Hyvä kahvinkeitin?

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja petepeluri, 31.07.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. guuga

Rekisteröitynyt:
    16.04.2007
    Ok - tilaukseen lähti (211,65 €). Toivottavasti tuo loppukuukaudesta saapuva erä olisi suoraan virheetön.

2. Peruskorjaaja

Rekisteröitynyt:
    23.10.2009
    Moccamasteri on The Kaffinkeitin. Laadukas laite, yksinkertainen muotoilu, hyvä käytettävyys. Helppo puhdistaa: paljon irtoavia osia, jotka voi pestä koneessa. Runko helppo pyyhkiä puhtaaksi rätillä ja keitiöspraylla. Runko pysyy hyvännäköisenä eikä ole tullut kuluneen näköiseksi. Vesisäiliö on läpinäkyvä ja helposti harjattavissa kalkinpoistoproseduurin yhteydessä. Kahvia on helppo keittää - ei ole saranoituja luukkuja ja ahtaita reikiä, johon pitää tunkea vettä ja puruja siinä onnistumatta. Osat eivät normaalikäytössä kulu eikä rikkoonnu.

Mokkamasteri on nykyisin muodostumassa suomalaisen keittiön ikoniksi ja standardiksi. Ulkomaalaiset ovat ihmetelleet, että onko tuo Moccamasteri muotia, kun kaikkialla niitä näkyy? Ei ehkä muotia, vaan suomalaiset kaffinkuluttajat ovat havainneet sen toimivaksi ja hintansa arvoiseksi.

Moccamasteri on pitkäikäinen tukevan runkonsa ansiosta; lienee sähköosat sisälläkin ihan kunnollisia. Lisäksi varaosia saanee pitkänkin ajan kuluessa.

Makuasioista ei kannata kiistellä, olen kuitenkin ollut tyytyväinen kaffin makuun. Keitin säilyttää kaffin hyvänä useamman tunnin ajankin lämpölevyn teho alennettuna.

Kaffin maku ja alussa mainitsemani käyttöominaisuudet tekevät Moccamasterista ainakin minulle lyömättömän keittimen.

Aikaisemmin minulla on ollut keittimiä mm. Krups (halpa, opiskelukämppään, huonoa kaffia varmaan alunperinkin, huono puhdistettavuus, kuuma lämpölevy). Philipsin tornimallinen, boil&brew -kaffinkeitin teki hyvää kaffia, mutta alkoi hajota, runko muoviosat halkeilivat itsestään, merkkivalo sammui lopulta veden kuumennus loppui. Sitten on ollut Philipsin joku kaffinkeitin, joka kesti vuoden, kun vesisäiliön putki irtosi pohjasta.

Moccamasteri KB741 (tai oikeastaan kaksi, mökillä toinen, Moccamaster CD) on ollut viitisen vuotta. Varmaan samanlaisen ostan, jos pitää vielä joskus ostaa.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. ?

Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Mokkamaster on enemmänkin muoti-ilmiö. Samalla rahalla saa yhtä hyviä keittimiä. Ja pitää myös muistaa, että jos haluaa nauttia hyvää kahvia niin ei keitä suodatinkahvia. Suomalaiset vaan on tottunut suodatinkahviin joka monesti on aika kuraa. Muilla keittimillä kuten esressokoneella, mokkapannulla tai jopa pressolla saa parempaa kahvia.
    Lisäksi ikinä ei pitäisi käyttää marketin valmiiksi jauhettuja kahveja. Jos ostaa sitä juhlamokkaa ja keittää mokkamasterilla niin ei se mikään makunautinto ole.

Edit. En siis tarkoita, että Mokkamaster on huono. Mielestäni vain toisilla menetelmillä saa parempaa kahvia jossa oikeasti maistaa sen kahvipavun eri aromit.

Viimeksi muokattu: 10.11.2013
  5. Peruskorjaaja

Rekisteröitynyt:
    23.10.2009
    Aika äkkiä tuli tämä odotettu kommentti, suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä, anteeksi,,että olen suomalainen, kun en ymmärrä monakon cafe de paris'n ja pelkian kuningashuoneiden juttuja enkä eteläeurooppalaista kahvilakulttuuria. Olen vannoutunut, 1700-luvulta lähtöisin olevan suomalaisen kahvikulttuurin puolesta puhuja. Ei miljoonat suomalaiset voi olla väärässä kuluttamalla kaffia eniten maailmassa henkeä kohden.

On minulla mutterimokkapannu ja puoliautomaattiespressokeitin ja perinteisiä kahvipannujakin muutama, perkulaattorikeitin veneessä, lasinen perkulaattori kotona, nokipannu metsälaavulla, kolmen litran nokipannu mökillä isommalle vierasporukalle, Trangian kahvipannu retkeilyyn ja nuo pari moccamasteria kotona ja mökillä.

Juon moccamasterkaffia about 1,5 -2,0 litraa päivässä eli noin kuusi -kahdeksan teema-mukillista. Se on vaan niin hyvää. Juhla-Mokkaa, Presidentti Kekkosta ja Kulta-Katriinaa, riippuen tarjouksista. Suodatinkaffia se olla pitää ja vahvaa. Ja mustana ilman sokeria. Eikä ole kuraa vaan hyvää ja virkistävää.

Kyllä toki espressokin on hyvää ja pehmeää, mutta se on sellaista näpertelyä pikkusormi pystyssä desin kupeista juotuna. Töissäkin saa kaffipausseille sisältöä, kun vetäsee ja turinoi kahden muumimukillisen verran moccamasterkaffia tuplapesäkeittimestä. Ja taas jaksaa painaa.

Niin ja kuraisuus muuten loppuu kummasti, jos ei käytä kahvikeittimen lasipannua veden lataamiseen vaan hommaa siihen oman kannunsa.

6. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Kaataa koko mutteripannun siihen teema-mukiin ja hörppii itse koko kannun ;)

7. höpis

Rekisteröitynyt:
    25.05.2003
    Miksi suodatinkahvia pitäisi karttaa? Jopa markettien kahvihyllystä löytyy hyviä kahveja valmiiksi jauhettuna. Itse esimerkiksi pidän tummemmasta paahdosta, jota suosittelen suodatinkahvin juojia myös kokeilemaan.

Hyviä esimerkkejä omaan makuuni ovat mm. Presidentti Gold Label Black, Löfbergs Lila Cresendo ja Arvid Nordquistin Classic Festivita. Nuo ovat varsin harmittomia mutta maukkaita ja pehmeitä kahveja. Ihan ok on myös vaaleamman paahdon Presidentti Special Blend 2013, joka koostuu pääasiassa kenialaisista pavuista, jotka taas irtomyynnistä ovat omia suosikkejani mukavan hedelmäisen jälkimakunsa takia. ;-p

Huomiona, että käytän säännöllisen epäsäännöllisesti myös mutteria ja haaveilen kunnon espressoautomaatista. :-) Pääsääntöisesti tulee kuitenkin laitettua suodattimella, joko suoraan kuppiin tai keittimellä (Philipsin jauhimella varustettu malli), koska se vain on niin helppoa.

8. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Meidän taloudessa kahvinkeitin sanoi sopparin irti ja itse kun juon vain mutteripannulla tehtyä (kotona siis) niin ei ole tullut tarvetta ostaa uutta. Siltikin se mitä oli yhtenäistä oli se, että jauhettiin pavuista se kahvi. Siinä tulee meinaan jo aika suuri ero.

9. mansikki

Rekisteröitynyt:
    14.03.2013
    Kun opit löytämään enemmän mausta, eli mallia aromi, suutuntuma, jälkimaku, maun keston suussa, niin alat tajuamaan miten kuraa nuo Suomipojan makuun huitaistut kahvinkorvikkeet ovat.

Asenteestasi paistaa perusduunarin asenne, tietenkin perus-koulu ja ammati koulu käytynä. Kahvitauot pidetään tasan kun TES sen määrää ja kahvikeskusteluissa on pääosassa kolme asijaa: viikonlopun ryyppyreissut, paljonko on juotu, pillu, krapula ja autot. Lippistähän ei jätetä päästä edes yöksi. Eikä valkoisia tennissukkia.

Suosittelen kovasti edes yrittämään. Oikeasta kahvista saa paljon enemmän irti kun noista markettikurista. Sama koskee viinejä: ilmaus ja oikea lämpötila saavat ihmeitä aikaan näille halvemmille viineille. Oluista nyt puhumattakaan.

10. KameIeontti

Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Kyse ei ole ainakaan mistään lyhytaikaisesta muoti-ilmiöstä onhan Moccamasteria tehty ja myyty vuodesta 1969. Moccamasterissa on 10 vuoden takuu jota ei muissa kahvinkeittimissä taida olla. Meillä Moccamaster on keitelleyt kahvia 3-4 kertaa päivässä 15 vuoden ajan. Veikkaan ettei mikään muu keitin olisi kestänyt näin kauaan mutta Moccamaster kestää edelleen.

11. seebra

Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    No ei tuo "kaikki suomessa on paskaa" -asennekaan ideaali ole. Omasta mielestäni kaikkein parasta suodatinkahvia kohtuuhintaisten papujen luokassa saa Pauligin tummalla presidentillä. Tosin jos espressosta on kyse, niin siihen ei kotimaisila paahtimoilla ole paljoa tarjottavaa.

12. Peruskorjaaja

Rekisteröitynyt:
    23.10.2009
    Haluan säilyttää kahvini sellaisena, kun olen sen oppinut juomaan. En halua muuttaa kahvinjuontitapojani. Juon toki muunlaisiakin kaffeja, kuin perus Juhla-mokka; moccamasteri juhlamokka vaan on suosikkiani. Niin, ja ammattikoulua en ole käynyt, ellei TKK TuTa lasketa siksi. :kippis:

13. jarp Banned

Rekisteröitynyt:
    11.09.2009
    Poistettu.

Viimeksi muokattu: 25.05.2018
  14. ma_nu_

Rekisteröitynyt:
    18.03.2013
    Ääni tälle. Toki juon vain sen yhden kupin aamulla, mutta se pitää olla "oikein" presidenttiä (Obamaa eikä Kekkosta). :kippis:

Joku puhui tuossa aiemmin oluen ilmaamisesta, voisiko kertoa miten tämä tapahtuu ja miten vaikuttaa makuun? Juon aina olueni lasista, mutta ilmaus on täysin uusi termi olutmaailmassa ainakin minulle.

15. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Itselläkin ns. "talouskahvina" pauligin tummat pavut. Toki olen kyllä sitä mieltä, että mutterilla tulee aivan eri tason kahvia, mutta duunissa vedän sitten moccamasterista. Jos pitää äänestää niin mutterikahvi vie voiton 10-0.

Itsekkin haluaisin tietää tuosta oluen ilmaamisesta :)

16. Itse keittelen kotona suodatinkahvit 1970-luvun Wigomatilla. Näistä peleistä on rakenne kopioitu Moccamasteriin.

17. SirHumphrey

Rekisteröitynyt:
    05.11.2013
    Aikamoista keskustelua ;). Viime aikoinahan juurikin suodatnkahvi on nostanut päätään niinkin vanhoillisissa kahvikulttuureissa kuin mm. Ranskassa luoden siitä jopa pienimuotoisen muoti-ilmiön.

Itse nautin kyllä suuresti jopa siitä kulutuskahvista eli omassa tapauksessani Costa Ricasta. Omaan makuun sopivalla tavalla keitettynä tulee oikein hyvää kahvia hetkiin, jolloin tekee mieli juoda se pannullinen. Normaalisti sitten Bialetin Mocca -keittimellä Illyn pavuista fixi:)

18. Alghazanth

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Mulla on philipsin termoskeitin, se on tosi hyvä menee itestään pois päältä heti kun kahvi on keittynyt ja kahvi pysyy termarissa kuumana. Eikä kahvi maistu pahalle vaikka hieman seisookin.

19. ma_nu_

Rekisteröitynyt:
    18.03.2013
    Itsellä oli myös tuo kahvinkeitin pari vuotta sitten. Aivan kakka keitin vs. moccamaster. Ei lämmitä yhtä kupillista tarpeeksi lämpimäksi, haaleaa kahvia keittää. Tuolla piti aina keittää vettä pannullinen, ennen kuin sai kuumaa kahvia.

20. references

Rekisteröitynyt:
    04.03.2008
    -

Viimeksi muokattu: 30.09.2018
  21. Alghazanth

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Itse en koskaan keitä alle neljää kuppia kerrallaan, sulla on varmaan ollu joku maanantai malli koska kyllä tuo mun keitin keittää ihan yhtä kuumaa kahvia kuin muutkin keittimet. Haaleus taas on siitä kiini kuinka paljon poroja käytät ja käytätkö tummaa vai vaaleeta paahtoa. Ite en ole minkäänlaista parannusta huomannu kahvissa moccamaster vs muut kahvinkeittimet taitaa olla plasebo efekti.

22. Juha_W

Rekisteröitynyt:
    31.03.2008
    En ole kyllä itsekään huomannut mitään eroa maussa moccmaster vs. muut keittimet. Moccamasterinkin joskus omistanut. Kyllähän se paljolti on kiinni puruista ja tekotavasta. Suodatinkahvi mikä suodatinkahvi, ei sitä suodattamalla paremmaksi tehdä vaikka olisi mikä vehje, niin kauan kuin se tehdään samalla suodatus menetelmällä.

23. frissy

Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Samaa itsekin todennut. Suodatinkahvin kohdalla yks ihailee mikä on kunhan tulee edes jossain määrin kuumaa vettä. Loppu onkin kahvista itsestään kiinni. Eri asia sitten miten kahvi "säilytetään". Moccamasterit on siinä suhteellisen hyviä, etteivät polta kahvia ihan heti...mikä vaikuttaa makuun ihan hemmetisti.

24. KameIeontti

Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi keittää kahvia ja säilyttää sitä termarissa.
    Kahvi keitetään ja juodaan heti. Otan toki pilkkireissuille kahvin mukaan termarissa mutta kotioloissa en termaria käytä.

25. ma_nu_

Rekisteröitynyt:
    18.03.2013
    Kyllä se tosiaan silloin keitti kuumempaa, kun koko pannullisen keitti. Aamuisin, kun yksin juon tsufeeni niin keitti kylmää sen yhden kupillisen. Moccamasterin hyvä puoli on, että keittää tosi kuumaa sumppia, vaikka keittäisi sen yhden kupillisen. Muuta eroa tuskin on kahvin maussa tms. muihin keittimiin verrattaessa. Lisäksi tuo termoskeittimen puhdistus oli paljon työläämpää vs. moccamaster. Kai vielä pitäisi muitakin syitä keksiä, miksi oli huonompi keitin? :rolleyes:

26. Daputti

Rekisteröitynyt:
    11.12.2009
    Keitin kaverille tuossa viime viikolla kahvit kun tuli hakemaan paria tavaraa luotani. Kaverin sisään päästettyäni kippasin vedet pressopannuun. Katsoi aika ihmeissään että mitäs helvetin pirtelöä teet. Nooh viiden minuutin päästä kaveri sanoi että "en oo koskaan juonu muuta ku tavallista kahvia (tarkoitti ilmeisesti suodatinkahvia) mut pakko sanoo et tää on oikeesti hyvää" :D

Eikä sen kummempaa kuin kultakatriinaa. :)

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen