Käytetyn auton takuu

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Lehtonen, 14.10.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Lehtonen

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2015
    Viestejä:
    300
    Hei, aloitetaan taustatiedoilla: 14.04 ostettu liikkeestä Audi, kuluttajasuojalain mukaan myönnetään 6 kuukauden takuu jokaiselle ajoneuvolle. Kesällä ilmastointi puhalsi kylmää ja kaikki oli hyvin - nyt toissapäivänä huomasin aamun 1 asteessa, että auto on pirun kylmä eikä puhalla lämmintä. Vein eilen autokorjaamolle ja siellä sanottiin heti, että termostaatti viallinen tai väärin asennettu jne. Sain siis lausunnon. Tänään vasta sain selville tuon takuun, mutta kas kun tänään täyttyy juuri 6 kuukautta. KKV'lla vielä mainittu, että virheen havaitsemisesta saa tai pitää ilmoittaa 2 kuukauden sisällä.

    Miten tässä siis pitäisi toimia, kesällä tosiaan ei laitettu ilmastointia +30 asteelle vaan pelkällä kylmällä mentiin.
     
  2. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 309
    Kannattaako yhden termostaatin takia alkaa sotimaan? Vaihdat uuden tilalle ja kovaa ajoa...
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Lehtonen

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2015
    Viestejä:
    300
    Vaihto töineen 600 euroa.
     
  5. Tina Silta Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 778
    Eihän tuossa ole kuin 10x ylihintaa.
     
  6. Kampele

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Viestejä:
    22 798
    No mitä... :D Hyvät on katteet.

    Pro tip: ota yhteyttä liikkeeseen, mistä ostit auton. Jos liike ei ole yhteistyö haluinen, niin kannattaa korjata satasella jossain muualla, kuin em. korjaamolla.

    Mitään 6kk takuutahan ei sitten autossa ole.
    Pitkältihän riippuu auton kilometreistä (alle 200tkm) ja iästä. Ja tietty vianhan on pitänyt olla autossa osto hetkellä.

    Liike sitten korjaa virhevastuun piikissä vian ilmaiseksi, korvaa 50% kuluista tai sitten ei mitään.
     
  7. Manne

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Viestejä:
    1 636
    Kyseessä nähtävästi lämppärin termari, eikä moottorin. Noissa voi olla astetta enemmän purkamista ja osakin voi olla aika paljon kalliimpi, kuin perus moottorin termari.
     
  8. neoadec

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2008
    Viestejä:
    450
    Luultavasti sisäkenno tukossa ja lämpöä ei tule. Jolloin menee joissain autoissa kojelauta purkuun, joka sitten maksaa.
     
  9. kermis

    Rekisteröitynyt:
    22.02.2001
    Viestejä:
    945
    Ota autoliikeeseen heti yhteyttä ja vaadi 30-50% osallitumista, todennäköisesti ei halua osallistua mitenkään, sen jälkeen yhteys kkv kuluttajaneuvojaan joka kertoo miten jatkatte


    Ihan kaikissa autoissa se termostaati ei ole keskellä kattilaa konepellin alla.

    Esim. -99 vuoden A6 audi 2.5tdi termostaatin vaihto alkaa jakopään purkamisella .
     
    Viimeksi muokattu: 15.10.2016
  10. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Monessa ihan perus audissakin se, siis moottorin termari on vesipumpun alla, eli homma lähtee siitä että keula puretaan, hihnat poistetaan jne, eli kyllä siihen vähän työtäkin tarvii tehä.
     
  11. Mikähän motti Audissa on? Juuri äsken vaihdettiin 1.8T koneeseen termari. 130€ maksoi. Toki se vaikuttaa jos joku eri kone ja termari eri paikassa.
     
  12. Jyrde

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Viestejä:
    3 449
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2018
  13. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Virhevastuu on 6kk. Täysin eri asia kuin takuu.
     
  14. Legge

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2004
    Viestejä:
    582
    Jos kyseessä on esim. -99 Audi, niin liike ei tule maksamaan lantin lanttia, ja samaa mieltä on varmasti myös kuluttajaneuvoja. Jos uudempi ja kilometrejä max. 100t, niin sitten vaan reklamaatiota menemään. Tuo 6 kuukautta ei ole mikään ehdoton raja virhevastuulle. Lähinnä homma menee niin, että 6 kuukauden kuluessa ilmenevät viat voidaan olettaa olleen autossa jo myyntihetkellä ilman sen kummempia todisteluja. Kannattaa tehdä valitus kirjallisesti ja vaatia myös vastaus kirjallisena. Voit sitten saman tien antaa aineistot sinne kuluttajaneuvojalle tarvittaessa.
     
  15. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Onko tuo 2.4:nen tosiaankin vaikeampi vaihtaa kuin 2.8:n kutoskone (esim. ACK)?

    Nimittäin omaan vaihdettiin aikanaan ja se onnistui liikkeeltä (joka kyllä on ns. "VAG specialisti") pelkästään jakohihnan löysäämisellä. Kokonaiskustannus silloin (tästä >5v aikaa) noin 160-170 euroa ellen väärin muista.


    Tässä ketjussa muuteen, taas vaihteeksi, puhutaan "takuusta" joka on liikkeen vapaaehtoisesti antama ns. "lisäpalvelu". Kuluttajansuojassa taas puhutaan virhevastuussa tuotteesta, joka on täysin eri asia...
     
  16. Lehtonen

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2015
    Viestejä:
    300
    Muutama huomio, ennen ostoa - oli auto juuri huollettu kokonaan 3000 euron edestä ja huoltokuiteissa oli termari, vesipumppu ym. Kävin liikkeessä ja "ei ole heidän vastuulla" vaan käskivät käymään Etelän autohuollossa takuun perässä. Siellä on ollut kuulema "henkilöstöongelmia" ja ovat muutenkin huonoa työtä tehneet.
     
  17. Legge

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2004
    Viestejä:
    582
    Luitko lainkaan edellisiä viestejä? Ei siinä sun autossa mitään takuuta ole, ellei myyjä ole erikseen sellaista antanut. Virhevastuu sen sijaan on olemassa, ja siitä vastaa yksin myyjä käytetyn auton kohdalla.
     
  18. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 570
    Kerro nyt tarkemmin siitä autosta eli vuosimalli, kilometrit jne.
     
  19. Manne

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Viestejä:
    1 636
    Ei kai kyseessä Klaukkalan Etelän autohuolto?
    Kerros vielä tuo myyjäliikkeen nimi..
     
  20. Jyrde

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Viestejä:
    3 449
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.06.2018
  21. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    huhhuh, omaan autoi maksoi termari 4,90 ja vaihtoon 5-10min

    Mutta asiaan; jos ostosta 6kk mennyt, liike on periaatteessa ksl 6kk virheolemattamasta vapaa, jonka ajan vian oletetaan olleen autossa jo ostohetkellä. Jos vika tuli 6kk+1pv, liikkeen osallistuminen on täysin heidän halusta/as.palvelusta kiinni. Viestistä voi myös päätellä, että se termari on mennyt kerrasta. Onhan tässä ollut kylmiä aamuja jo pidempään, jolloin viallisen termarin olisi luullut huomaavan. Termarihan yleensä hajoaa jämähtäen auki-asentoon, jolloin moottori ei vain lämpene kunnolla.

    Sen 6kk aikana vikaa ei tarvitse korjata, mutta reklamaatio viasta pitää tehdä sen aikana ehdottomasti.
     
  22. Lehtonen

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2015
    Viestejä:
    300
    Pitäähän siinä olla, jos on kuitit huollosta. Ei kai termostaatteja joka kuudes kuukausi vaihdeta? Joka tapauksessa alempana uusi näkökulma.
    Se juuri, liike Fikos / CarStation.

    Etelän autohuoltoon soitettiin tänään ja siellä ihmeteltiin, että heitä syytetään. Kaivoi esiin auton tiedot ja liikkeen pyynnöstä on keskeytetty huolto osittain syyllä "tähän autoon ei enää upoteta yhtään rahaa, laittakaa kuntoon jollain vippikonstilla."

    Myyjä sekä liike olivat ja ovat siis tietoisia viasta, onneksi Etelän autohuololla on viestit keskustelusta. Etelän autohuolto siis oli sanonut, ettei aio tehdä mitään vippikonsteja ja jätti huollon kesken. Nyt selvisi se, miksi myyjä oli ostopäivänä hermostunut ja samoin johtaja pari päivää sitten. Autohuollon mukaan olisi pitänyt avata kansi ja vaihtaa tiivisteet ym.
     
  23. Lehtonen

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2015
    Viestejä:
    300
    Lisätään tähän vielä: en siis itse tiedä henkilöautoista enkä niiden korjauksista, mutta ei tunnu ihan rehelliseltä. :(
     
  24. ________

    Rekisteröitynyt:
    31.08.2011
    Viestejä:
    6 211
    Minkälaisilla kilometreillä ja minkä ikäiseen autoon liikkeet ovat yleensä osallistuneet tuon kuuden kuukauden aikana? 140tkm ajettuun ja kuusi vuotiaaseen sain 900€ homman 50% maksajaksi. Miten mahtaa nyt mennä, kun auto kuusi vuotias, mutta kilsoja jo 290tkm. Taitaa riippua liikkeistä eli pienemmät "jobbarit" varmaan haraavat vastaan eniten.
     
  25. Manne

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Viestejä:
    1 636
    Jes, oikein osui arvelut kohdalleen.
    Itsellä kokemuksia molemmista puljuista ja ei kauhean hyvää sanottavaa.
    Ennen tuota Fikosta / Carstationia tuo myyjä piti Capritec nimistä puljua, jossa järjestelmällisesti ruuvatiin kilsoja ja väärenneltiin huoltokirjoja (mm. näin kävi itseni sille liikkeelle myymälle autolle) ja nähtävästi kun liikkeen maine alkoi kasvamaan, niin nyt sitten taas uudella nimellä liikkeellä ja sama meininki edelleen.
     
  26. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 570
    Noilla kilometreillä tuskin on paljoa odotettavissa liikkeen puolelta vastaantuloa. KKV linjaus taitaa olla, että esim. vaihteiston hajotessa 200tkm kohdalla se on ihan normaalia kulumaa ja asiakas maksaa 100%.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti