Huijaako katsastus autoon olemattomia vikoja?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja pitsa, 11.01.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Stige

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2007
    Viestejä:
    1 882
    Hyvillä suhteillahan saa leiman autoon ku autoon. Ei omassakaa kesäkiesissä mitää turhaa toimi, ei oo lämppäreitä, pissapoikia, nopeusmittaria ja hirvee pulkkaki konepellissä. Kaikki olennainen on tiptop.
     
  2. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 469
    No en vielä tehnyt muuta kuin: irroitin napamutterin, pyöränlaakerin, jarrusatulan, jarrulevyn, abs-kehän. Kasasin samassa järjestyksessä takaisin. Totesin että jarrulevyt on niin kuoppaset ja palat samaten, niin laitoin tilaukseen uudet. Eli vielä ei ole edes korjattu mitään, vaan odotellaan pakettia saksasta.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 469
    Joo'o. Voitte kuvitella varmaan vitutuksen: Nyt on vaihettu abs-renkaineenkin se jarrulevy, eli koskemattomana pakettina mutta silti ABS-valo alkaa huutaa. Harjattu ja rassattu jne.

    Kaikki tehty niin huolellisesti/ammattimaisesti kuin ikinä voi, ja vikakooditkaan ei kerro tarkasti missä mättää.

    Pakko varmaan mennä katsastuksen jälkinäyttöön ABS-valo punasena ... :S Alkuperäinen vika: ruostetta jarrulevyssä muuttui nyt sitten absien toimimattomuudeksi.
     
  5. rovamarkku

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2012
    Viestejä:
    37
    nyppää abs valo pois, tuskinpa se inssi sitä enää "sillä silmällä" katsoo. Jos valo on toteutettu ledillä niin tinaa pois ja katsastuksen jälkeen tinaat takaisin. Onko kaapelivika muuten jo poissuljettu?
     
  6. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Katsoo tai ei katso. Yksi kaveri toi virosta kolarikorjatun auton, jossa ei ollut airbagia (enää) - jotain viritteli siten että bagin valo paloi autoa käynnistettäessa ja sammui sitten normaalisti. Ei ongelmia katsastuksessa. Eiköhän saman saa absin valollekin tehtyä.
     
  7. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Teoriassa öljynpainevaloon voisi kytkeä, mutta nehän sammuu kuitenkin eri aikaan joten tarkka katsuri voi tostakin päätellä filunkia tapahtuneen.
     
  8. dj_pirtu

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    1 915
    Omassa pirssissä oli jo joku "korjannut" abs-jarrut kytkemällä mittariston abs-valon cel-valoon että syttyy ja sammuu startissa samaan tahtiin. Abs-jarrut ei ole koskaan tuossa toimineet. Viime kesänä kosahti sitten TCS, vikakoodi herjasi toisen takapyörän abs-anturia. Kallista ja vaikeaa korjata joten TCSsän sulake pois ja mittaristosta tcs-polttimo veke. Leima tuli hienosti.
     
  9. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 469
    Muuten hyvä idea, mutta ei tota autoa sit enää myydä kehtaa jos ABS ei toimi. (paitsi ehkä kesällä :D)

    Ja sit siinä on ABS-valon lisäksi myös "!" eli sekin pitäs pimentää. Ja ne piipitykset vaimentaa. Menee aika virittelyksi.
     
  10. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 570
    Ei juma mitä virityksiä täällä porukka kehottaa tekemään. Eikö nyt olisi vaan helpompi korjata se vika kun alkaa virittelemään. Merkille tarkoitettu softa koodienlukuun ja yleismittari, niin saa vian kyllä paikallistettua. Toki osat nyt jotain maksaa, mutta Saksasta nekin saa yleensä melko kohtuullisesti.
     
  11. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 469
    Vika korjattu! ABS anturia piti työntää lähemmäs abs-kehää. Näköjään anturit tossa automallissa ovat lähinnä ns. pyhällä hengellä kiinni, enpä olisi moista arvannut.

    Levyt+palat nyt sitten vaihdettu ja tasasesti tuntuu ottavan kun kunnolla jarruttaa, ei puolla yhtään. Eli kelpaa mennä näyttämään konttorille ruosteettomia jarrulevyjä :P
     
  12. Stige

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2007
    Viestejä:
    1 882
    Voi ei, menikö kukkahattutädin kukat nyt piloille?
     
  13. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 570
    Ei, mutta vituttaa kyllä suunnattomasti, kun ostat auton ja sitten paljastuu edellisen omistajan tekemät tälläiset viritykset. En vaan voi ymmärtää miksi niitä ei voi korjata kunnolla. Ei se auton korjaaminen nyt niin vaikeaa ole, jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä.
     
  14. Herra von Levee

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    2 510
    -
     
    Viimeksi muokattu: 09.12.2016
  15. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Tuo ei auta yhtään uudemmissa bensaautoissa (2001 alkaen) tehdä tuolla tavalla korjausta. Ei taida mennä läpi, kun luetaan OBD-liittimestä tiedot ja siellä on vikakoodia, niin se on hylky. Itse testasin omasta Renault Cliossa ottaa ABS-jarrujen sulakkeen pois, niin nopeusmittari lopetti toiminnan. Samalla paloi ABS-jarrujen valo, takajarrut toimi täysteholla ja peräpää meni lukkoon.

    Ilmeisesti ABS hoitaa takajarrujen jarrutustehon.
     
  16. Manne

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Viestejä:
    1 636
    Katsastuksessa luetan vain päästöihin littyvät vikakoodit .
     
  17. Simo Sisu

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2006
    Viestejä:
    822
    Autossani Avensiksessani on ollut lähes kymmenen vuotta oikeassa etusumuvalon lasissa siisti halkeama eikä katsastusukoilla ole ollut tähän vuoteen asti mitään sanomista. Tänä vuonna katsastusukko kirjoittikin rekisteriotteeseen ainoana huomatuksena, että kyseisen umpion lasi haljennut ja kuukausi aikaa korjata. Tosin ei tarvitse viedä uudelleen konttorille näytille. Ketutti, kun muuten mukava ukko oli kirjoittanut varkain kyseisen tekstin.

    Kyse siis 99,9 % ajasta aivan amisturhakevarusteesta, joka tuli autoa ostaessa varustetason mukana automaattisesti. Pelkkä lasia ei voi vaihtaa vaan koko umpio menee vaihtoon, joka maksaa marmorilla n. 180 euroa + asennus ja Motonetissä aivan alkuperäisosan näköisenä 60 euroa. Itseltä ei vaihto onnistunut, koska siihen ei ilmeisesti pääse auton muoviosia purkamatta ellei jopa ilman maskin irroitusta. Onneksi tuttu korjaaja laittaa kuntoon sen muitten hommien ohessa kohtuuhintaan, kun auto kerran "samalla nostetaan pukille".

    Korjauskehoituksesta muodostui siis suht kallis lappu, kun kirkkaassa turhakelasissa oli pieni ja siisti halkeama. Joku ehdotti, että ajelee ja vie konttorille katsastukseen etusumuvalot peittettyinä mustalla teipillä.
     
  18. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Tietysti. Jos on oikein paska päivä katsastajalla, niin se katsoo tyyliin kaikki vikakoodit.
     
  19. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Jossain vaiheessa 1995 tuli pakolliseksi takasumuvalojen testaaminen katsastuksessa. Eli etusumuvalothan ei tarvitse edes toimia ja ne voi teippailla katsastukseen ja ottaa niiden sulakkeen pois.
     
  20. Manne

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Viestejä:
    1 636
    Mutta se ei siltikään vaikuta katsastukseen millään tavoin.
     
  21. poisto
     
  22. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Mikäs auto sulla nyt on työn alla? Jos ! ja piippaukset, sekä absin valot. (sait näköjään vian korjattua)

    Ostin jarruvikaisen Opelin joku vuosi sitten, absit piti hirveää rutinaa koeajolla - napsin sitten sulakkeen pois, abs valo syttyi, ja rutinat loppui. Sulake takaisin kun menin kaupan pihalle ja ostin risan halvalla. Jonka myin sitten tutulle TI-miehelle ja sanoin mitä auto tekee ja ei tee. Korjasi itse halvalla.
    Kumma juttu että abs valo ei palanut vaikka antureita oli paskana.
     
  23. Simo Sisu

    Rekisteröitynyt:
    15.07.2006
    Viestejä:
    822
    Tästä oppineena jatkossa vaan sumarit piiloon ja sulake pois.

    Näinhän itsekin olen suhtautunut yleensä noihin kehotuksiin, mutta merkintä pienestä, mutta helposti paikallistettavasta kohteesta rekisteriotteessa, niin epäilin sen mahdollisesti tuottavan harmia korjaamattomana tulevaisuudessa joko tienpäällä, jos vaikka poliisi pysäyttää ja keksii syynätä autoa, koska vika on helppo havaita. Tai sitten seuraavana vuonna katsastusmies näkee koneelta merkinnän, että sumari edelleen rikki. Toisaalta ainahan se kivi voi uudestaan iskeä vaihdettuunkin lasiin.

    Oma moka, että otin hieman turhaan hikeä asian suhteen. Muistelen kuitenkin, että korjauskehotuksen merkintä oli aiemmin katsastuskonttorin lapuissa eikä itse rekisteriotteessa. Itse jatkossa tosiaan teippaan etusumarit piiloon ja otan sulakkeen pois katsastuksen ajaksi, jos samankaltainen vika tulee vastaan.
     
  24. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 469
    audi a4 b5
     
  25. Myrkkynen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    2 884
    Niin vähän muistelinkin... Toi mun ex-opeli oli -97 astra. Ei liikaa turhaa elektroniikkaa häiritsemässä. Melkein viikon jaksoin sillä ajaa, mutta se nyt olikin vaan jobattavaksi hankittu.
     
  26. Nervous

    Rekisteröitynyt:
    19.01.2003
    Viestejä:
    2 088
    Tänään piti tulla varma hylsy, kun en ehtinyt vaihdattamaan silikoniliimalla paikattua murroksen suojakumia (Pieni reikä, josta meinasi rasvat karkailla.)
    Nauratti jo etukäteen katsastusmiehen reaktio.
    Mainitsin, että siinä on semmoinen väliaikainen paikka ja yllätykseksi katsastusjannu sanoi, että ihan riittävä korjaus.
    Takajarruista kuului kuulemma joku ylimääräinen metallinen ääni. (Renkaiden vaihdon yhteydessä puhaltelin jarrupölyt rummusta pois ja silloin en mitään erikoista jarrujen palikoissa huomannut. Pitänee tutkia asiaa.)
    Mutta leimahan sieltä tuli heti ensimmäisellä yrityksellä, joten tässä tapauksessa en tunne oloani huijatuksi.

    Taidan ruutata vielä neulalla murrokseen lisää rasvaa, kunnes löydän motivaation viedä auton pajalle kumin/murroksen vaihtoon tai sitten pitää sijoittaa valtavasti rahaa riittävän järeään vääntimeen/hylsyyn, että saa napamutterin auki , minkä jälkeen pitäisi vielä ihmetellä, että miten tuo vaihdetaan. Korjaamolla koko paska töineen 130 euroa, joten en taida jaksaa sormiani rasvata.
    (Murros menee siksi vaihtoon, koska se on naputellut jyrkissä käännöksissä jo monta vuotta varsinkin tuumaa pienemmillä talvirenkailla. Tosin kyllähän tuolla vielä naputtelisi menemään vuosia meikäläisen ajokilometreillä.)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti