereille. Jos ei sekaan niin juna pysahtyy kuin seinaan, ja sitten sinulla onkin aikaa kuorsata ihan rauhassa jossain mettan keskella.
     
  7. S45

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    245
    Turvalaite polkimineen löytyy kaikista sähköjunista ja vetureista.

    Ei siellä ole radiota (pl. edo, eli ohjausvaunu ja kiskobussi), ellei kuljettaja sellaista sinne ota mukaan. Työtabletista voi tosin nettiradiota kuunnella. Kahvinkeitin löytyy vetureista, mutta ei sillä ole tänä päivänä pahemmin aikaa keitellä kahvia. Vesi ja kahvikin pitäisi raahata itse mukana. Ei saa katsella leffaa ajaessa. Kylläpä se vastuu matkustajista ja kalustosta pitää hereillä ihan riittävän hyvin.
     
  8. Nurffe

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2007
    Viestejä:
    1 737
    Nojuu tosiaan ei käynyt mielessäkään että siellä auton sisällä keskellä tasoristeystä joku vielä olisi ja jäisi ihmettelemään mutta kai sekin on mahdollista (tapauksessa jossa se auto on tosiaan jäänyt sinne syystä tai toisesta ja se havaitaan aiemmin kuin 100m päästä). Normaalisti voisi kuitenkin kuvitella että nuo tasoristeyksessä kolahtamiset käyvät sen verta vauhdikkaasti ettei liinat kiinni juuri mitään lisäaikaa edes anna. Massa kuitenkin taitaa olla melkoinen. Kuinka pitkän jarrutusmatkan abouttirallaa nuo junat vaativat vaikka 100kmh nopeudesta kun liinat lyödään kiinni? Noin arviolta?
     
  9. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Pieni ongelma on se, että ei esim. SR1 ja SR2 vetureista enää löydy huussia. Aikaisemmissa niitä vielä saattoi olla kun ohjaamomiehityskin oli lukuisampi.

    Tosin SR1:ssä on kyllä siellä moottoreiden keskellä jonkin sortin pisuaari, ettei avoimesta ovesta tarvitse tarpeitaan tehdä:

    [​IMG]
     
  10. Hatutusvara

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2013
    Viestejä:
    515
    Jäänyt mieleen kun Kouvolasta kohti kotia olin junassa.... Sitten semmoinen välipysäkki tai mikä sen ammattitermi on nyt onkaan. No paikka missä ei ole mitään paitsi junaraiteita useita. Niin se juna missä minä olin ajoi sitten sivuraiteelle ja mitään ei tapahtunut... Kunnes kuulutus " Hyvää päivää arvoista matkustajat täällä veturinkuljettaja se ja se. Voimme ihailla tätä kaunista luontoa tässä kun seisomme odottaessa junaa sitä ja sitä tulevan pohjoisesta päin. Oikealla näette kauniita suomalaisia junavaunuja sekä metsää. No vasemmalla näette vain metsää.... " :D
     
  11. S45

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    245
    Junakokoonpano ja keliolosuhteet vaikuttavat tuohon niin paljon, että vastauskin on haarukassa parista sadasta metristä puoleen kilometriin ja ylikin. Mutta ihanneolosuhteissa ja hyvällä jarruvoimallakin matkaa kertyy sen verran, ettei tuossa ole toivoa, jos mutkan takaa huomaat jotain edessä.

    Tuo kusiluukku löytyy heti ohjaamon takaa kulkukäytävältä, mutta kylläpä minä kusen mieluummin vaikka siitä ovesta kuin lähden tuohon sihtaamaan.
     
  12. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    Aseman vastapaata vuosikausia asuneena sanoisin etta suosituin tapa on hypata ohjaamosta ulos ja kusta veturin rattaisiin. :)
     
  13. S45

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    245
    Oivallinen tapa todeta, käykö laakeri liian lämpöiseinä. ;)
     
  14. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Matkustajapikajuna jonka nopeus on 100-140 km/h vaatii hyvällä kelillä hätäjarrutuksella kiskojarruin noin 300-600 m matkan. Eli jos tuon verran on esteetöntä näkyvyyttä niin toiveita löytyy. Pitkillä tavarajunilla se jarrutusmatka voikin sitten olla jopa pari kilometriä.
     
  15. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Tästä videopätkästä kuulee jollakin lailla SR1:n ja SR2:n äänet lähdössä. Eli SR1:llä ne ovat paljon lievemmät.


    Ja tässä sitten sellainen aikoinaan Suomessakin esitetty mainospläjäys näistä Siperian Susista, eli SR1 "Kaalihäkeistä":
     
  16. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 701
    Mielenkiintoista ääntä pitää nuo taurus veturit liikkeelle lähtiessä :)



     
  17. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Joo tuo ääni tulee veturin taajuusmuuttajista. Hieman samantapainen ääni tulee myös Helsingin metrojunasta, tosin siinä vuorotellen nouseva ja laskeva.
     
  18. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Tässä muuten kuva omasta himassani olevasta SR1 nro 3001 (eli ekasta sarjassaan) veturista. Sama veturi esiintyy siinä edellä linkkaamassani propagandapätkässä eli Novotserkasskin tehtaan Suomelle bilateraalikaupan myötä valmistamien lukuisten SR1-sähkövetureiden esittelyvideossa:

    [​IMG]


    No, tuo on hiukan pienempi kuin se alkuperäinen eli skaalassa H0, mutta kuitenkin viimeisen päälle hienosti ja yksityiskohtaisesti valmistettu Venäjällä eli Demetjevin pienoisrautatiefirmassa.
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2016
  19. puddle

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2009
    Viestejä:
    99
    Erittäin hieno ketju! Tässä alkaa funtsia junaintoilua tyyliin big bang theoryn sheldon. Tavallaan ei yhtään tajua miksi nuo joitakuita kiinnostaa niin paljon, mutta tavallaan tajuaa tosi hyvin :D
     
  20. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830
    Minigunit veturin keulaan niin voi jauhaa nautaeläimet kappaleiksi ennen törmäystä...

    Pro-tip: Veturin sivuikkunasta kun pistää ulos semmoisen kalamiesten haavin, niin saattaa saada jauhelihatarpeet lasagneen. Sielä veturissa on kumminkin aikaa laitella vaikka vähän burgeria. Mitä noi junat mitään ajamista tarttee? Kiskoillahan ne kulkee.
     
  21. grandm

    Rekisteröitynyt:
    05.02.2012
    Viestejä:
    8
    SR1:ssä on tasavirtamoottorit, kun taas SR2-junissa käytetään taajuusmuuttajalla syötettyä oikosulkumoottoria. Eli äänet ovat lievemmät, koska SR1-junissa ei ole ujeltavia taajuusmuuttajia.
     
  22. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Itse olen jo eläkkeellä mutta aina rautatiet vetureineen ja vaunuineen ovat ihan pikkupojasta saakka kiinnostaneet, etenkin höyryt kuten ne Suomen ykkösveturit sota-aikana ja paljon sen jälkeenkin, eli Hr1 ja Tr1, siis Ukko-Pekka ja Risto.

    Olin myös aktiivityöurani aikana aika ajoin kytköksissä rautateihin mutta nykyään homma jatkuu pienoisrautateiden muodossa. Se on ihan mukavaa ajankulua.

    Jos vanha rautatiekalusto kiinnostaa, kehoitan lämpimästi tekemään vierailun Hyvinkäälle Suomen Rautatiemuseoon. Sieltä löytyy koko historia ihan alkaen Suomen Suurruhtinaskunnan keisarin junasta alkaen!

    http://rautatiemuseo.fi/
     
  23. S45

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    245
    Minä olen miettinyt tuota samaa aina siitä asti, kun sattumalta alalle ajauduin. Harrastuksia on monenlaisia. Silti minusta junabongarit ja ihmiset, jotka asemilla tulevat näistä vetureista ym. kyselemään ihan aidosti kiinnostuneina, ovat todella positiivinen lisä tähän työhön, kun ottaa huomioon, että osa ihmisisistä suhtautuu öh.. jostakin syystä melko penseästi meihin, jotka junien parissa työskentelemme.
     
  24. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Nimenomaan SR1 veturissa on tyristorisäätöiset tasavirta sarja-ajomoottorit. Se tyristoritekniikka oli aikoinaan Suomen Strömbergin suunnittelema Novotserkasskin veturitehtaalle, jota he sitten menestyksellä käyttivätkin myös muissa vetureissan. Hieman sen jälkeen Strömberg kehittikin sitten Helsingin metroa varten sen hyvin kuuluisaksi tulleen taajuusmuuttujatekniikan.
     
  25. Hatutusvara

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2013
    Viestejä:
    515
    Aihe joka saa ison miehen pikkupojan heräämään. Veturit ja siihen liittyvä on aina kiinnostavaa!
    Peukut tälle ketjulle!
    Ja te jotka teette töitä rautatiellä vetureiden tai huollon parissa kertokaa kokemuksia, tarinoita.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti