Java-ohjelmoinnin aloittelijat

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja filos0fi, 22.11.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. filos0fi

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2006
    Viestejä:
    972
    Tänne siis Java-ohjelmoinnin aloittelijat!

    Toki kokeneetkin ohjelmoijat voivat täällä antaa vinkkejä oppimisen suhteen ja kaikkea hyödyllistä tietoa.

    Jos tiedät hyviä, selkeitä ja kattavia ilmaisia oppaita Java-ohjelmoinnin opetteluun, tänne vain.

    Mikäli koodissa tai ohjelmistossa jokin mietityttää niin tämä on hyvä paikka kysellä apua!

    Java-ohjelmointiin hyvä opas täällä: MOOC

    Java-ohjelmoinnin aloitus esimerkiksi NetBeansilla: JDK 7u45 with NetBeans 7.4


    Aloituspostaukseen keräilen hyödylliset linkit ja tiedot, joten jos oleellista tietoa jäi mainitsematta, huomauta toki!

    :comp:


    Tähän spoilerin alle lisäsin tekemiäni MOOC:in tehtäviä, niitä voi tarkastella ja kommentoida ja jos niistä apua jollekin on, mukava homma! Varmasti joissain tehtävissä voisi toimia koodin suhteen toisinkin, kommentit siis tervetulleita!

    Tehtävä 4: Muuttuvat muuttujat
    Koodi:
    public class Tehtava4MuuttuvatMuuttujat {
        public static void main(String[] args) {
            
            int kana = 9000;
            double pekoni = 0.1;
            String traktori = "Zetor";
            
            System.out.println("Kanoja:");
            System.out.println(kana);
            System.out.println("Pekonia (kg):");
            System.out.println(pekoni);
            System.out.println("Traktori:");
            System.out.println(traktori);
            
            System.out.println("\nTässä vielä tiivistelmä:");
            System.out.println(kana);
            System.out.println(pekoni);
            System.out.println(traktori);
        }
    }
    
    

    Tehtävä 5: Sekuntia vuodessa
    Koodi:
    public class Tehtava5SekuntiaVuodessa {
        public static void main(String[] args) {
            
            int paivaaVuodessa = 365;
            int tuntiaVuorokaudessa = 24;
            int minuuttiaTunnissa = 60;
            int sekuntiaMinuutissa = 60;
            
            System.out.println("Vuodessa on " + paivaaVuodessa * 
                    tuntiaVuorokaudessa * minuuttiaTunnissa * sekuntiaMinuutissa
                    + " sekuntia");
                  
        }
    }
    

    Tehtävä 6: Yhteenlasku
    Koodi:
    public class Tehtava6Yhteenlasku {
        public static void main(String[] args) {
            
            int lukuYksi = 73457;
            int lukuKaksi = 12888;
            
            int vastaus = lukuYksi + lukuKaksi;
            
            System.out.println(lukuYksi + " + " + lukuKaksi + " = " + vastaus);
            
        }
    }
    

    Tehtävä 7: Kertolasku
    Koodi:
    public class Tehtava7Kertolasku {
        public static void main(String[] args) {
            
            int lukuYksi = 277;
            int lukuKaksi = 111;
                    
            int vastaus = lukuYksi * lukuKaksi;
            
            System.out.println(lukuYksi + " * " + lukuKaksi + " = " + vastaus);
                   
        }
    }
    

    Tehtävä 8: Summaaja
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava8Summaaja {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.println("Anna ensimmäinen luku: ");
            int lukuYksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            System.out.println("Anna toinen luku: ");
            int lukuKaksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
    
            System.out.println("Lukujen summa: " + (lukuYksi + lukuKaksi));
            
        }
    }
    
    

    Tehtävä 9: Jakaja
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava9Jakaja {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
                   
            System.out.println("Anna ensimmäinen luku: ");
            int lukuYksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            System.out.println("Anna toinen luku: ");
            int lukuKaksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            double tulos = lukuYksi / (double)lukuKaksi;
            
            System.out.println("Jakolasku: " + lukuYksi + " / " + lukuKaksi + " = "
            + tulos);
            
        }
    }
    
    

    Tehtävä 10: Ympyrän kehän pituus
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava10YmpyranKehanPituus {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.println("Anna ympyrän säde: ");
            int sade = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            double vastaus = 2 * Math.PI * sade;
            
            System.out.println("Ympyrän kehä: " + vastaus);
            
        }
    }
    
    

    Tehtävä 12: Ikien summa
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava12IkienSumma {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.println("Kerro nimi: ");
            String nimiYksi = lukija.nextLine();
            
            System.out.println("Kerro Ikä: ");
            int ikaYksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            System.out.println("Kerro nimi: ");
            String nimiKaksi = lukija.nextLine();
            
            System.out.println("Kerro Ikä: ");
            int ikaKaksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            System.out.println(nimiYksi + " ja " + nimiKaksi + " ovat yhteensä "
            + (ikaYksi + ikaKaksi) + " vuotta vanhoja.");
                    
        }
    }
    

    Tehtävä 14: Positiivinen luku
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava14PositiivinenLuku {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.print("Anna luku: ");
            int luku = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            if ( luku >= 0 ) {
                System.out.println("Luku on positiivinen.");
            } else {
                System.out.println("Luku ei ole positiivinen.");
            }
        }
    }
    
    
    

    Tehtävä 15: Täysi-ikäisyys
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava15TaysiIkaisyys {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.print("Kuinka vanha olet? ");
            int ika = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            if ( ika >= 18) {
                System.out.println("Olet jo täysi-ikäinen!");
            } else {
                System.out.println("Et ole vielä täysi-ikäinen!");
            }
            
            
        }
    }
    
    

    Tehtävä 16: Pariton vai parillinen?
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava16ParitonVaiParillinen {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.print("Anna luku: ");
            int luku = Integer.parseInt(lukija.nextLine());    
            boolean parillinen;
            
            parillinen = luku%2==0;
            
            if ( parillinen ) {
                System.out.println("Luku on parillinen");
            } else {
                System.out.println("Luku on pariton");
            }
        }
    }
    
    

    Tehtävä 17: Suurempi luku
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava17SuurempiLuku {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.println("Anna ensimmäinen luku:");
            int lukuYksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            System.out.println("Anna toinen luku:");
            int lukuKaksi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            if ( lukuYksi > lukuKaksi ) {
                System.out.println("Suurempi luku: " + lukuYksi);
            } else if ( lukuKaksi > lukuYksi) {
                System.out.println("Suurempi luku: " + lukuKaksi);
            } else if ( lukuYksi == lukuKaksi ) {
                System.out.println("Luvut ovat yhtä suuret!");
            }
        }
    }
    
    

    Tehtävä 18: Arvosanat ja pisteet
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava18ArvosanatJaPisteet {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            int arvosanaNolla = 0;
            int arvosanaYksi = 1; 
            int arvosanaKaksi = 2;
            int arvosanaKolme = 3;
            int arvosanaNelja = 4;
            int arvosanaViisi = 5;
            
            System.out.println("Anna pisteet [0-60]:");
            int pisteet = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            if ( pisteet <= 29 ) {
                System.out.println("Arvosana: " + arvosanaNolla);
            } else if ( pisteet <= 34 ) {
                System.out.println("Arvosana: " + arvosanaYksi);
            } else if ( pisteet <= 39 ) {
                System.out.println("Arvosana: " + arvosanaKaksi);
            } else if ( pisteet <= 44 ) {
                System.out.println("Arvosana: " + arvosanaKolme);
            } else if ( pisteet <= 49 ) {
                System.out.println("Arvosana: " + arvosanaNelja);
            } else if ( pisteet <= 60 ) {
                System.out.println("Arvosana: " + arvosanaViisi);
            }
            
            
        }
    }
    

    Tehtävä 19: Iän tarkistus
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava19IanTarkistus {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.print("Kuinka vanha olet? ");
            int Ika = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            if ( Ika >= 0 && Ika <= 120 ) {
                System.out.println("OK");
            } else {
                System.out.println("Mahdotonta!");
            }
            
        }
        
    }
    

    Tehtävä 20: Käyttäjätunnukset
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava20KayttajaTunnukset {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            String tunnusYksi = "aleksi";
            String tunnusKaksi = "elina";
            String tunnusYksiSalasana = "tappara";
            String tunnusKaksiSalasana = "kissa";
            
            System.out.print("Anna tunnus: ");
            String tunnus = lukija.nextLine();
            System.out.print("Anna salasana: ");
            String salasana = lukija.nextLine();
            
            
            if ( (tunnus.equals(tunnusYksi)) && salasana.equals(tunnusYksiSalasana) ) {
            System.out.println("Olet kirjautunut järjestelmään");
        } else if ( (tunnus.equals(tunnusKaksi) && salasana.equals(tunnusKaksiSalasana) ) ) {
                System.out.println("Olet kirjautunut järjestelmään");
        } else {
                System.out.println("Virheellinen tunnus tai salasana!");
        }
            
        }
    }
     
    Viimeksi muokattu: 26.11.2013
  2. mazaman

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2013
    Viestejä:
    126
    Toi MOOC on hyvä! Suosittelen. Jos tuota MOOC:ia alkaa tekemään, niin siihen muistaakseni kuuluu 'oma' versio netbeasista, jossa mukana TMC palikka joka lataa valmiita tehtäväpohjia ja tarkistaa tehtävät kun olet ne tehnyt. Laittaisin tähän linkin tohon ohjelmaan, mut MOOC:in sivu ei toimi:(
     
  3. Duba

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2013
    Viestejä:
    54
    Hienoa, että aloitit uuden threadin. Itse aloitan moocissa tammikuussa :). Pitäisi varmaan asennella netbeans taas koneelle ja tekaista jokunen harjoitelma uusiksi. Kesällä omatoimisesti hieman asioihin tutustuin.
     
  4. Duba

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2013
    Viestejä:
    54
    Asentelin netbeansin eilen eikä hankalaa ollenkaan. Tuo TMC kikkare lisätään kun Netbeans asennettu. Selkeät ohjeet löytyy tästä: NetBeansin asennus | MOOC

    MOOC-sivuilla kuten kaikilla cs.helsinki.fi sivuilla oli ongelmaa eilen mutta nyt tuntuis toimivan.
     
  5. mazaman

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2013
    Viestejä:
    126
    en tarkoittanutkaan etteikö tmc palikkaa vois jälkeenpäin asennella, mutta jos aloittelee koodailua ja netbeans ei ole tuttu, niin helpolla pääsee kun asentaa sen version netbeansia jossa tmc löytyy valmiina:think:
     
  6. Duba

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2013
    Viestejä:
    54
    Juu eihän sillä väliä kunhan homman saa pelittämään :)

    Itsellä oli toinen asennus ja sen ensimmäisen unohtanut mutta aika selkeähän tuo oli.:comp:
     
  7. filos0fi

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2006
    Viestejä:
    972
    Jep! :) Vähän kujalla itsekin näissä hommissa, aloittelija kun olen.. Tuo TMC, voiko tuota käyttää, eikö tuo vaadi käyttäjätunnukset?
     
  8. Duba

    Rekisteröitynyt:
    30.08.2013
    Viestejä:
    54
    Joo se vaatii tunnarit. Aluksi luulin et se lukitsi koko Netbeansin mut ei sentään :D. Pitää ilmottautua sit tammikuussa et saa tunnarit. Tässä välissä teen noita aikasemmin löytämiäni harjoituksia uusiksi.
     
  9. Damsteri

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Viestejä:
    4 902
    Jos haluaa pelejä ruveta aloittelun jälkeen väsämään, niin yksi vaihtoehto on jMonkeyEngine 3.0. Tuo on Javalla toimiva OpenGL 3D-pelimoottori. Tuon IDE on jatkettu NetBeansistä, joten mikäli Netbeans ja Java on tuttuja, niin siirtyminen tuolla pelejä koodaamaan on helpohkoa, kun ei tarvi kuin opetella niin paljon uutta. Esimerkkejäkin löytyy ihan kivasti. Aiemmin koodasin Javalla ammatikseni, niin kotona sitten harrastuksen ja huvin vuoksi leikin tuolla jMonkeyEnginellä, siihen siirtyminen perus Java-koodaamisesta kun ei vaatinut kovin suurta ajallista panosta.
     
  10. filos0fi

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2006
    Viestejä:
    972
    Hyvä tietää, kiitoksia.. Mietin vain, missä vaiheessa tietämys ja osaaminen on riittävää, jotta voi sanoa olevansa ok Java-koodari? :P

    Mahtaneeko tämä MOOC kokonaaisuudessaan riittää vielä mihinkään, ajatellen siis tuota pelimoottoria yms..
     
  11. Slam Harder

    Rekisteröitynyt:
    09.11.2013
    Viestejä:
    5
    Nuo MOOC:in molemmat kurssit kun käy läpi ja oikeasti sisäistää opetellut asiat ja osaa soveltaa niitä(!), niin sanoisin, että aletaan olla jo ok-tasolla, jolla pystyy saamaan ihan entry level-töitäkin. Vai mitä mieltä olette?
     
  12. kaarlos

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2004
    Viestejä:
    2 687
    Alkaa tuossa ehkä perusosaaminen olla hallussa, mutta tämän päälle tarvitaan vielä teknologiaosaamista. Melko marginaalissa taitaa olla sellaiset duunit, joissa tehtäisiin pelkkää Java SE softaa ilman sen kummempia lisäpalikoita. Näyttihän tuossa jatkokurssilla olevan pikavilkaisu Swingiin, mutta moniko yritys oikeasti vielä tekee Javalla Swing-sovelluksia? Ainakaan mol.fi:n haku ei löytänyt 'swing'-hakusanalla mitään. Lisäksi olio-ohjelmointiin tuossa ei kaiketi vielä menty, koska tuolla on erikseen kurssi sitä varten.

    Tuohon kylkeen kun lisää Java EE -opiskelua, niin luulisi olevan jo jotain mahdollisuutta tehdä jotain Java-ohjelmointiin liittyvää työelämässä. Pelkkä koodaustaito ei vaan sekään tahdo riittää, vaan työnantajat edellyttävät enenevässä määrin näkemystä paremmista ohjelmointiparadigmoista (esim. TDD) ja erinäisistä ketteristä menetelmistä.

    Nämä kun on hallussa niin sitten vaan pykäämään oma sovellus jakoon vaikka sitten githubiin ja tämä näytille CV:n puolelle.
     
  13. peksa

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2001
    Viestejä:
    544
    Netbeansia olen käyttänyt ja on ok. Entä androidille kirjoittaminen, onko silloin eclipse parempi?
     
  14. mazaman

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2013
    Viestejä:
    126
    Itsellä meni juurikin näin. Eli ekaks törmäsin MOOC:iin ja tein siitä kaikki tehtävät. Tän jälkeen löysin ton JME3:n ja kyllä pystyy ihan hyvin sillä pelejä tekemään. Ja tosiaan käyttöliittymä on sama kuin netbeansissa, eli helpolla pääsee sen suhteen. :rolleyes:

    netbeansiin saa samat palikat kuin eclipseen, jos meinaa androidia vääntää. Mielestäni Netbeans parempi, kun siihen tottunut ton MOOC:n jälkeen. Kuitenki ehkä mielipidekysymys.:smoke:
     
  15. laatupostaaja

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2012
    Viestejä:
    10
    Perusasioiden opettelun jälkeen on syytä miettiä mitä haluaa tehdä. Jos tarkoitus on tehdä pelejä harrastuksena, on seuraava askel sopivan pelimoottorin opiskelu. Jos taas mielessä on työelämä, ehkäpä eniten mahdollisuuksia päästä hommiin kiinni on web-kehityksen parissa. MOOC:n jälkeen on riittävät perustiedot joilla pääsee alkuun Swingin tai Java EE:n kanssa ja siitä vaan sitten omaa sovellusta pystyyn.
     
  16. filos0fi

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2006
    Viestejä:
    972
    Työkuviot vähän heikot tällähetkellä, joten mahdollisimman hyödyllistä itseopiskelua ois tarkoitus harjoittaa koodaamisen suhteen, työelämääkin ajatellen :)
     
  17. Slam Harder

    Rekisteröitynyt:
    09.11.2013
    Viestejä:
    5
    Miten tämä "yritysjärjestelmän versio" eroaa SE:stä? Tuleeko vasta EE:ssä JSP:t, Servletit jne. käyttöön? Samoilla olio-luokilla ja metodeilla hommat kuitenkin tehdään. Mitä se käytännössä tarkoittaa kun firma rekryttaa EE-osaajia? Mitä pitäisi osata vrt. SE?
     
  18. filos0fi

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2006
    Viestejä:
    972
    Pakko kysyä MOOC:n tehtävään 21 liittyen, miten tuon saa toimimaan oikein, saan koodin kyllä ajettua, mutta vastaus ei ole oikein kaikilla syötetyillä vuosilla :confused: Hyvin paljon mahdollista, että laskutoimitukset ovat kokonaan päin honkea! En googlettanu vastausta, koska haluan sellaisen mielellään ymmärrettävän selityksen kera, että missä menin metsään.. :p

    Koodini spoilerin alla:
    Koodi:
    import java.util.Scanner;
    
    public class Tehtava21KarkausVuosi {
        public static void main(String[] args) {
            Scanner lukija = new Scanner(System.in);
            
            System.out.print("Anna vuosi: ");
            int vuosi = Integer.parseInt(lukija.nextLine());
            
            if ( (vuosi % 4 == 0) && (vuosi % 100 == 0 && vuosi % 400 == 0) ) {
                System.out.println("Vuosi on karkausvuosi.");
            } else {
                System.out.println("Vuosi ei ole karkausvuosi.");
            }
            
        }
    }
     
  19. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    Ehkä. Nyt ei ole tarkoitus että opettelet pari pientä nippelitietoa ja osaat tehdä JSP:itä ja servlettejä. Harvemmin mikään yritysmaailman java-tuotos on puhdasta mitään, se on kokattu eri aineksista.
    Olisi hyvä, että hallitsisi ne kaikki. Tämä ei ikinä toteudu, joten ottavat sen, joka saa suurimmaksi osaksi rastit oikeisiin paikkoihin.

    Kyllä, tekstiä minäkin kirjoitan. Peruskäsitteiden ymmärtäminen ja hallitseminen auttaa, muttei riitä.

    Käytännössä niillä on sovellus/framework/projekti, joka on tehty javalla, ja haluavat siihen ylläpitäjän/kehittäjän/konsultin. Ja eivät halua, että istut viikkokausia miettimässä, mitä se tekee, ennenkuin pääset tekemään laskutettavaa työtä. Ja harvemmin siihen työhön tulee koulutusta, se pitäisi osata ja siksi haluavat heti palkata osaajan, eikä harjoittelijaa.

    Ensin opetellaan perusasiat (jos 30-60e kirjaan aiheesta pelottaa, et pääse jatkoon) ja sitten tutustutaan pariin frameworkkiin (esim. spring, struts, jne.) ja tehdään niillä Oikeita Ohjelmia. Sitten kun on jotain osaamista näyttää, niin puhutaan sille rekrytoijalle. Jos näitä ei vaadita, firma on epätoivoinen ja pääset sisään lausumalla pari ulkoa opeteltua avainsanaa.

    --

    Kaarloksen testi on asiaa, lue se ajatuksella. Olen vuosia yritysmaailmassa koodannut javaa, suurille firmoille ja julkiselle sektorille. Vaihdoin sitten työsarkaa hieman itselle miellyttävämmäksi, mutta tuokin kaveri tietää, mistä puhuu.
     
  20. hsalonen

    Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Viestejä:
    10 441
    vuosi on jaollinen neljällä JA
    vuosi on jaollinen sadalla JA
    vuosi on jaollinen neljälläsadalla

    Loogiset operaattorit kannattaa vielä kerrata. Vinkkinä: niitä on muitakin kuin "JA".
     
  21. mikon

    Rekisteröitynyt:
    16.09.2005
    Viestejä:
    528
    if ( (vuosi % 4 == 0) && (vuosi % 100 == 0 && vuosi % 400 == 0)

    no tuossahan se nyt tietysti menee metsään, kannattaa yleensä purkaa ainakin alussa noita useamman ehdon lauseita useammalle riville.

    Nyt tuo on tosi, jos vuosi on jaollinen 4:llä ja vuosi on jaollinen 100:lla ja 400:lla. Eli käytännössä se on tosi vain, kun vuosi on jaollinen 400:lla.

    Koodi:
    Eli pseudokoodina vaikka näin:
    if x % 4
        if x % 400
            True
        elif x % 100
            False
        else
            True
    else
         False
    
     
  22. filos0fi

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2006
    Viestejä:
    972
    Kylläpäs kyykyttää tuo tehtävä aivoja, en vain keksi miten tuo toteutetaan :D Ehkä sitä miettii liian vaikeasti, kaikki versiot päättyvät väärään lopputulemaan vaikka ehtolauseita onkin useampi ja loogisilla operaattoreillakin yritin kikkailla.. ^^
     
  23. kaarlos

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2004
    Viestejä:
    2 687
    Työpaikkailmoituksissa tapaa olla ihan teknologiatasolla listattuna hakijalta haluttavat osaamiset. Java EE on sen verran laaja kokonaisuus, ettei kaikkea siihen liittyvää voi osata täydellisesti. Kannattaneekin pyrkiä opettelemaan jokin "perussetti" koontiteknologiasta aina tietokantakerrokseen asti. Esimerkkinä vaikkapa (suluissa varsinainen koodausosaaminen):

    Maven + (Wicket + EJB3 + Hibernate) + PostgreSQL

    Tähän päälle vielä erinäiset yksikkötestausta varten tarvittavat kirjastot (JUnit, joku Mock-frameworkki) ja tietysti ymmärrystä jostain suositusta sovelluspalvelimesta ja versionhallinnasta, niin alkaa olla kasassa se yhdessä projektissa tarvittava paletti.

    Java EE:ssa on se huono puoli, että pystymetsästä on vähän vaikea lähteä tekemään mitään, koska jo itse projektin pystyttäminen on melko aikaa vievä toimenpide. Joistain Maven-repoista löytynee tosin jo tänä päivänä ainakin puolivalmiita projektipohjia.

    Tämä on kieltämättä hyvin kiteytetty. Eipä edes saman talon sisällä ole kaikissa projekteissa samat teknologiat käytössä. Asiaa monimutkaistaa entisestään se, että teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Ainakin implisiittisellä tasolla kehittäjiltä odotetaan oma-aloitteista uusien asioiden opiskelua, joten harrastuneisuus auttaa siten tässäkin.
     
  24. Nightgaunt

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2011
    Viestejä:
    1 809
    Jos yhtään lohduttaa, niin itsellänikin oli pitkään jumissa tuo tehtävä, kunnes jaoin sen useampaan ehtolauseeseen. Eipä sinänsä, tuo ei mielestäni ole niin paljon ohjelmointiin liittyvä kuin matematiikkaan, että millä sä lasket onko vuosi karkausvuosi vai ei.

    Ohelmointiin liittyen, jätän tän tähän:

    [​IMG]
     
  25. Toxin

    Rekisteröitynyt:
    07.11.2009
    Viestejä:
    128
    Noniin innoistuin taas aloittamaan ohjelmoinnin. Aloitin about 15:00 ja nyt 18:00 ois eka viikko tehtynä. Hieman hommaa kyllä helpottaa, että on opiskellut Pythonin perusteet. Vaikuttaa hyvältä kurssilta ja saas nähdä josko osallistuisi kevään MOOC:in jossa voi saada opiskelupaikan Helsingin yliopistolta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti