IT-alan työpaikat

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja yannara, 17.04.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Mikä on muuten tässä koiranpalkka? Mutta vastaus tuohon löytyy alemaa.

Kun kysyy provosoiden, saa provosoivia vastauksia :)

Se rekryilmo on kuitenkin aika pieni osa koko rekryprosessia, eikä välttämättä siitä voi vielä päätellä, millainen jamppa sen paikan lopulta saa ja millaisella osaamisella. Työnantaja listaa ne unelmateknologiat ja muut kriteerit siihen ilmoon ja sitten katsotaan, mitä on tarjolla. Ei varmaan kyllin voi korostaa, että "ei, niitä kaikkia ei tarvitse osata, eikä työnantaja näin välttämättä edes oleta". Ehkä joku Supercell on siinä pisteessä, että voi torjua kaikki muut paitsi sen täydellisen kandidaatin. Mutta ihminen sielläkin halutaan duuniin, eikä jumalaa.

Mahtaako olla paljonkin työpaikkoja, joissa vuoden välin uusitaan koko stäkki ihan vaan uusimisen ilosta? Epäilen todella vahvasti, mutta en missään nimessä tunne koko kenttää.

Ja se oma pointtini on, että vaikka SINULLE joku asia on vaikeaa tai vastenmielistä, jollekin toiselle se on motivoivaa, kiinnostavaa ja palkitsevaa - ja helppoa. Joten turhaan harmittelet tämän toisen puolesta kun hän ehkä nauttii tekemisestään. Joku saattaa nauttia paljon enemmän pienipalkkaisesta hommastaan kuin jostain toisesta, josta saa pienemmällä vaivannäöllä enemmän tuohta. Hienoa, että kummallekin löytyy työpaikka, joka motivoi (rahalla tai sillä työllä, tai molemmilla).

Jos kyse on vain omaksi iloksi koodaamisesta, niin eihän silloin pitäisi olla mitään tarvetta valita jonkun rekryilmon sen hetkistä kuuminta hottia. Otat projektin, valitset itsellesi mieluisan työkalun, johon löytyy tarpeeksi materiaali netistä ja alat vääntää.

Jos uuden teknologian käyttämisestä tulee itseisarvo, ollaan tietenkin aavistus metsässä. En osaa sanoa, paljonko tällaista harrastetaan. Mutta sitä en ehkä allekirjoita, etteikö 50+v koodari voisi oppia uusinta uutta, jos motivaatio on kunnossa. Enkä toisaalta usko, että motivaatio sinänsä laskisi iän myötä. Jos laskee, niin sitten uuden oppimisesta tulee varmasti haastavaa.

2. Bnaut

Rekisteröitynyt:
    26.08.2002
    Noniin nyt alkoi löytyä jo ymmärrys paremmin. Kyllä noita rekrykokemuksia huom. ei pelkkiä hakemuksia, kun täältä lukee lukee ja ihan omallakin fiiliksellä väitän, että ala lienee aina kärsinyt nimenomaan siitä että nimenomaan uusimmista hilavitkuttimista tehdään nopeasti itseisarvo. Eikä siinä mitään. Mustakin on kiva opetella uusia juttuja, jos sitä voi työajalla tehdä ja jos työmäärä muuten ok ja päivät ei olisi jo valmiiksi 10h+. Silloin kun itse aloittelin niin lueskelin usein koko illan kotona työpäivän jälkeen. Nuorena voi tuntua kivalta muutenkin ja täällähän lienee ikäjakaumakin sellainen, että 95% alle 40.

En tiedä onko motivaatiosta tai luonnollisesta hidastumisesta kyse, mutta sitten kun alkaa 50v+ ikäluokkaa miettiä omien tuntemien kautta niin kyllähän noilla alkaa osaaminen olla pahasti hapettunutta. Palkkakin on saatettu vuosien saatossa saada sille tasolle, että ei enää laske TEK:n keskiarvo. Nousut ja laskut alalla menee nopeaan ja ison palkan plus ruosteisen osaamisen yhdistelmä tekee sinusta takuuvarman maalitaulun seuraavassa YT:ssä ja sen jälkeen saatatkin joutua aloittamaa alusta. Näille ex nokialaisillehan tarjottiin esim. 2,5k€ palkkoja Oulussa. Itsekin ollut rekryssä mukana, jossa tällainen ex nokialainen palkattiin paria tonnia pienemmällä palkalla ja työsuhdepurettiin koeajalla, kun vanhan parran motivaatio ei ollutkaan tapissa.

Ehkä tämän vuodatuksen pointti on se, että mukavan vaihtelun ja dynaamisen sekä nuorekkaan työympäristön lisäksi kääntöpuolena softa-alalla asiatuntijauran rakentaminen kestäväpohjaiseksi vaatii paljon suurempia uhrauksia kuin muissa hommissa, jos nimenomaan haluaa pysyä tekemisessä kiinni. Lisäksi nimenomaan DI:n näkökulmasta pelkkää asiantuntijauraa ei kannattane rakentaa pelkän devauksen varaan mikäli haluaa TEK:n keskiarvon joskus saavuttaa. Jep ja tiedän, että pk-seudulla tällä hetkellä sellaiset työntekijän markkinat, jossa osaavaa kaveria ei välttämättä saa edes 6ke:llä töihin. Harvoinpa noihinkaan paikkoihin yli 45-vuotiaita himoitaan, joten homma vähän niin kuin urheilussa eli kannattaa tehdä rahaa kun vielä pystyy.

Viimeksi muokattu: 30.04.2017
  3. Felita

Rekisteröitynyt:
    05.05.2009
    Njoo. Itellä on viimeiset ~20 vuotta ollut pääasialliset työkalut C ja Matlab, eikä nyt ihan heti näköpiirissä ole uhkaa, että tilanne omalta osaltani muuttuisi hirveästi.

Tietenkään se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi aktiivisesti koko ajan opiskellut alaan liittyviä juttuja lisää, mutta erilaisten frameworkkien sun muiden meta-asioiden opiskelutarve on kyllä ollut melko minimaalista.

4. jackcox

Rekisteröitynyt:
    07.05.2016
    Olen vanha parta ja itseäni ihmetyttää kolleegoissa se, kuinka vaikeaa jonkin pienen hilavitkuttimen opetteleminen on (koskee myös nuoria). Minun pitää muutama tunti koodata jollain "uudella hilavitkuttimella" kun perusasiat ovat hallussa ja muutamassa päivässä vähän monimutkaisemmatkin.

Mikä tuossa on niin kauheaa ja vaikeaa?

Muutosvastarinta on hirvittävä voima tällä alalla. Kaikkea uutta kritisoidaan kun pitäisi hiukan miettiäkin työtä tehdessä.

5. Zigh

Rekisteröitynyt:
    01.07.2003
    Mä kyllä väittäisin, että IT-alalla on kyllä ehdottomasti helpoin päästä noihin 5ke/kk liksoihin ihan perus asiantuntijatasolla. Melkeimpä missä tahansa muussa teollisuudessa tuohon vaaditaan jo todella kovaa asiantuntijuutta (20v työkokemusta / tohtorin tutkintoa) tai tulos-/linjavastuuta.

6. escalibur

Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Meillä olisi 1-2 paikkaa auki junioritasoiselle (opiskelijalle) Service Deskin kiireapulaiseksi. Luonollisesti soppari voi muuttua vaikka vakkariksi jos kaikki menee hyvin.

Laittakaa yv:tä jos on kiinnostusta.

7. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Ei ole omassa kiinnostuspiirissä, mutta mikäli nyt julkistat paikkoja auki - niin kerro nyt edes paikkakunta ;)

8. comte

Rekisteröitynyt:
    19.07.2009
    Hieman samaa tullut itsekin ihmeteltyä. Uusia työkaluja/kieliä tuodessa monella on asenne se, että pitäisi saada koulutus jossa kädestä pitäen näytetään mitä tehdä ja omatoiminen opiskelu on lähinnä tutoriaalivideoiden selailua youtubesta. Käytännössä nuo uudet kielet/työkalut ovat kuitenkin sellaisia, että ne ottaa perustasolla haltuun kun menee projektin/työkalun nettisivulle, lukee dokumentaatiot/API:t ja tekee pienimuotoisen esimerkkiprojektin.

Tuntuu, että IT-alalla on yllättävän paljon ihmisiä jotka ovat työnsä puolesta tekemisissä koodin ja kehitystyökalujen kanssa, mutta eivät kunnolla ymmärrä kokonaisuutta miten koodi toimii.

9. Tege Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
    Tämän huomannut myös softan ja eri laitteiden käytössä. Aluksi halutaan softaa mutta ei jakseta opetella käyttöä vaan suoraan helppariin kaikki.

Mielestäni oma-aloitteisuus katoaa päivä päivältä kun oletetaan, että joku muu osaa ja siltä voi kysyä.

10. Kenguruh

Rekisteröitynyt:
    10.03.2008
    Allekirjoitan tämän kyllä täysin. Ja samat ongelmat ovatkin heti edessä kun on aloittelemassa työuraansa ainakin softapuolella.

En kovin montaa muuta alaa äkkäseltään keksi missä hyvin suoritettu yliopistotasoinenkaan koulutus ei oikein riitä edes alotteilijanpaikkojen hakemiseen ellei ole omatoimisesti vapaa-ajallaan koodaillut (paljon ja mielellään usemmalla kielellä) ja opetellut työkalujen yms. käyttöä. Siis koulun ja oman alan kesätöiden, harjoittelupaikkojen yms. lisäksi tehnyt tulevia töitänsä omasta vapaasta tahdostaan ja mielellään vielä paljon...ei ihme että koodarit yleensä nähdään no-life nörtteinä...eihän tuossa nimittäin elämän elämiselle paljon sitten aikaa enää jääkään.

Ja tottakai siis ihan jokaisella alalla on eduksi se että on omaa harrastuneisuutta alaa kohtaan mutta nimenomaan koodaus- ja IT-puolella yleensäkin se taitaa olla lähinnä enemmän vaatimus kuin pelkkä plussa.

Ihan hyvä että softapuolella alkaa pikkuhiljaa olemaan jo aika hyvät työntekijöiden markkinat ainakin kasvukeskuksissa niin saadaan alan palkkatasoakin sitten ehkä kysynnän ja tarjonnan lakien kautta hiljalleen hivutettua lähemmäksi sitä tasoa mitä sen työn vaativuuteen nähden pitäisi olla.

Viimeksi muokattu: 15.06.2017
  11. SamiTapio

Rekisteröitynyt:
    25.09.2014
    Jatkan tässä näitä contractror-juttuja. Eli pari vuotta sitten minulla oli puolen vuoden sopimustyö intialaisessa IT-yrityksessä Helsingissä. Päiväveloitus silloin minulla oli 400 euroa ja onnistuin myös nollaamaan ansiosidonnaisen tällä puolen vuoden pestillä (koska laskutin suomalaisen umbrellan kautta). Onnistuin nostamaan myös osan liksasta kotimaan kokopäivarahoilla, koska itse sopimuspaikka ei ollut samassa paikassa missä varsinainen työntekemispaikka. Näin ollen sain tuosta 400 eurosta verojen, sivukulujen ja umbrella-komission jälkeen päivittäin noin 200 euroa eli puolet käteen. Ylimääräisiä asumiskuluja ei ollut, koska asuin omassa asunnossa.

Itse middleman eli agency oli Iso-Britannissa, ja opin kantamaan kautta, että sen puheisiin ei voinut ollenkaan luottaa. Joka tapauksessa se maksoi siis tekemäni (umbrellan kautta) laskut tälle suomalaiselle umbrellalle, joka sitten laittoi rahat palkkana minun tililleni.

Nyt olen allekirjoittanut uuden contractor-sopimuksen, tällä kertaa työ Belgiassa. Alkaa parin viikon kuluttua ja kestää vuoden loppuun saakka (ansiosidonnainen ei runsaassa viidessä kuukaudessa nollaudu, jää vähän uupumaan, eli pitää tarvittaessa kehittää jostain duunia lisää).

Koska Suomen ja Belgian välillä on verosopimus ja työn kesto on alle 183 päivää, ei belgialainen agency nikotellut, kun ilmoitin käyttäväni suomalaista umbrellaa. Eli tämä laskutuspalvelukin on nimensä jo sopimukseen laittanut. Päiväveloitus on tällä kertaa 570 euroa, noin puolet tästä pitäisi jäädä käteen, jos nyt nostan palkan osittain ulkomaanpäivärahoina.

Millaisia kokemuksia on täällä työskennellä Euroopan maissa contractorina? Oletteko käyttäneet suomalaista umbrellaa maksaen verot ja sivukulut Suomeen tai oletteko käyttäneet omaa suomalaista yritystä? Tai jotain muuta? Ja mitenkä toi majoituspuoli, hotelli, vuokra-asunto, Airbnb, yms?

Ja tosiaan, itse työ olisi kehitysprojekteja Azuressa, sisäistä hommaa metallialan yrityksessä. Mitään ihmeellistä näyttöä minulla ei Azuresta ole, muutaman migraatioprojektin olen kyllä itsenäisesti tehnyt freelancer-pohjalla ja perussertit löytyy siitä. Toki näkemäni muutamat suomalaiset Azure-ympäristöt ovat olleet aika kammottavassa kunnossa, joten ainakaan Suomessa ei osaajia taida liikaa olla (silti en itse Suomesta duunia ole saanut, kaikki tekemäni projektit ulkomailla).

Viimeksi muokattu: 08.07.2017
  12. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Saanko kysyä miksi käytät Umbrellaa? Itse en tuossa näe mitään hyötyä. T. Contract ja omalla Oy:llä.

Vaatiihan se vähän omaa aikaa laskutustyön lisäksi (kuten hyvän kirjanpitäjän), mutta mielestäni koko contractoinnin idea menee tuossa pilalle kun kolmas (ja neljäs?) osapuoli niistää sun tuntihinnoista omaan pussiin. Tuota päivärahakikkailua taas itse en harrasta.

En myöskään ymmärrä laskelmaa, josta 400e päiväveloituksesta puolet katoaa sivukuluihin :)

Osakeyhtiön hyvä puoli on kerryttää pääomaa ja tulevaisuudessa nostaa pääomatulona osinkoja 8%:a pienellä veroasteella. Azuresta ja sinun domainista en juuri pysty muuta kommentoimaan, oma osaamiseni on softakehityksessä.

Viimeksi muokattu: 10.07.2017
  13. SamiTapio

Rekisteröitynyt:
    25.09.2014
    Verot, sivukulut ja umbrellan komissio tosiaan leikkaa puolet päiväveloituksesta. Totta puhuen leikkaisi enemmän ellei voisi päivärahoilla, kilometrikorvauksilla ja muilla verovapailla korvauksilla kikkailla.

Oma Oy totta kai olisi paras. Mutta umbrellaa käyttäessä olet nimellisesti palkansaaja. Ja se tarkoittaa, että saat luppoajat ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Ja joo, monet väittää toista, mutta ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee. Eli jos teet täyttä päivää, niin työttömyyskassa laskee sinut normaaliksi palkansaajaksi umbrellasta huolimatta.

Käytännössä työttömyyskorvaus on minulla ollut siinä 2500 - 3500 euron välillä kuukaudessa brutto (työllistymispalveluhin osallistuminen nostaa sitä), summa ei päätähuimaava ole, mutta parempi kuin ei mitään. Käsittääkseni yrittäjän on paljon vaikeampi saada työttömyyskorvausta.

Ja tämä mahdollistaa myös lomailun ulkomailla työttömyyskorvauksen kanssa (mikä on nykyään ihan täysin sallittua). Olen tälläkin hetkellä Etelä-Amerikassa, yö täällä nyt...

14. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    OK.

Itse hoidan lomailut toimeksiantojen välissä. Strategiani ei ole ottaa alle 6kk toimeksiantoja, lisäksi veto on nyt niin hyvä tällä osa-alueella, että palkkatöihin on helppo päästä lyhyelläkin ajalla. Tuo ansiosidonnaisen kanssa leikkiminen ei sovi itselle.

Joka tapauksessa tsemppiä uuteen toimeksiantoon, mikäli et suurta vaivaa näe asiassa - päivitä ihmeessä kuulumisia :)

15. kellianjaxon

Rekisteröitynyt:
    24.08.2005
    RPA / ohjelmistorobotiikka: millaista palkkaa noiden ohjelmistorobottien kehittäjänä voi palkansaajan ominaisuudessa nauttia? (junior/midlevel/senior)

16. Boulas

Rekisteröitynyt:
    30.11.2016
    Mitäs hemmettiä. Deskipaikka (Oletan että 1level) ja tuollaiset grillaukset. Johtuuko vaan siitä että valtion lafka vai mistä? Itse tänne aiemmin kirjoittelin kun olin deskistä lähdössä että mikä olisi hyvä seuraava askel.
    Nykyään järjestelmäasiantuntija -tittelillä (joka on aika väljä nimitys) Helsingissä noin 2,7ke kuukausipalkalla. Itsellähän ei minkäänlaista koulutusta ole IT-alalle, eli kyllä ilman papereitakin ja mitään ns. "oikeaa osaamista" pääsee ihan ok palkoille. Toki oma motivaatio on tärkein ja se että haluat imeä työn puolesta kaiken uuden ja oppia sitä kautta.

Nykyseen duuniin oli muistaakseni 3 vai 4 haastattelua, mutta ihan perus luonne/osaamis kyssäreitä oli. Tuo matikkashaiba kyllä ihmetyttää.

17. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    BPA / RPA on kuuma sana tällä hetkellä. Omalla kokemuksella heittäisin 3500-5500 skaalaksi osaavalle kaverille. Ikäväksi suurin osa noista RPA-softista on maksullisia, joka vähän oppimiskäyrää hidastaa. Liippaa hyvin läheltä tämä omaa osaamista, joten mielenkiinnosta kysyn oletko jo tekemässä näitä tehtäviä?

Ps. tuon skaalan heitin lähinnä PKS työalueena mielessäni. Junioripalkat voi olla mitä vaan.

Viimeksi muokattu: 14.07.2017
  18. kellianjaxon

Rekisteröitynyt:
    24.08.2005
    Ohhoh. Oletin, että hitusen pienemmillä figuureilla palkattaisiin noihin hommiin. Vaikuttaa hyvältä.

En ole RPA-jutuissa mukana tällä hetkellä...vielä. Kartoitan parhaillaan vaihtoehtoja ja odottelen sopivaa tilaisuutta päästä hyppäämään web-devaajarengin hommista robotiikkakelkkaan. Itse asiassa kuluvan vuosikymmenen alussa starttailin hetken aikaa toiminimellä softa-automatisointiratkaisuja ennen kuin alalla oli mitään buumia eikä nykyään käytössä olevia markkinointitermejäkään tainnut edes olla vielä keksitty. Prkl, kun itsellä oli jo tuolloin jonkinmoinen käsitys markkinaraosta, muttei ekstroverttiyttä / muskeleita vääntää ovea selälleen.

Junnun roolissa pitäisi varmaan aloitella näitä hommia, kun teollisuusstandardisoftat ovat vielä vieraita. UiPathiin olen ottanut tuntumaa vapaa-ajalla, ja tosi tutultahan tuo vaikuttaa, kun pohjalla oleva mindset on kuitenkin tuttu vuosien ajalta.

Sulla voisi varmaan olla näkemystä siihen, toisiko ilman käyttölisenssimaksua saatava kevytrobotiikkaratkaisu olennaisesti lisäarvoa asiakkaille. Käsittääkseni yhden robottilisenssin hinta (UiPath, BluePrism ym) on asiakkaalle vuositasolla yleensä tuhansia euroja. Työkalut, joilla itse tein robotteja, olivat ja ovat edelleen täysin ilmaisia, joskin mitään automaatio-frameworkia useita asiakasrobotteja hallinnoivine keskuspalvelimineen ym hienousineen ei tullut mukana ja robotin kehitys oli pitkälti perinteistä lähdekoodin muokkausta visuaalisten vuokaavioeditoreiden sijaan.

19. Inkkari--

Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Mun mielestä toi palkkahaitari on aika normaali devaajan liksa PKS. Mulla automaatiota on takana muutama vuosi, mutta ei varsinaisesti RPA:n osalta.

Tuota mainitsemaasi UiPathia pyörittelen lähinnä siksi, että Blue prism ja moni muu on maksullisia. Eli siis devaajan täysi painajainen, kun devauksessa stäkit on lähes poikkeuksetta ilmaisia ja tutoriaaleja netti ja Github pullollaan =)

En usko, että sen viisaammin osaan kysymyksiin vastata. Kiinnostuin tästä oman työni ohessa ja vapaa-ajalla pyöritellyt jokseenkin triviaaleja esimerkkejä. Kirjoituksestasi päätellen sulla on motivaatio ja päättäväisyys kunnossa, joten uskon vahvasti että siirtyminen tähän uuteen terminologiahirviöön olisi helposti mahdollista.

Viimeksi muokattu: 14.07.2017
  20. sdsf

Rekisteröitynyt:
    23.05.2009
    Kannattaa muistaa työnhaussa omat oikeutensa.
    Suomessa asia on toimiva lain tasolla:
    Näistä asioista keskustelimme runsas vuosi sitten. Todennäköistä on, että HR-asiat ovat isoissa yrityksissä lain mukaisia. Muut asiat sitten voivat olla, mitä ovat.

Viimeksi muokattu: 16.07.2017
  21. killerm

Rekisteröitynyt:
    23.01.2017
    Mitä mieltä olette tästä? Tarjottiin vakkari paikkaa nimikeellä "Tekninen asiakaspalveluasiantuntija". Nimikkellä ei nyt taida niin paljon väliä olla, työ olisi aika lailla helppari hommia. Palkkaa tarjosi ~2000e/kk + sit bonuksia ja lisiä, riippuen minkälaista palautetta yritys saa asiakkailta. 6kk jälkeen palkasta voisi neuvotella(koeaika toi 6kk). Vuoden sisään valmistumassa järjestelmänasiantuntijaksi(AMK) ja aikasempaa kokemusta it-alalta on vain tämänhetkinen 4kk kesätyö lähitukihenkilönä.

Onko toi ok palkka näin nuorelle (22v) sekä oliskohan tommonen homma ihan hyvä eka kunnollinen it-työ, sais vähän jalkaa oven väliin. Firma on kuitenkin kasvava, ja mahdollisuuksia varmasti olisi jatkossa..? Koko uraa ei kuitenkaan tarkoitus olisi näitä hommia tehdä, vaan tarkoitus olisi joissain vaiheessa päästä niihin hieman isompiin palkkoihin.

Viimeksi muokattu: 26.07.2017
  22. Phoenx

Rekisteröitynyt:
    20.11.2007
    Mä teen tällä hetkellä opintoihin liittyvää harjoittelua ohjelmoijana ja insinööriopintoja takana 3 vuotta, palkka 2080e/kk, ikää 26v. Näin vertailuna. Helpdesk-hommat voi olla paskaa, mut kuka mistäkin tykkää jne. Sanoisin, että kannattaa lähteä, varsinkin jos sun koulutus ja kokemus on noinkin vähäinen, tuosta voi aueta hyvät väylät edetä.

23. killerm

Rekisteröitynyt:
    23.01.2017
    Tällähetkelle lähituki hommia teen, aika rentoa, mutta ei todellakaan sellasta mitä haluan tehdä kauan. Tarkoitus olisi kanssa parin vuoden päästä Ylempään ammatikorkeaan tai yliopistoon maisteriski opiskelemaan. Mietin juuri, että ihan hyvää kokemusta varmasti saisi it-alalta mistä voi olla etua jatkossa.

24. Zvona

Rekisteröitynyt:
    22.10.2001
    Lihavoidut kohdat hieman ristiriidassa. Ja 2000€/kk:sta on vaikea lähteä neuvottelemaan palkankorotusta, kun 15% "maltillinen" korotus on vain +300€/kk. Eli sen jälkeen 2300€/kk, joka sekin jää melkoisen alakanttiin.

Toki jos muita töitä ei ole tarjolla, niin opiskelijana aivan siedettävä palkka. Jostainhan se pitää aloittaa. Tuomioni on kuitenkin, että palkka ei kohtaa tehtävänimikkeen (ja sen mahdollisesti tuomien vaatimusten) kanssa.

25. JJe

Rekisteröitynyt:
    17.10.1999
    Samoilla linjoilla, varmasti hyvä paikka aloittaa.

Mitä tulee neuvotteluun palkankorotuksesta niin kokemuksesta voin kertoa, että ei tule onnistumaan (tähän on monia syitä). Tämä on hyvä tiedostaa heti alussa ettei tule pettymyksiä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen