Kela ja yleinen asumistuki.

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja JMzz, 28.09.2007.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Camel Carlino

Rekisteröitynyt:
    01.11.2010
    deleted.

Viimeksi muokattu: 21.05.2013
  2. Kwkpw

Rekisteröitynyt:
    01.06.2007
    Tarkistus pitää tehdä jos tulot ylittää 300€/kk edellisen päätöksen tuloista, eli siis saisit tienata 1149€/kk ennen kuin pitää tehdä uusi päätös. Kuitenkin tuloja katsotaan jälkikäteen vuositulojen perusteella, joten jos tuloja tulee enemmän kuin päätöksessä laskettu, maksat ne aikanaan takaisin.

3. progo

Rekisteröitynyt:
    08.11.2005
    Maksat sitten kun he karhuavat sitä. Tiedä mihin koneistoon ne tilisiirrot muuten unohtuvat, ja saat maksaa uudemman kerran.

4. SheikYerbouti

Rekisteröitynyt:
    31.01.2003
    Jos olet tehnyt muutosilmoituksen, tulee siitä päätös ja sen mukana päätös takaisinperinnästä. Kestänee kuukauden verran. Mitään lisäkuluja/-korkoja ei pitäisi sinulle tulla.

5. RokkiKarhu

Rekisteröitynyt:
    29.07.2008
    Yleinen asumistuki on ihan perseestä. Itse hyppäsin oravanpyörästä pois 2009. Laita valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle JA KELAAN.

6. paskalokki

Rekisteröitynyt:
    30.07.2009
    Otetaan asia ylös kerta on oma ketjukin tälle.

Olen työtön, saan kassasta 950€/4vk.

Avovaimo on opiskelija päätoimisesti, mutta käy viikonloppuisin töissä ja aikoina, kun koulusta on etäopiskeluja. Tätä oli muunmuassa helmikuu.

Miten vitussa noita tuloja pitäisi tonne nettilomakkeeseen ilmoitella? :confused: Eikö noi voi vittu tehdä yhteistyötä vaikka Verohallinnon kanssa tai jotain.

Heitänkö hatusta vain jotain mikä on alle todellisuuden ja korjaavat ja ottavat yhteyttä, jos ottavat?

7. WayLoo

Rekisteröitynyt:
    30.07.2006
    Paljonkohan on avoliitossa ollessa maksimiasumistuki?

Molemmat työttömiä työttömyyspäivärahalla (522e/kk).

Laskurilla tuossa laskeskelin niin 160e?! Miten tää on mahdollista ku yksin asuessa saan maksimit (359e).

Aiemmin kun eri eukon kanssa saman katon alla asuttiin niin asumistuen määrä oli muistaakseni yli 400e.. Vai kultaakohan aika muistot

8. vinklubrulez

Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Riippuu kotitalouden tuloista, asukasmäärästä, asunnon sijaintikunnasta, asunnon pinta-alasta, asunnon varustelusta, vuokrasta ja asunnon rakentamis/perusparannusvuodesta. Ja himskatin monesta muustakin asiasta suunnilleen kuun asennostakin lähtien.

Asumistuen laskentaperusteet ovat kyllä suomalaisen byrokratian ehdottomia helmiä. Jotenkin tuntuu että yksinkertaisempi systeemi olisi määritellä vaikka ensimmäisasumismenot per henki koko maahan ja siitä sitten joku prosenttimäärä minkä saa mitenkin paljon tienatessa asumistukea. Jokainen voisi sitten vapaasti etsiä sellaisen asunnon kuin missä on vara asua. Ei tarvitsisi enää sen takia asunnosta esimerkiksi kieltäytyä että hinta on halpa mutta asunto on 15 neliötä liian suuri Kelan sääntöihin. Ja samalla säästyisi tuhansien Kelan virkalijoiden työpanos ja valtiolta kymmeniä miljoonia euroja vuodessa.

9. Lazlo_

Rekisteröitynyt:
    22.08.2007
    No onhan 2x522€ enemmän kuin 1x522€. Eli kahdestaan teillä on isommat tulot kuin sinulla yksin.

10. WayLoo

Rekisteröitynyt:
    30.07.2006
    eli pitänee kokeilla sit tehdä niinpäin että otan eukon alivuokralaiseksi..

sillä kikkailulla asumistuki mulla yksistään ois ~260e, eukolla ilmeisesti samat joten ? :)

tai sit otan sen vaan tänne punkkaa ja pyydän puolet jäljellejäävästä vuokrasta, anyway se sillonkin ois vähemmän ku avoliitossa asuessa.

On kyllä ihmeellisesti väännetty :D Sitä mä vaan kelailin et aiemmin eukon kaa asuessa summa oli sen +400e

11. doffel Banned

Rekisteröitynyt:
    11.08.2008
    Luultavasti liian kalliit neliöt tuossa kämpässä, vähän hankalaa lähteä arvailemaan kun et kerro asunnon tietoja.

12. Melbac

Rekisteröitynyt:
    15.01.2001
    Alivuokra-asunto - kela.fi
    Kenelle - kela.fi
    "Erillisillä vuokrasopimuksilla asunnon osan vuokranneet kuuluvat kuitenkin samaan ruokakuntaan, jos he ovat vuokrasopimuksen tai sen liitteen mukaan vastuussa koko asunnon vuokrasta."

Kela tosin kai katsoo teidä avopariksi.Joudutte kai tekemään erilliset vuokra-sopimukset.

13. WayLoo

Rekisteröitynyt:
    30.07.2006
    45m2 570e+11e vesi/hlö.. Kallis kyllä, pakko myöntää..

Melbac: mutta siis jos tekee alivuokrasopimuksen eukolle?

Siinä vuokranantajana olen minä ja vuokralainen muija..

http://www.asumisenabc.fi/pdf/ALIVUOKRASOPIMUS.pdf

tosin eipä tuo laskuri voi paikkansa pitää, laskeskelin oikeilla tiedoilla asumistuen määrän ja anto summaksi 211e.

Saan tällä hetkellä täydet 359e asumistukea niin joku tossa kyl kusee ja huolella. Asumistuki on kuitenki tarkastettu viimeksi tän vuoden alusta.

e. nojoo, tää selviski ku kaivo tarpeeksi internetin syövereistä.. kyllähän tuo näköjään nousis parilla kolmella kympillä

Viimeksi muokattu: 23.04.2014
  14. doffel Banned

Rekisteröitynyt:
    11.08.2008
    Aika hiljaista tulee olemaan jos yrität asua naisen kanssa samassa osoitteessa ja kumpikin uskotella kelalle ettette ole pariskunta. Vielä huvittavampaa jos olette jo asuneet yhdessä. Ei se ihan toimi niin että vaan paperilla uskotellaan jotain.

Sallittuihin neliöhintoihin vaikuttaa myös asunnon ikä tai perusparannuksen ajankohta. Katso sen laskurin viimeinen sivu tarkkaan, kyllä se yleensä lukee siinä että mistä kohtaa kiikastaa. Mä olen aika varma että se laskuri kyllä toimii ihan oikein.

Normaalisti kyllä pitäisi kahden ihmisen saada reippaasti enemmän kuin mainitsemasi 160-220 mutta teillä on jotain joka rajoittaa sitä. Ja tosiaan maksimimääriä nostetaan yleensä joka vuosi mutta Kelan puolesta tarkistuksia tehdään vaan kahden vuoden välein, ellei sitten vuokra nouse tarpeeksi että sitä saisi tarkistettua samantien. Silloin jos ja kun asunnon vuokra alittaa maksimimäärän niin tietty asumistuki ei nouse.

Ainakin tulot sä syötät väärin, se peruspäiväraha on jotain 700 euroa. (siinä laskurissa on tuossa tulot kohadssa sellainen kysymysmerkki, siitä kun klikkaat niin se selvittää että siihen syötetään bruttotulot). Lisäksi nettonakin sen pitäisi olla enemmän(ehkä et ole huomannut katsoa alkuvuodesta sen korotuksesta tulleita lappuja?)

Yksin asuessa sulla on myös liikaa neliöitä ja koska se maksimimäärä mitä otetaan huomioon ei lasketa suoraan vuokrasta vaan neliöhinnasta niin liian kalliilla alueella tai liian iso asunto syö tehokkaasti sitä. Ehkäpä Kelalla on vielä luulo että sä et asu yksin? Toisaalta muutamissa kunnissa hieman ylisuuressakin asunnossa voisi saada oikein tuon verran mitä mainitsit.

Joka tapauksessa yksin asuessa sä et voi mitenkään saada maksimi asumistukea mihin olet oikeutettu, voit toki virheellisten tietojen takia saada jopa enemmän.

15. ?

Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Ota huomioon 30% vero vuokratuloista jonka joutuisit maksamaan.
    Itseasiassa toimii. Kunhan heille vakuuttaa niin uskovat. Itsellä tästä kokemusta. Kunhan ei missään avio/avoliitossa olla.

16. WayLoo

Rekisteröitynyt:
    30.07.2006
    Ööh... siis kyllähän mulle se täys asumistuki tulee.. Ja yksin asun, eivätkä luule että asuisin jonkun kanssa.

Tätä kämppää/taloa on sen verta remppailtu että oon siihen kuulemma oikeutettu. Siitähän se lähinnä on kiinni, talo on alkujaan jostain vuodelta 1945 tjsp.

Mutta joo, kuten sanoin niin laskeskelin nuo uudestaan ja jos eukon paperit tähän siirtäis niin asumistuki nousis ~30eurolla. Ei maksa vaivaa ku muutenki tästä kesällä muuttamassa yhteiseen uuteen kämppään.

17. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Ainakin aiemmin KELAlle oli ihan mahdotonta todistaa ettei ole avoliitossa jos mies ja nainen asui yhdessä. Siinä 2000-luvun alkupuolella siis. Ehkä se sitten nykyään onnistuu ja kusettaminen on helpompaa? :think:

18. Zonium

Rekisteröitynyt:
    04.08.2012
    Vaikuttaako perintö asumistukeen?

19. doffel Banned

Rekisteröitynyt:
    11.08.2008
    Kyllä. Omaisuutena. (perintö ei ole tuloa jos sellaiseksi sen mielsit)

20. peneplaani

Rekisteröitynyt:
    13.10.2010
    Oon ite aina vähän ihmetellyt tota KELA:n politiikka tapauksissa mies+nainen = automaattisesti avopari. Siis jos muuttaa kaverinsa kanssa solukämppään, niin sillä on merkitystä, mitä jalkojen välistä löytyy. Tuntuu jotenkin, että tässä aletaan menemään perusoikeuksien rikkomisen rajoilla ainakin moraalisesti (kyllähän perustuslaista aina poiketa voidaan).

21. Mikkonen100

Rekisteröitynyt:
    08.05.2014
    Täällä yks kärvistelijä, joka odottaa joka kk tukia sossulta ja kelalta, koska opiskelen kahta eritutkintoa tällä hetkellä... eli ahkera pojankloppi oon ja laitan suihketta kainaloon! Laki määrää, että päätös on tultava tuista viikossa.....NOH.... MINÄ ODOTTELEN NIITÄ JOKA PIRUN KK AINA 3VIIKKOA!!!!!

22. mirri55

Rekisteröitynyt:
    02.10.2008
    Onko ihmisillä kokemuksia valituksista? Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalla näemmä komeat 80 %:n todennäköisyydet päättää Kelan eduksi, mutta korjaavatko ne millä prosentilla Kelassa päätöksiä ennen tuonne muutoksenhakulautakunnalle menoa?

Itsellä erikoinen tilanne, kun opiskelin joulukuuhun saakka ammattikorkeassa, mutta opintotuki oli tukikuukausien loputtua katkaistu paria kuukautta aiemmin. Eivät myöntäneet takautuvasti yleistä asumistukea niiltä kuukausilta, jolloin en ollut oikeutettu opintotukeen, joten paninpa huvikseni ruikutusta perään. Saapa nähdä kuinka vastaavat ja tuleeko ~vuoden päästä viestiä, että ei tipu eikä kilise. Ainakin Kelan sivuilla olevien tietojen perusteella pitäisi olla oikeutettu takautuvaan asumistukeen, mutta enpä ole toisaalta lakimies.

23. ßêñîs

Rekisteröitynyt:
    29.07.2012
    Tulin lainaamaan ketjua...

Eli tilanne on se, että asustelen vuokralla ja otin ystäväni pikkusiskon luokseni asumaan opiskelujen ajaksi. Emme tehneet vuokrasopimusta, emmekä ole tekemässäkään ja suuren ikäeron vuoksi ei edes tarvinnut ihmeemmin selitellä, että emme tosiaan ole mikään avopari. Asumistukeni nousi jonkin verran, kun ruokakunnan koko suureni.

Nyt sitten opiskelut alkoivat ja kela katsoo, että pikkusisko on oikeutettu asumislisään. Kela myös katsoo, että hänen osuutensa vuokrasta on puolet ja tiputti omaa asumistukeani sen takia, että tämä pikkusisko muka maksaa puolet vuokrasta, vaikka todellisuudessa minä maksan edelleen koko vuokran.

Kun vuokrasopimusta ei ole tehty, niin minä olen yksin vastuussa vuokrasta ja tämän luonani asuvan tyttösen vastuulla ei ole mitään.

Voiko lainsäädäntö olla tosiaan näin nurinkurinen :D

Vielä laista hieman:

Opintotukilaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940065)

14 § (17.8.2007/792)
    Asumislisä

Asumislisään on oikeutettu opiskelija, joka asuu vuokra- tai asumisoikeusasunnossa.

Laki yleisestä asumistuesta (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20140938)

4 §
    Ruokakunta

Samassa asunnossa pysyvästi asuvat henkilöt kuuluvat samaan ruokakuntaan. Eri ruokakuntaan kuuluvat henkilöt, jotka hallitsevat osaa asunnosta erillisen vuokrasopimuksen tai sitä vastaavan hallintasopimuksen perusteella tai heidät on hoitosopimuksella sairauden tai vamman perusteella sijoitettu ruokakunnan hoidettaviksi. Tässä laissa asumistuen saajalla tarkoitetaan kaikkia ruokakunnan jäseniä.

Edellä 1 momentissa tarkoitettuun ruokakuntaan ei kuulu opiskelija, joka opintotukilain (65/1994) 14 §:n mukaan on oikeutettu asumislisään, paitsi jos asumislisä on myönnetty opiskelijan toisella paikkakunnalla olevaa asuntoa varten, eikä opiskelija, joka saa vieraan valtion opintotukea tai vastaavaa etuutta.

Eli siis asuu vuokra-asunnossa, muttei ole tehnyt mitään vuokrasopimusta. Lollero tätä määräysten ja lakien maata :D

:edit: Lisätään siis vielä sen verran, ettei hän nuoren ikänsä takia voi edes juridisesti allekirjoittaa vuokrasopimusta

Viimeksi muokattu: 18.02.2015
  24. User-ID #1234

Rekisteröitynyt:
    19.03.2009
    Nyt nopeasti "muuttamaan" sun ystäväsi pikkusiskon osoite toiseen paikkaan. Miksi hemmetissä edes otit hänet luokseksi asumaan?

25. Taffeli

Rekisteröitynyt:
    10.11.2008
    Itsellä oli melko vastaavanlainen tilanne aiemmin, tukikuukaudet loppu ja hain yleistä asumistukea. Hylkyhän siitä tietenkin tuli ja valitin asiasta ja olikohan 3kk myöhemmin, kun kelan täti soitteli (ne siis oikeasti soitti mulle), että joo tää sun selitys on ihan pätevä ja pari pv myöhemmin oli sitten takautuvasti rahat tilillä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen