IT-alan työpaikat

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja yannara, 17.04.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. demas

Rekisteröitynyt:
    01.02.2013
    Joo,samaa mieltä kuin edelliset että 4k€ et pelaa itseäsi ulos. Se on sitten hyvin monisäikeinen juttu että saatko tuota ja että millaisen kaverin palkkaavat. Testihommissa voi se rooli vaihdella niin paljon..voi olla paljon toistettavaa ("aja nämä testit 2vkon välein") manuaalista juttua jolloin riittää että osaat lukea testistepit ja raportoida virheet. Toisaalta jonkin uuden automaatiojärjestelmän käyttöönotto/kehitys on sitten toista äärilaitaa. Ja kaikkea tuolta väliltä. Itse tässä about kaksi vuotta vähän enemmän seuraillut näitä (lähinnä Tampereella mutta myös Hki/Oulu( niin fiilis että aika samalla tittelillä voi nuo palkat vaihdella jostain 3k€ hieman yli 4k€ ja puhutaan siis jonkin verran kokeneista kavereista ja positioista joissa jotain tarvii osata. Varmaan sitten devaajilla haarukka vielä isompi, ainaki haitari voi mennä paljon ylemmäskin.

2. Forerunner

Rekisteröitynyt:
    25.08.2013
    Aika avoin oon vielä kaikelle, kun ei ole vielä kokemusta oikein mistään. Jotain webbidevaukseen liittyvää oli mielessä, mutta en sulje mitään pois tässä vaiheessa. Työllistyminen tässä juuri pelottaakin, kun ei ole oman alan työkokemusta alla opiskelujen ajalta.

Juuri tuolla perustelen itselleni DI-vaiheen keskeyttämistä, että jos niihin vastuullisimpiin hommiin opiskelu on minulle epämiellyttävää niin tuskin ne työt siitä opiskelun näkökannasta niin suuresti eroaa, että mielenkiintoa riittäisi täysin eri tavalla kuin itse opiskeluun.

3. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    En ehkä ymmärtänyt. Jokainen aloittaa nollasta, eikä mitään alan työkokemusta voi olla ennen sitä ensimmäistä alan työpaikkaa. Jos olet kaikelle avoin, kannattaa tutustua useisiin eri firmoihin. Käy rekrytilaisuuksissa tai messuilla tai ota muuten vaan yhteyttä yrityksiin, juttele firmojen edustajien kanssa ja kysy, millaisia työtehtäviä heillä tehdään. Kiinnostuksen osoittaminen varmasti lisää työllistymismahdollisuuksia. Ensimmäisen työpaikan jälkeen saat vähän tuntumaa siihen, millaista työ voisi olla.

Aika usein todellinen työ eroaa hyvinkin paljon siitä, mitä yliopistossa opiskellaan. Yliopistossa tehdään tiedettä, firmaissa tehdään rahaa ja käytännön hommia. Silti se tutkinto lisää yritysten mielenkiintoa ja pääset jossain määrin jonon ohi niihin verrattuna, joilla tutkintoa ei ole. Mutta ei opiskelu helppoa ole jos motivaatio katoaa. Paras olisi, jos tunnistat syyt motivaatiopulan takana ja yrität muuttaa katsantokantaa. Se auttaa kun näkee sille opiskelulle jonkin syyn. Joskus hommat eivät vaan etene, silloin voi olla hyvä pitää välivuosi esim. juuri töitä tehden. Voi olla että uusi työnantaja jopa kannustaa valmistumaan, mikä lisäisi motivaatiota.

4. DX

Rekisteröitynyt:
    23.08.2010
    Valmistuin amiksesta ict-asentajaksi ja sen jälkeen olin hetken työttömänä ennen armeijan alkua, nyt joulukuussa loppuu armeija niin pääseekö näillä papereilla mihinkään alan töihin vai kannattaako hakea johonkin opiskelemaan?

5. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Eihän se intti kestä kun max. vuoden, joten tuskin se siitä vielä noissa asentajahommissa vanhenee. Mutta kaikki noi lähituki ja käyttötuki hommat ovat aika kiven alla aloittelijoille. Toki nyt näkyy yleisesti taloudessa taas kasvua...

6. oipat123

Rekisteröitynyt:
    25.02.2012
    Olin muutaman vuoden siellä tässä lähivuosina. Mielestäni ihan hyvä isoksi korporaatioksi. Noudattavat ihan työlainsäädäntöä joten en tiedä mistä tämä vaihtuvuushomma tulee. Ehkä isot herra voivat saada lähdön helpommin. Moni on siellä tehnyt juurikin vuosikausia hommia.

E: itse lähdin ihan omasta aloitteesta pienempään firmaan byrokratiaa yms pakoon

Viimeksi muokattu: 28.10.2017
  7. murofobia

Rekisteröitynyt:
    04.01.2011
    Itellä vastaava tilanne, joskin tein töitä jo ensimäisestä vuodesta lähtien. DI-hommia en vieläkään ole suorittanut loppuun ja töissä lähtee nyt neljästoista vuosi käyntiin. Suosittelisin pyrkimään työelämään vaan täysillä ja siinä samalla koittaa saada kouluhommia aikaisesksi. Ei sitä duuniakaan ihan noin vaan saa mut ei muutaku hakua perkeleesti jokaseen mahdolliseen juniorirooliin ja muuhun. Kokemus se on se millä hommia lopulta saa, DI-laput löytyy nykyään jokaiselta ja heillä osaaminen tasoa 0/google. Toinen kova on tietysti harrasteneisuus, ehkä joku oma blogi / sivusto jossa jotain omaa demoa jos vaikkapa ohjelmointi kiinnostaa. Hiero myös linkedin kuntoon ja kytke päälle se joku open for recruitment tms mikä olikaan.

8. qoder

Rekisteröitynyt:
    22.12.2017
    Millaisia työpaikkoja minun kannattaisi hakea ja paljonko kehtaisin pyytää palkkaa?

Olen työskennellyt nyt pari vuotta junior-ohjelmistokehittäjänä, mutta nyt on alkanut tuntua siltä että olisi aika vaihtaa työpaikkaa. Olen työskennellyt enimmäkseen front-endin parissa (HTML5, JavaScript, Angular, React, Node.js), palkkani on 2500€/kk, työpaikka sijaitsee pk-seudulla ja olen koulutukseltani IT-tradenomi. Pääasiassa työssä ärsyttää mielestäni pieni palkka, josta tosin voin syyttää itseäni kun en opiskelijana tajunnut pyytää enempää (aloittaessani työt minulla oli vielä oppari kirjoittamatta).

Ainakin omissa mielikuvissani tittelistäni voisi tällä työkokemuksella pudottaa jo sen juniorin pois ja kuukausipalkan pitäisi alkaa vähintään kolmosella (mietin päässäni että hyvä palkkatoive voisi olla 3500/kk).

9. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Kyllä osaavalle fronttikehittäjälle palkka lähempänä 4:sta on kuin 2:ta. Ala kartoittaa markkinoita ja valmistaudu esittelemään vaikka tekemiäsi koodeja ja ratkaisuja arkkitehdille. Tsemppiä vaihtoon.

10. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    @qoder, 2500e/kk voisi olla hyvä kesätyöpalkka tai alkupalkka kokemattomalle, mutta onhan se pahasti alakanttiin jos alla jo 2v kokemusta ja oletuksella että hommat ovat sujuneet hyvin. Oletko ottanut asiaa koskaan puheeksi? Ei työpaikan vaihtaminen ole mikään välttämättömyys palkankorotuksille.

Viimeksi muokattu: 22.12.2017
  11. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Juu toki ei se aina ole välttämättömyys palkankorotukselle, mutta useasti tehokkain tapa.

12. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Varmaan näin. Ja jossain vaiheessa se firma oppii että palkankorotuksia kannattaa tarjota ennen kuin osaajat vaihtavat maisemaa.

13. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Juurikin näin, asian ytimessä. Kaikki firmat eivät sitä koskaan sisäistä. Toki miksipä se firma ei haluaisi tuottavaa fronttikehittäjää 2500:lla pitää omasta näkökulmastaan ;)

14. qoder

Rekisteröitynyt:
    22.12.2017
    Onhan sitä toki tullut näinä molempina vuosina käytyä vuosikeskustelut joiden aikana on todettu että vielä toistaiseksi tittelissä säilyy se junior-etuliite ja palkkaus nykyisellä tasolla. Lisähuomiona voisi mainita, että moni niistä ketkä aloittaessani olivat täällä junioreina ovat jo vaihtaneet työpaikkaa, sen sijaan arkkitehti/manageriporukka on pysynyt samana.

15. jackcox

Rekisteröitynyt:
    07.05.2016
    Kannattaa aina ryhtyä vaihtamaan työpaikkaa. jos palkka ei miellytä. Tuo käytäntö on paras ”ammattiyhdistys”, joka takaa kaikille hyvät tulot silloin kun tekijöille on kysyntää.

16. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Sitten tilanne on aika selvä: uutta paikkaa hakemaan!

17. JayCool

Rekisteröitynyt:
    23.03.2005
    Täältä ääni myös paikan vaihdannalle.

18. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Tosiaan uutta matoa koukkuun ja varaudu siihen, että kun kävelet irtisanomaan itseäsi niin viimeistään siinä vaiheessa voi pomo houkutella jäämään isommille liksoille. Siinä voi jopa vähän bluffata, että paljon oot saamassa uudessa paikassa jne.

19. Juhei

Rekisteröitynyt:
    31.03.2016
    Keväällä on edessä joko uuden sopparin neuvottelut määräaikaisuuden jälkeen tai uuden työpaikan hakeminen, ja palkkahan se on mikä kiinnostaa. Millaista palkkatasoa voisi lähteä hakemaan?

Työ on PK-seudulla yli 100 hengen firmassa projektipäällikön hommat toimitusprojekteissa, eli asiakasrajapinnassa toimimista. Työkokemusta projektipäällikön hommista löytyy n. 8v, tutkinnot ja sertifikaatit on kunnossa (FT, Ipma C), tosin IT-puolelta kokemusta vasta vuoden verran. Jos nykyisessä firmassa jatkan, vastuu tullee kasvamaan pelkistä projektipäällikön hommista projektitoiminnan kehittämisen ja projektiportfolion hallinnan suuntaan, jota olen jo osittain tehnyt. Kyseessä ei siis ole palkankorotusneuvottelut vaan ihan uuden sopparin tekeminen. Firman sinällään hyvä, joustavat työajat, hyvät työkaverit jne.

20. demas

Rekisteröitynyt:
    01.02.2013
    Itse lähtisin liikkeelle sellaisella hihavakiolla että (jos olet suunnilleen tyytyväinen nykypalkkaan) niin ~15% korotusta nykypalkkaan ja lähtisin siitä neuvottelemaan. Mut tämä siis ihan hatusta heitettynä,oletan että sulla on ok liksa ja vastuut ja työtehtävät hieman muuttuu joten ainakin tuollainen korotus voisi olla perusteltu. (sun tilanne hankala/erikoisempi siksi koska kuitenkin pitkähkö työkokemus mutta toisaalta IT-alalta vasta about vuosi)

Itsellä ei ole ikinä palkka ollut mikään (iso) ongelma,olen pysynyt pitkään samoissa hommissa ja jos työkaverit olleet samat niin suunnilleen ollut palkkatasokin selvillä. Mutta tietysti tuota kannattaa miettiä tarkkaan, sullakin kun kuitenkin kokemusta on jo pitkään. Onko tiedossa ketään hyvää kaveria/tuttua joka tekee about noita hommia? Voisitko saada hänen palkkaa selville? Jotkut kaverini ovat tehneet niin että hakee verotoimistosta muutamien pomojen/kollegoiden verotiedot. Esimerkiksi oman esimiehen ja parin kollegan tulot kun tiedät eurolleen niin tiedät mitä talossa voidaan maksaa. Tuolla voit saada haarukan helposti kohilleen eli et esimerkiksi pyydä isompaa palkkaa kuin esimiehellä tms.

Myös kannattaa tsekkailla onko talossa mahdollista saada jotain muita luontaisetuja? Lounarit, autoetu tms. Joskus noita voi saada helposti ujutettua siinä vaiheessa kun tekee uutta sopparia.

Viimeksi muokattu: 29.12.2017
  21. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Voisin kuvitella, että PK-seudulla kohtalaisen hyvän projarin palkkaus alkaa siinä 3500€ paikkeella, sulla varmaan vielä enemmän. Isoissa ja erittäin vastuullisissa projekteissa voidaan varmaan puhua jo yli 5000. Toisaalta, projektipäällikkö tuntuu olevan (voi olla myös talosta kiinni) se ensimmäinen pesti manageri-puolella josta sitten jatketaan vastuullisimpiin tehtäviin. Eli karkeasti ottaen, kun asiantuntijat aloitetaan service deskistä, niin kaikenlaiset managerit aloittaa projektipuolella, mutta tää on vain mutua, saatan olla väärässä.

22. Juhei

Rekisteröitynyt:
    31.03.2016
    Aloitin hommat ehkä hieman alipalkattuna, tämä oli tavallaan tietoinen valinta kun kiinnostus oli saada työkokemusta alalta. Tollainen 15% korotus olisi ihan ok, vähän enemmänkin voisi ehkä pyytää nyt kun on kokemusta ja nähnyt muiden osaamista. Esimies on tj ja yksi firman omistajista, että tuskin tulee isompaa palkkaa pyydettyä :D

Jos ihan euromääristä puhutaan niin jossain 4000-4500€ olen ajatellut että palkka voisi olla, vähän tarkemmasta tehtävänkuvasta riippuen. Oikein mitään kokemusta kun ei alalta ole, niin vaikea arvioda enkä haluaisi lähteä pyytämään sellaista summaa että heti nauretaan pihalle. Ja tuolla palkkatasolla verot vie jo aika ison osan jokaisesta lisäeurosta.

23. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Joo mun mielestä toi reilu 4k on ihan hyvä jo.

24. timokkeli

Rekisteröitynyt:
    09.01.2018
    Oon tässä lueskellu ja aloin itsekin pohdiskelemaan kun kohta valmistuminenkin edessä, tietojenkäsittelyn tradenomi tosiaan tutkintona. Olis tutkinnon lisäks vuos .NET tekniikoiden kanssa tekemistä ollut, bugien korjailuja yms. Käyttänyt C#, VB, CSS3, HTML5, ASP.NET, Javascript/jQuery. Koulun kautta tullut vähän tekemistä PHP kanssa, mutta koulun pääpaino oli enemmän Javalla. Parin tonnin palkalla oli työkokemus harjoittelijana. Pohdin vain että valmistuessa pitäisi varmaan miettiä palkkaa, onkos minkälaisia palkkoja täällä Helsingissä/PK-seudulla näissä hommissa? Ihan kujalla kun ei koulussa pahemmin aiheesta puhuta ja muutenkin palkat tuntuvat olevan salaisia tabuja joista vaikea löytää tietoa.. Tradenomiliitto tietenkin ehdottaa jotain 2500€, mut niinkö alhasella palkalla näitä tehdään?

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu auttamaan nuorta hädässä :)

25. jackcox

Rekisteröitynyt:
    07.05.2016
    Työuran alussa kannattaa hyväksyä suhteellisen matala palkka jotta saa jalan oven väliin. Kun on kertynyt kokemusta ja mainetta luotettavana ja osaavana työntekijänä, kannattaa ryhtyä kilpailuttamaan työnantajia ja lähteä sinne missä maksetaan parhaiten.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen