Huono Ilmastoinnin huolto

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Raaka-Rane, 08.07.2013.

  1. Raaka-Rane

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2010
    Viestejä:
    646
    Elikkäs lyhyesti: Huollatin autoni ilmastoinnin toukokuun lopussa ja kuukausi myöhemmin ilmastointi on taas poissa pelistä ( kylmäaine hävinnyt jonnekkin).


    Ja sitten pitkästi. Elikkä ostin auton tuossa viime syksynä ja huomasin, ettei ilmastointi toiminut. Painetta oli järjestelmässä, mutta kylmäaine oli päässyt loppumaan.
    Huollatin auton liikkeessä toukokuun lopussa, johonka kuului kylmäaine ja järjestelmän testaus + tiiveyden tarkastus. Noh noin viikko sitten huomasin, että ilmastoinnista on kylmäaineet hävinneet jonnekkin, koska ilmastointi työnti vaan lämmintä ilmaa.

    Nyt on kysymystä tuosta huollosta, että voiko sen laadusta valittaa yritykselle ja vaatia uutta huoltoa tms? Eli onko yleensä huoltohommilla jonkinlaista takuuta? Tämä voi kuulostaa vähän idioottimaisilta kysymyksiltä, mutta ensimmäistä kertaa on käynyt auton kanssa näin.

    Iso kiitos jo kaikille auttaville etukäteen
     
  2. laoz

    Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Viestejä:
    793
    Valitettavasti aivan turha valittaa. Tuo "kylmäaine ja järjestelmän testaus + tiiveyden tarkastus" tarkoittaa sitä, että autosi isketään ilmastoinnin huoltolaitteeseen, kuten tälläinen Korjaamokoneet » Ilmastoinninhuoltolaitteet » SteyrTek AC-200 täysautomaattinen ilmastoinnin huoltolaite - vannetukku.fi Se kaveri kuka laitetta operoi ei todellakaan ole mikään ilmastointialan ammattilainen, vaan esim. rengasliikeen tai monimerkkikorjaamon mekaanikko, jolle on opetettu laitteen käyttäminen ja kytkeminen. Tässä toimintamallissa ei ole mitään pahaa, kun normaaleja toimivia ilmastointeja käytetään ns. määräaikaishuolloissa, mutta jos oikeasti vuotava/rikkinäinen järjestelmä halutaan huoltaa tarvitaan sitä ns. ammattitaitoa kylmähommista.

    Jos järjestelmä ei vouda ja toimii normaalisti, niin samoilla kylmäaineilla menee helposti 3-5 vuotta ilman täyttötarvetta. Huollatin pari kuukautta sitten 2005 mallin Toyota Corollan ilmastoinnin ja kylmäainetta oli kadonnut 8 vuoden aikana 30g...
     
  3. Tomppa5000 Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    2 957
    Viet sen huoltoon jossa on mahdollisuus typellä ylipaineistaa järjestelmä vuotokohdan löytämiseksi. Yleensä "ilmastointihuolto" sisältää tuon huoltokoneen tekemän alipainetestin joka ei juurikaan vuotoja löydä, jos ei peukalon kokoinen reikä löydy kennosta. Yleensähän huolto on onnistunut, ainakin huoltoliikeen mielestä, kun tuo huoltokoneen testi menee läpi, joten valittaminen lienee turhaa. Joku laki tai asetus kyllä määrää että vuotavaa järjestelmää ei saa täyttää, mutta eihän se tosiaan vuoda jos huoltokone ei vuotoa löydä.

    Asiansa osaavan huoltofirman tunnistaa siis siitä, ovat sijoittaneet typpipulloon, kahteen painemittariin ja kahteen liittimeen sen reilu sata euroa, jotta se järjestelmä saadaan käyttöpaineeseen ja siitä yli sekä näin mahdollinen vuotokohta esille.
     
  4. Reiska-Setä

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2006
    Viestejä:
    2 648
    Kyllä niiden asentajien pitää vähän enemmänkin tietää systeemeistä kuin pelkästään laitteen käyttö. Jos noita hommia meinaa tehdä niin vaaditaan asetuksen 452/2009 mukainen Tukesin hyväksymä pätevyyskoulutus.

    Mutta se on totta, että nuo automaattikoneet ei kyllä löydä kaikkia vuotoja. Yleensä huomaavat sen jos jostain liitoksesta on 0-rengas rikki tai kennossa reikä. Letkussa olevaa pientä reikää joka paineen alla vuotaa havaitsevat hyvin huonosti.

    Kannattaa tosin varmistaa myös ilmastoinnin kompuran toiminta, eli pitääkö naksahtavan äänen kun ilmastoinnin kytkee päälle. Pitäisi kuulua myös silloin kun auto ei ole käynnissä vaan pelkät virrat päällä.
     
  5. MadBaboo

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2000
    Viestejä:
    1 304
    Mutta jos kylmäaineita ei ole, niin kompura ei lähde käyntiin. Alipaineen tunnistin estää sen. Väkisin sen saa käyntiin ohittamalla releen, muttei varmaankaan kannata.

    Kyllä ainakin itse valittaisin, koska tiiveyden tarkastamisesta maksoit ja se on tehty huonosti, jos eivät vuotoa huomanneet.
    Vaatisin rahat takaisin tai sitten saisivat etsiä vuotokohdan ja korjata sen. Korjauskulut maksaisin, mutta täyttöä en.
     
  6. Gremlin

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2013
    Viestejä:
    691
    Itse huollatin ilmastoinnin viikko sitten auton huollon yhteydessä ja 200 grammaa oli vajausta aineesta. Kyllä se vielä toimi, edellinen huolto oli 3 vuotta sitten tehty edellisen omistajan toimesta. Laittoivat väriaineen järjestelmään niin näkee sit helpommin jos vuotaa. Vaihtoivat uuden ri-suodattimen ja päivitti järjestelmän.

    Muutaman vuoden väleinhän nuo olisi hyvä huollattaa sillä ainetta katoaa järjestelmästä 10-15 % vuodessa keskim. jolloin kompura alkaa käymään tiheemmin ja suotta rasittuu. Edellisessä autossa kävi näin kun sen talvella ostin ja alkoi ekat lämpimät keväällä. Huollatin silloin sen ja oli todella likaiset öljyt. Ei ollut Germaani vissiin raaskinut huollattaa ilmastointia. Oli siis tuontiauto, joka oli talvella tuotu suomeen ja minä ostin sen suoraan liikkeestä.
     
  7. Reiska-Setä

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2006
    Viestejä:
    2 648
    Totta. Painevahdin voi ohittaa laittamalla hyppyjohdon piuhojen väliin. Näin voi testata kompuran magneettikytkimen toiminnan. Hyppyjohto paineanturin johtoihin -> virrat päälle ja ilmastointi päälle -> Jos naksahtaa kompuran päässä on tod.näk hommat ok. Ei siis autoa käyntiin vaan virrat päällä testaus ja hyppyjohto pois kun toiminta on todettu.
     
  8. Tomppa5000 Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    2 957
    Asiat toki voi tehdä kahdella tapaa. Vaikeasti tai oikein. Otat yleismittarin käteen ja mittaat magneettikytkimen resistanssin niin selviät minuutissa ilman hyppylankavirityksiä. Sehän on yksinkertainen sähkömagneetti, jonka resistanssista pystyt päättelemään toimiiko se.
     
  9. -Hooligan-

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2010
    Viestejä:
    398

    Auto-asentaja ammatiltasi? Tiesit että on muuttuvatilavuuksisia kompuroita jotka pyörii kokoajan? Ilmastointihuoltoja suorittavan ihmisen pitäisi tietää, että jos ei painetta ole, ei huoltoa tehdä ennen kuin on typellä paineistettu ja testattu mahdolliset vuodot.
     
  10. Reiska-Setä

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2006
    Viestejä:
    2 648
    Tiesin kyllä, kovasti on kehuttuja pelejä olleet :rolleyes:

    Jep, ei sinne summan mutikassa kannata alkaa osia vaihtamaan. Eli auto pajalle ja järjestelmän tiiviyden tarkistus typellä, eikä automaattikoneella. Tämä siis AP:lle.
     
  11. -Hooligan-

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2010
    Viestejä:
    398
    Taattua laatua :smoke:

    Jep, näin juurikin. Ikävä kyllä, aika moni nykyään tekee noita "huoltoja", oikeasti järjestelmän tuntevia korjaajia on harvassa..:cool:
     
  12. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Onko auto ollut sulla uudesta asti? Kylmäaineet kun tulee letkuista hiljalleen läpi n. 5-10% vuodessa saattaa vuotaa ja voin lyödä pääni vetoa että corollan järjestelmä on joskus täytetty.
     
  13. laoz

    Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Viestejä:
    793
    Ihan uudesta asti ollut perheessä ja 74 000km nyt mittarissa, ajettu viimesen 2 vuoden aikana ~10000km. Auto huollettiin hiljattain Toyota Tammer-autossa, jossa pyydettiin lisätyönä ilmastoinnin huolto ja ihmettelin itsekkin lisätyn kylmäaineen vähyyttä. Autolla ei ole ajettu juuri kesäisin ja ilmastointia on käytetty ehkä 10% ajetuista kilometreistä.

    [​IMG]
     
  14. Ledi-Ville

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2004
    Viestejä:
    1 156
    Meinaat että jos ilmastointia ei käytetä, niin ne aineet siirtyvät siellä ei paineistettuun horrostilaan, eivätkä tule läpi sieltä missä vastus on vähäisin?

    Kaikkiin autoihin pitäisi rakentaa systeemi, joka ajaa ne kylmäaineet johonkin hermeettisesti suljettuun säiliöön, siksi aikaa kunnes ilmastointia tarvitaan taas. Valitettavasti tämä kuitenkin nostaa auton hintaa, mutta toisaalta maailma pelastuisi, kun ne kylmäaineet eivät pääsisi ilmoille.
     
  15. laoz

    Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Viestejä:
    793
    Oli tarkoitus ilmaista, että ihmetyttää entistä enemmän, ettei kylmäainetta ollut hävinnyt vuosien aikana enempää, etenkin vielä kun ilmastointia ei ole käytetty hirveästi. Suositustenhan mukaan sitä ilmastointia pitäisi käyttää myös talvisin esim. lämmitetyssä parkkihallissa ollessa, jolloin kompuran saa kytkeytymään.
     
  16. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 310
    2004 ilmastointi täytetty ja huollettu.

    kokeilin tossa kuukausi sitten ja ihan hyvin teki kylmää...
     
  17. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 715
    Sinne automaattikoneen letkuihin saattaa, ja väärällä toimintatavalla jääkin edellisen täytön jäljiltä painetta joten voi näyttää väärin ulosotetun kylmäaineen määrän.
     
  18. laoz

    Rekisteröitynyt:
    08.12.1999
    Viestejä:
    793
    Jotain tuommosta veikkaisin selitykseksi. Kylmää sieltä tuli kyllä ennen huoltoa ihan saman lailla kuin huollon jälkeen, joten toimintaa haittaavaa määrää ei ollut kuitenkaan karannut.
     
  19. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Kyllä mullakin tuli kylmää kuin ainetta oli vain 150g, toki kompura kävi aina 5s kerrallaan joten siinä kesti hieman ennen kuin kabiini kylmeni ja ei varmasti tee hyvää kompuralle kun pätkii koko ajan. Eli se että tulee kylmää ei kerro vielä yhtään mitään!

    Täytön jälkeen lapussa lukee 820g ja kylmää tulee heti startista lähtien ja kompura käy niin pitkään kuin tarvis eikä pätki...

    Toki mulla vuotaa jostain kun reilussa 1,5v oli vajonnut aineet noin alas, vuoto on vain niin hiton pieni että pitää käyttää nyt uudestaan niin katsovat mistä sitä väriainetta tulee ja jos ei näy niin ajavat typellä sitten...
     
  20. -Hooligan-

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2010
    Viestejä:
    398
    Niin, se kylmäaine ei kulu sieltä minnekkään käyttämällä, ainoastaan haihtuu ajan kanssa.. Useimmissa autoissa haihtuminen on luokkaa 10-15% täyttömäärästä / vuosi. Aina ei näin kuitenkaan tapahtu. Riippuu letkun määrästä, joissain autoissa on paljon putkea (ei haihdu samalla tavalla kuin letkusta).
     
  21. Gremlin

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2013
    Viestejä:
    691
    Haihtumista tapahtuu myös liitoksien kautta sillä metalli ja kumiletkujen liitoksissa, kun on tiivistykseen käytetty o-renkaita ja metalliputket lämpötilojen vaihteluiden johdosta "elävät" niin liitoksista vuotaa hieman ainetta. Aikoinaan meillä oli golf ja sen järjestelmä piti täyttää 2-3 vuoden välein, kun kylmää lakkasi tulemasta. Nissanissa olisi pitänyt tänä keväänä jo täyttää uudestaan keväällä -10 täytetty ja viime syyskesästä alkoi huonommin antamaan kylmää. Auto vaihtui tammikuussa niin jäi seuraavan omistajan huoleksi.
     
  22. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    Vanhat kylmäaineet tuntuu pysyvän räjestelmässä huomattavasti parmmin. Itsellä 20 vuotta vanha auto jossa kylmäaineena juuri tuo pahamainen R12, joka siis ilmeisti on kielletty jo 1996. Kylmää kuitenkin pukkaa riittävästi näin suomen helteisiin, mutta tarkastusaukosta kun katsoo niin jo näkyy kuplia, joka on kuulemma mekki liian vähäisetä kylmäaineesta. Ei taida vaan saada täydennystä tai korvaavaa ainetta järjestelmään helpolla...
     
  23. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 130
    Kokeiles kylmäkoneasentajia. Itsellä oli ennen vm93 Honda ja meinasi olla tuskaa löytää paja joka olisi tehnyt täyttöhuollon, teboililla eikä vianorilla osattua sanoa mitään, eräs ilmastointeihin erikoistunut firma olisi tehnyt huollon rapsakkaan 250€ hintaan (tuo firma taisi muuten mennä nurin vähän tuon jälkeen, jännä juttu) sitten kävin eräässä kylmäkoneasentamossa, heillä oli joku korvaava kaasu tuohon ja täyttivät järjestelmän muistaakseni 50 eurolla.
     
  24. Tiputtaja

    Rekisteröitynyt:
    10.11.2002
    Viestejä:
    422
    Lueskelin että R-409A kylmä-aine soveltuisi suoraan sekoitettavaksi tuon vanhan kanssa. Uudelle muuttaminen vaatisi ainakin järjestelmän täydellisen puhdistaminen vanhoista voiteluaineista ja yms ja vähintaään kaikkin tiivesteisden vaihdon. Kallis remontti jonka jälkeen ilmastointilaite pitääkin sitten täyttää vähän väliä. Paha mennä sanomaan milloin tätä on huollettu. Aine tosiaan kiellettiin vuonna 96.

    Yhteen äijään sain yhtyden joka salakuljetti venäjältä tuota r12 ainetta, mutta nykyään sielläkin on alettu ikävästi rajoittamaan.
     
  25. Jaaaha

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2010
    Viestejä:
    79
    Itsehän korvasin R12 --> R134 ja hyvin pelaa. Autona kolaroitu LeBaron. On ne siellä pysyneet n. 4 vuotta nyt. Ja eikös se nyt kuitenkin ollut niin että tuo 134 olisi vaarallisempaa ympäristölle loppu viimein kuin tuo R12,vai muistanko ihan väärin?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti