Kasvisruokavalion ylivertaisuus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Cutty, 10.09.2016.

  1. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    No nyt täytyy uskoa kun kerran sanoit noin. :D
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  2. Qtba

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2007
    Viestejä:
    638
    Ei sitä ole pakko uskoa, mutta kuka tahansa voi kokeilla. Hesarissa myös hyvä juttu aiheesta, jos uskaltaa haastaa omia ennakkoluulojaan.

    https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006343294.html
     
  3. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Juu, pointti on kuitenkin aiheesssa kasvisruokavalio tai vegaani -ruokavalio. Itse kun syön arkisin, niin lautasella on puolet salaattia ja lisukkeena vaihtelevasti lihaa, kanaa ja kalaa. Viikonloppuisin yleensä monipuolisempaa ravintoa.
     
  4. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Punttiharrastus alkoi jo 90- luvulla, elämäntavaksi muuttui siinä ehkäpä 2012-2013. Vähän vaikea sanoa kuitenkin milloin, aina tykännyt touhuta painojen parissa. Noihin aikoihin kuitenkin päätin priorisoida punttaamisen harrrastusvalikoimassa.

    Vegaanina reilun vuoden, ja se että tulokset lähtivät nousemaan ihan konkreettisesti ei ole enää tällä iällä itsestäänselvyys.

    Esimerkkejä samanlaisista kokemuksista löytyy vaikka kuinka jo.


    Suomalainen huippupainonnostaja lyttää puheet lihansyönnistä: Vaihtoi pihveistä vegaaniksi, kehossa tapahtui heti selvä muutos

    Roinisen mukaan ihmisten yleisin harhaluulo liittyykin juuri siihen, että proteiinia saisi riittävästi vain eläinkunnan tuotteista.

    – Itse käytän paljon seitania, linssejä ja papuja. Mutta esimerkiksi pelkissä kaurahiutaleissakin on jo mukavasti proteiinia, sitä ei vain aina haluta oikein ymmärtää.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  5. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Mistä näitä "esimerkkejä samanlaisista kokemuksista vaikka kuinka " löytyy...?
     
  6. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Et siis vieläkään ole katsonut The Game Changersia netflixistä? Siellä mainitaan monia, ja ihan oman lajinsa maailman huippuja. Hop katsomaan.

    Me ollaan kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan että kohta huippu-urheilijalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jättää liha pois ruokavaliosta- mikäli haluaa pysyä muiden mukana.
     
  7. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Joo, tämä vastaus "yllätti" minut kun mainitsit ensin että " Esimerkkejä samanlaisista kokemuksista löytyy vaikka kuinka jo."
    Eli ei niitä esimerkkejä kuitenkaan löytynyt "vaikka kuinka jo". :think:
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  8. Japi 111

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2016
    Viestejä:
    1 030
    Kumpia mahtaa huippu urheilioissa olla enemmän, vegaaneja vai sekasyöjiä ?
     
  9. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    .. ja mikä onkaan tilanne 10 vuoden kuluttua? Vasta nyt on todella herätty siihen että urheilussa, vegaani ruokavalio antaa etua urheilijalle.
     
  10. Kaaaapo

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2009
    Viestejä:
    2 494
    Veikkaan, että 10 vuoden kuluttuakin, ylivoimaisesti suurin osa huippu-urheilijoista syö eläinkunnan tuotteita
     
  11. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Niin, ja mikä 100 vuoden kuluttua.
     
  12. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Oho. Mites se kasvisruoka ei yksistään riitäkkään urheilijalle.
    Linkitän viidestä myytistä kaksi olennaista.
    Mutta luultavasti @splice tietää totuuden paremmin kuin Mehiläisen ravitsemusterapeutti joka on laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri ja personal trainer . Erityisosaamisaluetta ovat painonhallinta ja urheilijan ravitsemus. :think:

    https://www.mehilainen.fi/mehilaisen-blogi/vegaani-ja-kasvisruokavalio-urheilussa

    Kasvisruokavalio ei ole urheilijalle sen enempää hyvä kuin huonokaan vaihtoehto. Se on erittäin terveellinen tapa syödä, mutta siinä on toki omat haasteensa.

    Järkevällä suunnitelulla urheilijan kasvisruokavalion haasteet voidaan suurelta osin taklata. Nostan tässä esiin viisi yleisintä myyttiä, joita kovan treenin ja kasvisruokavalion yhdistämiseen usein liittyy ja joihin olen törmännyt.

    Kasvisruokavalio sisältää aina riittävästi energiaa kaikille urheilijoille.

    Ei pidä paikkaansa. Kasvisruokavalio, erityisesti veganismi, on terveellinen tapa syödä juuri siksi, että se on kuitupitoisuudeltaan korkea ja kaloripitoisuudeltaan matala, eli edistää näin painonhallintaa. Tavikselle tässä ei ole mitään ongelmaa, koska suomalaisten rasvavarastot ovat yleensä riittävät.

    Asia on kuitenkin toinen, jos kyseessä on kaksi kertaa päivässä treenaava urheilija. Kasvisruokavalion kylläisyysvaikutus on niin suuri, että päivän syömiset energiatarpeen osalta voivat jäädä liian vähäisiksi. Vegaanin ruokavalio sisältää yleensä vähemmän rasvaa kuin sekaruokavaliota noudattavan.

    Vegaaniurheilija saa ravinnosta kaiken optimaaliseen suoritukseen tarvittavan.
    Ei. Lyhytkestoisessa, enintään 10 sekuntia kestävässä urheilusuorituksessa lihasten energianlähteenä toimii kreatiinifosfaatti. Beeta-alaniini taas on aminohappo, joka lisää lihasten karnosiinipitoisuutta – lopputuloksena lihakset jaksavat työskennellä pidempään.

    Koska liha ja kala ovat hyviä kreatiinin sekä beeta-alaniinin lähteitä, vegaanilla lihasten kreatiini- ja karnosiinivarastot ovat alhaisemmat ja tämä vaikuttaa suoritustehoon. Onneksi vegaanille on helppo tapa kiertää se: vegaaniurheilijan kannattaa käyttää sekä kreatiinimonohydraattia että beeta-alaniinia lisäravinteena.

    Koska lihasten pitoisuudet näille ravintoaineille ovat alhaisemmat kuin sekaruokavaliota syövällä, vegaani voi hyötyä lisästä muuta porukkaa enemmän.

    Kasvisruokavalio on siis terveellinen tapa syödä, mutta kovaa treenavalle urheilijalle se voi tuoda lisähaasteita. Puutteellisesti laadittu ruokavalio korostaa näitä haasteita entisestään.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  13. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Jutussa mainittu kreatiini on yksi käytetyimpiä mutta myös tutkituimpia lisäravinteita, ja punttaajista nekin jotka syövät lihaa käyttävät sitä ravintolisänä. Syy on hyvin yksinkertainen: että saat lihasta sen 4 grammaa kreatiinia tulisi vetää kilotolkulla lihaa päivittäin.

    Kreatiini kuuluu oikeastaan jokaisella vähänkin voimalajien kanssa tekemisissä olevien kanssa päivittäiseen ruokavalioon, uskoisin että kestävyysurheilijoillakin koska sen avulla voit treenata kovempaa. Kreatiini on itselle tuttu lisä jo ainakin 15 vuotta, siksi voin puhua aivan kokemuksella.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  14. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Aha. Nyt yhtäkkiä puheisiisi tulikin mukaan lisäaineet/ kreatiini kun satuin "vahingossa" kertomaan siitä että pelkkä kasvisruoka ei riitä urheilussa. .. melkein uskoisin sinua jos olist puhunut aikaisemmin kreatiinista. On sulla köykäiset kokemukset. :facepalm:

     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  15. Japi 111

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2016
    Viestejä:
    1 030
    Vegaani pärjää huippu urheilussa kun ottaa lisäaineita, esim. pari kolme kananmunaa aamiaisella ja ison pihvin iltapäivällä, plus muut.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  16. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Juurikin näin.
     
  17. Kaaaapo

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2009
    Viestejä:
    2 494
    Joskus aiemmin tää splice kehuskeli kuinka vegaaniruokavaliosta saa helposti riittävästi proteiinia bodarinkin tarpeisiin. Esimerkiksi hän laittoi linkin jostain vegaanibodarista, joka otti proteiinijuomia 5-6 kertaa päivässä :rofl:
     
    electron06 tykkää tästä.
  18. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Missasit pointin: kreatiinilisää tarvitset haetpa raudasta punttia tai voimaa. Ja ettei nyt jää mitään epäselväksi: kreatiinilisää tarvitset niissä hommissa söitpä sitten mitä tahansa. Kreatiini kun tuhoutuu jopa lihasta sitä kypsennettäessä. Olisi ihan kiva jos kanssakeskustelijalla olisi edes perustason tietous aiheesta jota käsittelee :facepalm:

    Ai niinkuin esim

    Vegan Athlete Wins Major World Bodybuilding Championship


    Melko kova työ vakuutella meille että tämä mies ei ole vegaani.

     
  19. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Olet kyllä melkoinen "vegaani keskustelija". Et edes tunnusta omia valheitasi. Etkä tiedä aiheesta hölkäsen pöläystä kuin sen mitä linkkaat jostain randomi -urheilijasta tai Netflix -dokkarista. "kts lauseesi jonka boldasin" :D
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  20. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Voihan jestas sentään. Faktasi on suorastaan ylitsevuotavan vakuuttavia. Et taida tietää paljonkaan urheilijalle tärkeästä ravinnosta. Kreatiini alkaa tuhoutumaan jo 50 asteessa, joten jos et ole tottunut syömään lihojasi raakana niin onnea vain matkaan.

    Kuka tahansa punttaamista tai voimailua vähänkin tavoitteellisemmin treenaava tietää nämä jutut.
     
  21. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Älä! Teitkö huomion ihan itse vai vasta sen jälkeen kun kerroin siitä (lisäravinteista) sinulle.
    P.S Ei tarvitse vastata. Kuitenkin valehtelisit.:p
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
  22. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Valheella on lyhyet jäljet. Lisäravinteista et aikaisemmin maininnut sanaakaan. Sulla ei ole edes perustason tietoa asiasta josta keskustelet. Mutta voit toki jatkaa vielä keskustelua aiheesta jos haluat nolata lisää itsesi.
    Veikkaanpa että sinun omat "punttiharjoitteesi" liittyy tietotasoosi nähden korkeintaan kauppakassien kantamiseen.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
    Kaaaapo tykkää tästä.
  23. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Sulle pitäis hissukseen myöntää valehtelusta väittämisen noobeli tai jotain.

    Eli saako jotenkin tarkennettua tietoa siitä että mistä tarkalleen tällä kertaa väität foorumikeskustelijaa valehtelusta? Kreatiini kun sattuu olemaan maailman yleisin lisäravinne kuntoilijoiden/urheilijoiden keskuudessa proteiinilisien rinnalla, ja äärimmäisen tutkittuna ja turvallisena aineena sitä on vaikea olla suosittelematta. Kuka tahansa treenaava on siitä vähintään kuullut, ja enemmän treenaavat ( kuten allekirjoittanut ) varmasti omaa kokemusta. Sekin on huomionarvoista, että ihmisen käyttämästä kreatiinista puolet syntetisoituu - eli valmistuu - elimistössä sekä se että vaikka kreatiinin pääasiallinen lähde on liha, ei se suinkaan ole ainoa. Toisekseen, söipä lihaa tai ei, kreatiinilisä kuuluu kyllä bodarin tai voimailijan ruokavalioon. Eli se ei todellakaan tarkoita "lihansyöntiä" millään tavalla.

    Ikävä kuulla että mielestäsi kauppakassit ovat painavia.
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2019
  24. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 879
    Älä siirtele tolppia. Minä otin puheeksi kreatiinin ja sen hyödyn lisäravinteena. Sinun öyhyttelystä se jäi pois ja nyt yllättäen kreatiini onkin se "sinun juttusi".
    Kaiken kukkuraksi kerrot näitä juttuja "omiksi kokemuksiksi". Uskokoon ken tahtoo.:think:
    Minä en usko satuilujasi.
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2019
  25. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    Ei, vaan kreatiini on erittäin suurella todennäköisyydellä jokaisen "juttu" joka vähänkin tavoitteellisemmin treenaa. Se on lisäaineista ensimmäinen, jota itselleni suositeltiin punttaamiseen liityen, ja tästä on aikaa reilusti enemmän kuin 10 vuotta. Se ei ole mikään ihmeellisen outo ja uusi aine, paitsi sinulle tuntuu jostain syystä olevan.
    Kun on nostellut painoja pidemmän aikaa, kokemusta kertyy. Alla juttua siitä mitä mieltä olen ollut muutama vuosi takaperin:

    https://murobbs.muropaketti.com/threads/bodaajan-ravinto-vitamiinit-ja-jauhot.1316605/

    Sellaiselle toki joka ei ole tottunut mitään liikuntaa tekemään ajatus siitä että joku punttaa vaikuttaa aivan uskomattomalta. Siinä ei ole mitään uutta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti