Halvat halkomiskoneet polttopuulle?

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja hakli, 10.12.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. mitasmina

Rekisteröitynyt:
    08.06.2016
    j1m2, meillä savossa on varmaan v-mäisiä kuusia, koska kaikki 20-35 cm halkaisijalla jumittavat tuohon ristikkoterään. Voi olla syynä sekin, että sylinteri jättää about 12 cm löysää ennen terää, eli sitten muksitaan Fiskarsin minikirveellä klapi irti ristikkoterästä..

2. morgangane

Rekisteröitynyt:
    10.11.2013
    Minä teen vuodessa jotain 15 pinokuutiota tuommoisella kiinan 7ton. vaakakoneella joka aikanaan maksoi 190e ja on ollut korvaamaton apuväline
    jo kymmenen vuoden ajan tosin toinen kone jo menossa kun säilytin edellistä sateessa ja sitä ei tuntunut kestävän eli laakeri sai siipeensä ja kun
    sitä avattiin, niin osoittautui että akseli oli sorvattu jostain harjateräksestä ja meni solmuun pikku väännöstä enkä jaksanut sen kanssa taistella.

Olin itse ennen vankkumaton kirveellä pilkkoja ja pidin tuollaisia koneita lähinnä naurettavana mutta kerran kun pätkin 4h putkeen puita kirveellä
    ja osa puista oli kuin olisi juustoon lyönyt syntyi päästös koneen hankkimisesta ja tuo oli parhaimpia hankintoja mitä on tullut tehtyä.

Nyt puiden teko on suorastaan nautinnollista ja uskallan kokemuksesta väittää ettei yksikään normaali kirveenheiluttaja pysy tahdissa mukana kun puita aletaan
    metrikaupalla tekemään ja itse olen viritellyt systeemit niin että olen tehnyt sopivan pöydän missä konen on ja laittanut topparit ettei terä palaudu
    kuin juuri senverran kuin on tarpeellista, eli omalla ohdalla puut ovat 45cm ja säädöt sen mukaan.

Terä ei normpuiden halkomishommassa kummoista liikettä tee kun puu jo halkeaa ja palautuksen aikana kalikka pikapyöräytyksellä toiseen asentoon ja
    näin homma etenee ripeästi.

3. mitasmina

Rekisteröitynyt:
    08.06.2016
    Sen jälkeen kun puussa on ollut kiinni kirves ja kaksi kiilaa, ja puu on pitänyt halkaista silti moottorisahalla...Kirves on tällä iällä sytykkeiden tekemiseen, eli komppaan morgangane:a.

4. j1m2

Rekisteröitynyt:
    06.12.2002
    Tuohon auttaa paksu parrunpätkä puun ja sylinterin väliin,itsellä on käytössä kertopuupalkinpätkistä kasattu palikka 15x20x30 senttuiä.Tuolla on muutenkin helppo säätää iskun pituutta kun on eri mittaisia pölkkyjä,itse koneen säätö on hidas ja hankala.

5. Lolladini

Rekisteröitynyt:
    11.07.2015
    Kirves ja lihaskestävyyttä. Pätki puut pakkasella, napsahtaa halki isommatkin.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen