IT-alan työpaikat

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja yannara, 17.04.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    Keskusteluhan lähti vähän sivuraiteille kun mun postaukseen ensin vastannut heitti et uuteen firmaan vaan. Kommentoin sit siihen että miks sitäkään ei vähässä kummassa viittis tehdä, ja alkuperäiset kysymykset ja pohdintani palkkauksesta ja palkankorotuksista on jäänyt toistaiseksi lähes huomioitta. Hyviä kommentteja toki kaikki, ei siinä mitään.

EDIT: täsmennän vielä, että olisin mielellään kuullu muiden IT-alalla toimien kommentteja siitä että miten on palkankorotuspyyntöjen kanssa käynyt, ja miten ootte homman koittanu fiksusti ja tehokkaasti hoitaa?

2. RantuRambo

Rekisteröitynyt:
    25.12.2012
    Ei muuta kuin kierrättää firmoja niin kauan kuin löytyy halukas maksaja. Ei tuo sen kummempaa ole. Jos on pakko ottaa vastaan työpaikka huonoa liksaa maksavasta firmasta, kannattaa pysyä edelleen hakumoodissa, ottaa kaikki kokemus ja oppi vastaan surkeaa palkkaa maksavasta firmasta ja lähteä eteenpäin heti kun tilaisuus eteen tulee.

Uuden työntekijän jatkuva kouluttaminen ja hakeminen tulee pitkässä juoksussa erittäin kalliiksi firmoille.

3. hequ

Rekisteröitynyt:
    04.09.2000
    Riippuu varmaan aika paljon siitä yrityksestä ja sen yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta, että miten niissä palkkapyynnöissä käy. Omalla kohdalla oon yhden kerran pyytäny lisää liksaa ja silloin en saanut sitä mitä halusin vaan about puolet siitä. Muutoin palkankorotukset on tullu yleensä niin päin että esimies on ilmoittanut, että nostaa mun liksaa. Oma kokemus on se, että siitä korotuksesta ei kannata puhua tavoite/kehityskeskusteluissa, koska se alkaa ohjaamaan sen koko tilaisuuden luonnetta.

Palkankorotuskeskustelua varten kannattaa ainakin omasta mielestä vaan kysyä esimieheltä rohkeesti, että haluat puhua siitä aiheesta. Ja sit tosiaan miettiä perustelut kuntoon, että miks mielestäs sellaisen ansaitsisit. Jos ei tehtävät oo tuntuvasti muuttuneet / et juurikaan tuota firmalle enempää lisäarvoa kuin ennenkään, niin ei varmaan kannata haikailla mistään kovin tuntuvista korotuksista. Toki jos on sellanen fiilis, että kollegat saa samasta duunista paljon paremman korvauksen, niin sit vois olla aiheellista keskustella siitä, että nousisko sunkin palkka samalle tasolle. Ylipäätään kollegoiden kanssa voi jutella palkasta, jotta tietää mitä muut saa ja voi paremmin arvioida sitä, että saako itse kohtuullisen korvauksen. Suomessa jostain kumman syystä palkasta ei monet halua puhua vaikka se on sinällään kenen tahansa selvitettävissä. Sen kun kävelee verotoimistoon ja kattoo paljonko joku on ansainnut.

4. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    Hyviä pointteja hequ. Toi on todellaki oma taiteen lajinsa tuo oman liksan suhteuttaminen kollegoihin - meinaan sitä, että eipä ainakaan omalle kohdalleni oo tähän mennessä sattunu sellaista organisaatiota jossa palkoista avoimesti puhuttais, ei oikein edes jonkun hyvän työkaverin kanssa meinaa päästä alkua pidemmälle. Ja sitten taas päinvastoin, itellä on tullut vähä väisteltyä sellaisia jutusteluja koska oon pari kertaa aavistanu tai melkeinpä tienny että oon saanu itse neuvoteltuu paremman palkan kuin toinen. Vaikka eihän se mun ongelma oo, mutta en jaksa niitä että sit toinen menee kitiseen et "ku tollaki on".

5. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Todelliset korotukset ovat tulleet joko vaihtamalla työantajaa, tai mulla on ollut tarjous muualta ja olin valmis siinä tilanteessa irtisanoman itseni vaikka heti. Kuitenkin, motiivi irtisanomiseen oli eri kuin raha, raha oli vain toisisijainen juttu. Tilanteet jossa jäin, liittyi siihen, että en päässyt ylöspäin tai en saanut tehdä mitä haluan, ja kilpailijalla olisin päässyt tekemään tätä (tyyliin käyttötuesta oikeaksi asiantuntijaksi).

Kerran olen saanut lisää liksaa pyytämättä, ja se oli vain 100-150 korotus. Mua kehuttiin hyväksi tyypiksi joka ansaitsee enemmän. Myöhemmin paljastui, että liksataso firmassa verrattiin liittoon ja päädyttiin nostaa se kaikilla. Se vaan tehtiin hys-hys hiljaa, jokainen kutsuttiin muiden huomaamatta neukkariin ja kehuttiin. Aika ovela temppu :D

Mikäli sinulla ei ole tätä korttia taskussa, että voisit saman tien irtisanoa itsesi, niin sinulla pitäisi olla todelliset perustelut korotukseen. Ne voivat olla esim. se, että saat huomattavasti vähemmän mitä liitto asemmassasi suosittelee. Toinen syy on, että sinulle on lisätty joku raskas/merkittävä ja ylimääräinen vastuu tai tehtävä mutta sitä ei ole huomioitu palkkauksessa aikaisemmin.

Ihan ilman syytä en lähtisi liksaa tässä taloudellisessa tilanteessa vaatimaan, tai edes pyytämään, ellei syy löydy edellä mainituista. Kannattaa odottaa, että ajat paranevat.

6. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Yleiskorotuksiin nidotut satanen tai kaksi ovat huonoa vittuilua työnantajalta. Ei sellaiseen kannata jäädä.

Täysin samaa mieltä!

Uudessa työssä kuitenkin koeajat, ym. Ja uudet potkitaan usein ekana poiskin. Vanhassa työssä täydet lomat ja pitkät irtisanomisajat. Ja muutenkin mukavaa. Palkan pitäisi nousta todella paljon, että kannattaisi riskeerata. Millään 500e korotuksellakaan ei tuollaista "uskaltaisi" edes tehdä.

Vähän 50-50, tuo alkaa olla jo riittävä syy, jos uusi paikka tarjoaa jotain muuta uutta hyvää. Harvoin se motivaatio vaihtamiseen saa perustua vain rahaan. Nyt kannattaa ensimmäisenä miettiä se oma realinen taso. Olen nähnyt itse kovan AD-PKI osaajaan joka tienaa surkeat 3000€/kk, ja sitten olen nähnyt myös kuluneen arkkitehdin joka saa 5-6k€ mutta ei saa enää mitään aikaiseksi, kun teknologia uusiutuu.

Täällä on täydet lomat sun muut. Ja joo tiedetään, kyllä nekin on mahdollista saada puhuttua itselleen mutta eipä tuo 100% varmaa ole.

Ihan vähän aikaa sitten mulla oli todellinen tilanne päällä ja oli aika 50-50 tilanne. En pelännyt lähteä, uusi paikka olisi ollut varma ja tuttu. Siinä sitten pyysin uudesta paikasta täydet lomat, mutta eivät suostuneet, vaikka muuten liksa olisi ollut aika muhkea ja muut edut hyvät.

7. humPah

Rekisteröitynyt:
    20.04.2005
    Jos nettona 200 euroa tulee lisää, niin palkankin pitää jo nousta esim. 3 000€/kk-liksasta sinne n. 3 360€/kk. Ei sekään mikään kovin pieni korotus ole.

8. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    Ymmärsinkö oikein, että olit tosi lähellä että lähdit nykyisestä työpaikastasi menemään, olisi ollut tutut hommat ja muhkea liksakin mutta et sitten kuitenkaan lähtenyt koska et saanut täysiä lomia? :O Eikö tuon nyt olisi voinut "paikata" vaikka ottamalla palkatonta kesällä koska olisit saanut ymmärtääkseni useita satasia suurempaa kk-palkkaa -> olisi ollut sillä kuitattu taloudellisessa mielessä.

9. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    :) Ehkä ilmaisussani oli vikaa, eli ei noi lomat siihen päätökseen paljoa vaikuttaneet vaan muut asiat, mutta halusin vain tuoda asian esille, että lomien haaliminen itselleen työhaastattelussa ei ole mikään läpihuuto juttu, kuten moni kuvittelee. Esim. edellisen työpaikan työkaverit kun sai kuulla, että lähden niin jokainen sanoi että "no kai sä neuvottelit lomat"...

10. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    OK.

11. Kaiutin

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Tästä tuli mieleen kysyä, että millaisia etuja teillä on töissä? Itse vasta urani toisessa työpaikassa, eikä ole mitään etuja mikäli kahvia ei lasketa :D Firman johto kuulemma ottaa ehdotuksia vastaan niin voisi ryhtyä etuja vinkumaan.

12. kaarlos

Rekisteröitynyt:
    03.06.2004
    Nykyisistä eduista selkeästi mieluisimmat ovat hammashoito, lounas- ja liikuntasetelit, vuosittainen tulospalkkio sekä edulliset virvoitusjuomat (!) automaatista.

13. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    En oo varma oliko kysymys pelkästään yannara:lle mut vastaan silti että saadaan vähän laajempaa otantaa tuohon kysymykseen, joka oli itse asiassa erittäin hyvä!

Meillä tietysti nää perussetit eli smartum-kulttuurisetelit ja kännykkäetu sun muut. Mut mitä ite arvostan niin tuossa 50m päässä on eräs lounasketjuravintola josta saadaan ilmanen ja terveellinen ruoka. Ei siis oo itelläkään tuo syöminen enää sitä mitä oli joskus aiemmin, että lounasseteleillä maanantaina kebabille, tiistaina Raxiin, keskiviikkona rasvaiselle pastalle jne... :D Lisäks käy hieroja kerran viikossa, 30min hieronta josta itselle jää vaan muutama euro maksettavaa.

14. Jokumuu

Rekisteröitynyt:
    03.03.2003
    Etuja on monenlaisia, itselläni on ollut seuraavia huippuetuja:
    - Täysi aivan kaiken kattava sairasvakuutus!
    - Ilmaiset kahvit, limut, keksit ja hedelmät
    - Lämmin autopaikka + firman tukema autopesu
    - Ilmainen hieronta kerran viikossa
    - Kuntosali ml. personal trainer mahdollisuus kerran vuodessa + fysioterapiaa tarvittaessa
    - Mökkietu (arvonnan kautta, mökki ilmainen)
    - Aamupalaetu (nimellä välipala verotuksen takia)

Valitettavasti kaikki em. edut eivät ole osuneet samaan työpaikkaan, mutta hienoja etuja on silti olemassa. Skenenä tietysti IT-startupit, eli pääomasijoittajien rahoillahan noita on tarjottu.
    Isommat firmat on aika paljon nihkeempitä tarjoamaan kunnon etuja, mutta ainahan kannattaa ehdottaa jos kysytään. Pääsee ne pomotkin niistä nauttimaan, joten ei niiden läpimeno aivan teoreettista ole. Ja terveyteen ja kuntoon liittyvät edut ovat työnantajille lähes poikkeuksetta ihan järkeviä investointeja.

15. Kaiutin

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Ei ollut tosiaan yannaralle osoitettu tämä kysymys vaan kaipailinkin juuri mahdollisimman monen listausta eduista. Kiitoksia jo näistä! :)

16. Randomizer

Rekisteröitynyt:
    20.02.2004
    - matkavakuutus
    - ilmaiset kahvit
    - ilmainen hieroja kerran kkssa
    - ilmainen säbävuoro pari kertaa viikossa
    - konttorin sauna käytettävissä omalla ajalla
    - keskustassa firman osake jonka voi varata omaan käyttöön
    - kulttuuriseteleitä (käy leffoihin, liikuntapaikkoihin, jne.)
    - lämmitetyt parkkipaikat
    - firman tuotteisiin lisenssit

17. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    Välikommenttina heitettäköön, että harvassa taitaa nykysin (IT)-firmat olla missä ei MITÄÄN luontoisetuja ole, paitsi tietysti joku automaattikahvi...

18. jonkka3

Rekisteröitynyt:
    26.10.2013
    Minä otan mieluummin kaiken palkan rahana ja päätän itse mihin sen käytän.

19. Lounarit, netti ja puhelin löytyy täältä.

20. Paula Lalmer

Rekisteröitynyt:
    08.04.2008
    Olen noin 50 hengen it firmassa töissä. Etuja on

- firma maksaa netin kotiin
    - liikuntasetelit
    - ilmaiset kahvit / hedelmät
    - ilmainen parkki
    - täysi vapaa-ajan vakuutus
    - puhelin ja liittymä
    - tulospalkkio
    - mahdollisuus käydä kursseja / sertifikaatteja xxxx eurolla vuodessa
    - kerran vuodessa kehitys(dokaus) reissu jonnekin euroopan maahan

Mielestäni ihan ok edut. Hammaslääkäri etuutta kaipaisin, koska edellisessä paikassa sellainen oli, mutta kaikkea ei toki voi saada.

21. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    cartmann onko netti perusteltu siten, että voi tehdä etänä tai onko päivystyksiä tms? Vai ihan vaan firma haluu reiluna työnantajana tarjota tollasenkin lisämausteen?

22. X2

Rekisteröitynyt:
    03.07.2006
    Vaihtamalla se liksa paranee. Olen kerran saanut ison (noin 500e) tasokorotuksen vain siten että ilmoitin pomolle että olen saanut paljon paremman työtarjouksen muualta ja lähden jos liksaa ei nyt nosteta kunnolla. Samalla strategialla voi yrittää saada palkkaansa hilattua kunnolla ylöspäin, mutta sitten kannattaa jo olla se työtarjous oikeasti valmiina ettei jää luu käteen. Kilpailu on nykyään todella kovaa ja edes koville osaajille ei enää makseta samalla tavalla kuin joskus aiemmin.

23. johanmild

Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    X2, ja sulla ilmeisesti todellisuudessakin oli se toinen työpaikka johon olisit ollut valmis lähtemään?

Oon omaa tilannettani kerinnyt tässä viikon mittaan miettimään, että JOS nyt kävisi niin että palkankorotusehdoitelma tulisi bumerangina takaisin, ja jos ja kun esimies siihen varmaan jotain voivottelisi tai kyselisi jotain typerää että "mikäs nyt fiilis, onks kaikki ok" tms, niin kyllä siihen tekisi mieli vastata ja tulisikin vastattua jotenkin tyyliin "eipä tässä mitään, kunhan halusin selvittää että minkä arvoinen teidän mielestä olen firmalle ja nyt se selvisi". Ikään kuin antaisi rivien välistä ymmärtää että halutaanko mua pitää talossa vai ei. Tossa on kyllä todellakin vaarana se, että jää jo semisti luu käteen, eli johtoporras alkaa (ehkä hiukan virheellisestikin) olettaa että en ole tyytyväinen liksaani, se voi näkyä huonompana jälkenä, etsin ehkä tosissani uutta työpaikkaa -------> nuo taas voi pahimmillaan johtaa siihen että mun tilanne työpaikallani huononee; aletaan vittuilla, syrjiä, savustaa ulos...

Mut toi nyt vaan tollanen Worst Case -skenaario jossa on monta IFFIÄ joiden kaikkien pitäisi toteutua.

24. X2

Rekisteröitynyt:
    03.07.2006
    Jep, oli. Mutta joka tapauksessa, työelämä on liian lyhyt siihen että jää kitkuttamaan surkeaan työpaikkaan. Varsinkin jos et ole aivan täysi uuno vaan tuotat selkeää arvoa (= rahaa) työnantajalle. On todella typerää työnantajan puolelta kouluttaa kaveria isolla rahalla ja sitten päästää kaveri kilpailijalle kun ei voinut maksaa muutamaa satasta enempää liksaa kuussa. Mutta näin se vaan menee. Turha myöskään odottaa että palkankorotukset tulee itsestään vaan kyllä niitä (yleensä) pitää ihan itse pyytää ja perustella.

25. pokepeek

Rekisteröitynyt:
    26.08.2010
    Kokemusta alkaa olla sen verran että osaa arvostaa ongelmatonta ja viihtyisää työpaikkaa. 500€ korotus bruttopalkkaan ei lohduttaisi yhtään jos huomaisi joutuneensa huonompaan paikkaan. Ainut hyvä puoli siinä olisi että jos se näyttäisi CV:ssä hyvältä, voisi sitä käyttää ponnahduslautana vielä parempaan ja paremmin palkattuun paikkaan. Omalla kohdalla työpaikanvaihtokynnys on aika korkealla kun en asu pääkaupunkiseudulla, ajat ovat mitä ovat, nykyisessä paikassa viihtyy eikä palkka sentään huono ole, vaikka ei ole aihetta hurratakaan.

Vaikeahan palkankorotuksia on neuvotella jos tekee samaa tai samantasoista hommaa vuodesta toiseen. Jos siis haluaa pysyä samassa firmassa ja korottaa palkkaa, ei osaamisen kehittäminen ja hyvät suoritukset riitä. Pitää siis hankkiutua vaativampiin tehtäviin. Vaikka noinkaan ei saisi hilattua palkkaa ylös niin paljon kuin haluaa, voi se näyttää silti CV:ssä hyvältä ja auttaa hankkimaan vielä vaativampaa ja paremmin palkattua hommaa muualta.

Joistain viesteistä tässä ketjussa tulee käsitys että palkankorotukset ovat jokin automaatio kunhan osaaminen lisääntyy ja suoritustaso on hyvä. Poikkeuksia tietysti on, mutta se on ennemminkin sääntö että palkka nousee tehtävien muuttuessa vaativammaksi. Tämän voi todeta tutkimalla eri liittojen palkkatutkimusten tuloksia. Harva tavallinen devaaja esimerkiksi pääsee IT-alan palkkakeskiarvoon. Keskiverto IT-ammattilaisella on työikää 15-20 vuotta ja keskimääräiset tehtävät vaativammat kuin uraansa aloittavilla.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen