Hirveät silmäongelmat näytöistä, mikä avuksi?

Viestiketju alueella 'Rauta' , aloittaja verkkokalvo, 15.06.2019.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. verkkokalvo

Rekisteröitynyt:
    14.06.2019
    En saanut vanhoja murotunnareita aktivoitua naftaliinista joten piti tehdä uudet. Tästä tulee varmaan aika romaani ja pikkuisen offtopic, mutta alkaa olemaan jo elämänlaatu niin koetuksella että olisin aivan superiloinen jos joku jaksaisi lukea ja kommentoida.

Taustana: Olen täysin terve 30v mies, ei perussairauksia. Olen ammatiltani freelancer joka tekee kaikenlaista hommaa graafisesta suunnittelusta kirjoittamiseen, videoeditointiin sun muuhun puoliluovaan hommaan. Olen tehnyt tätä 10 vuotta eikä mitään ongelmia ole aiemmin ollut. Työ ei ole mitenkään vaativaa, graafinen suunnittelu tässä tapauksessa ei ole mitään pikselien hiomista mikä vaatisi hirveää silmätarkkuutta vaan enemmän vaikeusasteluokkaa valokuvien rajailu. Minulla on ollut työsetupina vähän vajaat 2 vuotta tämä läppäri: https://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/NH.GXBEK.001 ja tämä näyttö: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...MI0q30kO_p4gIVAoGyCh3jsgElEAAYASAAEgLjF_D_BwE

Suunnilleen puoli vuotta sitten aivan puskista alkoi yhtäkkiä tuntumaan silmissä outoa painetta aina kun tein töitä. Näkö ei mitenkään ollut heikentynyt, sumuinen enkä nähnyt mitään sahalaitaa, lasiaissamentumia tms. Ehkä lukiessa rivillä pysyminen oli vähän vaikeaa, mutta pääasiassa voisi sanoa että ainoa ongelma oli tuo aivan helvetillinen tunne että silmät poksahtaa päästä ja hyvä jos ei pääkin aina kun katson ruudulle. En ollut tehnyt mitenkään erityisen paljon töitä tai muuttanut mitään setupissani 1,5 vuoteen enkä pysty keksimään mistä ihmeestä tuo oikein tuli.

No, arvelin että varmaan joku ylirasitustila, joten pidin enemmän taukoja. Ei auttanut. Pikkuhiljaa homma paheni siihen pisteeseen että mihinkään ei pysty koneella keskittymään hetkeksikään koska heti kun näyttöä tuijottaa niin keskittyminen on aivan 0, ja lisäbonuksena alkoi hirveä huimaus sitten työpäivien jälkeen. Ihan kuin näyttöjen tuijottaminen sekoittaisi silmäni ja aivoni aivan täysin niin että jokapäiväisestä elämästä tulee yhtä helvettiä. Silmät ovat olleet myös kuukausia kaikenlaiselle valolle arat. Millään tavalla kuivat tai kutisevat ne eivät ole.

Eli pähkinänkuoressa: 5min tietokoneen käyttäminen normaalilta etäisyydeltä ihan vanhalla tutulla työpisteellä tuntuu yhtäkkiä siltä kuin katsoisin jättimäistä telkkaria 5 sentin päästä. Ja huimaus sen jälkeen sitä luokkaa kuin voitte tästä vertauksesta kuvitella.

Lopulta ei auttanut kuin laittaa työt jäihin ja yrittää kaikkia mahdollisia keinoja ja lääketieteellisiä tutkimuksia, joissa tässä on nyt rampattu helmikuusta asti. Tähän on palanut reilut 5000e rahaa ja lisäksi tulonmenetyksiä reilusti toinen mokoma kun ei ole pystynyt tekemään töitä eli kirstun pohja häämöttää ja pahasti.

Seuraavia on tullut kokeiltua:

-Sinisen valon filtteröinti, näytön asetusten säätäminen kaikin tavoin mitä itse osaan
    -Kaikki perustutkimukset julkisella puolella, verikokeet
    -Yksityinen korva-nenä-kurkkulääkäri (ei korvaperäistä huimausta)
    -Silmälääkärin laaja näöntutkimus, ei muita löydöksiä paitsi pieni piilokarsastus jonka ei uskonut tätä aiheuttavan. Molemmissa silmissä näkö aivan täydellinen. Silmälääkärillä ei ollut mitään hajua mistä tämä voi johtua.
    -Neurologin laaja tutkimus yksityisellä, ei löydöksiä
    -Aivojen magneettikuvaus, ei löydöksiä
    -2kk loma, josta 1kk käyttämättä tietokoneita lainkaan. Olo parani ja huimaus kaikkosi, loman jälkeen eka päivä töissä ja takaisin lähtöpisteeseen
    -Kiropraktikko
    -2 eri OMT-fysioterapeuttia jos olisi jotain niskaperäistä (niskani eivät tosin ole mitenkään jäykät), ei löydöksiä
    -Pelilasit
    -Silmätipat, silmäjumpat, pitkät tauot, jne
    -Kaikki mahdolliset vitamiini-, hivenaine-, kalaöljy- yms asiat minttiin (oli hyvällä tasolla jo aiemmin)
    -Urheilun lisääminen, olin ok kunnossa aiemminkin ja aina tykännyt liikkua
    -Psykiatrilla käyminen, sain tästä jo niin pahat sätkyt jossain vaiheessa että diagnosoin itselleni ahdistuneisuushäiriön --> menin ammattilaiselle --> muutaman käynnin jälkeen mieliala kyllä parani ja varmaan tuli parit lapsuustraumatkin siinä sivussa käsiteltyä mutta tähän näköongelmaan ei mitään vaikutusta
    -Meditointi, mindfulness, stressitekijöiden poistaminen elämästä, jooga

...ja varmaan sata muuta noitatohtoria mitä en jaksa tässä listata.

Millään muulla ei ollut mitään vaikutusta paitsi lomalla, ja sen vaikutus lakkasi välittömästi kun palasin töihin. Olen täysin vakuuttunut että tämä ei ole mikään burnout-efekti, voin henkisesti aivan hyvin, helvetti kun silmät ei vaan toimi.

Pystyn katsomaan ipadilta leffoja ~normaalisti (käytän tosin himmennettyä näyttöä) ja esim kännykän näytön tuijottelu ei aiheuta mitään oireita. Telkkaria en ole käytännössä katsonut moneen kuukauteen koska se ei tunnu kivalta silmissä myöskään edes pienissä erissä. Olen tehnyt vähän töitä ikivanhalla aivan paskalla Lenovo-läppärillä jossa ei ole Full HD-näyttöä eli tämä: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro..._medium=orderemail&utm_campaign=order_created ja siinä kirkkausasetukset lähes minimikirkkaudelle.

Tätä pystyn jotenkuten käyttämään, luulen että jo näytön pieni koko auttaa, joskin en ole uskaltanut täyttä työpäivää tehdä tälläkään. En mene takuuseen mutta jostain syystä tämän "huonomman" näytön käyttäminen tuntuu jotenkin paremmalta silmissä kuin normaalin työpisteeni.

Tämän erittäin pitkän intron jälkeen päästään kysymykseen eli siihen, onko mitään toivoa että jonkun tietyn näytön hankkiminen voisi auttaa? En usko että olen koskaan käyttänyt näyttöä jossa max virkistystaajuus on yli 60hz, mutta voisiko esim tällaisesta: https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...xg2730-144hz-wqhd-pelimonitori-musta-punainen olla jotain apua?

Olen sen verran untuvikko tietotekniikka-asioissa että en ihan hahmota näyttöjen syvimpiä olemuksia enkä oikein osaa ehkä selvittää mitkä ne ominaisuudet (virkistystaajuus, taustavalo, full hd tai sen puute, tms?) voisivat olla kriittisiä. Tietty ei huvita alkaa ostelemaan uusia näyttöjä ja koneita jos tuntuu ettei niistä mitään hyötyä luultavasti ole.

En tosiaan ymmärrä mistä tämä alkoi, tuntuisi oudolta että olisin yhtäkkiä tullut jotenkin allergiseksi näytöille, mutta toisaalta tässä on nyt kokeiltu jo kaikkea mahdollista niin ehkä se on vain sitten uskottava ja yritettävä keksiä joku setup joka voisi olla silmäystävällisempi.

Jos joku osaa suositella näyttöä, läppäriä, pc:tä, noitatohtoria, fysioterapeuttia, neurologia tai poppamiestä jolla saan elämäni takaisin niin laitan 100e tilisiirrolla tulemaan kunhan olen edes pari tervettä viikkoa nähnyt ja jotain uskoa normaaliin elämään johon kuuluu tietokoneiden käyttäminen taas löytynyt.

PS. Ai niin, se unohtui vielä kirjoittaa että olen tehnyt siis töitä kahdella näytöllä eli näyttö+läppärin näyttö koska töihin sisältyy aika paljon avonaisia ohjelmia ja säätöä niiden välillä. Pystyisin kuitenkin tekemään kaikki työt vain yhtä näyttöä käyttäen, kokeilin sitäkin muttei siitä ollut juuri mitään hyötyä. Ehkä aavistuksen verran enemmän rasittaa vielä se kun siirtelee katsetta paikasta toiseen näyttöjen välillä, mutta koko ongelman mittakaavassa vaikutus luokkaa olematon.

Suunnaton kiitos jos joku jaksaa vastata.

2. Smoe

Rekisteröitynyt:
    26.06.2018
    Rajun kuulonen tilanne kyllä... mulla ei välttämättä ole vastausta, mutta tollainen stoori ansaitsee edes pientä myöhäisillan pohdintaa:

Mielestäni sun pitkään listaan pitäisi vielä lisätä "Flicker-free LCD" paneelin kokeileminen. Kyse on siis ns. "vlikkuvan" taustavalon poistamisesta. Vilkkuminen voi olla niin pientä, ettet suoraan näe sitä (60hz standardi syntyi siitä, että valtaosa ihmisistä näkee vilkkuvan valon tasaisena valona jos se vilkkuu 60 kertaa sekunnissa), mutta se saattaa silti ärsyttää silmiä. Jopa vanhoissa putkinäytöissä oli korkeampi virkistystaajuus ja monet paneelit kuten omat 240hz TN taustavalolla olevat paneelit eivät "vilku" ollenkaan. Kännykät ja ipadit yms ovat usein taustavalaistu ilman tätä "flickeriä", vilkkumista, ja jossain on jopa korkea virkistystaajuus sulavempaa kuvaa varten.

Itsellä on rajun hajataiton lisäksi ollut niin paljon ongelmia näyttöjen kanssa, että käytän nykyään tummennettuja linssejä; harmi kun tämä ei toiminut sulla. Nämä omat paneelit ovat huonoja väritarkkaan työhön, mutta uskon, että tasainen taustavalo ja riittävän himmeä kuva auttaa 8h työpäivien ja niiden peräisten pelisessioiden läpi.

Dellillä ja Benqulla on ainakin noita flicker-free backlight malleja jotka sopeutuvat sun työhön.

Good luck.

3. Charun

Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Mistään en mitään väitä tietäväni, mutta voisiko paneelin tyyppi vaikuttaa tuohon? TN, IPS, VA, AFFS, LCD, LED, OLED, jne.

Edit. Tuossa Asuksen 4K näytössä, joka sulla on käytössä näyttää olevan TN-paneeli ja läppärissä IPS.
    Jos kerrot mikä puhelin ja tabletti ei aiheuta oireita, niin voin niidenkin näytöt tarkistaa, josko siitä sais mitään johtolankoja?

Edit2. Niin ja tuo Asuksen näyttö ainakin väittää olevansa "flicker free" (tämä siis tuohon Smoen spekilaatioon yllä).

Viimeksi muokattu: 27.07.2019
  4. Sport_FIN

Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Jos et pysty katsomaan sitä niin älä katso. Kokeile pistää vaikka telkkuun mutta jos silmät/aivot on vain liian herkät niin hanki joku toinen homma.

5. rallikuski

Rekisteröitynyt:
    09.05.2009
    Ohjelma nimeltä "f.lux" ei voi kuin suositella!

Heti alkuun, älä tyrmää ko. softaa, voi näyttää oudolta ekat kerrat.
    Näyttö voi näyttää "keltaiselta" alkuun mutta se on normaali silmien efekti kun ei ole tottunut ko. värisävyihin.
    Softa on täysin säädettävissä kellon tai ilman valoisuuden (paikkakunnan) mukaan automaattisesti joten se ei vaadi ainakaan itselläni juuri ikinä mitään ylimääräistä työtä, en edes huomaa softan olemassaoloa mutta silmät on kiittänyt vuosien saatossa (yli 5 vuoden kokemus ko. softasta). Nyt jos otan softan pois päältä niin tulee sellainen valomyrsky silmille että tekee kipeää.

Tässä on ikäänkuin sama efekti mikä on pelilaseissa se keltaisuus ja haitallisen sinivalon poisto, mutta se kulkee valoisuuden mukaan ilman ongelmia.

Omasta historiasta, mulla on aikanaan ollut aika rajuja silmien vuotoja ynnä muuta ongelmaa, johtuen just huonoista tn- paneeleista ja sinivalon jatkuvasta ärsytyksestä. Ei tämäkään softa ihmettä tee mutta sen avulla olen itse voinut jatkaa näyttöpäätteellä työskentelyä ja ilman isoja ongelmia.

Viimeksi muokattu: 30.07.2019
  6. JPX6eGcWhKn8fR9uI7qzRiYTu

Rekisteröitynyt:
    16.01.2019
    TL;DR darkmode + teksti isommaksi.

Itse olen ollut aina herkkä valkoiselle taustalle, joka aiheuttaa OP:n kaltaisia oireita.

Olen jo pitkään käyttänyt dark modea. Selain, email, editorit.. kaikkialla.
    Aikanaan jouduin itse tekemään kaikki muokkaukset, mutta nykyään on onneksi dark modella kova pusku päällä.
    On selaimiin extensionit [2], ja käyttiksissä omat dark modensa.

Nyt tullut myös ilmi, että joillain on täysin päinvastoin; dark mode on samalla tavalla sietämätön heille.

Mainittakoon myös, että tuo suositeltu F.lux ei auta itseäni lainkaan.

Normaalin kokoinen teksti rasittaa silmiäni, riveillä pysyminen myös haastavaa.
    Kirjassa tai paperilla tätä ei tapahdu. Tekstin suurentaminen rentouttaa silmät ja korjaa tämän ongelman.

Nämä yhdistettynä, tältä näyttää tämä sivu mulle nyt [1].

Toivottavasti jeesaa jotain.

[1]
    [2] https://chrome.google.com/webstore/detail/dark-reader/eimadpbcbfnmbkopoojfekhnkhdbieeh?hl=en

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen