Gigantti kairaa asiakasta ahteriin

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Deus Ex, 23.09.2011.

  1. Deus Ex

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 182
    Harmittaa niin paljon, että pistän tämän saman tarinan myös tänne Muroon;



    Ostin viime joulukuussa puhelimen Porvoon Gigantti -myymälästä. Puhelin oli Nokian C6. Siitä se riemi repesi.

    Ensimmäinen puhelin oli täysi susi. Parissa päivässä ostosta kävi ilmi, että puhelin on jollakin todella syvällisellä tavalla "special". Käyttöliittymä tahmasi ja kaatuili. Erityisesti se kaatuili kun tuli puheluita. Aika huono ominaisuus puhelimelle? Lisäksi puhelimen sisään rakennettu GPS ei toiminut ja se kaatuilu vähänväliä muutenkin. Onneksi Gigantin Porvoon myymälä suostui vaihtamaan kyseisen kappaleen täysin uuteen.

    Uudella luurilla pärjäsin pari kuukautta. Mitä se nyt tahmasi ja pätki, mutta oletin sen olevan puhelimen ominaisuus, ei varsinainen vika. Sitten katkesi puhelimen latausaukossa oleva kuparinen nasta. Ilman sitä puhelin ei lataudu. Minun puhelimeni ei latautunut. Vaikka olin käyttänyt tasan tarkasti puhelimen mukana toimitettua laturia. Onneksi gigantti suostui vian korjaamaan.

    Viime torstaina puhelimen näyttö sekosi. En tiedä miksi. En ollut kohdellut puhelinta mitenkään tavallisuudesta poikkeavasti. Ajoin perjantaina Porvoon Giganttiin. (kilometrejä puhelimen takia kertynyt tässä vaiheessa 250 km, nykyisellä bensanhinnalla). Asiakaspalvelija otti luurin vastaan ja lupasi lähettää korjattavaksi.

    Äsken sain tekstiviestin. Siinä sanotaan, että puhelimessa on mekaaninen vika (siis perustuu täysin gigantin/huollon väitteeseen) ja sen korjaaminen maksaa 120€. Jos haluan puhelimen takaisin korjaamattomana niin joudun maksamaan 30€.

    Minusta tuo on kohtuutonta. Puhelimen arvo oli reilu 200€ ja kukaan ei maininnut mistään 30€ maksusta kun jätin puhelinta huoltoon. Eli vaihtoehdot 120€/30€ ovat täysin kohtuuttomat.
    Soitin äsken gigantin asiakaspalveluun mutta siellä vain vittuiltiin. Tasan viimeinen tuote jonka ostin kyseisestä puljusta ja suosittelen myös muille.


    Mistä hitosta minä voin tietää mikä vika puhelimessa on siinä kohtaa kun lähetän sen korjattavaksi. Varsinkin kun kyseinen puhelin on hajonnut omineen lukuisia kertoja itsekseen. Siinä kohtaa kun luovutin puhelimen huoltoon, kukaan ei maininnut mistään 30€ maksusta.
    Jos puhelimen tutkimisesta, HUOM TAKUU AIKANA, tuli 30€ kustannus niin se on täysin Gigantin ja huoltoyhtiön välinen asia. Mitä ihmettä se kuluttajalle kuuluu.
     
    Viimeksi muokattu: 26.09.2011
  2. Zyrppa

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2006
    Viestejä:
    2 837
    Nokia, tarvitseeko muuta sanoa?

    Mutta tuo menee kyllä sikamaiseksi, että ensin ei ilmoiteta mitään että maksaisi, sitten pitääkin maksaa joko paljon tai vähän että saa edes tavaransa takaisin.
     
  3. Otsonalle

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2011
    Viestejä:
    162
  4. Deus Ex

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 182
    Kuluttaja-asiamiehen virasto on jostakin kumman syystä kiinni perjantaisin.
     
  5. serlokki

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2007
    Viestejä:
    982
    Toivottavasti ei käy samalla tavalla kuin viimeksi, milloin eräs toinen moderaattori haki sympatioita YK:ltä. Ei siinä, aikamoiselta kusetukselta kuulostaa.
     
  6. Deus Ex

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 182
    En halua sympatiaa vaan oikeutta.
     
  7. TlTTELINTUURE Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2009
    Viestejä:
    1 264
    Tosiaan jos viitsit niin tuo käytäntö olisi hyvä ilmoittaaa ihan kuluttajavirastoon, niin saavat siellä pohtia, onko tuo laillista. Asiamieheen myös yhteyttä, niin saattaa sen puhelimenkin saada takaisin ilman maksuja.

    http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ilmoitus/
     
  8. JL79

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    2 351
    Kaikissa Giganteissa, joissa olen käynyt on palvelutiskillä ollut lappu/lappuja joissa tuon "turhaan" takuuseen laittojuttu lukee.
    Toisaalta olisihan se asiallista myös ilmoittaa erikseen.
     
  9. jkaart

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2006
    Viestejä:
    4 827
    Oisit vieny suoraan valtuutettuun Nokian huoltoon sen puhelimen. Näin tein itse sillon kun omistin vielä Nokialaisen...
     
  10. TRG-42

    Rekisteröitynyt:
    09.09.2002
    Viestejä:
    2 073
    Antoiko ne mitään huoltolähetettä kun veit puhelimen? Siinähän siitä maksusta lukee jos jossain.
     
  11. Devnullable

    Rekisteröitynyt:
    16.09.2010
    Viestejä:
    95
    Siis asiakkaanko pitäisi olla matkapuhelinasiantuntija ja lisäksi tietää mikä vika mahtaa milloinkin kuulua minkäkin yhtiön takuuseen ja mikä ei?
     
  12. Ulr1ch

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2011
    Viestejä:
    73
    Allekirjoitit varmaan gigantin huoltolapun (tai ainakin vastaanotit sen), jossa mainitaan, että "Mikäli laitteesta havaitaan kosteusvaurio tai muu takuuseen kuulumaton vika, veloitamme huoltoliikkeen kustannusarvion ja kuljetuskustannukset. "

    Gigantti on vain yksi puhelinten välittäjä ja se ei ole jälleenmyyjän vika jos puhelin on rikki. Ne eivät voi käydä jokaista saapunutta laitetta valmistajalta läpi ja tutkia toimiiko ne. Valmistaja antaa huolto ja hyvitys rutiinit joitten mukaan he korjaavat laitteita ja tässä tapauksessa nokia huollettiin missä lie huollettiin ja sillä huoltoliikkeellä oli tapana periä tarkastusmaksun tai rahdin jos tuotteessa ei ole takuuseen kuuluva vika. Kohdista raivosi laitevalmistajalle.
     
  13. mailbag

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Viestejä:
    5 404
    Ihan normihomma että käy tarkastettavana ja joudut sitten maksamaan jos onkin ehjä tai sinun vikasi, myös verkkokauppa.com veloittaa tuon. Todennäköisesti tuo on taskussasi ollut ja olet kolauttanut sen johonkin vaikka et ole sitä itse huomannut.
     
  14. Deus Ex

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 182
    Kukaan ei sanonut mitään mistään maksuista. En ole lakimies vaan tavallinen kuluttaja.
    Mistä voin tietää mikä vika kuuluu takuuseen ja mikä ei. Ja mikä vika juuri kyseistä puheltinta koskee?
     
  15. Deus Ex

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 182
    Mistä minä voin sen tietää kun asiasta on vain huoltoyhtiön/gigantin puolueellinen lausunto?
     
  16. El Chapo

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1 131
    Ei niiden ole hinnastoaan pakko sanoa siinä tuotetta sinne viedessä. Monestikin hinta selviää myöhemmin.
     
  17. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 943
    Hyvä nyrkkisääntö on kyllä että nokian matkapuhelimet kannattaa viedä tai toimittaa postilla itse suoraan korjaamolle. Säästyy monelta hässäkältä.

    Tosin eikös tuossa syyttävä sormi pitäisi kohdistaa enemmän Nokian suuntaan eikä myyjän? Aika heikolta esitykseltä tuo C6 kuulostaa.
     
  18. Otsonalle

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2011
    Viestejä:
    162
    Paitsi että noitten pitäisi kestää lattialle putoamisetkin.
     
  19. a.e

    Rekisteröitynyt:
    07.03.2009
    Viestejä:
    462
    Kyllä kai tuon pitäisi mennä takuseen jos eivät
    pysty esittämään todistetta että
    puhelin on mennyt rikki esim: huolimattoman käsittelyn johdosta.
     
  20. Ulr1ch

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2011
    Viestejä:
    73
    Myös yksi hyvä keino välttää nuita maksuja on soittaa suoraan valmistajan tekniseen tukeen ja tiedustella puhelimitse vikaa ja että huoltaako ne sitä takuun kustannuksella. Yleensä laitevalmistaja osaa tehdä suoraan tapausnumerot ja muut. Parhaimassa tapauksessa tilaavat UPS:ltä huoltonoudon suoraan kotiovelta.

    Olet oikeassa, että myyjän/huoltovastaavan olisi pitänyt mainita sulle ennen huoltovastaanoton tekoa mahdollisista tarkastusmaksuista, mutta allekirjoitit/vastaanotit joka tapauksessa huolto tositteen jossa mainittaa 100% varmasti mahdollisista lisäkustannuksista.
     
  21. Deus Ex

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 182
    Mielestäni on olemassa oikeuden päätös, että kuluttajan ei tarvitse tuntea kaikkia pienellä präntättyjä sopimuskohtia, eivätkä ne täten sido kuluttajaa.
     
  22. kana

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2008
    Viestejä:
    624
    Korjaakos Gigantti itse muka mitään? Eikös ne toimita ne suoraan vain Nokian huoltoon ja saaneet lausuntonsa sieltä?
     
  23. Ruy Lopez

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2011
    Viestejä:
    23
    Sama käytäntö muuten tuli esille kun toimitin kytky Samsungini Elisa Shopitin kautta huoltoon. Eli ilmeisesti yleinen käytäntö tällä hetkellä. Vaikka omani takuun piikkiin meni, kuulosti tuo minustakin kohtuuttomalta.
     
  24. Deus Ex

    Rekisteröitynyt:
    19.09.2004
    Viestejä:
    2 182
    Ja tämän pitäisi kiinnostaa loppuasiakasta miten? Vaikka puhelimet korjaisi Dalai Lama Tiibetin vuoristomajassaan niin mitä se asiakkaalle kuuluu?
     
  25. Krokodiileri

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2008
    Viestejä:
    341
    Normihomma. Kaveri osti Itäkeskuksen dna puljusta Desire Zn, näyttöön tuli jotain viivoja ja lopulta pimeni kokonaan. Vei sen sinne dna paskaan, ensin 4viikoa lojui siellä hyllyssä ja sitten 6viikoa huollossa. Tuli lopulta takaisin ja yllätäen käyttäjän vika 43euroa jos haluat takaisin tai 200e jotain korjaus

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti