IT-alan työpaikat

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja yannara, 17.04.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Zepi

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Niin, helpparilla täällä tarkoitetaan sitä ISP:n itil-prosessilla kahlittua aivokuolleiden työpaikaksi suunniteltua menot minimoivaa puhelinpalvelua.

Toiselle taas helppari on pk-firman koko tietohallinnon hanskaava arkkitehtuuripäätökset ja serveriylläpidotkin hoitava rautainen alan ammattilainen.

Se, ettei pk-seudulla eläisi kahdella tonnilla kuussa on silkkaa bullshittiä. Sillähän elää mukavasti, kun vaan opettelee elämään.

2. Urpo Normaali

Rekisteröitynyt:
    04.07.2009
    Tässä ketjussa moni taisi ymmärtää väärin mitä yritin sanoa. Alunperin oli kyse helpdesk-työn ja ohjelmistosuunnittelun vaativuudesta. On toki sellaisia koodaustehtäviä olemassa joiden vaativuus on hyvinkin matala, mutta toisaalta on olemassa paljon ohjelmistosuunnitteluun liittyviä tehtäviä joita hädintuskin kyetään tekemään maksimaalisellakaan koulutuksella tai kokemuksella. Tämänhän voi todeta jo siitäkin, että maailman menestyneimpienkin ohjelmistotalojen tuotteet ovat usein erittäin bugisia ja puutteellisia.

Ohjelmistosuunnittelua ei kannata ajatella yksinkertaisena koodinvääntönä vaan kyse on kokonaisuutena paljon vaativammasta asiasta samalla tavalla kuin Burj Dubain suunnittelua ja rakentamista ei kannata arvioida sen pohjalta miten autotallin pykääminen onnistuu kotipihalle. Jokainen sen autotallin pihalle pykää, mutta eivät he siltikään arkkitehtejä ole.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Tässähän tämä olellinen tulikin, mitä itse olen ainakin koettanut sanoa. Tosiaankin joku esim. Intiassa luurit päässä istuva ekan vaiheen tuki on aikalailla se alin työpaikka mitä IT-alalla on tarjota. Tätä jos verrataan johonkin korkeakoulutaustaiseen usean vuoden työkokemuksen omaavaan koodariin niin onhan ero kuin yöllä ja päivällä.

Näinpä. Eli titteli saattaa olla tyyliin "IT-tuki", mutta työnkuva onkin sitten laaja ja syvä, palkka pyörii helposti jossain päälle 3-4k luokassa.

5. Julez

Rekisteröitynyt:
    14.10.2003
    Lyödäämpä omakin lusikka tähän soppaan. Alusta lähtien olen pitäny itteäni "helpparina" ja "IT-tukiaisena", ja pidän vieläkin. Kohta 10v tätä touhua takana enkä vielä edes, mukavaa on ollu koko rahan eestä.

Eniten tässä kyrsii se että suurin osa teistä muronörteistä (=joka alan rautainen ammattilainen) näyttää arvostavan helpparin työtä yhtä paljon ku sika hopealusikkaa. Helppareitakin toki on joka lähtöön, eihän se 1 tierin (asteikolla 1-5, 1=perusongelmat esim hiiren johto irti, 5=esim. vaikeat palvelin/arkkitehtuuriongelmat) tuki päivästä toiseen varmaan mitään raposta ole vuosien vieriessä, mutta kun alottaa 1 tierillä niin sitten on jo vähän itsessä vikaa jos ei ala kokemuksen myötä osaaminen karttua ja nouseminen ylemmille tiereille.

Vaikka helppari olenkin niin ainakin itsellä tulee työssä värkättyä kaikenlaista 1-5 väliltä. Milloin on normaalia puhelin/lähitukea, välillä VMwarea, Exchangea, AD:tä, policyjä, SCCM:ää, Win ja Linux servereitä, palomuureja ja reitittimiä (esim. zoneja, vlaneja, reititystä jne jne), DFS:ää, AD:ta, Sharepointtia, IIS:iä, nauharobotteja, levyjärjestelmiä, sähköposti-integrointeja muihin palveluihin jne jne, eli kaikkea maan ja taivaan väliltä. Vielä kun mukaan lasketaan em. järjestelmien suunnittelu, budjetointi, laitehankinnat, asennus ja konfigurointi alusta loppuun niin tekemistä riittää.

Toisaalta toimin yrittäjänä ja asiakkaina ovat pk-yritykset kooltaan 5-2500 työntekijää. Kuitenkin jokaisen asiakkaan silmissä olen vain se "IT-tuki" tai "helppari". Kyllä helpparin hommilla elää näinkin jos vain jaksaa yrittää, suosittelen myös teitä muita asiantuntijoita kokeilemaan siipiänne perustamalla tmi tai oy, siitä se pikkuhiljaa lähtee ja homma on itsestä kiinni.

Pientä respectiä kuitenki helpparihommiin, alusta se on jokaisen lähdettävä.

6. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Jos osaa hommansa niin herkästi käy niin että jumittaa samaan pestiin liian pitkäksi aikaa, ellei osaa itse pyrkiä parempiin hommiin. Eihän firmallakaan aina ole intressejä puskea pätevää tyyppiä vaativampiin tehtäviin, osaavia kavereita tarvitaan joka tasolla.

Jos oikeasti haluaa eteenpäin (parempia hommia, kovempaa liksaa) kannattaisi hieman itse miettiä jonkinlaista pläniä asian tiimoilta ja vähitellen tarjoutua/tunkeutua tekemään suunnitelman mukaisia hommia.

7. Sterner Regnix

Rekisteröitynyt:
    10.09.2002
    Kannattaako nykyiselle työnantajalle ilmoittaa etukäteen jos hakee uutta paikkaa?

Nykyinen työnantajani on varmaan laskenut paljon sen varaan, että jatkan siellä hamaan tulevaisuuteen, mutta itse olen todella leipääntynyt tämä paikan kuvioihin (olen toki tuonut sen kohteliain sanankääntein esillekin). Nyt olisi avautumassa todella mielenkiintoinen paikka, jota voisin hakea, ja varmaan pääsen haastatteluunkin asti.

Jos en kerro nykyiselle työantajalle mitään, pääsen haastatteluun ja sieltä soitetaan sen jälkeen nykyiselle työantajalle ja kysellään vähän taustoja, ja sen jälkeen en tulekaan valituksi, niin voi vähän kiristyä ilmapiiri nykyisessä paikassa. Toisaalta jos kerron että olen hakemassa uutta paikkaa niin ilmapiiri kiristyy kyllä silloinkin. Kumpi on siis pienempi paha?

8. Pulpa Imago

Rekisteröitynyt:
    06.06.2006
    Tuskin sentään nykyiselle työnantajallesi kyselemättä soittelevat jos et erikseen ole suosittelijaksi maininnut, tuollainen tyyli olisi lievästi sanottuna epäkohteliasta toimintaa. Sovi haastattelussa, että nykyiseen työnantajaan voi ottaa yhteyttä siinä vaiheessa, kun homma on enää siitä kiinni. Pahempi tilanne olisi mielestäni se, että kerrot nykyiselle työntantajallesi avoimesti hakevasi aktiivisesti paikkaa, mutta lopulta jäisitkin tämän palvelukseen.

9. Moon

Rekisteröitynyt:
    21.06.2006
    Riippuu vähän. Jos olet pidetty työntekijä niin saatat saada vaikka palkankorotuksen jos kerrot etsiväsi muita töitä talon ulkopuolelta. Mutta minään "kiristyskeinona" sitä työnhakua ei kannata käyttää.

10. Sterner Regnix

Rekisteröitynyt:
    10.09.2002
    Valitettavasti en ole saamassa tässä taloustilanteessa palkankorotusta, veikkaan että todennäköisempi lopputulos on itkupotkuraivarit pomon taholta. Mistä päästäänkin siihen, että paikan vaihtoon on syynä ihan muut syyt kuin palkka, joten palkankorotus ei sinänsä edes hirveästi lämmittäisi.

11. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Ei missään nimessä kannata kertoa. Jos kerrot, ja et pääsekkään minnekkään, niin lopputulos voi olla, että sinut ensin siirretään syrjään ja sitten irtisanotaan. Nykyistä työantajaa ei myöskään pidä laittaa suosittelijaksi (hoi, järki käteen!).

Tapoja on monia, jotkut kyllä puhuu avoimemmin asioista kuin toiset, mutta mielestäni yleisin malli on tämä, että ei kerrota ennen kun on nimet paperissa.

12. Pinay

Rekisteröitynyt:
    04.06.2010
    Kyllä tuo helppari alkaa sen vuoden jälkeen jo tympimään sen verran paljon kun päivät pitkät samoihin urpoihin kysymyksiin joutuu vastaamaan. Päivää sitten välillä piristää joku ihminen joka oikeasti osaa kertoa mikä siellä oikeasti on vikana...

Mutta hyvähän se on jos noistakin hommista joku tykkää.

13. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Kyllä se niin on, että helppari-touhu on erilaista, talosta ja myös omista kyvyistä riippuen. Kieltämättä se on outoa, jos joku kaveri on 10 vuotta siinä hommassa viihtynyt, mutta ei se todellakaan mitään kamalaa ole. Pahimmillaan se on sitä, että otat 50 puhelua päivässä ja neuvot aina samaa asiaa, että ADSL modeemi pitää buutata ja miten ipconfig kirjoitetaan. Parhaimillaan se voi ollakin juuri virtuaaliympäristöjen/AD/SCCM/ konfigurointia ja halliintaa.

Eräs visio oli joskus semmoinen, minkä kuulin, että täydellisessä maailmassa helpparissa olisi ne kovimmat jätkät töissä, jotka tekee infraa yms. Se ei tietenkään ole koskaan toteutettavissa, mutta tällöin loppuisi työn eskalointi, kun se frontline pystyisi ratkomaan kaikki ongelmat itse. Käytönnässä tuo on taas aika mahdotonta.

Tyhmää on kuitenkin se, että jos vastavalmistuneella insinöörillä on väärä asenne helpparia kohtaan, ja hän mieluumin menee johonkin varastoon töihin tai on työttömänä, vaikka olisi helppariduunia tarjota.

14. hezaurus

Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Nyt ymmärrän viestisi paremmin. Roolitukset ovat ookoo mikäli ne ovat vaihtuvia. Tekee varmasti hyvää itse kullekkin päästä näkemään asioita eri vinkkelistä. Täytyy myös kunnioittaa sitäkin vaihtoehtoa että kaikki eivät roolituksia kaipaa. Itse näkisin tehokkaampana sen että mahdollisimman suuri osa devaajista vastaa omasta kokonaisuudestaan eikä mistään yksittäisestä 'layerista'. Kaikkien on hyvä saada asiakaskontakteja ja kaikkien on hyvä saada päättää jostain. Jaa jokaiselle vastuuta ja valtaa.

Olen liiankin allerginen oppikirjaratkaisuille varsinkin kun ne eivät itse asiassa ole oppikirjaratkaisuja. Monet alan ikävät käytännöt ovat opettajien ja managereiksi opiskelleiden (sellaisiakin on!) ratkaisuja eikä niitä itse asiassa löydy oppikirjoista.

Aiemmin mainittu Stroustrupin C++ kirja oli ensimmäinen koodausraamattuni (jonka nuorena ja innokkaana luin kannesta kanteen) ja jo siinä on nähtävissä täysin erilainen lähestymistapa kuin se mikä yliopistotason projektinhallintakursseilla esitetään.

Ookoo. Tulkitsin totaalisen väärin. Kun ilmaisit asian noin niin allekirjoitan sen täysin.

Tietysti mahdollisimman hyvään speksiin pitää pyrkiä, mutta samalla kannattaa pitää mielessä ettei sellaista ole. Jatkuva vuorovaikutus asiakasrajapinnassa estää yli 90% virhekäsityksistä, ja ehkä kaikkein suurin etu tulee siinä että devaaja ymmärtäessään asiakkaan ongelman pääsee ehdottamaan ratkaisua, sen sijaan että asiakas sanelisi ratkaisun jollekkin 'arkkitehdille' joka sitten puolestaan tulkkaisi sen devaajalle. Jälkimmäinen skenaario ei juuri sisällä 'plastisuutta' ja on omiaan johtamaan harhapoluille ja devaajan turhautumiseen.

Ohoh! Veit jalat suustani :D. Monesti se projektin haastavin osuus on saada asiakas ymmärtämään oman roolinsa tärkeys ohjelmistonkehityksessä. Kun hommaa tehdään yhdessä ja tavoite on yhteinen ei epäonnistumiselle kertakaikkiaan jää tilaa.

Siltä se näyttää. Pahasti näytti olevan vikaa myös omassa ymmärryksessäni.
    :kippis:

15. Stuntman Mike

Rekisteröitynyt:
    11.08.2001
    Taas näitä venäläisiä turisemassa venäläisellä logiikallaan. Meidän firmassa yksi kohtalaisen hyvässä virassa oleva tyyppi sanoi esimiehelleen, että etsii uutta paikkaa -> ei saanut loppupeleissä. Edelleen töissä ja hommat pelittää hyvin. Näin ketään ei puukotettu selkään vaan oltiin rehellisiä. Työpaikan vaihtaminen on kuitenkin nykypäivänä *täysin normaali ilmiö* josta on hankala ottaa kenenkään nekkuun. Mielestäni on reilumpaa kertoa, että on hakenut toista työpaikkaa, koska siellä oleva duuni vaikuttaa paremmalta kuin mitä nykyinen pystyy tarjoamaan, ei siinä sen enempää. Hoi järki käteen, itse käytin edellistä duunipaikkaa nimenomaan suosittelijana jonka vuoksi sainkin tämän parempipalkkaisen homman. Voi helvetin Venäjä.

16. Urpo Normaali

Rekisteröitynyt:
    04.07.2009
    Ei manageria välttämättä kauheasti kiinnosta oletko tulossa, menossa tai jäämässä kun kyse ei ole omasta firmasta. Jos lähdet, palkataan tilalle uusi tarvittaessa. Se manageri saattaa itsekin parhaillaan pohtia omia vastaavia liikkeitään.

17. alppix

Rekisteröitynyt:
    14.04.2006
    Itsekkin työpaikkaa vaihtaessa sanoin vanhassa paikassa, että olen etsimässä uusia haasteita, koska nykyinen ei niitä voi tarjota. Työpaikka vaihtui yhteisymmärryksessä ja tulipa vielä pikkujoulukutsu vanhaan työpaikkaan vaihdon jälkeen.

18. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Noh, tapoja on monia. Kyllä mun edellisissä ja nykyisessä paikoissa myös ihan suomalaiset ovat käyneet vaan ilmoittamassa, että irtisanoutuvat NYT, ja esimiehelle se on tullut sitten yllätyksenä. Ehkä fiksuin tapa on ilmoittaa asiasta vasta silloin kun itselleen on jo työsopimusta tarjottu, mutta et ole vielä sitä allekirjoittanut. Tällöin jää lyhyt aika viimeiselle neuvottelulle.

Se, että uhoaa lähteä, mutta ei saakkaan mitään muita töitä, on vaan yksinkertaisuudessaan tyhmyyttä. Siinä menee firmalta luotto kyseiseen työntekijään.

ps. ja turha tässä on mitään venäläisyyttäni vetää keskusteluun mukaan, koska olen työskennellyt aina suomalaisissa yhteisöissä.

19. Pulpa Imago

Rekisteröitynyt:
    06.06.2006
    Reilu meinkinki™ toimii varmasti ihan mukavasti paikoissa, joissa henki on hyvä ja kilpailu ei ole mennyt rumaksi ja veriseksi. Itse olen työskennellyt yrityksissä, joissa johto elää täysin omissa maailmoissaan ja näkee henkilöstön absoluuttisen sitoutuneisuuden kaikkein tärkeimpänä asiana. Varsinaista sitouttamista ei kuitenkaan työnantajan puolelta kovin usein käynnistetä. Voin vain kuvitella sen tilanteen, kun noissa firmoissa olisi kertonut etsivänsä uusia haasteita.

Olen toki ollut sellaisissakin paikoissa, joissa luonnevikaisuutta ei esiinny ja keskustelu työpaikan vaihdosta olisi kulkenut ihan terveellä pohjalla. Tuo ei kuitenkaan onnistu joka paikassa ja kannattaa kyllä ihan tosissaan tunnustella tilannetta ennen kuin lähtee kertomaan yhtään mitään. Varsinkin siltä pohjalta, että kuinka hyväksi ja reiluksi kaveriksi arvioisit työnantajasi siinä tilanteessa, kun firmaa alkaa tehdä leikkauksia. Työnantaja ei ole kaveri.

20. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Pupla Imago osui asian ytimeen. Aika paljon riippuu tosiaan firman hengestä, ja se voi olla kovinkin erilaista. Itselläni kokemukset irtosanoutumisesta koskee lähinnä rivimiestasoa, eli silloin kun olin helpparissa itse töissä. Voi olla, että senior-tasolla pelin henki on ihan eri, mutta jos ajattelee asiaa esimiehen näkökulmasta - alainen jolla on haku päällä, hänelle ei voi antaa mitään projekteja eikä lisää vastuuta... ja siinä on turha selittää että "mä jään sittenkin tänne". Itse olen ollut isoissa IT-alan yrityksissä, jossa homma on välillä raadollista, ja nähnyt siinä sivussa muutamat YT-neuvottelut, eli ei tässä missään pilvissä leijuta.

Itseäni on myös puukotettu aika hyvin selkään, kun kerroin työkaverille suunnitelmista, niin hän möläytti sen heti esimiehelle. Ehkä raadollisin tapaus, mistä kuulin oli tämä, jossa röökipaikalla tyyppi heitti vittuuntuneena, että "pitäisikö vaihtaa duunia". Kuukauden päästä esimies tuli kysymään, että missä irtisanomis-ilmoitus viipyy, kun hänellä olisi ollut jo sopiva henkilö tämän tyypin tehtäviin jo valmiina.... ja siinä tilanteessa ei oikeasti auttanut muu kun lähteä talosta.

21. sdsf

Rekisteröitynyt:
    23.05.2009
    Sinä esitit asiasi niin kuin fakki-idiootti asiansa esittää. Kirjoituksistasi näkee, että et tunne IT-alaa kuin koodarin näkökulmasta. Et näe metsää puilta.
    Täällä oli aikoinaan "blurris", jolla oli samanlaista kirjoitusta. Mihin hävisi?

22. Drontal

Rekisteröitynyt:
    30.09.2002
    Torstaina 25. päivä näyttäs olevan Tampereella IT-puolen rekrytapahtuma. Onko kenelläkään kokemusta ko. häppeningistä tai vastaavista jutuista ylipäätään, ts. kannattaako ajella pitemmältä paikanpäälle?

Etusivu - RecruIT

23. cereal killah

Rekisteröitynyt:
    20.06.2000
    edit::

24. Espoorican

Rekisteröitynyt:
    17.05.2000
    Ihan mielenkiinnosta pientä kyselyä.

Miltä nuorista ja miksei muistakin, näyttää SAP hommat nykyään?
    Käydäänkö sitä mitenkään tietotekniikka tai talouskoulutuksissa läpi ja onko edes peruskurssia mahdollista saada jostain opinahjosta?

25. Stuntman Mike

Rekisteröitynyt:
    11.08.2001
    SAP hommia riittää ja niitä on paljon, jos osaat ABAPia siihen kylkeen etkä pelkää menettäväsi koko elämää tuolle kikkareelle, työllisyysnäkymät ovat Suomessa hyvät, mutta ulkomailla paljon paremmat joka suhteessa. Itse tein SAPin kanssa hommia sen about 3 vuotta päätoimisesti ja ennen sitä pari vuotta Key Userina muissa hommissa.

Kauppakorkeassa sitä ainakin opetetaan jonkun kurssin tai parin ajan, tosin sielläkin se on kovin pintapuolista ja jää "näin painat nappia" ja "tämä on transaktio" -tasolle. Jos hermot kestää, niin onhan toi vallan mainio ja turvallinen vaihtoehto. Itselläni tuli mahdollisuus siirtyä toisiin hommiin ja toisten järjestelmien pariin, joten SAP jäi. Ikävä kyllä saan vieläkin silloin tällöin tehdä hommia ko. järjestelmän parissa. :p

26. Iso-K

Rekisteröitynyt:
    20.07.2010
    Kyllä SAP osaajille hommia riittää ja välillä saa tehdä jopa ihan mielenkiintoisia juttuja. Jotkut saavat kuulemma ihan kohtuullista liksaakin.

Kouluista laajin kurssitarjonta aiheesta taitaa olla Haaga-Helia AMK:ssa. Opetuksen tasosta voikin sitten olla montaa mieltä, mutta on tuolta suoraan SAP-konsultin hommiinkin lähdetty. Tosin se jo vaatii vähän aikaisempaa kokemusta ja oikeaa kiinnostuneisuutta tuota härveliä kohtaan.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen