Hedman Partnersilta kiristyskirje

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Kapteeni Flint, 24.04.2015.

1. eriävä mielipide

Rekisteröitynyt:
    02.02.2018
    ? lukeeko joissain KTC:n kirjeissä "maksuvaatimus", vai ennakoidaanko ketjussa tulevia?

2. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Nämä asiat hoidetaan nyt KTC:n kautta, joka on perintätoimisto ja se hoitaa toimeksiantajansa puolesta nämä saatavat. KTC on luonut uudet laskut ja se lähettää tätä itse laatimaansa laskua. KTC:n lasku saadaan pois KTC:n reskontrasta vain siten, että siitä reklamoi. Vaatimalla itselleen hyvityslaskun varmistaa sen, ettei tämä laskusaatava jää roikkumaan KTC:n reskontraan. KTC:ltä pitää tulla tismalleen samoilla tiedoilla oleva hyvityslasku, jossa on sama summa, mutta miinusmerkkisenä. Jos asiaa ei hoida, niin laskusaatavaa voidaan periä KTC:n kautta vaikka kuolinpesältä aikanaan.

Ymmärrän sinänsä, että tätä samaa asiaa joutuu useamman kerran toistamaan, koska minullakin meni aikaa, ennen kuin ymmärsin miten BitTorrent toimii.

3. ilkkes

Rekisteröitynyt:
    11.11.2004
    Viimeksi muokattu: 16.10.2018
  4. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
  5. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Jos ei nuo em. linkit aukea, niin ainakin sivuiltani ne näkee. http://www.ritvapuolakka.fi/440979809

6. pentti peruskäyttäjä

Rekisteröitynyt:
    23.11.2015
    Jep, kyllä lukee. Minulle on tullut semmoinen.

Edit: Olen saanut myös vastauksen KTC:lta minun tekemään riitautukseen. Vastaus oli foorumeilla mainittu geneerinen vastaus, joka ei varsinaisesti vastannut mihinkään suuntaan yhtään mitään.

Pyysin myös omat tiedot ja alkuperäisen laskun heiltä. En ole niitä saanut. Nyt odottelen mitä tuleva tuo vai tuoko mitään.

7. eriävä mielipide

Rekisteröitynyt:
    02.02.2018
    Ok, olisiko mahdollista, että sillä perusteella että MAO on 2015 kirjannut päätöksiin

"saa käyttää sille edellä mainitun tavoin luovutettavia yhteystietoja ainoastaan selvittäessään ja esittäessään sille elokuvateosten tuotantoyhtiöltä siirtyneistä okeuksia koskevia Suomen tekijänoikeuslakiin perustuvia vaatimuksia Suomessa."

-> oikeuksien haltija on esittänyt yksipuolisesti vaatimuksen jota ei ole kiistetty 2015-2018 -> oikeuksien haltija katsoo että saatava on selvä ja riidaton ja pistää perintään?

8. pentti peruskäyttäjä

Rekisteröitynyt:
    23.11.2015
    Tiedä nuista, mutta toisaalta jos asiaa ei ole kiistetty eikä myönnetty, niin kait sitä ollaan vielä siinä "sovintoehdotuksessa". Tietysti tässähän nyt voidaan katsoa asiaa kummastakin näkökulmasta. Heidän mielestä hiljaisuus on myöntyminen, kun taas kirjeen saajista hiljaisuus on kieltäminen. Oli miten oli, nyt asia on ainakin riitautettu osan ihmisten toimesta ja pallo on heitetty takaisin KTC:lle ja oikeuksien haltijalle.

9. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Kaikki on mahdollista. Kuten aiemmin sanoinkin, niin tämä on varmasti koepallo ja jos tähän ei riittävän voimakkaasti reagoida, niin odotettavissa on kirjeaalto KTC:n nimissä. Poliisihan ei ainakaan tähän mennessä nähnyt asiassa mitään laitonta. Eli joka ei ole aiemmin kiistänyt, niin KTC:n laskun saadessaan, on kiistämisen paikka.

10. PerintöAgentti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2018
    Tätä tekijänoikeuskirjeiden lähettämistä ja threadia alusta asti sivusta seuranneena voin nyt antaa neuvoja, kun kirjeiden lähettely on siirtynyt perintätoimistolle. Itse olen ollut töissä perintätoimistossa pidemmän aikaa, ja vaikka tehtävät eivät liittyneet suoraan perintään, voin kertoa oman näkemykseni.

Perintätoimiston pitää noudattaa hyvää perintätapaa ja mielestäni nyt ei toimita niin.

• Saatavan pitää perustua velkasuhteeseen, velvoitteeseen tai sopimukseen. Tekijänoikeuskorvausvaatimukset tai sovintoehdotukset eivät ole mitään näistä, eikä niitä voi periä.
    • Perintätoimistot perivät yleensä vain riidattomia saatavia. Nämä tapaukset ovat selkeästi riitaisia, eikä normaalia perintäprosessia pitäisi käyttää. KTC:n pitäisi varmistaa toimeksiantajalta saatavien kelpoisuus etukäteen.
    • KTC:n maksuvaatimus ei täytä lain vaatimuksia. Siitä puuttuu tietoja velalliselle, ainakin tieto perinnän keskeyttämisen mahdollisuudesta ja sen oikeusvaikutuksista. Lisäksi laskuperuste on harhaanjohtava.
    • Perintää on turhaan viivytetty. KTC:n pitäisi esittää perusteet, miksi perintä on viivästynyt.

Paras tapa edetä on ilmoittaa KTC:lle, että saatava on riitainen. Niin kuin täällä on hienosti neuvottu tekemäänkin. Tämän jälkeen kannattaa tehdä valitus AVI:in hyvän perintätavan vastaisesta toiminnasta. AVI:n sivuilta löytyy suoraan lomake, jonka voi täyttää. Ja voi ottaa yhteyttä myös KKV:hen eli, kuluttaja- ja kilpailuvirastoon.

AVI = Etelä-Suomen aluehallintovirasto, joka valvoo perintätoimistoja. Ovat siinä nykyään todella hyviä, ja sieltä tulevat selvityspyynnöt ovat perintätoimistolle kiusallisia ja vievät aikaa.

11. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Iso kiitos tästä!:)

12. pentti peruskäyttäjä

Rekisteröitynyt:
    23.11.2015
    Jos tästä voisi tykätä, peukuttaa tai antaa sydäntä, niin kaikki olis lähetetty!

13. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Kyllä vaan, aivan loistava teksti. Toivottavasti nyt kaikki palstalaiset lukevat tuon tarkkaan!

14. Don MC

Rekisteröitynyt:
    19.09.2017
    https://murobbs.muropaketti.com/posts/1718600147/

Lisäsin tuonne sivulle 1492 uuden vastinepohjan, jolla voi kannella tästä KTCn temppuilusta Kuluttajaneuvontaan ja/tai AVIin. Se on pohja nro 2 siellä.
    Ensin KTC:lle se maksuvaatimuksen kiistäminen ja sitten tämä kantelu menemään.

15. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Kiitos! Ei ole ihme, että tätä palstaa ulkopuolelta lukevatkin laittavat kiitoksia, niin kullanarvoisia ohjeita täällä annetaan kansalaisille.

16. PerintöAgentti

Rekisteröitynyt:
    16.10.2018
    Mukavaa että pystyin osaltani auttamaan.

KTC on varmaan ihan toista mieltä noista minun ajatuksistani, ja saavat vapaasti olla. Ihmettelen vaan kovasti, että ovat tähän halunneet sekaantua. Isommat perintätoimistot eivät näihin tekijänoikeuskirjeisiin koskisi mitenkään.

17. nnynas__

Rekisteröitynyt:
    18.02.2016
    Olen tästä jokseenkin samoilla linjoilla, vaikka asiassa tuo "kuluttajaperinnän" osuus on vähän tulkinnanvarainen.

EDIT: tarkennetaan vielä tähän väliin, ettei näiden perimiselle mielestäni ole estettä, ellei asiaa ole riitautettu.

Silloin, kun peritään kuluttajasaatavaa, laki asettaa enemmän vaatimuksia, kuin muutoin. Perintälaissa on määritelty suoraan kuluttajasaatavat näin: "
    Kuluttajasaatavalla tarkoitetaan tässä laissa sellaista elinkeinonharjoittajan saatavaa, joka perustuu kulutushyödykkeen luovuttamiseen tai luoton myöntämiseen kuluttajalle."

Tästähän ei tässä ole kyse. Itse kyllä mielummin huomioin kuluttajasäädökset, vaikkei laki sitä suoraan edellyttäisi. En muista onko juuri tästä asiasta AVI lausunutkin jotain, mutta hekin mieluusti soveltavat tai vähintään rinnastavat tapauksia näihin, vaikka ei olisi suoraan kuluttajasaatava kyseessä.

Monet perintätoimistot kyllä menevät perintälain 5a § (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513#P5a) mukaan noissa maksuvaatimuksissa aina, vaikka sitä ei edellytettäisi. On melko hämmentävää, miten joillekin toimistoille lain lukeminen/noudattaminen osoittautuu niin vaikeaksi.

18. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Todella mitä nöyrin kiitokseni. Te ette tiedäkään kuinka paljon ihmiset saavat lohtua, kun lukevat tätä palstaa. Minun puoleeni he uskaltavat kääntyä, koska ovat nähneet toimintani ja tietävät oikean nimeni. Nyt täällä on konkreettiset ohjeet miten toimia, jos KTC:ltä tulee postia. Minä tiedän, että monessa perheessä ollaan äärettömän kiitollisia tästä pyyteettömästä avusta, mitä täältä saavat.

19. maximus_99

Rekisteröitynyt:
    16.03.2016
    Minusta tämä on hyvä ja selkeä vastine mitä käyttää ja näin myös suosittelen tekemään. Sinä laitoit vastineen maksumuistutukseen vai maksuvaatimukseen? Ja olet saanut saman liirum laarum vastauksen takaisin? Et ole saanut sinäkään hyvityslaskua mitä on pyydetty? Kiitos

20. maximus_99

Rekisteröitynyt:
    16.03.2016
    Tähän vielä se, että uskoisin monella halua antaa kiitos suoraan henkilökohtaisesti, kun/jos tämä sairas saaga lopulta päättyy! Tosin uskon, että monella olisi halu saattaa nämä kiristäjät vastuuseen teoistaan/mielipahasta mitä ovat tuhansille syyttömille aiheuttaneet käyttäen sairasta tapaa kiristää ihmisiä. No, me kaikki tiedämme ettei he vastuuseen joudu.. jos nyt ensin tämä muutoin joskus loppuisi.

21. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    Kiitos Niko myös sinulle kommentistasi! Mielestäni tuo "EDIT: tarkennetaan vielä tähän väliin, ettei näiden perimiselle mielestäni ole estettä, ellei asiaa ole riitautettu.", on erittäin tärkeä asia jokaisen huomioida.

22. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    En ole itse saanut KTC:ltä laskua, vaan tuon reklamaation on tehnyt eräs maksumuistutuksen saaja. Tuolta löytyy lisää ohjeita, jos haluaa miettiä minkälaisen itse laittaa. https://murobbs.muropaketti.com/posts/1718605769/

23. maximus_99

Rekisteröitynyt:
    16.03.2016
    Ok. Ymmärsin, että sinäkin olet saanut kirjeen ktc:ltä.

24. Dame Edna

Rekisteröitynyt:
    06.03.2016
    En ja siksipä ne eivät ole minulle mitään vastanneetkaan.

25. maximus_99

Rekisteröitynyt:
    16.03.2016
    Millähän perusteella Ktc näitä lähettää? Vai onko lähettänyt käytännössä kaikille kenelle on tullut aikoinaan adultian paska posti? Ja mihin kiristykseen ei ole reagoinut.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen