Jäähyväiseni Muropaketille

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Sampsa Kurri, 05.10.2016.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jahve3 Banned

Rekisteröitynyt:
    08.05.2006
    Kiitos kaista näistä vuosista

Viimeksi muokattu: 19.10.2016
  2. Tyhmä

Rekisteröitynyt:
    19.01.2003
    Tuliko Otavalta niin hyvä palkkatarjous, ettet voinut kieltäytyä siitä?

3. Kuningashillo^2

Rekisteröitynyt:
    05.04.2003
    Kyllä nyt on tosiaan sen verran sotapropagandan makua tuossa kirjoituksessa, että kapitalismin seireenikutsu lienee voittanut ja korvannut vapaaehtoistyön :D

4. Sampsa Kurri -

Rekisteröitynyt:
    25.03.1999
    @Tretjakov , kiitos, mutta tuliko viestisi nyt varmasti oikeaan ketjuun? Ketjussa on jäähyväiseni siitä syystä, että Otavan Uudet Liiketoiminnat Oy ilmoitti yhteistyömme päättämisestä. Osa moderaattoreista on ilmoittanut toisaalla jättävänsä vapaaehtoisesti suoritetun moderoinnin, eikä minulla ole sen asian kanssa mitään tekemistä. Päinvastoin, pyysin erikseen ettei minun takiani tarvitse reagoida.

5. SatanTwister

Rekisteröitynyt:
    18.02.2011
    Kuulosti kyllä vähän käyttäjien syyllistämiseltä nyt. Ei ehkä paras keino pitää niitä käyttäjiä. Täysin ymmärrettävää että käyttäjät eivät luota johonkin mediataloon yhtään missä johto voi olla ties mitä ihmisperseitä tai vaihtua niihin yhtäkkiä. Sampsa Kurrista sentään tiedetään jotain Otavamedia on vain yhtiö ja brändi...

Lisäksi pörssiyhtiöt ovat lähes pääsääntöisesti perseestä varsinkin jos ne joutuvat ottamaan rahoitusta ties mistä. Pörssiyhtiöillä ei ole kuin yksi velvollisuus ja se ei ole kuluttajan edun kanssa linjassa. Se on nimittäin tehdä mahdollisimman paljon rahaa omistajilleen välittämättä siitä miten se tehdään.

6. Kuningashillo^2

Rekisteröitynyt:
    05.04.2003
    Eipä tuossa voi paljon muuhunkaan johtopäätökseen jo sen takia, että vanhat toimittajat monotettiin yksipuolisesti ja yllättäen. Tämän takia allekirjoittanut ei ainakaan usko sanaakaan kauniista puheista muron kehittämisestä. Teot ovat jo puhuneet puolestaan.

7. Tretjakov Emeritusmoderaattori

Rekisteröitynyt:
    31.10.2001
    Moro, Sampsa! Pahoittelen, jos keskustelu hyppää sivuraiteille, mutta kuten oikein hyvin tiedät, sellaistahan keskustelu on. Keskustelun rikkaus on siinä, että se elää ja rönsyilee. En tietenkään kohdistanut palopuhetta sinuun, vaan tässä ketjussa yleisesti vellovaan kipuiluun MuroBBS:n tulevaisuudesta. Tulevaisuus on käyttäjien käsissä, ei niinkään Otavan.

Väärinkäsityksesi on kyllä ihan ymmärrettävä ja johtuu ihan vain minun laiskuudestani: en jaksanut kirjoittaa kahta viestiä, vaan kirjoitin kaksi aivan eri asiaa samaan viestiin. Sori siitä. Tarkoitukseni oli
    1. kiittää Sampsaa siitä, mitä hän on meille rakentanut ja
    2. kannustaa suurta yleisöä jatkamaan sitä rakentamista

8. Tretjakov Emeritusmoderaattori

Rekisteröitynyt:
    31.10.2001
    Hauska kuulla, että asia kiinnostaa, tavallaan, mutta miksi sinä kuset omiin muroihisi keksimällä juttuja päästäsi? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn. Sen verran absurdista pönkäleestä on kyse, että on varmaan paras katkoa huhuilta siivet samantien. Minun motiivini on aluasta alkaen ollut kantaa korteni kekoon viihtyisän keskusteluympäristön ylläpitämisessä. MuroBBS:n rahoittajalta olen kymmenen viime vuoden aikana siitä hyvästä saanut paria pulloa kaljaa ja yhden lämpimän aterian, pari numeroa jotakin Otavan tai Domen kustantamaa lehteä, jotka jouduin itse kantamaan paperinkeräykseen. Täytyy sanoa, että harjoitan hyväntekeväisyyttäkin suuremmalla summalla joka kuukausi... :rolleyes:

MuroBBS on kuin piknik: jokainen tuo keskusteluun oman soppansa, vaikka vain jotkut osaavat pitää homman siistinä ja korjata jälkensä. Meidän moderaattoreiden on sitten korjattava niitten sottapyttyjenkin jäljet. Miksi? Koska emme itse viihdy sotkun seassa, niin helpompaa on korjata muiden jäljet vaikkei siitä maksettaisi. Jos vaihtoehtona on elää sotkun keskellä, on helpompi siivota vapaaehtoisesti. On toki ihmisiä, jotka ylläpitävät Muroa työkseen ja saavat siitä palkkaa, mutta minä olen töissä aivan muualla. :D

9. SatanTwister

Rekisteröitynyt:
    18.02.2011
    Tuossa on myös kääntöpuolensa. Jos on töissä muualla niin tuskin ihan hirveästi kiinnostaa mitä tapahtuu. :D

10. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Kyllä Tretjakov on täällä ihan hyvään tahtiin moderoinut. :) Ai mistäkö... :smoke:

11. Kuningashillo^2

Rekisteröitynyt:
    05.04.2003
    Kirjoituksen loppupään "uncle sam wants you" teema oli sen verran ponteva, että olisin epäillyt kenen tahansa vastaavan tekstin näppäimistöltään ei-huumori mielessä suoltaneen motiiveja. Pahoitteluni turhasta spekuloinnista.

Ettei pääse unohtumaan niin kiitokset Sampsan lisäksi myös niille moderaattoreille, jotka ovat jaksaneet lapioida sontaa ilmaiseksi pois palstalta niinkin pitkään. Paitsi Bantonille, joka postasi räbään joskus vuonna markka linkin, joka sai Windowsin ulostamaan ruudulle BSOD:n ja pakottamaan uudelleenasennusoperaatioon ;)

Viimeksi muokattu: 11.10.2016
  12. -ATE-

Rekisteröitynyt:
    10.03.2003
    Ei Sampsaa = Ei viihtyisää muropakettia.

13. unnie

Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Vähän ristiriitaista. Otavan käsissähän tämä on. Jos karkeasti sanottuna pistetään forumia pitkään ylläpitänyt ja uutisia tehnyt toimija pihalle, Otavahan siinä tekee päätöksen tulevaisuudesta - ei käyttäjä. Käyttäjä reagoi siihen mitä Otava tekee, tai on oikeastaan jo tehnyt.

Noin yleisesti ihmiset tykkäävät nähdä toimijan kasvot. Pelkästään tuo uutisointi Muropaketin jatkosta kirjoitettiin "Toimituksen" nimissä, eli kuka tuonkin oli linjannu, Otavan hallitus, joku uusi toimittaja, kuka? Oikeastaan sillä ei ole merkitystä kuka tai ketkä kirjoittivat uutisen, mutta jotain kasvoja ja tulevaisuuden hahmoja olisi kiva tietää.

14. TK007

Rekisteröitynyt:
    28.07.2002
    Itse ajattelen samoin Tretjakovin kanssa. Sampsa varmasti tehnyt hienoa työtä, mutta kyllä se kommuunin tuottama sisältö on ollut itselleni se ykkösjuttu. Hyvine ja huonoine puolineen.

15. Dj. Liha

Rekisteröitynyt:
    21.04.2000
    Itelle Muropaketti tarkoitti niitä alkuaikojen legendaarisia artikkeleita asiasta sun toisesta. Hyvin muistuu vielä Sampsan vierailu chätti-TV:ssä ja lieveilmiönä #muropaketti IRC-kanava. Kyllä tää Otava-viritelmä aiheutti pienehkön kilahtamisen.

16. gatsby Banned

Rekisteröitynyt:
    15.06.2014
    Missäs on muro2 (R&T2)?
    Eihän tälläistä tulevaa suvakki menoa jaksa kukaan ''KatSO SEKSI WAU KUVAT UUSISTA LEDIVILKKUTUULETTIMISTA)

17. The Oath

Rekisteröitynyt:
    30.05.2012
    Autot.fi:ssä.

18. nokandu

Rekisteröitynyt:
    06.07.2007
    Jollekin tulee vielä yllätyksenä että kun legendaarinen kasvo poistuu, tilalle tulee joku geneerinen Otava ja konseptiin lisätään Dome, jengi äänestää jaloillaan :D Vai että viihde-elektroniikkaa kaivataan lisää?! Nyt olisi skrollilla tilaisuus adoptoida murot omalle foorumille...

19. Messmaker

Rekisteröitynyt:
    06.07.2005
    Oikein vekkulia olisi, jos salamyhkäisesti "joku" heivaisi kaikki tunnukset uudelle foorumille "X" 31.12.2016, kaikessa hiljaisuudessa Otavan hermannien ollessa aivan pyörryksissä rakettiensa kanssa. Kun herra Otava aamulla krapuloissaan 1.1.2017 avaa oven, niin hän kopistee kuin tyhjään tynnyriin :smoke:

20. Perse-Laakkonen

Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Tämä oli hieno viesti. Tosiaan me muron asiakirjoittajat olemme se todellinen sisällöntuottaja. Minä voin mielelläni ruveta moderaattoriksi. En mielipidemoderoisi vaan jakelisin bannia esim flametuksesta ja selkeästä trollaamisesta. Mutta muuten olisin hyvin suvaitsevainen ja asiallinen moderaattori joten otan pestin mielelläni vastaan. Koska voin aloittaa? Omasta puolestani heti.

21. cereal killah

Rekisteröitynyt:
    20.06.2000
    Perse-Laakkonen, Kyrpä-Jooseppi ja Kusiainen moderaattoreiksi :D

22. nosedigger

Rekisteröitynyt:
    28.08.2005
    Moderaattorivalinnat julkisiksi äänestyksellä (poll), ja vaikka niin että jokainen äänestäjä voisi valita 1-3 itselleen mieleisintä moderaattoria halukkaiksi ilmoittautuneiden listasta.

23. Tretjakov Emeritusmoderaattori

Rekisteröitynyt:
    31.10.2001
    Ainahan mielessä täytyy huumori säilyttää, kuten kaikessa elämässä, mutta kyllä tuo kaikki kirjoittamani on ihan totta eikä mitään mainospuhetta. Mun nähdäkseni on parempi osallistua rakentamiseen kuin hajottamiseen, joten teen itse niin. En oikein ymmärrä, mitä kaikenlaisella protestoinnilla pitäisi saavuttaa, se ei tunnu oikein tavoitteenmukaiselta. Purkaa pahaa oloa, ehkä?

Selitän mielelläni omat motiivini: haluan rakentaa viihtyisää foorumia, jotta itsekin viihdyn. Jotta minullakin olisi jokin paikka missä keskustella. Mulla ei välttämättä ole erityistä tarvetta tuputtaa arvojani muille tai neuvoa toimimaan niinkuin minä, hittoako se mulle kuuluu. Paitsi että olishan se kivempi jos ei aivan paskota nenän eteen. Ja sitten taas toisaalta on tosiasia, että tämä foorumi tarvitsee lisää moderointia. Jos on lisää moderaattoreita pitämässä tätä hökötystä koossa, niin on sitten muillakin paikka jossa vaihtaa ajatuksia. Joten on se minunkin etuni.

Tarkentaisitko vielä, että mikä "tämä": Muropaketin toimituksellinen sisältö, vai MuroBBS:n keskustelufoorumi? Koska minulla on vakaa käsitys, että keskustelufoorumin tulevaisuus on nimenomaan keskustelijoiden käsissä. Kyllähän OtavaMedia voi vetää töpselin seinästä ja vaikuttaa siten tuhoisasti, mutta keskustelukulttuurin rakentamisessa ne kymmenet tuhannet ihmiset ovat avainasemassa.

24. Pehmytrambo Banned

Rekisteröitynyt:
    04.04.2013
    Suuri osa kirjoittamastasi on asiaa, olipa OtavaMedian toiminnasta mitä mieltä hyvänsä. Minulle Muropaketti muodostui 2000-luvun alkuvuosina tärkeäksi paikaksi siinä vaiheessa kun sfnet alkoi kuolla pystyyn, ymmärtääkseni sinäkin olet vanhoja sfnetin pakolaisia? Mielestäni Muropaketin kaltaiselle foorumille on edelleenkin paikkansa, täällä on tullut seurattua moniakin sellaisia keskusteluja, joihin en olisi normielämässä joutunut - vaikka olisi eri mieltä keskustelijoiden kanssa ja pitäisi heidän sanavalintojaan välistä vähemmän harkittuina, niin eipähän ole ainakaan kuplassa. Epäilemättä muutama "vastapuolen edustaja" on kokenut samalla tavalla :)

Yksi tärkeä murotuksen muoto ovat "murosalapoliisit". Esimerkiksi Wincapita-jupakan yhteydessä uskon Muropaketin kautta tulleen tietoon ihan merkittäviä asioita, toisaalta täällä ylläpidetty kriittinen keskustelu ehkä esti joitakin henkilöitä tekemästä "elämänsä sijoituksen".

25. FireFly classic

Rekisteröitynyt:
    16.01.2001
    Mä voin ainakin tarkentaa. Kyllähän se mitä Otava puuhaa muropaketti sivustolla vaikuttaa foorumiin. Vaikka oletettaisiin, että Otava ei millään tavalla puuttuisi forumin rakenteeseen ja kirjoitteluun (aika vahva oletus). Muropaketti sivuston kävijät kuitenkin valuvat forumille, tai lähtevät forumilta jos muropaketti ei tarjoa enää muuta kuin sen foorumin. Kuten edellä oleva kirjoittaja kertoin forumin henki luotiin silloin 2000-luvun alussa kaikenlaisien banaani, piitahna, pane sitä yms. läppien aikaan. Valitettavasti tämmöstä toimintaa ei ole kyllä ollut enää niin Sampsankaan puolesta (en tiedä onko Otava vaikuttanut jo pidempään asiaan) ja forumin laatukin on pudonnut samaa tahtia. Otavan alkaessa suoltaa geneeristä viihde-elektroniikkaa ja mahdollista moskajournalismia käyttäjät ja foorumin henki tulevat seuraamaan sitä. Tätä voi vastustaa yhtä hyvin kuin voittaa tuulimyllyn taistelussa.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että on ihan turha hötkyillä mielenosoitusmaisesti. Mutta ei tämä hyvältä näytä vaikka miten koittaisi katsoa.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri