Kannettava tietokone herkkäsilmäiselle.

Viestiketju alueella 'Kannettavat tietokoneet: PC & Mac' , aloittaja JoeHoitaa, 29.11.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. JoeHoitaa

Rekisteröitynyt:
    16.10.2002
    Tervedys.

Eräs tuttu kärsii hankalista silmäongelmista jolloin tietokoneen käyttö on hankalaa koska silmät ovat mm. jatkuvasti kuivat ja herkät valolle.

Että hän kyseli minun apua että jos löytyisi sellainen kannettava tietokone joka olisi ns. silmäystävällinen.

Minä en itse tiedä kovinkaan paljon kannettavista saati niiden näytöistä että ajattelin kirjotella tänne että jos joku osaisi auttaa.

Sen kuitenki voisin päätellä että mitä parempi näyttö on kannettavassa niin siihen saa laittaa enemmän rahaa. Ja ongelmana on että rahaa ei ole kovin hirveästi käytettävissä. Hän sanoi että 500€ voisi olla sopiva summa.

Kannettavan kokoluokka saisi olla sellainen 13" ja tärkein kriteeri on siis että näyttö on silmäystävällinen. Kannettavan käyttö olisi lähinnä kirjoitushommia ja nettisurffailua. Ja mitä tuttava kertoi niin kaupassa käydessään kosketusnäytölliset kannettavat tuntuivat silmien suhteen paremmalta. Onko niiden tekniikassa sitten jotain erillaista ?

Vissiin ainakin LED tyyppinen näyttö olisi hyvä lähtökohta. Ja se että näytön kirkkautta voisi laskea että kuva ei kuitenkaan sumenisi koska se taas rasittaa muilla tavoin herkkiä silmiä. Että vissiin se että kontrasti olisi suht hyvä vaikka laskisi kirkkautta (sanoinkohan oikein).

Että onko sitten tälläiset vaatimukset vain haavetta 500€ hintaluokassa.

Mutta jos oletettais että olisi varaa vaikka laittaa 600-700€ niin olisiko silloin jo enemmän varteenotettavampia vaihtoehtoja?

Pahoittelut että en tämän tarkemmin osaa asiasta kirjottaa kun tämä on vähän tuntematonta alaa minulle.

Että kiitoksia vastauksista jos joku tietäisi asiasta enemmän.

2. Kvli

Rekisteröitynyt:
    13.04.2010
    Tuossa hintaluokassa ei juurikaan ole eroja. Paras vaihtoehto on ehdottomasti se että käytte paikan päällä koneita katsomassa.

Itse monenlaisten silmäongelmien kanssa painineena suosittelen lämpimästi tutustumaan Windowsin suurikontrastisiin teemoihin jotka merkittävästi vähentävät silmien rasitusta ja parantavat luettavuutta sillä taustat vaihtuvat järjestelmänlaajuisesti mustiin ja teksti valkoiseksi. Värejä voi myös muokata. Pikanäppäin tuolle toiminnolle Windowsissa on Shift+Alt+Prt Scr.

Aivan ongelmaton tuo suuren kontrastin tila ei ole. Jotkin nettisivut näkyy vajaasti sekä joidenkin ohjelmien kanssa voi värien kanssa olla ongelmia. Yleensä tuolloin riittää kun käyttää hetkeksi normaalitilaa päällä niin näkee missä OK-nappi tai vastaava on. Selaimista parheiten suuren kontrastin tilaa tukee Explorer. Chromessa ei natiivia tukea tuolle vielä ole kun taas Firefox tukee sitä kohtalaisesti.

Itse en voisi konetta käyttää enää ilman tuota ominaisuutta sillä vaaleat taustat ovat myrkkyä silmilleni. Sen olen myös huomannut että vaaleat taustat ottaa silmille riippumatta siitä onko kyseessä halpa LCD TN paneelinen näyttö vai pro luokan IPS Led paneelilla varustettu näyttö, joten jos kontrastinäön tai valoherkkyyden kanssa on ongelmia niin ei ole loppujen lopuksi suurta merkitystä sillä minkä näyttötyypin valitsee vaan tärkeämpää on keskittyä siihen mitä näytetään.

3. maped

Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Ilmeisesti on käyty näöntarkastuksessa, ettei kyse ole vain silmälasien tarpeesta?

Itselleni hyvä apu silmien kuivamiseen oli f.Lux -niminen ohjelma, joka säätää näytön värilämpötilaa kellonajan mukaan. Normaalissa käytössä eroon ei kiinnitä huomiota, mutta kun sen näppää pois päältä, on ero valtava. Erityisesti auttaa edellisen postaajan mainitsemien vaaleiden taustojen kanssa, enää ei pimeässä huoneessa sokaistu kun tulee sivu jolla on paljon valkoista. Kannattaa myös etsiä selaimeen lisäosia jotka muuttavat sivun taustavärin valkoisesta (google, youtube etc.) harmaaksi ja esim. täällä käyttää tummaa väriteemaa.

Noin muuten en osaa kummempaa apua antaa, mutta suurimmassa osassa kosketusnäytöllisistä läppäreistä on ips-paneeli, joten jos ne näyttävät paremmalta, niin sellaista ostoslistalle. Lisäksi useimmat kosketusnäyttöläppärit on varustettu kiiltävällä näytöllä heijastuksia vähentävän mattanäytön sijaan; mattapinta saattaa joitakin häiritä ja esim. tehdä tekstistä vaikealukuisempaa, siinä missä kiiltäväpintainen näyttö asettaa suuremmat vaatimukset käyttöpaikalle heijastusten välttämiseksi. Hintaraja on ips-paneeliselle koneelle vähän tiukka mutta ei pitäisi olla mahdoton jollei muuten ole kovia vaatimuksia.

4. JoeHoitaa

Rekisteröitynyt:
    16.10.2002
    Tosiaankin siis kyseessä on krooninen silmätulehdus. Homeen aiheuttama ja paljon on tutkittu ja mitään tehokasta hoitokeinoa ei ole löytynyt.

Mutta kiitoksia vastauksista. Itsellä ollut niin kiireinen viikonloppu että nytten vasta kerkesin kirjoittamaan mitään takaisin. Että eiköhän näillä ohjeilla pääse alkuun tässä hommassa. Ja nämä kaikki "tweakit" selaimeen ja työpöydälle jne. ovat varmasti asioita mitä kannattaa kokeilla.

Viimeksi muokattu: 01.12.2013
  5. Damsteri

Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Ihan alkuun.. LED on mainostermi (varsinkin TV-puolella käytetty), sen voi unohtaa heti. Se vaan tarkoittaa että näytön taustavalastus on toteutettu ledeillä, mutta muuten se ei kuvanlaatuun vaikuta. Itselläni on heikohko näkö ja käytän vahvoja laseja ja tarvitsen paljon kirkkautta yleensäkin huoneesta, mutta myös näytöltä. Olen käyttänyt erilaisia näyttöjä ja olen nykyään vannoutunut IPS-paneelien ystävä. Eron huomasi varsinkin sillon kun kotona oli hyvä IPS-paneelinen näyttö ja töissä TN-paneelinen halpisnäyttö. Töissä silmät rasittuivat paljon nopeammin kuin kotona. Tosin eroakin oli näytöissä selvästi, kun kotona ollut näyttö oli n. 15-kertaa kalliimpi kuin työnäyttö.

IPS-paneeli antaa mm. paremmat värit ja katselukulma ei vaikuta kuvaan. Paras on mielestäni mattapintainen näyttö, ettei ainakaan heijastukset käy silmiin. Mattapintaisella näytöllä olevaa läppäriä on ollut helppo käyttää reissussa missä tahansa tilassa. Nyt mulla on läppärinä 12.5" Lenovo X230 IPS paneelisella näytöllä. Hyvä näyttö ja Lenovoissa on loistavat näppäimistöt.

Ainoa ongelma on että yleensä ne läppärit joissa on kunnon IPS näyttö niin ei osu tuohon hintahaarukkaan, kuten ei tuo Lenovokaan. Noin 500€:lla saa sen peruskoneen, josta ei kamalasti ole valinnanvaraa. Ja kuten todettua, parasta on käydä testaamassa laitteita, jotta tietää ainakin mitä on tarjolla (esim. TN- ja IPS-paneelien erot).

6. EeroL

Rekisteröitynyt:
    05.07.2009
  7. Gazpacho

Rekisteröitynyt:
    06.09.2000
  8. Damsteri

Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Lisätään että asetukset kannattaa aina tarkistaa, esim. Lenovoissa ainakin Intellin ajurit vaihtaa todella herkästi näytön 50Hz:lle 60Hz sijasta virransäästösyistä. Jos haluaa pitää näytön aina 60Hz:llä, pitää asetuksia muuttaa. En tiedä onko samaa muissa läppäreissä missä on Intellin integroitu, luultavammin.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen