Ihmisen pituus/lyhyys

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja N1kkel, 18.08.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. iippoo

Rekisteröitynyt:
    18.10.2011
    Jaa, itse näin 188cm ja 30+ vuoden kokemuksella sanoisin juuri päinvastoin. Ala-asteellakin oli jo 170cm hujakoilla ja opettajaksi luultiin. En muista että pitkien ihmisten kanssa olisi koskaan ollut niin ongelmia, mutta ne pahimmat koulukiusaajat ym (minulle) murisijat ovat yleensä olleet keskimääräistä lyhyempiä. Itse olen tulkinnut että jonkinlaista huonoa itsetuntemusta ja kateutta kenties, mitä sitten kompensoidaan aggressiivisuudella ja jonkinlaisella "pätemisellä".

Uskaltaisin väittää, että meillä pidemmillä on kenties vähän vähemmän ongelmia itsetunnon kanssa, kun ei esim tarvitse toisia katsella niin alaspäin ja fyysisestikin on hieman turvallisempi olo kun on edes kohtuullisessa kunnossa.

Mistään väestön keskimääräisyyksistä en osaa sanoa, mutta näin lyhykäisesti omakohtaiset kokemukset ja mietteet.

2. NiFa-san

Rekisteröitynyt:
    19.11.2005
    Itse olen "vain" 160cm ja lisäksi vielä reilusti ylipainoinen eikä jalan kokonikaan ole kuin 39, eikä se minua haittaa tai ole koskaan haitannut ja ikää on nykyään päälle 30.

Enemmän ongelmia itsetunnolleni on aiheuttanut synnynnäinen kuulonvammani, jonka takia olin aikaisemmin hyvinkin syrjäytynyt ja omissa oloissani viihtyvä, tämä taas johtui pitkälti sen aikaisten (1990-2010) kuulolaitteiden teknisistä rajoitteista joista päästiin eroon digitaalisten laitteiden ansiosta ja nykyään olen jo hyvinkin sosiaalinen ja puhelias.

Loppujen lopuksi kaikki on pitkälti kiinni omasta asenteesta ja siitä, että luottaa itseensä, kaiken lisäksi naiset tai ainakin suurin osa pitävät miehistä joilla on itsetunto kunnossa.

3. Steeltape

Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Eli, kun sinulla on ennakkoluuloja toisia miehiä kohtaan, niin sinusta heillä on ongelma? Selvä.

4. pataluha

Rekisteröitynyt:
    31.03.2004
    Kyllä välillä tuntee ittensä pätkäks, kun vastaan tulee joku 190+ senttinen hujoppi, mikä katsoo alaspäin, ettei astu päälle.
    Muija on alle 160 senttinen ja välillä kuulee valitusta mun pituudesta (korkeus), vaikka oon sitä yli 25cm pidempi.
    Kuulemma mitä pidempi sen parempi.

5. iippoo

Rekisteröitynyt:
    18.10.2011
    En nyt ihan ymmärtänyt mitä oikein tarkoitat?

Ihan omista elämänkokemuksistani puhun - ne jotka ovat minulta tulleet riitaa haastamaan, ovat -aina- olleet minua huomattavasti lyhyempiä. Voi tuo toki olla sattumaakin, mutta näin se vain on mennyt.

Minä en ole koskaan kokenut mitään pätemisen tai kyykyttämisen tarvetta koska olen keskimääräistä pidempi - mutta sen sijaan olen kyllä huomannut pituuteni aiheuttaneen joissain henkilöissä selvästi jonkinlaista haastamisen tarvetta. Ehkä sinulla on sille parempi selitys kuin minulla. Mutta tosiaan koska olen aina ollut keskivertoa selvästi pidempi, niin en pysty puhumaan lyhyiden ihmisten näkökulmasta, ymmärrät varmasti sen.

Olin tosiaan tuolloin ala-asteella koulukiusattu juurikin poikkeavan pituuteni vuoksi. Kiusaaminen oli pelkästään henkistä, koska eipä nuo kiusaajat uskaltaneet tulla fyysisesti haastamaan ja eihän pienempiä saa kiusata ;)

6. 9600pro

Rekisteröitynyt:
    02.02.2006
    Ei mua ainakaan haittaa vaikka varressa mittaa 165cm 105kg ja jalan koko 44-45 riippuu valmistajasta. Käsien koko XL hanskat käytössä.

7. Pöytä

Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    En esitä varmana tietona tästä poikkeavaa, mutta oman kokemukseni mukaan junnuna vastaan tulleet "pahimmat kiusaajat" eivät olleet lyhyitä. Väittäisin jopa, että lyhyet olivat (ja yleensäkin ovat) aliedustettuina. Toki lyhyitä häiriökäyttäytyjiä mahtuu joukkoon, mutta varsinaisesti joukkoa taakseen masinoinut lyhyt junnu loisti poissaolollaan.

Tarkoittanet ylöspäin? :think:
    Ja tästä olen aivan samaa mieltä. Selvästi tavallista pidemmät oletettavasti saavat etua siitä, että heitä haastetaan varovaisemmin, pärjäävät haastetuksi tullessaan keskimäärin paremmin, ja saavat täten kerättyä itsevarmuutta paremmin varhaisessa vaiheessa.

Karkeita arvioita nuo minullakin olivat. Kuitenkin lyhyiden ihmisten arvioinnissa(varsinkin, kun puhutaan väitetyistä nimenomaan lyhyisiin liitetyistä ominaispiirteistä) pyrin vertaamaan normaalimittaisiin. Tavallista pidempien käytöksen kehitykseen vaikuttavat muuttujat ovat sitten erikseen. Toki tästä huolimatta uskon, että hyvin pitkät niinikään keskimäärin käyttäytyvät dominoivammin kuin normaalimittaiset, mutta tämä menee edelleen mutulla. Voi myös olla, että he käyttäytyvät keskimääräistä tasapainoisemmin, koska pituus on ollut omiaan kehittämään varmuutta. Viimeistäänkin vähempinä epäonnistumisina tilanteen perkelöidyttyä fyysiseksi.

Vaikka se ei aiheen käsittelyn kannalta tärkeää olekaan, niin erään aiemmin ketjuun osallistuneen kännisen riidanhaastajan kaltaisiin varautuakseni kommentoin myös omaa pituuttani. Olen keskimääräistä lyhyempi, mutta en "lyhyt". Minulla ei siis ole omakohtaista kokemusta aiheesta muuten kuin "normaalimittaisena".

Tämä. Näkisin suurena harhaluulona, että lyhyen ihmisen mahdolliset itsetunto-ongelmat liittyisivät ensisijaisesti ja oletuksena nimenomaan omaan pituuteen. Kyllä niitä syitä itsetunto-ongelmien repimiseen riittää ihan tarpeeksi muitakin. Juuri siksi mielestäni ns. napoleonkompleksi on pitkälti kuvitteellinen ilmiö.

En siis halua kiistää sitä, että pidempi yksilö saa itsevarmuuden kehitykseen positiivisia vaikuttimia pituudestaan enemmän kuin lyhyt yksilö. En myöskään kiistä sitä ilmeistä tosiasiaa, että lyhyille yksilöille vittuillaan tämän tästä juuri lyhyydestä, ja vittuilija on joskus peräti plösö eikä kovin pitkä. Vastaavasti ylipainosta vittuileva ei hänkään ole välttämättä mikään antiikin veistos. Tarkoitan vain sanoa, että epävarmuustekijöitä riittää kokonainen puu poimittavaksi, ja 170- tai 160-senttisen "lyhyen" miehen "lyhyys" on vain yksi pieni mahdollinen aihe moiseen. Aika usein löytyy jotain muutakin, jos siihen on tarttuakseen.

Viimeksi muokattu: 19.08.2015
  8. Steeltape

Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Se nyt menee jo todennäköisyyksilläkin noin, kun olet 10 senttiä keskiarvoa pidempi.

Riidan haastajia ja "pätijöitä" kohtaa meistä varmasti kaikki jossain määrin.

Kyllä ne meidän koulussa kiusasi ihan kaikkia kokoluokkia. Ketä mistäkin syystä.

9. koivu25

Rekisteröitynyt:
    19.08.2015
    AP:lle sen verran, että ensimmäinen poikaystäväni teini-iässä oli juuri 165 cm pitkä, eikä tuo pituus haitannut ollenkaan - päinvastoin. Itse olen 163-senttinen. Tärkeintä on (kliseisesti) se, mitä on siellä pään sisällä.

Nykyinen mieheni on 175 cm, enkä sen kummemmin mieti hänen(kään) pituuttaan. Tärkeintä on miten kantaa itsensä, ei niinkään pituuden senttimäärä.

10. näpitön

Rekisteröitynyt:
    12.02.2002
    Tukka pystyyn kammattauna 166 cm persjalkasuus täällä. Paino jouluna 100 kg ja kesällä 75 kg :eek: Ikää sen 30 v.

Ei ole mielestäni ikinä haitannut/harmittanut pituus. Olen sentään isän puolelta koko suvun pisin ja äidin puolelta toiseksi pisin. Tämmönen perus Kainuulainen jöntti. Tupakkaa ei ole tarvinnut polttaa tähän pituuteen yhtään :D

"Kompensointi-tarvikkeita"löytyy kyllä aika liuta: On mustaa vyötä lajissa jos toisessa, on johtavuusasemaan johtavaa tutkintoa, löytyy koira, jonka kanssa on nenät samalla tasolla istuessa. Auto on sen kokoinen että koira mahtuu vaikka joutukin säätämään kytkimen ylemmäksi ostettaessa...

Naisten saannissa en ole huomannut erityistä ongelmaa. En tosin baaripokailuja hirveämmin harrasta. Olen luottanut siihen että jos on oma itsensä niin kyllä ne sieltä sinut huomaa.Kenet tahansa jätetään kyllä rauhaan, jos menee naama nyreänä baarin nurkkaan mököttää.

Tosin nyt kun rupesin miettimään: niin minä olen lyhyt, en pieni. Olisiko asiat toisin, jos painoa olisi vähemmän? tulisiko siitä semmoinen "nulikkamainen" olemus enemmän?

Selän ongelmista sen verran että ei ne ole pitkien yksinoikoikeus. Kyllä välilevyt saa kipeiksi ihan lyhyenäkin. Mutta samaan hengenvetoon on kyllä todettava että kuitenkin lyhyemmät tuntuvat tointuvan noidannuolesta jotenkin helpommin. Onko sitten pitkällä niin paljon pidemmältä matkalta selkä kipee että kipuaika pitenee sen takia?

11. iippoo

Rekisteröitynyt:
    18.10.2011
    Mjoo, ei täällä pilvien seassa aina tiedä mihin suuntaan katsoa :D

12. iippoo

Rekisteröitynyt:
    18.10.2011
    Totta kai - lyhyemmät vaan sai lumipesuja talvella, tönimistä ym tai muuten vaan selkäänsä, sen sijaan minuun eivät nimenomaan uskaltaneet koskea kokoerosta johtuen.

13. iippoo

Rekisteröitynyt:
    18.10.2011
    Kyllä - mutta pituus karsii osan pois, kun osa noista pätijöistä on sellaisia etteivät tohdi kiusata kuin itseään pienempiä.

Harvinaisempaa, mutta silti tapahtunutta: Kerran olen auttanut poliisia kiinniottotilanteessa missä isommasta koosta oli huomattavaa hyötyä ja kertaalleen minut on yritetty ryöstää Helsingin keskustassa - mutta kävelin tilanteesta yksinkertaisesti pois ilman että se pojankloppi pystyi mitenkään estelemään.

^näitä tosin tuskin tulee kenellekkään montaa kertaa vastaan, jos koskaan.

14. Oestrus Taurus

Rekisteröitynyt:
    30.10.2011
    Jos nyt alkaisin analysoimaan niitä hyöty puolia pituuden suhteen, niin kahden "normaalin" sohvaperunan, joista toinen on 170cm ja toinen 190cm. Bmi olkoot sama ja luiden rakenteet yhteneväiset tiheydeltään ja muodoltaan. Aineenvaihdunnallisia sairauksia tai geenillisiä ominaisuuksia ei kummallakaan ole. 190cm henkilöllä on suurempi teho ja lepokulutus. Täten lähitulevaisuudessa 170cm henkilö on mitä todennäköisemmin dietillä tai stressaa ruoan suhteen. Monesti mitä lyhyempi ihminen, sitä todennäköisemmin pulleroinen tai ainakin ruoan jälkeinen vatsa pömpöttää. Lisäksi pitkällä on 18-25 painoindeksille energiamäärältään suurempi liikkumatila.
    Jos jotain 170cm etua, niin premium vaatteiden loppuunmyyntitarjoukset koskevat yleensä S-luokan tuotteita miehillä. Tämä on esimerkki monesta taloudellisista hyödyistä ruoan ja alkoholin lisänä että vastiketta rahalle tulee oleman enemmän, kuin sille L tai XL:n pukeutuvalle 190cm:lle, jonka tuotteilla enemmän kysyntää mm. vyötärölihavuuden alati yleistyessä.

Sitä en sitten tiedä, miten lyhyys korreloi mielenterveysongelmien ja syvällisemmän ulosannin kätkemisellään. Minun on vaikea miettiä esim. alle 170cm bussiness asiointia yksin ulkomailla, kun hermostopuoli antaa levottoman kuvan itsestään. Toisaalta uskon, että 192cm ikään kuin luontaisesti luo jonkilaisen levottomuuden tunteen heissä muissa, joista jokun voisi olla vaikka se klassinen taskuvaras. Uskomukseni mukaan luontainen itsesuojeluvaisto heillä suojelee täten minun taskujani.
    Myös pituus luo liberaalisuutta sen kautta, että lyhyemmät yksilöt ikään kuin luontaisen itsesuojeluvaistonsa kautta rakentavat pohjan kanssakäymiselle omalla tavallaan. Esimerkiksi pidemmän yksilön on helpompi rikkoa "kaavaa" ja puhua vaikka vallitsevasta yhteiskunnalisesta tylsämielisyydestä, narsismin puutoksen oireryhmästä kansallistautina ja kritisoida kasvatusoppia ja rikkoa laumallisen tredimielisyyden rakenteita perusteluillaan. Tämä kaikki pohjautunee luontaiseen itsesuojeluvaistoon kuulijassa, joka heidät tiedostamattaan lumoaa sillä että uhkaksi koettu yksilö ei käykkään käsiksi, ala riehumaan tai ole uhka kuulijan turvallisuudelle. Tämän jälkeen "hulluus" ja normeja rikkova puhe olkoot vapaana tylsämielisen small-talkin valtakunnassa. Koolla on siis psykologiset vaikutukset, valitettavasti.
    Ps. Mitenköhän siis lyhyemmän pituuskasvun ja mielenterveysongelmien korrelaatio kulkee? Sääli jos se lyhyt joutuukin kantamaan ne itsensä kokemat, yhteiskunnalisesti suuret ja kehityskelpoiset ongelmat "omana tietonaan".

15. Mawerick

Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Kieltämättä joskus saatiin huvittavia katseita Helsingin yössä, kun parin kaverin kanssa tallusteltiin kapakista pois. Mä olen sen 193cm (joo joo, toistoa) mutta olin silti porukan lyhin. Toiseksi pisin oli 198cm ja pisin kaveri 205cm.

16. Pulpa Imago

Rekisteröitynyt:
    06.06.2006
    Nyt kun noista isompien ja pienempien uhoamisista ja pullisteluista on ollut puhetta, niin erään isokokoisen kaverini kanssa ollaan asiaa joskus yritetty tuopin äärellä tarkemminkin puida. Hän on n. 195cm pitkä ja muutenkin roteva, luonnostaan isokokoinen äijä, joka ei ole olemuksen tai luonteensakaan puolesta mikään toisen posken kääntäjä. Tästä huolimatta hän on joutunut varsinkin enemmän yöelämässä kulkiessaan kuuntelemaan, kun häntä tuntuvasti lyhyemmät ja pienemmät ihmiset ovat käyneet kertomassa hänelle mm. entisestä urheilumenestyksestään, taistelulajitaidoistaan tai mistä tahansa sellaisesta, jonka joku itselleen hyvin epärehellinen ihminen voisi saada käännettyä mielessään muotoon "eipä kaappi uskaltanut alkaa millekään!". Yleensä tätä tapahtui silloin, kun hän oli selvästi paikan isoin ja huonoimman itsetunnon omaavat olivat tarpeeksi kännissä. Kaveri on kuitenkin fiksu tyyppi, joka ei varmaan koe sen olevan itseltään mitenkään pois jos joku reppana saa kohennettua hyvinvointiaan tuollaisella tempulla.

17. Karvanapa

Rekisteröitynyt:
    09.03.2013
    Mukava (mukava ja mukava....) huomata muidenkin pitkien kohdanneen uhoa lyhyemmiltä. Tämä on selvästi ilmiö. Muksuna/teininä sitä sai pataankin pari kertaa, samalla yrittäen torjua ja poistua paikalta. Isä aina sanoi, ( hänellä pari pahoinpitelyä nuoruudesta 203cm) että älä ala tappelemaan, siinä käy huonosti jos isomies riehuu.

18. Ogram

Rekisteröitynyt:
    11.11.2000
    210cm/125kg. Vaatekaupoilla vituttaa mutta senttiäkään en vaihtaisi pois. Geeneissä kulkee meidän suvun kohdalla, pitkät vanhemmat ja pikkuveljenikin ovat molemmat siellä 200cm kieppeillä ja samalla ruumiinrakenteella varustettuja. Tapella ei ole vielä tarvinnut mutta kauniisti sanottuna ne aivan saatanan hauskat läpät koripallon pelaamisesta korpeaa aivan vitusti. Yritä siinä sitten hymyillä ja naureskella kun tekisi mieli repiä vastapuolen pää irti ja paskoa henkitorveen.

19. Steeltape

Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Paskapuhetta, johtuen siitä että et suostu ajattelemaan asiaa kuin omalta kannaltasi.

20. Steeltape

Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Ei tullut teille mieleem että 195 cm pitkä on jo melkein 20 cm keskiarvoa pidempi, eli selvästi suurin osa miehistä on häntä lyhyempiä. Se nyt olisi ihmeellistä jos suurin osa hänelle uhonneistakin ei kuuluisi siihen ryhmään.

Mutta kai sen on helpompaa jättää ajattelu väliin ja syytellä jotain "napoleonkomplekseja".

21. iippoo

Rekisteröitynyt:
    18.10.2011
    ...niin toistuvastihan olen sanonut, että puhun asiasta perustuen omiin kokemuksiini, omasta näkökulmasta....

Toki jos ketjussa on jo mainittu jotain tutkimustietoa asiasta, niin olen korva auki.

22. Pulpa Imago

Rekisteröitynyt:
    06.06.2006
    Älä nyt viitsi yrittää naamioida ihmisapinan primitiivistä käytöstä miksikään muuksi kuin juuri siksi, mitä se on. Jännä sattuma, että se on juuri se paikan isoin ukko, jolle kaikki haluavat tulla pullistelemaan, eikö vaan. Eikä sen tarvitse olla kääpiö, riittää että on vaan tuntuvasti pisintä lyhyempi. Kaveri voi istua pöydässä kahden keskimittaisen kanssa, mutta silti hän on se, jolle entinen nyrkkeilyn SM-mitalisti tulee esittelemään suoria, jolla tiputti aina isotkin ukot, "ne kun kaatuvat korkeltakin". Voi toki olla, että vaikka tällainen 180cm kaveri olisi muuten varmempi valinta ja varmaan tilastollisesti todennäköisempikin valinta sille tilastollisesti täysin satunnaiselle pullistelijalle, mutta tajuavat muromiehen ottavan salamana pari sivuhyppyä (strafe) ja purevan kurkkuun, kuten meidän tunnetuin karhunkaatotekniikkamme toimii.

23. Sotnikka

Rekisteröitynyt:
    11.12.2014
    Mitä vittua sä selität? :D

24. Mawerick

Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Olen huolestunut. Mä jopa ymmärsin mitä Oestrus Taurus ajoi takaa. Ainakin luulisin.

25. Purjake

Rekisteröitynyt:
    18.11.2012
    Mielestäni lyhyillä miehillä ruumiinosat ovat sopusuhtaisemman / esteettisesti paremman näköiset. Ja lyhyet miehet ovat paljon pantavampia kuin pitkät hujopit. Mutta ehkä nämä huomiot eivät lohduta lyhyitä heteromiehiä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen