Formula 1 -kausi 2017

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja j1m2, 02.12.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Charvel

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2015
    Viestejä:
    974
    Tätä minäkin mietin. että eikö kuski voi sanoa että tulen varikolle koska renkaat ei toimi? Eikö kuskilla ole valtuuksia tehdä päätöksiä kun ne on jonkun muun mukaan jo ennalta tehty?

    No mutta kai se on tätä:
    [​IMG]
     
  2. Pedrosa

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2014
    Viestejä:
    1 972
    Juuri näin. Tommosta vähän ajatellutkin..eikös Mika Salokin ollu tasaisen varma suorittaja??
     
  3. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 765
  4. Pedrosa

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2014
    Viestejä:
    1 972
    No Räikkönen teki kyllä pari hienoa ohitusta,jos jotain hyvää kisasta hakee!
     
  5. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 828
    Homma on Mercedeksen osalta ollut jo selvä sillä hetkellä kun Rosbergin seuraajaa haettiin talliin. Rosberg ja Hamilton ajoivat kolareita keskenäänkin tapellessaan sijoituksista. Lienee selvä ettei samanlaista tilannetta Mersu enää halunnut vaan kuskeilla pitää olla selvä nokkimisjärjestys ja kuskien uskoa mitä talli käskee.

    Tällä kaudella tilanne Ferrarin ja Mersun kesken on niin tiukka tallien välisessä kisassa ja kuljettajien MM-taistossa että perseilyyn ei kummallakaan tallilla ole varaa.

    Jos Bottas hoitaa hommansa ja ajaa sillä tasolla kisoissakin mitä aika-ajossa tällä viikolla ja tottelee tallimääräyksiä, niin jatkosopimukseen voi olla saumaa. Voisi kuvitella että Vettel ja Verstappen ovat ne kuskit jotka Mersua polttelisi saada omaan talliinsa. Saksalainen Vettel luonnollisesti kiinnostaa saksalaista Mercedes tallia. Tosin Hamiltonilla on sopimus kaudesta 2018, joten voi olla melkoinen riski palkata rinnalle jotain Verstappenia tai Vetteliä kun ei taida ketään kolmikosta kiinnostaa kakkoskuskin hommat.
     
  6. dude86

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2011
    Viestejä:
    871
    Tyypillinen italialainen tyyli, jossa vain voitolla on väliä, mutta näköjään se merkkimestaruus ei kiinnosta. Ei voi olla niin töhö porukkaa Ferrarilla, jossa Kimi on sentään vuosia ollut, että vieläkään eivät muka osaa säätää sitä autoa kuten Kimi pyytää, siis ennen kauden puoltaväliä. Lotuksella Kimin auto oli säädöissään! Pitääkö se Vettel pitää noin väkisin tallissa, ei sekään noin tyhmä voi olla, että ei näe mitä tapahtuu, ei näköjään uskalla ajaa kilpaa Kimin kanssa, kun saattaisi vaikka hävitä ja sitähän herran pää ei kestä!
     
  7. INY

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2016
    Viestejä:
    97
    Todellakin on. Toisekseen Ferrarin kehitystahti on yleensä ollut luokkaa aneeminen kauden edetessä. Euroopassa Hami murjoo saksalaisen suohon + Italian ihmeiden koneet ei tule kautta kestämään ilman rankkuja.
     
  8. INY

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2016
    Viestejä:
    97
    Juttuhan menee niin että kun ei ole kaveri Ällisonnia suunnittelemassa autoa niin lopputuloksena on auto jota Räikkönen ei saa siihen nanometrin kokoiseen säätöväliin että tulosta alkaa tulla.
     
  9. dude86

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2011
    Viestejä:
    871
    Miksi sitten eivät saaneet edes viime vuoden auton kanssa säätöjä kohdalleen, kun vasta kauden puolessa välissä? Pitäisikö Kimin itse mennä säätämään autoa, vaikka siellä on myös niitä palkattuja mekaanikkoja? Jos se asia olisi noin pienestä hienosäädöstä niin sen saisi jo kohdalleen hieman renkaiden paineita muuttamalla. Ferrari on ainut talli F1:ssä Kimin uralla, jossa eivät saa säätöjä Kimille, vaikka vuosia ovat tietäneet mitä Kimi haluaa ja sitten mystisesti kauden puolessa välissä alkaa auto kulkea, kun tallin toinen kuski on tehnyt jo eroa.
     
  10. Aikalainen

    Rekisteröitynyt:
    14.09.2013
    Viestejä:
    534
    Onhan se ollut havaittavissa jo vuosia että Räikkösen kannattaisi etsiä syytä menestymättömyydelleen ratin ja penkin välistä. Hyvä kakkoskuski hän on vieläkin mutta eipä muuta. Siinähän se onkin kun kerran ollut paras kaikista niin pudotus näyttää sitä rajummalta. Johonkin Buttoniin ei kohdistu samanlaista kritiikkiä koska se on aina ollut keskinkertaisuus. Enkä ole "vihaaja" tai muuta mitä nyt yleensä kommentoidaan kun ei ole mielipide lumihiutaleiden kanssa samassa kurssissa. Ei se vanhuus Schumillekaan yksin tullut vaan samanlainen lapanen sekin oli viimeisinä kausinaan mitä Räkä nyt.
     
  11. dude86

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2011
    Viestejä:
    871
    Schumacher piti liikaa taukoa, jolloin autot muuttui liikaa. Milloin olet viimeeksi lajia seurannut? Viime kaudellakin olisi ollut Vettel:ä edellä pisteissä, mutta herrat ajelee päin, eikä tallin taktiikoitakaan voinut kehua. Jos ne renkaat toimii tai ei toimi niin siinä on aika iso ero, voit koittaa vaikka itse jos et usko, eikä se formulaa vaadi. Siinä käy juurikin niin, että luistaa ja renkaat kuluu nopeammin, joten kisassa kertaantuu.

    Viittasit vielä vanhuuteen niin Hannu Mikkola voitti 41-vuotiaana rallin maailmanmestaruuden ja Paul Newman oli ottamassa luokkavoittoa Daytona 24h kisassa 70-vuotiaana.

    Mielipiteitä saa ja pitääkin olla.
     
  12. Aikalainen

    Rekisteröitynyt:
    14.09.2013
    Viestejä:
    534
    Se ettei formuloissa sama onnistu on vain positiivinen asia lajin kannalta, osoittaa että kyseessä on moottoriurheilun ehdoton kärkisarja.
     
  13. jarmot

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2007
    Viestejä:
    299
    ...jossa mielenkiintoisin tapahtuma on käynti varikolla ja kestääkö renkaiden vaihtaminen 2.4 vai 3.9 sekuntia.
     
  14. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 828
    Maikkari mainostaa C More maksukanaviaan sillä, että F1 lajissa on "kaikkien aikojen suomalaiskausi".

    Ehkä tuon mainoslauseen voisi vaihtaa vaikka lauseeksi "suomalaiset käyvät kierroksilla".
     
  15. nilbog

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2010
    Viestejä:
    1 255
    Kai ne Ferrarilla olettaa edelleen, että Kimi osaa säästää renkaitaan eri tavalla, kuin muut. Kyllä vituttaisi aina joutua ajamaan renkaat ruvelle ja hävitä kierrosaikoja Vettelille, joka saanut kymmentä kierrosta aikaisemmin ne tuoreet renkaat.
     
  16. Athos

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    2 362
    Kyllähän kaikkien aikojen suomalaiskausi oli 1998 jolloin Häkkinen voitti ensimmäisenä oikeana suomalaisena F1-mestaruuden. Silloin moni muukin heräsi mestaruuden varmistaneeseen viimeiseen Japanin GPn starttiin. Tai mekin olimme kisastudiossa silloin valveilla koko yön. Ruotsissa syntynyt "monacolainen" Keke toki oli körötellyt kaikkien aikojen onnekkaimman mestaruuden porukan jatkeena lähinnä muiden kuolemien ja vammautumisten seurauksena. Häkkinen taisteli mestaruuteen itsekin kuoleman porteilta nykyisin valitettavasti toista lähes kuollutta huippua eli Schumia vastaan. Prost, Senna, Schumacher, Häkkinen ja varmaan niitä aiempia Hunteja ym voisi lisätä suuruuksien joukkoon. Tällä hetkellä ei ole ketään yhtä karismaattista ja ylivertaista kuskia vaan kaikki kiertävät värittömästi kehää tylsästi. Hamiltonia ei lasketa koska hän ajoi mestaruutensa täysin yksin täysin ylivertaisella autolla ykköskuskina ja heti kun joku sai joskus ajaa häntä vastaan eli Rosberg viime kaudella hän mestaruuden hävisi. Schumi joutui tiukille sentään jos ei tallikaverin niin Häkkisen ja Montoyan sekä Villeneuven ym. värikkään persoonan kanssa. Se että suomalaisia on nyt kaksinkin kappalein - kakkoskuskeina - taistelemassa himmeämmistä sijoista ei tee tästä kaikkien aikojen suomalaiskautta - muuta kuin markkinamiesten silmissä.
     
  17. KameIeontti

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2006
    Viestejä:
    1 765
    Vaikeaa tulee olemaan Suomalaisilla. Taktisilla kuviolla pidetään huoli siitä että Kimi häviää aina Vettelille. Viimeistään varikkokäynneillä Kimi saadaan tiputettua Vettelin taakse. Usein jopa aivan liian kauas Vettelin taakse. Mersu pitää selvemmin huolen marssijärjestyksestä ja käskee Bottaksen päästämään Hamiltonin ohitseen. Näin tämä tulee menemää eli se siitä mahtavasta Suomalais F1 kaudesta.
     
  18. Beard

    Rekisteröitynyt:
    07.02.2013
    Viestejä:
    597
    Jos Kimi osaisi kertoa mihin suuntaan haluaa autoa säädettävän se voisi auttaa: Salohan sanoi että Kimillä on se tunne siitä, että auto ei käänny mutkaan, vaikka auto ei välttämättä ole oikeasti yhtään aliohjaava.
    Se vaan reagoi eri tavalla kuin Kimi on tottunut.
    Ehkä kannattaisi opetella muutama termi, joiden avulla kertoisi mekaanikoille, mitenkä muutokset vaikuttivat, eli ollaanko menossa oikeaan suuntaan vai ei.

    Kummasti muut kuskit osaavat säätää omaa ajotyyliään, mutta Kimille se tuntuu olevan helvetin vaikeata. Miksi näin?
    Jos tosiaan pelivaraa olisi vähän enemmäin kuin se, että auton pitää olla 100 % koko kisan ajan täydellisessä balanssissa, voisi tulostakin alkaa tulemaan.

    Miksi Kimi usein ajaa kisan nopeimman kierroksen, mutta aika-ajo vedossa kädettää. Eikö kestä pää?
    Auttaisi hieman kisataktiikassa, jos lähtisi muualta kuin sijat muut.

    Kisataktiikkaa on vaikea Kimille vaihtaa, koska ei voida luottaa siihen, että Kimi saa ohitettua porukkaa, jos joutuu varikkokäynnin aikana ruuhkaan.
    Pari viime kisaa Kimi on nysvännyt kaverin kontissa kiinni, Vetteli sitten vetää ohitse.
    Ei mikään ihme, että hänelle kokeillaan vähän rohkeampia taktiikoita, kun tiedetään, että mies puskee eteenpäin.

    Mieluusti olisin väärässä ja voihan se tietty olla niin, että wanha koira oppii temput hitaammin kuin muut?
    Eroa ei vielä mitenkään mielettömästi ja kisoja paljon jäljellä, joten mitään ei ole menetetty.

    Tällä hetkellä kuitenkin seuraava ajatus iskee mieleen:

    Jos kisat ajettaisiin tyhjällä radalla, yksi auto kerrallaan, voisi Kimi hyvinkin olla nopein.
     
    Viimeksi muokattu: 19.04.2017
  19. Jezme

    Rekisteröitynyt:
    23.06.2010
    Viestejä:
    5 075
    Tästä sen verran, että kisojen nopeimmat kierroksethan ovat usein huomattavasti hitaampia kuin aika-ajon. Esim. Australiassa Kimi ajoi nopeimman 1.26,538 mutta aika-ajojen nopein oli 1.22,188 (HAM). Lisäksi aika-ajoissa voi kirjaimellisesti vetää täysiä, kun kilpailussa pitää huomioida renkaiden kuntoa, polttoainetilannetta jne. Jotenkin on jäänyt sellainen mielikuva, että Kimi on yleensä käynyt vaihtamassa renkaansa melko myöhään, ajanut usein lopussa aikalailla selvässä välissä jossa puhdasta ilmaa ja lopussa myös auto kevyempi --> helpompaa tehdä se nopein kierros. Lisäksi kun ei ole ollut aina välttämättä mahdollisuutta parantaa sijoja muttei myöskään menettää niitä niin on voinut ehkä säästää bensaa jotka sitten käyttää tuohon nopeimpaan kiekkaan. Vähän mutua tuo aiempani toki mutta nykyään kun on noita rajoitteita kisassa niin paljon niin aika-ajon ja kisan nopeimman kierroksen välisiin vertauksiin suhtautuisin pienellä varauksella.

    Tuo voi olla ihan hyvin mahdollista, että Kimi on kisapituudella (ainakin kuuluisien säätöjen ollessa kohdillaan) yksi nopeimmista. Samoin kuin esim. Hamilton lienee gridin nopeimpia aika-ajajia muttei välttämättä paras kokonaisuus.
     
  20. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 469
    Nyt alkoi Yle Puheella F1 ilta.
     
  21. Ritzenhoff

    Rekisteröitynyt:
    11.05.2011
    Viestejä:
    622
    Vaikka taktiikat ja auton aliohjaus kusisikin Kimin kohdalla, niin on satavarmaa silti, että mies ei Ferrarilla jatka, jollei vauhti kasva.

    Yksi valtti Räkällä kuitenkin on. Meinaan se, että Ferrarin tärkein tehtävä ensi kautta varten on sorvata Vettelille jatkosopimus. Siihen voi hyvinkin tulla pykälä, että Vettel saa vähän vaikuttaa tallikaverinsa valintaan. Ei varmasti halua sinne huhuttuja Ricciardoa (on neuvoteltavissa ulos), Grosjeania tms. Vettelhän sai Australialaiselta selkäänsä Red Bullilla. Tämä on loistotilanne Vettelille ja saa hänet näyttämään pirun hyvältä. Miettikää jos tallikaverina ois vaikka Hamilton tai Alonso (tätä kaveria nyt ei Ferrarille enää huolittaisi).

    Mutta joo, turha spekuloida tässä vaiheessa kautta. Kimi voi parantaa. Toisaalta jos/kun ei paranna, niin en minä ainakaan halua kimifanina edes nähdä kyseistä äijää enää tulevina kausina. On aika jäädä sivuun ja tehdä jotain muuta. Menköön säheltämään vaikka sinne omistamaansa kusiseen lähipubiin kännikavereidensa kanssa.

    Jotenkin on viime vuodet ollut sellainen olo, että Räkä haluaa olla ja pidetään väkisin sarjassa. Onhan kaveri sarjan suosituimpia. Parhaat vuodet meni kuitenkin aikoja sitten. Kunhan köröttelee maaliin hyvällä tilipussilla 5 parhaan joukossa ilman sitä 10v sitten nähtyä kunnon taisteluhenkeä/riskinottokykyä ja tahtoa voittaa toinen maailmanmestaruus.
     
  22. ßêñîs

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2012
    Viestejä:
    138
    Aamen. Kimi on niin vanha äijä (F1 kuskiksi), että nuoremmat pesee jo mennen tullen. Ei ikääntymisen aiheuttamalle luontaiselle hidastumiselle vaan voi mitään. Ei aistit ja reaktionopeus ole 40-vuotiaalla samalla tasolla kuin 20-vuotiaalla. Ja tiedän sen ihan itsestäni, kun olen samaa vuosikertaa Kimin kanssa. Ei sitä ole enää nuori.
     
  23. Amiraali Isoroku

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2016
    Viestejä:
    326
    Montrealin rata kokee muutoksia hiekka-alueiden osalta, törmäysvallit uusitaan ja ns. Wall of Champions muutetaan malliltaan toisenlaiseksi. Tietää sitä, että tuohon valliin ei enää juurikaan tulla kolauttelemaan autoa. Toisaalta ymmärrettävää tuon vallin muuttaminen nyky F1 autojen kasvaneen kaarrenopeuden vuoksi. Toisaalta, olisihan voinut jättää ennalleenkin, niin olisi jännitys säilynyt tälläkin radalla.

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/129082/montreal-makes-changes-for-faster-2017-cars
     
  24. INY

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2016
    Viestejä:
    97
    Jaa miksei kun Räikkösenkin huolivat takaisin?
     
  25. Jezme

    Rekisteröitynyt:
    23.06.2010
    Viestejä:
    5 075
    Miksi haluaisivat Alonsoa enää nipottamaan Ferrarille? Viimeiset vuodet Ferrarilla (ja nykyiset vuodet McLarenilla) tuskin ovat erityisen positiivisesti valintaan vaikuttavia tekijöitä (Ferrari kun ei halua tallia kritisoivaa henkilöä). Toisekseen Vettel(kin) torppaisi Alonson valinnan heti ja Ferrarilla tod. näk. halutaan miellyttää häntä jonkunverran. Kolmanneksi Vettel ja Alonso varmaan haluavat autolta ja tallilta ihan erinlaisia asioita joten hyvä soppa olisi tiedossa. Ennemmin taitavat valita jonkun tasaisen tallia tottelevan kakkoskätyrin, joka nappaa maksimit kakkoskuskina (kuten esim. Massa ja nyt valitettavasti Kimi). Esim. Grosjean voisi olla ihan mahdollinen valinta tai ehkä Bottas jos Mersu korvaisi hänet Wehrleinilla. Ja miksei vaikkapa Sainz riippuen sopimustilanteesta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti