Kasvisruoat

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja SweeneyTodd, 08.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. joenssen

Rekisteröitynyt:
    15.02.2012
    Menee itselläkin kokeiluun, vaikuttaa hyvältä

2. LatvassaPalmun Banned

Rekisteröitynyt:
    19.05.2016
    Suosittelen,ei ollut jutun kirjoittajan ylisanat tuulesta. Ehdottomasti TOP-5 kamaa mitä himassa koskaan on tullut syötyä. Kannattaa tosiaan antaa makustua sellainen vuorokausi jääkaapissa ennen kuin alkaa mättämisen.

3. Perse-Laakkonen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Kannattaako ruveta kasvissyöjäksi? Mitään eettisiä perusteita minulla ei ole, mutta olen huomannut väitettävän, että se on kehon hyvinvoinnille hyväksi kun taasen varsinkin punainen liha aiheuttaa paksusuolensyöpää tai jotain. Ja en tiedä onko plaseboa mutta ihan niinkuin itsestänikin tuntuisi olo paremmalta kunnon kasvismättöjen jälkeen vrt. joku puolen kilon naudan pihvi. Olen syönyt vallan mainion makuisia kasvisruokia etenkin aasialaisissa ravintoloissa, mutta itse en osaa tehdä maittavaa kasvissapuskaa. Olen kyllä yrittänyt opetella mutta en vain ole oppinut. Jotenkin siitä ei vaan tule hyvää vaikka mukamas noudatan ohjeita. Mikä olisi hyvä ja helppo ja hyvän makuinen kasvisruoka?

Sekin mietityttää että mistä saisi riittävästi ja riittävän laadukkaita proteiineja? Olen kuullut että kasvisperäisissä proteiineissa ei se joku aminohappoprofiili olisi kovinkaan hyvä. Pitääkö paikkansa? Mitähän tässä nyt tekisi. Entä jos rupeaakin kasvissyöjäksi niin voiko syödä kalaa? Entäs ranskalaiset perunat?

4. Hatutusvara

Rekisteröitynyt:
    13.01.2013
    Kalaa et tietenkään voi syödä. Ranskalaisia perunoitakaan et voi syödä koska ne valmistetaan Ranskassa kasvatetuista Perun kansalliseläimistä. Kasvissyönnissä ruokana on porkkana, nauris, bataatti. JA soijarouhe.
    Näissä aasialaisravintoloissa ruuan sekaan laitetaan tukusta ostettuja kemikaaleja. Niitä ei tavan ihminen saa ostettua kotiin ja pidemmällä aikavälillä ovat terveydelle haitallisia.

5. SweeneyTodd

Rekisteröitynyt:
    03.03.2011
    Soijan syömistähän pitäisi välttää. Tutkimuksissa soijan on todettu voivan aiheuttaa hedelmättömyyttä, maksasairauksia, kilpirauhasten vajaatoimintaa sekä haittaavan tärkeiden mineraalien imeytymistä.

Oli muuten ihan hyvää tuo valion "lasagne" mitä joku minulle suositteli. Lähinnähän tuosta toki hyvän tekee se, että siihen tungetaan paketillinen Kappelijuustoa, mutta oikein maukasta joka tapauksessa. Ei tuo nyt oikealle lasagnelle pärjää lähimaillekaan, mutta oikein hyvä kasvis- ja viljatonruoka.

6. Hatutusvara

Rekisteröitynyt:
    13.01.2013
    Jos on kasvissyöjä on pakko vetää soijaa! Se on ehdoton vaatimus!

7. ketunhäntä kainalossa

Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    Onko pakko tulla puhumaan tänne ihan höpöjä ilman mitään lähdeviitteitä?
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26097060
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16571087

Tässä vaihtarina tutkimus, jossa on havaittu juuston syömisen voivan aiheuttaa hedelmättömyyttä:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24636397

8. iNdo

Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Unohdit "somekohun nostaneet" "trendikkäät" täysin lahjomattomien ja pyyteettömien ruokabloggareiden ylistämät nyhtökauran^TM, Härkiksen^TM (:'D), ruokarakeen^TM ja ateriajyvät^TM. Jos näillä Suomi ei nouse, julistetaan kansallinen impotenssi!

9. SweeneyTodd

Rekisteröitynyt:
    03.03.2011
    Tuolla jotain summailua asiasta ja linkkejä eteenpäin:
    http://www.westonaprice.org/soy-alert/

Jossain oli ihan pidempi artikkeli asiasta tutkimusviitteineen, mutta ei nyt sattunut kohdalleen. Lisään tänne, jos satun tuohon uudestaan törmäämään.

10. Hatutusvara

Rekisteröitynyt:
    13.01.2013
    Ei sitä aina kaikkea muista. Mutta virheestä opitaan...

11. ketunhäntä kainalossa

Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    http://vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/soijan-terveysvaikutukset

http://www.vegsource.com/news/2010/07/the-truth-about-the-weston-price-foundation.html

12. iNdo

Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Joo, multakin unohtu Vihis^TM ihan kokonaan..! Niillä täytyy olla joku generaattori näille "tuttavallisille" lempinimille, ei noita kuolevainen keksi. :o

13. jake styles

Rekisteröitynyt:
    19.04.2002
  14. Kiila

Rekisteröitynyt:
    13.02.2001
    Syön kaikkea, eli kasvikset, lihat, kalat, viljat, maitotuotteet, yms. menee eli minulla ei ole mitään "rajoitteita" ruoan suhteen. En ole mikään ruoanlaittaja, vaikka homma on kyllä ihan mukavaa. Lounaalla syöty hyvä tomaatti-vuohenjuustokeitto oli sen verran maukas, että piti koittaa saako itse tehtyä mitään sinne päin. Kuukkeli haulla löytyi ohje ja tällä tuli ihan maukasta:

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/222118/Tomaatti-vuohenjuustokeitto/

Suluissa omat editit reseptiin. Käytin sopan blenderissä, kun se oli vähän jäähtynyt ja sitten vielä kiehautin hellalla. Blenderi teki sopasta paksun kuohkeaa ja siihen olisi varmaan voinut lisätä vielä nestettäkin, itse en lisännyt. Tällä sai tehtyä 4 isoa lautasta soppaa ja annokset tuntuivat melko tuhdeilta. Eli varmasti 5 annosta on oikea määrä. Kaveriksi laitoin vielä Rainbow pakaste valkosipulipatongista puolikkaan per annos. Kaksi annosta jäi pakastimeen ja meni juuri viimeinen annos, hyvä oli edelleen. Maku on mausteinen ja jostain syystä mukana pientä tulisuuttakin (ei siis mitään kuuminta hottia, mutta pientä lämpöä). Tämä ei ole puhdas kasvisruoka, koska mukana maitotuotteita.

2 rkl oliiviöljyä (extra virgin)
    2 Sipuli (2 keskikokoa)
    2 kynttä valkosipulia (1 kokonainen kynnetön valkosipuli)
    1 paprika (1 punainen suippopaprika)
    1 tl Oreganoa (kaikki kolme alla olevaa yrttiä korvasin ~2 kukkurallista tl pizzamaustetta, kun en muistanut tuoreita ostaa)
    1 tl basilikaa
    1 tl timjamia
    1 tl sokeria
    1 tl mustapippuria rouhittuna (2 tl)
    2 tölkkiä tomaattimurskaa (Mutti Polpa yrtit 370g + Mutti Polpa valkosipuli&basilika 370g)
    1 purkki paseerattua tomaattia (Mutti Passata 370g)
    2 dl vettä (tomaattipurkkien huuhteluun kulunut vesimäärä, ei ehkä ihan 2 dl)
    1 tl suolaa (vuorisuolaa, ehkä ~2 tl)
    200 g pehmeää vuohenjuustoa (esim. Président Chevrés Doux)
    2 dl ruokakermaa (valio luomu)

15. joenssen

Rekisteröitynyt:
    15.02.2012
    Härkis oli aika pehmeää ja meni tortillatäytteessä melkein muhjuksi. Maku oli mieto.

16. pitipi inu

Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    tuli kokeiltua näitä tortilloja jotka ovat gluteinittomia

en voi kyllä suositella, kummallinen haju näissä mutta eniten ärsytti kun olin täyttänyt nämä rullalle ja laittanut vuokaan niin pari minuuttia senjälkeen yli puolet näistä repesi ihan omia aikoijaan, laitoin myös kasvisöljyä päälle kun tuntuivat niin kuivilta mutta eipä se mitään auttanut...
    parempi varmaan yrittää käyttää seuraavalla kerralla moilasin flat bredejä tai tortilloja pakasteesta.

huolimatta oudosta hajusta, koko kötöstys oli kyllä hyvän makuista jopa nämä tortillan palat mutta olisi siltikin kiva syödä tortilloja käsin ja kokonaisina rullina sen sijaan että haarukoi lautaselta...

täytteeksi tein hernerouheella ja ja magin spaghetti kastikkeella seoksen johon lisäsin yhden valkosipuli kynnen, yhden sipulin sekä papusekoituksen jossa oli kikherneitä,voipapuja, kidneypapuja ja sitten lisäsin kurkkua,tomaattia ,kiinansalaattia,jääsalaattia,porkkanaa sekä sinistä emmental juustoa ja mozzarellaa.

Viimeksi muokattu: 19.09.2016
  17. Pusherman

Rekisteröitynyt:
    02.08.2004
    Poistettu.

Viimeksi muokattu: 25.05.2018
  18. ketunhäntä kainalossa

Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    Masa harinahan valmistetaan liottamalla maissia emäksessä, tulisiko erikoinen haju siitä. Maissitortilloja ei myöskään ole kai varsinaisesti tarkoitettu rullattaviksi, vaan syötäväksi taco-tyylin, minkä kestänevät vielä ongelmitta. Burritoissa käytetään sitten vehnätortilloja. Tein noita itse joskus noita maissitortilloja, ja oli niissä aika vaiva.

19. SweeneyTodd

Rekisteröitynyt:
    03.03.2011
    Mitä ihmettä? Teen itse sekä maissi-, että vehnätortilloja ja molemmat syntyvät muutamassa minuutissa. Aineet sekoitetaan suht pikaisesti ja painellaan lätyiksi. Prässillä kävisi tuo litistäminen nopeasti, mutta kun ei sellaista ole, niin piirakkakaulimella onnistuu hyvin. Sitten kuivalla ja kuumalla pannulla muutama hetki. Vehnätortillat on kyllä helpompia tehdä. Maissitaikina hajoaa helpommin, joten ottaa pikkuisen kauemmin, kun pitää olla varovaisempi.

On muuten ero kuin yöllä ja päivällä noissa itsetehdyissä ja kaupan lätyissä. Kannattaa kokeilla. Vähän sama kuin tuoreessa leivässä ja viikon muovipussissa olleella.

20. ketunhäntä kainalossa

Rekisteröitynyt:
    01.03.2009
    No se kaulitseminen siinä olikin ongelmallista, joskin oma keittiöni on vähän epäoptimaalinen kaikkeen leipomiseen. Jos tekisin yhtään useammin noita, hankkisin kyllä prässin. Varsinainen pointti kuitenkin oli, että pitipi käytti väärää tortillaa noihin rulliinsa.

21. pitipi inu

Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    jäi hieman yli täytettä noista maissi tortilloista niin käsvin sit hakeen moilasen tortilloja jotka on pakasteesta, ei revennyt yksikään ja oli enempi kokoakin lätyillä. nuo masa tortillat muistuttivatkin kokonsa puolesta kevät kääryleitä ja olivat muutenkin todella ohuita jossa ei paljoakaan syömistä ollut..

22. iNdo

Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Jotkut laittaa kuulemma tortilloihin täytteitäkin. En tiedä, oon kuullut puhuttavan.

23. pitipi inu

Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    jotkus lukee toisten viestit ajatuksella ennen kuin rupeavat kommentoimaan

pari viestiä ylempänä...

24. iNdo

Rekisteröitynyt:
    09.07.2005
    Sori, en voi ottaa vakavasti ihmistä joka ei kunnioita kanssakeskustelijoitaan sen vertaa että käyttäisi isoja alkukirjaimia tai välimerkkejä.

25. SweeneyTodd

Rekisteröitynyt:
    03.03.2011
    Aika vähäistä sinullakin tuo kunnioitus. Lisäsin sitä vähän alle.

"Sori. En voi ottaa vakavasti ihmistä, joka ei kunnioita kanssakeskustelijoitaan sen vertaa, että käyttäisi isoja alkukirjaimia tai välimerkkejä."

Palataanpa itse aiheeseen. Noiden "lihankorvikkeiden" vika tuntuu monesti olevan juuri se, että makua ei niissä juurikaan ole. Yleensä kokkauksessa pitäisi ideana olla, että kunnioitetaan raaka-aineita ja korostetaan niiden omaa makua. Noiden kanssa tuo ei onnistu. Enemmänkin niiden makua yritetään peittää mausteilla ja kastikkeilla. Mieluummin sitten käyttää ihan lihaa. En kuitenkaan ole kokonaan aikoinut kasvissyöjäksi ryhtyä.

Minulle uusi tuttavuus oli spagettikurpitsa. Eli kurpitsa, jonka keitettäessä saa haarukalla hajotettua vähän spagettia muistuttaviksi suikaleiksi. Muutenhan tuo ei spagettia muistuta eikä ole tarpeenkaan. Maistuu oikein maukkaalle erilaisten pastakastikkeiden kaverina. Tämä siis, jos haluaa viljojen käyttöä rajoittaa. Kasvisruoka tuosta tietysti tulee, kun tekee kastikkeen, jossa lihaa ei ole.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen