Jakoketju remontti, vuosi ja 10tkm sama edessä? -> imuventtiilit karstoittuneet

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja lleikki, 21.07.2018.

  1. lleikki

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2011
    Viestejä:
    42
    Hei,

    minulla on vuoden 2012 auto johon tasan vuosi sitten 76tkm kohdalla jouduttiin tekemään jakopääketjuremontti. Tuolloin maksua tuli sellainen 1300-1400€ itse remontista sekä muita kuluja vielä päälle. Nyt mökkireissun aikana tuli ajettua aika paljon ja kotiin palatessa alkoi tuttu naputus ja moottorin tärinä joka oli vuosi takaperin. Varasin määräaikaishuollon yhteyteen vikaselvityksen ja kerroin asiasta. Nyt on kilometrejä 86tkm.

    Itse kysymykseni: perus huollon takuu on 15tkm tai vuosi ja osille 100tkm tai 2 vuotta. Eikös kuitenkin myös työ pitäisi mennä tässä tapauksessa autohuollon piikkiin, koska kyseistä osaa ei olisi pitänyt joutua uusimaan alunperinkään?

    Huoltoaika on varattu tulevalle perjantaille viikon päähän. Auto on ostettu käytettynä hieman yli 3v sitten jolloin mittarissa oli 54tkm. Osto ja huollot sekä remontti on tehty samassa isossa PK seudun merkkihuollossa/autotalossa.
     
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 350
    Eikai kyseessä ole vag konsernin auto? :D
    Jokatapauksessa pitäisi mennä täysin takuuseen koska ei niin hihnoja saati ketjuja kuulu vuosittain / noin lyhyellä matkalla vaihtaa.

    Kieltäydyt maksamasta ja sanot vieväsi kuluttaja-asiamiehelle jos vaikeaksi alkavat.
     
    Viimeksi muokattu: 21.07.2018
  3. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 365
    onko kyseessä Skoda ja joku TSI kone
     
  4. lleikki

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2011
    Viestejä:
    42
    Kyseinen auto on Peugeot RCZ. Miten käytännössä tulee toimia tuon kieltäytymisen kanssa? Jos ja kun kyseinen vika todetaan niin pyydän heitä maksamaan ja jos eivät suostu niin näiden ohjeiden mukaan? https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/
     
  5. Boogis

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2015
    Viestejä:
    54
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 048
    Joskus muinoin oli myyntivaltti jos autossa on "huoltovapaa ketju". Nykyään ollaan tilanteessa missä pikemminkin hihna on myyntivaltti.

    Tuossa lienee uusitussa osassa ollut valmistusvirhe tai sitten autossa on jotain muuta vikaa mikä kuluttaa ketjua. Voi kai sen asennuksenkin toki jotenkin ryssiä.

    Onkohan tossa joku bemarin sukuinen kone, niistäkin kuulee ketjuja nimittäin menevän.
     
    Viimeksi muokattu: 23.07.2018
  7. lleikki

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2011
    Viestejä:
    42
    Kyllä, 156 thp kone. Löytyy myös käsitteekseni esim mini coopperista. Vuosi takaperin sanottiin, että uutta versiota tuosta jakopääviritelmästä tulee kokoajan. Tuolloin olin tyhmä ja uskoin että kaikki menee omaan piikkiin, nuita kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöksiä nyt lukiessa huomaan kyllä että minulle olisi kuulunut hyvitykset. En itse tunne auto- ja huoltoasioita niin hyvin, että ajattelin vaan että ne oli nyt sitten oppirahat tulee maksettua.
     
  8. Blackstone

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2002
    Viestejä:
    361
    40 tuhatta ajetusta DS4:sta lojahti jakopää 2kk auton oston jälkeen. Remppa kaikkine kilkkeineen meni myyjän piikkiin. Puoli vuotta myöhemmin syttyi vikavalo ja kone kävi todella epätasaisesti. Jako oli pielessä, lisäksi imusarja oli karstoittunut ja korkeapainepumppu oli sökö. Tässä vaiheessa jätin Citikan myyjäliikkeen murheeksi ja vaihdoin merkkiä. Propsit myyjälle, hoitivat homman mallikkaasti mukisematta. Tuohon imusarjan karstoittumiseen ei ole vieläkään mitään muuta korjausta kuin purkaminen ja puhdistus, joka sekin on tekohengitystä. En enää pieraisekaan THP156, enkä muunkaan THP koneen suuntaan. Ei tule kuntoon. Koskaan.
     
  9. Sonic Empire

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2000
    Viestejä:
    4 229
    THP156 -kone on kyllä semmoista ripulia, että oksat pois. Meillä oli 5008 samalla moottorilla ja samoilla ongelmilla. Vaihdoin pois hyvissä ajoin kuin vaan kerran oli tehty jakopään remppa.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2018
  10. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 325
    Aika käsittämätön moka sattunut tuossa koneessa kun se on jotakuinkin ainoa nykymoottori joka oikeasti porsii hyvin pienillä kilometreillä :D

    Jotenkin tuntuu että pösö on saanut aika monta autoa ostaa takaisin tai ottaa vaihdossa täydellä hinnalla kone porsineena tuon vuoksi.
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 350
  12. pacic

    Rekisteröitynyt:
    03.05.2013
    Viestejä:
    102
    https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine
    Pökötti, Citikka, Bmw & Mini. Ainakin ahdettuna samanlainen tai pahempi kuin nuo VW:n ketju-TSI:t

    Tämä taitaa koskea kaikkia nykypäivän autoja joissa suora polttoaineen ruiskutus sylinteriin ja pakokaasujen takaisinkierrätys. Toisissa vaivaa vähemmän toisissa enemmän. Koskee niin bensa kuin diesel.
     
    Viimeksi muokattu: 25.07.2018
  13. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 469
    Pikemminkin niinpäin että tuosta on tullut bensakoneidenkin ongelma sen jälkeen kun on siirrytty suorasuihkutukseen. Dieseleitähän EGR on tukkinut niin kauan kun koko systeemi on ollut olemassa.

    Muistaakseni joku automerkki käyttää suorasuihkun kaverina myös imusarjasuihkuja juuri tuon karstottumisen takia, mutta tähän hätään en saa päähäni missä se oli.
     
  14. hezzu100

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2011
    Viestejä:
    87
    Tuo 156 THP kone löytyy myös Citroen C5 malleista ja itsellä oli 2011 vuoden kärry josta jouduttiin jakopään ketju vaihtamaan reilun 100 000 km kohdilla. Omaan piikkiin meni koska tehdastakuuta ei enää ollut. Muutoinkin tuo kone oli ongelmallinen koska alkoi syömään reilusti moottoriöljyä. Tästä ongelmasta löytyy runsaasti infoa netistä hakusanoilla THP 156 ongelmat. Itse pääsin ongelmista eroon kun vaihdoin autoa.
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 350
    Koska nuo polttoaineet sisältävät paljon hiiltä... etanoli varmaan tuottanee vähempi. Kaasun kanssa (metaani) ei aiheuttaisi ongelmaa koska palamistuotteena ei synny moista kasaa paskaa.
    Polttoaineilla on siis väliä.

    Tosin huomaahan tuon kun ottaa bensaa ja metaania. Polttelee niitä vuoronperään erilaisella seoksella ja katsoo minkä verran nokeavat.
     
    Viimeksi muokattu: 27.07.2018
  16. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 048
    Miten se on mahdollista, että näitä suunnittelukelvottomuuksia ei huomata jo testilabrassa?? vai eikö näitä kiireessä testata ollenkaan ja kuluttajat toimivat koerottina sitten? Luulisi, että jos tuollaista moottoria pyörittää labrassa 300tkm vastaavan ajan, niin sekä karstoitus että ketjuongelma olisivat tulleet esille.

    Mutta kuitenkin jotkut merkit saavat ketjunkin kestämään ongelmitta. Et sä esimerkiksi Toyotan jakoketju- tai muistakaan teknisistä munauksista löydä googlettamallakaan oikein mitään.

    ( joo, tiedän. pslk. d4d koneiden kansiviat)
     
  17. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 536
    Testauksen puutettahan se on. Luotetaan laskelmiin ja tuuriin.
     
  18. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 325
    Aika monesti ne laskelmat ja jopa testit pätee, mutta sitten tuotannon ja esisarjojen sun muiden jälkeen päätetään vaihtaa toimittajaa tai suoraviivaistaa valmistusta...

    Se on se vanha ongelma jossa kuka tahansa osaa kyllä tehdä priimaa, mutta teepä juuri sopivaa...
     
    Viimeksi muokattu: 27.07.2018
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 048
    Kai se on niin, että ennen tehtiin niin autot kuin talotkin kunnon varmuuskertoimilla. w124:n jossain mainoksessa aikoinaan kerrottiin, että autotyypillä ajettiin yhteensä miljoonia testikilometrejä aidoissa ja vaihtelevissa olosuhteissa.

    Jos joku autonvalmistaja suoltaa täyttää paskaa markkinoille ja maksattaa tämän asiakkailla, niin itse en periaatteessa ikinä enää edes sylkisi saman konsernin tuotteiden päälle.
     
  20. lleikki

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2011
    Viestejä:
    42
    Päivitys tähän hommaan: vianselvityksen perusteella ongelma on karstoittuneet imuventtiilit jotka pitäisi puhaltaa puhtaaksi. Hinta-arvioksi annettiin 750€. Kyseessä ei ollut jakopää tällä kertaa, itseasiassa sanoivat että minulla on asennettuna uusin versio, joita ei ole vielä tullu takaisin korjattavaksi.
     
  21. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 462
    Erikoinen homma, mutta varmasti maksaa jos noin kerran tehdään. Kansi irti, atomeiksi ja venttiilien puhdistus. Sitten palapeli takaisin kasaan. Tunteja menee ja siitä se hinta tulee.

    Varmaan saisi joillakin litkuilla lioteltua, mutta onko se sen nopeampaa, jos korjaamohinnoilla turataan.
     
  22. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 325
    Pitäisi laittaa joku vesiruiskutus koneeseen. 750€ jonkun kymmenen tonnin välein aika vakavasti kumoaa suoraruiskun kulutusedun :D
     
  23. jrask

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2003
    Viestejä:
    152
    Noita imuventtiilejä on "hiekkapuhallettu" pähkinänkuorilla imukanavan kautta. Jotain tuollaista tuossakin varmaan on suunniteltu, tuskin riittää 750€ korjaamohinnoilla kannen irroittamiseen, purkamiseen ja kokoamiseen. Jos tuon homman joutuu oikeasti tekemään 10tkm välein niin varmaan kannattaa jo ostaa työkalut ja opetella itse tekemään.
     
  24. M3TAL_L0RD

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2007
    Viestejä:
    2 676
    Tuskin ottavat kantta irti.
     
  25. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 462
    Hyvältä näyttää, mutta kate lienee kohillaan jos 750€ maksaa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti