Jalkapohjan muodon/askellustyylin mukaan muotoillut pohjalliset

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Keekuli, 10.12.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Keekuli

Rekisteröitynyt:
    06.02.2003
    Harrastan salibandytuomarina touhuamista. Kentillä tulee juoksenneltua parhaimmillaan jopa 6 tuntia yhden päivän aikana. Jalkapohjat ovat kovilla, kun on tuota keskikehoa tullut rakenneltua.
    Olen jo pidempään miettinyt uusien sisäpelikenkien ostamista ja samaan pakettiin muotoiltujen pohjallisten hankkimista. Rahaakin on budjettiin kertynyt n. 300€.
    Mistä näitä kannattaa ostaa? Ainakin monet urheiluliikkeet tarjoavat jalkapohjan mukaan muotoiltuja pohjallisia. Onko kokemuksia, miten vaikuttavat juoksenteluun?

2. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Jos tosissaan meinaat tuollaisia, niin ei niitä urheiluliikkeen halpiksia. Ne eivät ensinnäkään kestä. Hommaat lääkäriltä lähetteen, niin saat vähän Kela-korvausta ja sitten ihan asiantuntijalle. Esim. jotkut fysioterapeutit tekevät noita. Hinta on toki kovempi, varmaankin reilut pari sataa, mutta toisaalta ne kestävät sitten vuositolkulla kovaakin käyttöä. Ja toinen juttu on se, että ne on sitten tehty kunnolla asiantuntemuksella. Teuvo Uusitaloa olen kuullut kehuttavan:

Kangasalan Kuntoutus

Toinen juttu on se, että kannattaako. Ne nimittäin passivoivat jalan lihaksia ja siten voivat olla vain pahaksi. Ehkä ne parhaiten menisivätkin juuri tuollaisessa pitkäaikaisessa yhtäjaksoisessa rasituksessa. Muuten olen aika skeptinen nykyisin noiden järkevyyden suhteen ja itse pyrin mahdollisimman paljon nykyisin kaikessa paljasjalkafiilikseen.

3. vä1sk1

Rekisteröitynyt:
    08.06.2003
    Mulla oli joskus tuollaiset Respectassa teetetyt muotoillut pohjalliset. Ne ei kestänyt kuin ehkä reilun puoli vuotta päivittäistä käyttöä, kunnes kantapään kohdalta tukiosa alkoi painaa kantapäähän eikä niitä voinut enää käyttää. Näin jälkeenpäin mietittynä niistä ei ollut mitään hyötyä. Tuossa molari mainitsi tuon jalan lihaksien passivoitumisen, jonka voin kyllä allekirjoittaa ihan täysin. Kun luopui noista pohjallisista, oli viikon ajan omituisen tuntusta kävellä kun piti jalkapöydän lihaksia käyttää ihan eri tavalla.

Mulla oli joskus penikoiden kanssa kipuilua sählyn ja sulkapallon parissa, mutta niistä ei ole ollut kertaakaan vaivaa sen jälkeen, kun ostin reilun satasen Asicsit joissa on riittävästi joustoa.

4. Recycle Banned

Rekisteröitynyt:
    19.08.2011
    Onko ongelmana nimenomaan jalkapohjien rasitus vai esim rakkulat? Kuten yllä kirjoitettiinkin niin pohjalliset passivoivat jalkapohjia. Hommaat uudet salibandyyn tarkoitetut, hyvin vaimennetut sisäpelikengät. Kokemuksieni mukaan Asicsella on tarjolla useita malleja, mutta käy kokeilemassa urheiluliikkeessä, että mikä tuntuu parhaalta. Jos oikein hurjaksi haluaa heittäytyä, niin rinnalle voisit ostaa jotkut barefootit. En tarkoita, että noilla pitäisi tuomaroida, vaan noilla voisi liikkua vapaa-aikana. Alussa lyhyttä matkaa ja kun jalkapohjien lihakset tottuvat niin sitten vähän pidempää. Ehkä ne ongelmat alkaisivat sitten hiljalleen hävitä :)

5. hkultala

Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Mitään muotoiltuja pohjallisia ei tarvi/niistä ei ole mitään hyötyä, ellei ole väärästä askeltyypistä johtuvia rasituskipuja esim. polvissa.

Ja silloinkin pitkällä tähtäimellä parempi ratkaisu olisi korjata se askelvirhe, ja ne pohjalliset vaan todennäköisemmin vaan pitkällä tähtäimellä pahentavat sitä askelvirhettä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen