Käyttöauto alle 5000€, diesel vaiko bensa?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Teksu, 24.09.2015.

  1. Teksu

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2009
    Viestejä:
    630
    Elikkäs vinkkejä mikä auto kannattaisi laittaa käyttöautoksi kun työmatkaa tulee päivässä n.40km.
    Tällä hetkellä autona bmw 523iA vm-96 sedan, kulutus seka-ajossa on noin 10-11l/100km.
    Ajatuksena oli että kun tulee vapaa-ajan ajoa kuitenkin sen verran työmatkan päälle niin vaihto dieseliin voisi olla mahdollinen.

    Vaatimuksena myös farmari malli, ajatuksena ollut vag-konsernin diisselit tai toyota avensista tms.
    Tuohon hintaan löytyy paljonki vaihtoehtoja nettiautosta mutta joskus kuullut jotakin huonoa esim passatin diisselimoottoreista.
    Valaiskaa toki jos olen väärässä.
    Kiitos ja kumarrus näin etukäteen.
     
  2. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 440
    Onko sinulla tarvetta kuljettaa enemmän kuin kahta ihmistä?

    Silloin henkilöautofarmari, joka on muutettu pakettiautoksi.
    Verot muutaman kympin vuodessa, keskikulutus varmasti 6l/100km/h

    Tai eihän sen henkilöautofarmarin muutoskatsastus pakettiautoksi
    maksa todennäköisesti maksaa vähemmän kuin dieselverot vuodessa.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Jultsu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    3 717
    Vuosien 1997-2002 passattien 2.5 v6 tdi:t on vähän huonossa maineessa. Useimmat on kuitenkin rempattu jo vuosien saatossa. 2003 eteenpäin nekin jo ilman ongelmia. Paljon autoa pikkurahalla passatista.
     
  5. Teksu

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2009
    Viestejä:
    630
    Meillä 2 koiraa jotka kulkevat välillä mukana ja aina tulee sillontällön tarvetta kuljettaa useampaa ihmistä kuin kahta.
     
  6. Jultsu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    3 717
    Osaatko/haluatko korjata itse vai pitääkö huollot teettää muilla. Eli ehdotellaanko tähän vm2000 autoja vai vm2010 (jotain 5vuotiaita pikkukoppeja saa jo viiteen tonniin)
     
  7. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Jos budjetti olisi ~6500 niin suosittelisin koiraihmiselle V70:stä. Tilaa on niin edessä kuin takana ja takaluuku on suora - ei sellainen nykymallin "spottinen" joka vie koirilta pääntilan ja lyhentää luukkua 20-30cm.

    Tuohon 5000 budjettiin suosittelisin minäkin 3B tai 3BG Passattia. 1.9tdi noista lie se ongelmattomin ja tehoakin saa chipillä/evryllä tarvittaessa. Suosittelen suoraan tehokkaampaa mallia ja jättämään 2.0TDI:n väliin, kuten tuon 2.5:n jos kulutus on tärkein kriteeri.

    Tuohon Highline varustelu (climatronic, nahka-alcantara, jne) niin siitä saa paljon autoa viidellä tonnilla. Hiljainenkin on vielä, pirulainen (aika lähellä e39 bemaria)...
     
  8. NNH

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2009
    Viestejä:
    1 567
    Koiraihmiselle ehdottomasti V70. Tavaratilaa ja muutakin tilaa on riittävästi, toisin kuin monissa muissa farmareissa. Konttiin saa myös etu-takasuuntaisen kalterin tai kaksoishäkin, joka jakaa kontin kahtia sivusuunnassa, jos sellaiselle on tarvetta:

    [​IMG]

    Kakkoskorisia kohtuukilometreillä saa jo tuolla viiden tonnin budjetilla, esim.

    http://www.nettiauto.com/volvo/v70/7540387
    http://www.nettiauto.com/volvo/v70/7465363

    Ainoa vikahan noissa on polttoaineenkulutus, eli bensaversiot syövät helposti sen kymmenen litraa satasella sekalaisessa ajossa. Dieselversiot kuluttavat selvästi vähemmän, mutta viiden tonnin budjetilla joutuu tyytymään selvästi enemmän ajettuun, esim.

    http://www.nettiauto.com/volvo/v70/7518886
    http://www.nettiauto.com/volvo/v70/7434327

    Sinänsä en pelkäisi V70:ssä kilometrejä, koska jos auto on asiallisesti pidetty, sillä ajaa kevyesti yli puoli miljoonaa kilometriä.
     
    Viimeksi muokattu: 25.09.2015
  9. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Mondeo? Saa 2005 ja uudempia faceliftejä tuolla rahalla n.200tkm ajettuja...
     
  10. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 848
    Sain oman auton myytyä ja samalla ajatuksella etsin uutta että noin 5000 pitäisi saada luotettava ja edullinen käyttis. VW valikoima kiinnostaa.

    Golf mk4 vanhalla kunnon jakajapumppukoneella 90 tai 110hp

    Passat 3bg 1.9tdi koneella

    Mazda 6 2.0td

    Dodge Caliber tdi

    Siinä muutama ajatus.

    Golfin varjopuoli, vaikea löytää vähän ajettua siistikuntoista. Ovatko jo ruosteessa.

    Passatin varjopuolet. Pumpparin ongelmat kuten suutinten johtosarjat, kaksoismassat, nokka-akselit ja se että ovat usein tuontiautoja ja paljon ajettuja. Myös ruoste alkaa näitäkin vaivata. Tukivarret.

    Mazdasta en paljon tiedä mutta ruostehan se taitaa pahin murhe olla. Liikkeet lienee meikannut piiloon joten paha ylläri edessä. Moottori varmaan hyvä mutta taitaa olla dpf?

    Dodgen ongelmat lienee myös alustan osien kuluminen ja sähköviat. Kone on hyvä jos bkd mutta en tiedä mitä näissä on käytetty. Ehkäpä ainoa vika voi olla öljypumpun boorit joka joidenkin 2.0 tdi koneiden ongelma, en tiedä mitkä mallit.
     
  11. Jultsu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    3 717
    Passatin ongelmista 4/6 meni mönkään, suutinten johtosarjoja on kyllä osa vaihdellut ja tukivarsia myös. Aika harvat ovat nokkia tai kaksoismassoja vaihdelleet, ja harvemmin ne pirkkamallin etuvedot ovat uitettuja. Myöskään ruoste ei ole mikään ongelma noissa, olettaen siis että autoa ei ole kolhittu tai pahoinpidelty.
     
  12. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    Työmatkoihin siis sinulla menee noin 10.000km vuodessa, sitten muut ajot siihen päälle. Eli ajat helposti 15-20 tkm vuodessa? Silloin diesel alkaa olemaan edullisempi.

    Mitä tarkoittaa "aina silloin tällöin" ja miksi ? Mikäli todellista tarvetta ei muiden ihmisten kuljettamiselle ole, niin viisas neuvo todellakin on muutoskatsastaa Turbodiesel Farmariauto N1 luokan 2-hengen pakettiautoksi.

    Siis jos joku anoppi joskus on kyydissä niin jätä silloin vaimo pois kyydistä niin pärjää 2 hengen farkkupakettiautolla. Ymmärrän että on "tarve" 5 hengen autolle mikäli on koirien lisäksi lapsia. Mikäli teitä on vain pariskunta ja kaksi koiraa niin mitään oikeaa todellista tarvetta muiden ihmisten kyyditsemiselle ei taida olla.

    On lisäksi helpottavaa kun useinkin saa sanoa "sori ei mahdu kyytiin tämä on 2 hengen auto". Mitä sitä toisia kuskailemaan, hommatkoot omat autonsa perkele.

    Turbodieselissä on se mukava puoli että

    - kulutus on todella pieni, tuossa hintaluokassa alle jopa 4 litraa satasella naftaa matka-ajossa.

    - kulutus on sama siitä riippumatta onko auto täynnä tavaraa ja peräkärry perässä. Se ei siitä juurikaan nouse. Toisin kuin bensa-autolla (ilman turboa) jolloin massa ja peräkärry nostavat kulutusta huomattavasti.

    Ford Mondeota en suosittelisi kenellekään, ei ole laatu päätähuimaavaa.

    Volvo V70 varmasti hyvä mutta silloin pitää olla tarkkana onko siellä Volvon vai Renaultin tekemä moottori. Renault = paskaa.

    Peugeot 406 tai 407 ovat laadukkaita turbodiesel farkkuja.

    Mercedez Benz W210 turbodiesel farkkuja saat tuohon hintaluokkaan mutta niillä on järjestäen ajettu 300-500tkm mutta toisaalta mersut kyllä nuo kilometrit kestävät mukisematta.
     
  13. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Missä V70:ssä on Renaultin moottori?


    Itse ostaisin vapari-bensan tuossa hintaluokassa. Mahdollisia ongelmakohteita on paljon vähemmän kuin jossain turbodieseleissä. Se dieselin edullisuus kaikkoaa äkkiä kun alkaa suutinta, ahdinta tai kaksoismassaa leviämään.
     
  14. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    Niin no eipä ne nyt niin herkästi "leviä" jos osaa valita oikean automerkin.
    Kannattaa kytätä mitä merkkejä eniten käytetään vaikka takseina. Mersuja. Ei ne mitään leviä.

    Jos itse nyt olisin ostamassa autoa niin etsisin hyväkuntoisen vanhan W124 mersun.

    Tietenkin jos ostaa jonkun VAG konsernin yliviritetyn DSG vaihteistolla olevan luxuspremium vauhtihirmun turbodieselinä niin voi ongelmia tulla varsinkin 5000 euron hintaluokassa. Paskoja ne on. Tai ei välttämättä paskoja mutta ajettu vaan loppuun ja yritetään päästä pommeista eroon "alhaiseen" hintaan.

    http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7547808

    http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7571259

    siinä pari hyvää väyrystä 2000-2500 eurolla. Jää budjetista sitten 2500-3000 euroa mahdollisiin tuleviin remppoihin.

    Ja niitä remppoja kuitenkin tulee myös siihen 5000 euron autoonkin.

    http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7491481

    Siinä vanha W124 korin mersu vasta 770.000km ajettu ja 2600 euroa, autoliike myy eli 6kk takuu luonnollisesti autolla. Mikäli huoltohistoriatiedot ilmoituksen mukaisesti pitävät paikkaansa niin tuolla ajelee aika huolettomasti 200.000km tuohon päälle vielä.

    Se on tuuripeliä näiden autojen kanssa. Kulutusosia aina joutuu vaihtamaan, näihin mersuihin ne eivät mitenkään erityisen kalliita ole.

    http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7541478 siinä helvetin hyvä mersu, 200tkm mittarissa eli tarkoittaa sisäänajoa 3.0 turbodieselille. Noilla ajetaan miljoona kilometriä. Ja jos auton historiat epäilyttää niin vie valtuutetulle MB huoltamolle auton tiedot ja he katsovat tietokannasta pitääkö kilometrit esim paikkaansa. Ainakin BMW:n kanssa voi toimia juuri näin jos tiedot epäiluttävät.

    Globaali tietokanta, eli vaikka autoa olisi huollettu Saksassa niin Tampereen jälleenmyyjältä ja huoltamolta ne tiedot pitäisi saada myös.
     
  15. Inkkari--

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Viestejä:
    1 003

    Nyt menee kyllä niin pahasti puurot ja vellit sekasin. Ensinäkin autoliikkeen 6kk on virhevastuu EI takuu.

    Toisekseen 770tkm ajettu auto katsotaan olevan teknisen käyttöikänsä lopussa, ettei liikkeen velvollisuus siitä ole yhtään mitään. Katso vaikka kuluttajariitalautakunnan suositukset ja ällisty.


    Jos nyt tollasen 25v vanhan mersun haluaa riesakseen, niin siitä vaan. 5kilon budjetilla kyllä saa vähän muutakin.
     
  16. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Tuommonen vanha väyrynen nyt on niin läpilaho että semmoseen ei kannata sekaantua.
     
  17. huikea

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2013
    Viestejä:
    329
    Mulla oli BG Pasuuna sillä tehokkaammalla 131hv/310nm 1,9tdi koneella. Hieno auto. Päälle 400tkm ajettu ja kunnoltaan todella hyvä, maalipintakin oli kuin uusi (maalattu varmaan joskus uusiksi). Auton historiassa ei ollut ikinä ollut mitään ongelmia noiden pumpparien kanssa, niiden ongelmat eivät kosketa 1,9 mallia. Kaksoismassa ja nokka-akselit niin ikään koskemattomat ja täydellisesti toimivat. Pumpparien johtosarjan oli edellinen omistaja vaihtanut harrastelun piikkiin, vaikka ei vanhoissakaan mitään vikaa ollut. Ruostetta ei ollut yhtään missään ja lähemmäs 15-vuotias auto kyseessä. Tukivarsia nyt menee tässä mallissa tyypillisesti, koska niitä taitaa olla edessä muovipussillinen.. Oikeastaan ainoa vika, jonka keksin oli rengasmelu, joka saattoi osittain johtua halvoista renkaista. Kokonaisuutena erittäin laadukas auto, joka vielä paljon ajettuna toimi täydellisesti ja pesi monet uudemmat mennen tullen. Vähän on ikävä tätä, kun nykyinen reilusti yli puolet vähemmän ajettu käyttis on kaikin puolin paskemmassa kunnossa ja laaduttomampi. Ei vain luonne kestänyt maksaa 600e veroja ~10km työmatkaan. Kyseessä on muuten painava auto, joten en edes harkitsisi 90/110 heppasia versioita. Ihan hyviä yksilöitä saa jo n. 3k€.
     
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Sulla on ollu tuuria, onneks olkoon.
     
  19. Jultsu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    3 717
    Ilmeisesti meitä tuuripellejä on sitten kaksi. 420tkm mittarissa vastaavalla autolla mutta nelivetona, ja alkuperäiset suuttimet, nokka, johtosarja, kytkin massapyörineen.. Auto täysin vaimennettuna antaa 100km/h vauhdeissa noin 72dBA mökälukemia 19" kiinalaisilla renkailla.
     
    Viimeksi muokattu: 17.10.2015
  20. aapelih

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2009
    Viestejä:
    421
    Kyllähän noita B- ja BG-pasuunoita näkyy liikenteessä aika hemmetin paljon vieläkin, eli siitä voi jotain päätellä.

    Kaverilla on tuollainen -00(?) 3B kaikista laiskimmalla 90 hv Tdi AHU-koneella, jossa on siis sähköisesti ohjattu jakajapumppu (ei PD-huolia) ja hukkaportillinen ahdin (ei juuttuvia vnt-siipiä). Lastulla pitäisi olla n. 110 konia ja kilometrejä on kertynyt n. 390 tkm, joista itse on päästellyt ~40-50 tkm. Jakohihna ja jarrupalat laitettiin tuossa taannoin, mutta alkuperäinen kytkin ja turbo vielä potkivat menemään. Kilometreistä huolimatta auto on perusmukava ajettava ja tilaa on hyvin myös takapenkillä (190cm kuskin taakse mahtuu mukavasti 190cm matkustaja, eivätkä polvet vielä kolise etupenkkiin). Löytyy vakkari matka-ajoon eikä (tähän mennessä) mitää ihmeellisempää korjattavaa ole ilmestynyt. Ja näin opiskelijana osaa arvostaa varsin pientä kulutusta, pidemmän ajan keskikulutus taitaa olla n. 5,6 todellista (50/50 matkaa ja pk-seudulla suhaamista). Matka-ajossa kulutuksen saa sitten painettua alle viiteen.

    Kaveri maksoi tuosta muistaakseni aika tarkalleen pari tonnia, joten omasta mielestä ainakin hinta/käyttöarvoltaan varsin mainio pirssi.

    Edit: Muistui mieleen ihmeellinen korjattava, kuskin persgrillin ohjausnamiskuukkeli alkoi jotenkin kuumentua ja kärytä, jos sitä yritti käyttää. Uusi löytyi vissiin ebaysta :D
     
  21. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    Juu täällä jotkut skoda ja vw miehet varmaan manaa helvettiin mersut "lahoiksi" ja ties miksi vaikka niillä on ajettukin 800tkm

    No, ajelkaa te niillä paskoilla volkkareilla se 800tkm edes yhden kerran niin katsotaan

    näyttäkää mulle nyt edes 600 tonnia ajettu volkkari tai skooda jostain? ei taida montaa olla, miksi ei ole? no siksi koska ne on paskoja autoja eivätkä niitä kilometrejä kestä
     
  22. Jultsu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    3 717
  23. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Nuo on vielä ihan auton näkösiä. Joku mersu ois ruskeina murusina tallin lattialla.
     
  24. Inkkari--

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Viestejä:
    1 003
    You're going to need a bigger bait.

    Mut hei mersuun saa sen takuun 800tkm ajettuna? :D
    Ei kukaan niitä täällä ole dissannut, mutta viidellä tonnilla saa muutakin kun museoikäsen rivipumpun.
     
  25. TMK

    Rekisteröitynyt:
    29.05.2010
    Viestejä:
    39
    Ehdotan:

    - Kuten edellä herrat ehdottivat: Passat 1.9 TDI:llä
    - Ford Focus 2.0 TDCi:llä
    - BMW 320d

    Noilla autoilla pitäis olla ihan hyvä ajella menemään tiellä kuin tiellä ja vaikka välillä ihan huvikseenkin.
    W210 mersua en itsekään suosittelisi; aika kamala ajaa mutkatiellä ja kun otetaan vielä ulkonäkö sekä korroosio-ongelmat niin saa aika mersufani olla, että semmosen hankkii :D
     
  26. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 848
    mites nuo golffit, onko ensimmäiset mk5 golffit heikkolaatuisia vai onko ne hyviä vaihtoehtoja? Katsellut mk4 golffeja vanhalla ei pumppusuutin koneilla mutta onhan tuo mkV aika harppaus autona modernimpaan suuntaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti