Huono Ilmastoinnin huolto

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Raaka-Rane, 08.07.2013.

  1. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 229
    Piru kun en muista yhtään että mikä se korvaava aine oli tyypiltään, se oli kuitenkin kai yleinen isoiss kylmäkoneissa ja se kävi hyvin yksiin entisen, jo kielletyn aineen kanssa. Pari vuotta sillä Hondalla ajelin tuon jälkeen ja hyvin viileni aina :)
     
  2. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    R-12 taitaa olla aika voimakas kasvihuonekaasu, ei niinkään muuten haitallinen.
    Etsiskelen nyt vaan helppoa ratkaisua että jos jostain saa täytettä järjestelmään niin tokihan se kelpaa. isompaa remonttia en lähde tekemään kun tuskin kovin montaa vuotta tulee tuolla ajeltua ja kylmää kuitenkin vielä on riittänyt.
     
  3. konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    4 166
    R12 ja R134A korvaajaksi käy R437A eli Isceon MO49+. Tuolle käy kaikki öljytyypit, joten ei tarvitse, kuin vanhat kylmäaineet laskea taivaalle ja tuota perään.
     
  4. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    Mites tiivisteet yms, kestää noita korvaavia aineita. Jostain luin että menisi kaikki tiivisteet vaihtoon ja mahdollisesti jopa kompura.
     
  5. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 229
    Ei ainakaan itsellä ollut mitään ongelmia sen hondan kanssa, pari vuotta sillä ajelin tuon täytön jälkeen. Eikä kylmäfirmakaan asiasta mitään maininnut, luulisi ainakin ammattifirman tietävän ja varoittavan jos joku riski olisi olemassa.
     
  6. konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    4 166
    Tiivisteiden vuotaminen on vaarana, jos öljylaatu muuttuu. Pelkkä kylmäaine ei sinällään suurta muutosta tuo.
     
  7. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    Näiden erikoisempien kylmäaineiden kanssa kannattaa varmaan olla yhteydessä oikeisin ilmastointialan yrityksiin? Vähän epäilyttää löytyykö perus autokorjaamoilta mitään tietämystä.
     
  8. konvehteja

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2012
    Viestejä:
    4 166
    Juu ei mitkään autokorjaamot ymmärrä kylmäteknisistä asioista mitään. Tuurilla voi olla autoilmastointikurssin käynyt kaveri töissä, jolla voi jotain ymmärrystä olla.
     
  9. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    Täytyypä perehtyä paikallisten ilmastointifirmojen tarjontaan. Sattuuko kellään olemaan tiedossa osaavaa yritystä Joensuun seudulta?
     
  10. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 405
    Itsellä oli aikanaan Nissan Primera -92 ja tässähän oli vielä nuo R12 freonit ja sitähän testattiin, se vuosi jostain. Ei tullut kylmää ollenkaan ja sitä ei sitten korjattu. Ja ainakin Nissan Primera -94 ohjekirjassa on kylmäainemerkintä R134A eli vissiin joskus -93/94 välissä kielletty uusissa autoissa.

    No joo käytin nykyistä käyttöautoa Renault Clio 2001 2v sitten ilmasointihuollossa ja sieltä puuttui aika mukavasti R134A:ta. Ostettu edellisen vuoden aika loppusyksystä ja tuli kylmää, mutta tuntui ettei kovin "nopeasti" sekä niin kylmää kuin olisi odottanut ja mitä parissa firmassa kävin kysymässä, niin he olivat heti sitä mieltä, että kylmäainetta puuttuu. Joo puuttuihan sitä mukavasti eli 2v sitten keväällä käytin huollossa, niin siellä oli enään 400g ainetta jäljellä.

    Pistittiin 650g uutta kylmäainetta ja tämän muutoksen huomasi aika nopsaan eli rupesi tulemaan nopsaan kylmää ja kylmenpää ilmaa kuin 250g vajauksessa. Minkäänlaista tietoa ei ollut edellisesta huollosta eli milloin tehty ja kenen toimesta.
     
  11. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 394
    Tosi hyvä ketjun nosto.
     
  12. Deadend

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2011
    Viestejä:
    676
    Jossain väitetään että 10% haihtuu vuodessa tuolta järjestelmästä. Melkoista paskapuhetta. Omaan autooni teetätin ilmastointihuollon tänä kesänä, auto on ollut minulla 5v ja tämä oli eka kerta.
    Vajausta oli kokonaiset 40grammaa. Kokonaistilavuus 720g, eli ei se vajaus juuri yli prosenttia voi olla, vaikka en tiedä milloin autooni on täyttö tehty vai onko koskaan.
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2018
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 394
    eipä se häviä paljoo jos ei autólla paljoa aja. pyöriessäänhän se karkaa akselitiivisteen kautta. On mullakin ollu autoja missä ei takuulla ole vuosikymmeneen täytetty, mutta myyntimiesten mukaan pitäisi olla jo täysin tyhjä järjestelmä, silti hyvin puhkunu kylmää.
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2018
  14. Inhuman

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2002
    Viestejä:
    1 765
    Itsellä -02 W203 mersu, ollut vuodesta 08 ja koskaan ei ole omana aikana ilmastointia täytetty. (2008 - 2018 välillä tullut mittariin n.250tkm)
    Aavistuksen tuntuu, että vois kylmempääkin puhaltaa, niin ehkä tänä vuonna vois käydä täyttämässä.

    Jos sieltä 10% häviää vuodessa, niin käytännössä kait pitäisi olla tyhjä?
     
  15. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 223
    No jos järjestelmä on ehjä niin ei sieltä 10% vuodessa häviä. Varsinkin jos muistetaan pitää sitä ilmastointia talvellakin päällä sillon tällöin ettei tiivarit kuivu. Kerran vuoteen ilmastoinnin huolto on ainakin minun mielestä rahan tuhlausta. Varsinkin uudemmissa autoissa joissa kompura on suojattu liian matalasta kylmä-aineen määrästä. Vanhemmissa autoissahan tuo kompressori pyöri liian kuivana ja saattoi sitten rikkoa itsensä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2018
  16. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    394
    Jos oletetaan että 10% vuodessa häviää, niin ei suinkaan se kymmeneen vuoteen mene tyhjäksi. Ei siis 10% *10v.

    Jos hävikkisi olis täysin tasainen -10%/vuodessa, niin kilon suuruisesta järjestelmästä olisi kymmenen vuoden jälkeen vielä 350g jäljellä ja parin kymmenen vuoden jälkeenkin vielä yli 120g...
     
    Viimeksi muokattu: 27.07.2018
  17. DroiAn

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2010
    Viestejä:
    1 424
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 394
    jos on pidempään vuotanut, ei tarvii mitään lamppuja että näkee kompuraöljyn vihreän värin vuotokohdan lähellä.
     
  19. DroiAn

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2010
    Viestejä:
    1 424
    Tässä tapauksessa ei tietoa kauanko vuotanut. No tuli ostettua, huomenna menee testiin.

    E: Näkyi tosiaan paljaalla silmälläkin vuotopaikat, mutta lamppu myös toimi hyvin. Voin suositella. On myös laadukkaan oloinen laite.
     
    Viimeksi muokattu: 10.08.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti