Geeliakun lataus

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja DX, 22.03.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. DX

    Rekisteröitynyt:
    23.08.2010
    Viestejä:
    264
    Viimeksi muokattu: 22.03.2015
  2. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
  3. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    5 210
    Ei "älylaturi" ole mitenkään pakollinen, helpottaa vain hommaa vähän. Jännitettä kannattaa vähän tarkkailla, ettei nouse liian korkealle. Latausvirta on myös syytä pitää kohtuullisena. Akulle on todennäköisesti ilmoitettu maksimilatausvirta. Mitähän se 19Ah akulla olisi, luokkaa 5-7A?
     
  4. Basu

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2006
    Viestejä:
    237
    On tuossa Einhellissä myös "älyä". A- asennossa siinä on jonkunlainen jännitteen rajoitus. Kerran tuli vastaava punakuorinen laturi korjattua.
     
  5. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Eikös noissa tavallisissa latureissa ole myöskin virrassa rippeliä (=vaihtovirtakomponenttia) liian paljon, mikä saattaa lyhentää geeliakun käyttöikää. Geeliakuille rippeliä pitää olla alle 5% tai jotain.

    Toki yksitttäinen latauskerta ei varmaan haittaa kovin paljoa, mutta jos tarkoitus on jatkuvasti ladata/purkaa akkua.

    Itsekin olen syyllistynyt vastaavalla "Yksi Helvetti" peltikuori halpislaturilla kaikuluotaimen geeliakun lataamiseen, vaikkakin MP-akun asetuksilla. Kovin montaa kalareissua ei tuo kaikuluotaimen akku kestänyt.
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2015
  6. heartagramm

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2009
    Viestejä:
    80
    Hypätäänpä samaan keskusteluun mukaan. Tuli hommattua itsekin raskaiden 75 Ah vapaa-ajanakkujen rinnalle pienempi lyijyhyytelöakku kaikuluotainkäyttöä varten. Akku on 12 V ja 9 Ah versio. Latureita olisi parikin kappaletta; autossa kiinteänä oleva Benton Eco 4 ampeerinen, jota en oikein raaskisi irroitella autosta (toimii ylläpitolaturina aina kun auto on roikassa), ja Victron Energy Blue Power 12/1x30 A versio.

    Ropleemi on ilmeinen; Benton lataisi paljon pienemmällä virralla kuin Victron, jolla tulee kesäaikaan latailtua useampaa 75 Ah vapaa-ajan akkua "rivakasti" täyteen. Uutta laturia en tuolle pikkuakulle kehtaisi ostaa, eli pystyisikö lyijyhyytelöakun tyhjennyttyä tarpeeksi heittämään sen tuollaisen vapaa-ajan akun rinnalle, ja latailemaan tuolla Victronin laturilla huoletta 20% varauksesta 100% varaukseen? Kärsiikö hyytelöakku moisesta kytköksestä paljonkin?

    Pelkästään lyijyhyytelöä ei varmaan toinna edes kytkeä yksikseen tuohon Victronin laturiin?
     
    Viimeksi muokattu: 07.02.2017
  7. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    5 210
    Tuossa voi käydä niin, että se isompi akkukin rupeaa lataamaan pienempää. Latausvirta voi olla vähän mitä sattuu silloin. Jos molempien akkujen napajännite on kytkettäessä sama, näin ei tapahdu, mutta laturin virran jakautuminen ei silloinkaan välttämättä tapahdu täsmälleen kuten halusit.

    Eikö laturissa ole latausvirralle asetusta?
     
  8. Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 777
    Rajoita virtaa vastuksella, jos laturi sallii.

    Btw. tuskin se akkusi on edes hyytelöakku.
     
  9. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    5 210
    Mitä "äly"laturin ohjauselektroniikka mahtaa tykätä sarjavastuksesta? Tulkitseeko se akun täydeksi/tyhjäksi/vialliseksi ennen aikojaan?

    e: Pitäisi varmaan korkata joku hyytelö-/geeliakkuna myyty tuote ja katsoa mitä sieltä löytyy. Saataisiin tähänkin kiistaan jotain uutta. :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 07.02.2017
  10. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    AGM-akku ei ole hyytelö, eikä geeli. Koittakaa nyt sisäistää tämä. Vituttaa samaten, kuin Tinaakin. Hyytelöakut ovat silikaatilla sotkettuja, tavallisesti kookkaita ja raskaita lyijiksiä. 19Ah viittaa johonkin kiinalaiseen 17Ah halpiskertakäyttöpaskaan.

    AGM sisältää eristelevyinä lasikuitumatot, joihin vesi+happo on imeytetty.

    Kuusikennoisen AGMin lataamiseen huoneenlämmössä käytän yleensä sopivalla virralla rajattua 14 volttia. Kylmässä sitten enemmän, kuumassa vähemmän.

    Joku 0,1C on sopiva, eli pari aata olisi soppeli 19Ah möykylle.

    14 volttia siksi, että saa unohtua muutamaksi vuorokaudeksikin laturiin, siitä pahasti kärsimättä. 13,8 voltilla menee ikä ja elämä, ennen kuin akku on täysi, balansoitumisesta puhumattakaan. 15V on sykliseen käyttöön ja niin korkea jännite on kytkettävä pois, ennenkuin akku hajoaa. AGMiin kun ei oikein helpolla vettä lisätä...

    Ja se vielä, että jos AGM ei taivu, niin käyttäkää VRLA:ta. Silloin voi olettaa, että kyseessä on hyytelö tai AGM. Sitä sitten kehtaisi jopa kysyäkin... Parhaimmat kun sanovat hyytelöiksi mopon floattiakkujakin. Kaiketi pienen kokonsa(akku) tai älynsä takia.
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2017
  11. heartagramm

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2009
    Viestejä:
    80
    Minähän en mitään mistään tiiä, ellette neuvo. Moponetista tuli tuo haettua, tuote 90-0211 (se kiinanpaska-akku siis). Eipä tuolla oo sinänsä mitään väliä, kunhan saan kevyen akun, jonka saan ladattua nykyisillä latureilla ilman että se korkkaa liian korkean latausvirran takia. Enpä tuolla oo vielä oikein mitään tehnyt, möllöttänyt paketissaan kun arvelin ensin konsultoida teitä viisaampia, etten mene ja pilaa heti akkua.

    Victronissa on "yömoodi" jonka saa napsautettua päälle. Tarkoittaa että maksimilatausvirta tyhjälle akulle latausvaiheen alussa on puolet speksatusta = 15 ampeeria yömodessa. Normaalimoodi 30 ampeeria, joka varmaan tyhjän akun saa tykkäämään kyttyrää(?), toki se 15 A myös. Tietty tuo Victronin laturi rajoittaa virtaa sitä mukaa kun huomaa akun olevan täynnä, esim. ylläpitolatauksen tein sillä noille 75 Ah lyijyakuille, napajännite 12,7 V eli aikaslailla täyden hujakoilla, jolloin pihtiampeerimittari näytti latausvirraksi noin 4-5 ampeeria.

    Tuollaisesta pikkuakusta ei kehtaisi maksaa kovinkaan paljon yli 40 euroa. Olisiko herras-/rouvasväellä ehdottaa omaan käyttöön soveltuvaa eli kevyehköä (alle 7 kg) akkua jota voi ladata "suurella" virralla? Ja vaihtoehtoisesti; miten tehdään virran rajoitus vastuksella kunkin kokoiselle akulle sopivaksi?

    Laturin speksiä: https://www.victronenergy.com/uploa...Power-Battery-Charger-IP22-180-265-VAC-EN.pdf
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2017
  12. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    Akun kyljessä näyttäis olevan maininta 2,7A joka hyvin vahvasti viittaa maksimi latausvirtaan. Sen mukaan on elettävä.

    Miksi pitää ensiksi ostaa ja sitte miettiä?
     
  13. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    5 210
    Pieniä lyijyakkuja, varsinkaan suljettuja, ei sovi ladata kovin suurella virralla. Jonkun muun tyyppisiä ehkä, mutta niitä taas ei voi ladata lyijyakkujen latureilla.

    Halvan moottoripyörän akulle tarkoitetun laturin saa alle kympillä, joten ei siitä paljoa köyhdy. Niiden lähtöjännite ei tosin ole tasaista, mikä ei joidenkin mukaan tee (suljetulle?) lyijyakulle hyvää, mutta tuskin se akkua heti tuhoaakaan. Akun napajännitettä voi joutua vähän tarkkailemaan sellaisella ladattaessa. Jollain vanhalla yksinkertaisella verkkomuuntimellakin (DC, esim. reguloimaton 12...15V) voi onnistua myös, mutta sellaisen kanssa napajännitettä on tarkkailtava.

    edit: No ei nyt ihan kympillä mutta melkein:
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...ikkeet/Akkulaturi-612-V-400500-mA-2000017815/


    En tosiaan tiedä, miten "älykäs" laturi suhtautuu akun kanssa sarjassa olevaan vastukseen. Toinen samantyylinen räpellysratkaisu olisi laittaa pieni akku ison rinnalle, mutta ei suoraan vaan vastus väliin. Olisiko se sitten älylaturin kannalta parempi, en tiedä.

    Virta on jännite jaettuna resistanssilla, ja tyhjän 12V lyijyakun napajännite on jotain 10-11.5V. Eli joku 1-2 ohmia riittänee kyllä rajoittamaan virran tarpeeksi pieneksi, mutta älylaturin kanssa sitä ei välttämättä voi käyttää. Vastuksen tehonkeston on syytä olla riittävä, mielellään esim. 10W. Joku latureita tunteva voi kommentoida lisää.


    e: tulipahan täydennyksiä :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 09.02.2017
  14. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Pieni, kevyt, halpa, hyvä, jne. ei ole samoissa kuorissa. Li-ion-poly tulee mieleen, kun nopeaa latausta ja kevyttä painoa tarvitaan. Mutta hinta karkaa, varsinkin sitten kun ei osta jotain hoppykinkin kuraa, tms. mitäliettä. Lisäksi kunnollinen laturikin pitää hommata. Hinta menenee kymppikertaisesti putputtijetin yli.

    Vaihtoehtoisesti samaan hintaan saisi ehkä tehtyä tehoakkukennoista (vaikka jo vanhahko Sonyn VTC5) paketin, jota voi latailla aika nopeasti ja virranantokyky on suorastaan sormiapolttava... Vaatii siis kunnollisen suojan, joka oikeasti suojaa. Uskoisin, että 4,25 volttiin per kenno katkaiseva suoja toimisi jonkun lyijispaskelelulaturinkin kanssa suht. turvallisesti. Ylivirran ja syväpurun speksit sitten voi ajatella itse. Omalla vastuulla sitten lionien lataus millä sattuu! Toimivan (ja epäbalansoimattoman) suojan kanssa ei balansointia laatukennoilla tarvitse.

    Kaikenmaailman nollavolttityökalumasiinoiden kennoja tullut suoriltaan ladattua 4,3 voltin asetuksella, jolloin kennon jänö asettuu johonkin 4,23 volttiin, eli hivenen yli 100% lataus, ehkä joku 102%. Toki jos kenno hitaassa herättelyssä ei vaikuta normaalilta, niin sitten kierrätykseen.

    AGM toki sikäli helppo, että ei ota niin kerralla nokkiinsa liian rajusta latausvirrasta, liian korkeasta jännitteestä, jne. jota kaikenmaailman evvk viktorit sille kuitenkin tyrkää. Liialliset virrat suuntaan tai toiseen saa ne kyllä pilalle, mutta niinpähän se käy parempien kemioiden akuilla. Lyijis on se kaikinpuolin huonoin joka tapauksessa. Sen jälkeen ehkäpä paskimmat 2000mAh 18650-lelukennot. Kestävyydeltään NiFe -akku olisi rajuin.
     
    Viimeksi muokattu: 09.02.2017
  15. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 924
    Hobbykingin sininen perus-Turnigy on osoittautunut erittäin päteväksi perusakuksi. Nanoista sun muista zippyistä on huonompia kokemuksia. Äärimmäisen rääkkiin ja huonosti kohteluun kannatta etsiä muita, mutta järki päässä käyttöön ovat halpoja, huýviä ja kestäviä. Taitaa vanhimmat olla 2010-mallia ja vielä jotenkuten kuosissa. Perushalvalla imaxilla latailtu.
     
  16. kaihakki

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2017
    Viestejä:
    2
    Mitenkäs autojen kanssa on. Voiko Opel Astra 1.9 diesel vm 2008 laittaa AGM akun? Pitääkö tehdä jotain konfigurointia jotenkin, että laturi ymmärtäisi akkutyypin?
     
  17. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Koska nykyiset floattiakut ovat huoltomahdottomia, niin AGM menee samaan tapaan kuivaksi ennen aikojaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti