Ford Fiesta ei käynnisty

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja TeknoR, 18.05.2017.

  1. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Sellanen potilas.

    -02 ja 1.4 TDCI

    startista kun vääntää niin pyörittää pari sekuntia ja sit lopettaa yhtäkkiä. Onko normaalia?

    Moottorin jako on kohdallaan, pumppu tekee paineet obd:n mukaan. Ajonestomerkki sammuu eli toimii normaalisti?

    Polttoainelinja on ilmattu, ja (läpinäkyvissä) putkissa on ainetta.

    Mikähän on vikana?
     
  2. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 513
    Aukeaako suuttimet (haiseeko bensa), tuleeko kipinää?
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2017
  3. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    [​IMG]

    Tosta vois ehkä päätellä että suuttimet aukeis, mutta yleismittari suuttimien navoissa ei sanonut mitään, eikä ledi vilkahtanut myöskään. (

    Niin ja tää on dieseli.

    Kuvassa kiskon paine, sitten joku fuel for starting ja moottorin kierroslukema.
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2017
  4. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 513
    No joo tuli vähän hätäisesti vastattua. Tuo Rail-paine on vähän siinä rajalla riittääkö suuttimien avautumiseen, monissa taitaa olla jotain 250-300bar tietämillä. Itsellä ei ole fordista kokemusta, niin paha sanoa mikä on avautumispaine. Signaali tulee ilmeisesti kampuralta, tuleeko nokalta? Ilmeisesti ei mitään koodeja?
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2017
  5. Underground

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2006
    Viestejä:
    588
    Aika usein myös noissa crd-koneissa suuttimien ohivuoto aiheuttaa sen että ei käynisty. Ootteko koittanut hinaamalla käyntiin?
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2017
  6. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 013
    Onko inertiakytkin lauennut?
     
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Välillä tulee PATS vikakoodeja. Mutta johtuuko sitten matalasta akkujännitteestä ja avaimen kääntelystä. Ilmeisesti jos ajonesto laittaisi vastaan niin pitäisi vilkuttaa merkkivaloa mittaristossa. Sellaista ei tapahdu.

    ===PCM DTC B1681-60===
    Koodi: B1681 - Modulilta ei vastaanotettu lähetin/vastaanotinsignaalia / lähetin/vastaanotinta ei havaittu.



    En ole koittanut hinata...

    Täytyy tutkia onko tässä semmone... Ilmeisesti jossain hanskalokerossa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2017
  8. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Inertia-kytkintä ei näkyny sähkökaavioissa enkä hanskalokerostakaan sitä löytänyt. Tuskin siis on tässä dieselissä sellaista. (?).
     
  9. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 013
    Joo ei taida dieselissä olla sitä. Eipä tuossa muuta keksi kuin että ajonesto temppuilee. Jos reaktio on tasan sama ilman sirua niin siitä voisi aloittaa.
     
    Viimeksi muokattu: 19.05.2017
  10. neoadec

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2008
    Viestejä:
    436
    Ford fiesta inertia/kolari kytkin pitäisi olla hansikaslokeron takana/oikealla puolella piilossa. Voihan vika olla myös ajoneston puolella. Noissa common rail vehkeissä on myös korkeapaine anturi vikoja. Eli paineet ei nouse tarpeeksi / moottori starttaa, mutta ei käynnisty. Onko polttoaine suodatin vaihdettu vai onko se kestävä malli. Ilmavuoto polttoaine putkistoon voi kokeilla käsin pumpata dieseliä konehuoneesta että onko polttoaine putket tyhjentynyt.
     
    Viimeksi muokattu: 20.05.2017
  11. Mr.MunQ

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2007
    Viestejä:
    264
    Itselläni laukesi Hondasta tuo kolari kytkin, kun vaihdoin soittimen. Manuaalista löytyi ohjeet sen resetoimiseen, luulisi että fordin manuaalissakin on tuo nollaus kerrottu.
     
  12. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Jos sen pitäisi näkyä avaamalla hansikaslokero, niin eipä ole tuossa. Varmaan johtuu että on diesel eikä ole erillistä siirtopumppua. Tai sit olen vaan sokea, mutta ei sitä kyllä sieltä löydy mun silmin.

    Paineet kyllä nousee, mutta katkasee starttauksen 1s kuluttua.
     
  13. neoadec

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2008
    Viestejä:
    436
    Joutuu ottamaan hansikaslokeron pois.
     
  14. Mr.MunQ

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2007
    Viestejä:
    264
    Oma hondani on myös diesel ( 2.2 L i-ctdi ) ja tässä oli ainakin tuo kolaritunnistin, en tiedä sitten että kuinka yleisiä nuo ovat dieseleissä. Omassa kyllä myös ilmoitti tästä auton näytössä , vilkutti ainakin VSA ja ABS valoja.
     
    Viimeksi muokattu: 21.05.2017
  15. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Otin hanskalokeron irti. Ei ole kolarikytkintä siellä.

    Kokeilin myös mitä tapahtuu jos avaimen tunnistinrenkaan ottaa irti. Ei anna edes startata ja PATS-valo vilkkuu nopeasti.
     
  16. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Nyppäsin ajoneston lukurenkaan irti. Ilman sitä kun koittaa käynnistää niin ei pyöritä edes starttia. Ja mittaristoon tulee vilkkuva valo.

    -> Kyllä se siis tunnistaa avaimen, mutta joku kusee siinä starttaamisen aikana -> keskeytys.
     
  17. Underground

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2006
    Viestejä:
    588
    Katsoin autodatasta kytkistä ja startilla on rele. Ecu maadoittaa releen, joten rele syyniin ja jos toimii normaalista niin jotain häikkää siellä ecun puolella tai johdoissa. Voihan tuota koittaa madoittaa releen suoraan tai sitä hinausta mitä aikasemmin kyselin. Aloittaisin jälkimmäisestä, jos ei nyt ylitsepääsemätöntä ole.
     
  18. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 013
    Jos tietäisi tuon ajoneston logiikan voisi siitäkin jotain päätellä. Varmaan se tekee ensin perus checkin avaimelle ja sitten käy läpi koko järjestelmän eri ohjausyksiköiden välillä ja tarkastaa avaimen oikeellisuuden niitä vastaan tms. ja siitä tulee invalidi tulos. Kaukaa haettua tietenkin ja kannattaa aloittaa yksinkertaisista jutuista, mutta jos tuntisi systeemin tarpeeksi hyvin vian voisi tietenkin paikallistaa hetkessä.
     
  19. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Todennäköisesti se logiikka on tämä:

    • Theft Indicator Light (PATS prove out) when ignition in RUN/START: On for 3 seconds then off to indicate normal operation. [x] check, tämä tapahtuu
    • Theft Indicator Light when ignition in OFF/ACCY: Flashes every 2 seconds No indication on Mustang from PATS (If equipped with perimeter theft system indicator will flash from bright to dim.) [x] check, tämä tapahtuu
    • Requires 2 keys to be programmed in the PATS control module to allow vehicle starting.
    • A maximum of 8 keys may be programmed
    • The transceiver sends the key code signal via a hardwired connection to the PATS module.
    • At each start sequence, PCM allows fuel until engine runs for 1 second. [x] check, tämä tapahtuu, startti pyörii sekunnin
    • Within that 1 second, the PATS Control module determines if the key code is correct.
    • The PATS Control module then sends a signal to the PCM via the Vehicle Communication Network (SCP), which enables the fuel pump and injectors if the key code is correct, or disables if the key is incorrect.
    • If the vehicle is equipped with starter interrupt, the PATS Control Module grounds the starter relay to allow the engine to crank with a valid key.

    • PATS will disable a vehicle under the following conditions:
      • Damaged encoded PATS key
      • Unprogrammed key
      • Non-encoded key (key has no electronics)
      • Wiring problem to PATS Control or transceiver
      • Transceiver concern
      • SCP Communication network concern
      • PATS Control module concern
      • PCM concern
      PATS Symptoms
      • Rapidly flashing theft indicator with ignition on
      • No crank
      • Start and stall, within 1 second
      • Crank, no start
    http://www.fordforumsonline.com/threads/ford-anti-theft-pats.3332/

    Sopii niin hyvin tohon mun kuvaukseen kun se tosiaan starttaa just sekunnin ja sitten pistää paineet pois ja lopettaa startin pyörittämisen. Sekä jättää vikakoodin ajonestosta. Avaimia on toi yks, ja sillä auto on toiminut kunnes yhtäkkiä lakannut käynnistymästä. Väärän auton avaimella (eli koodaamattomalla) puolestaan ei anna startata ollenkaan, joten eiköhän se ihan oikea avain ole autoon. Ja se yks vikakoodi joka starttausyrityksestä jää on:
    ===PCM DTC B1681-60===
    Koodi: B1681 - Modulilta ei vastaanotettu lähetin/vastaanotinsignaalia / lähetin/vastaanotinta ei havaittu.
    Kumma juttu että kyllä se silti tosiaan väärän avaimen huomaa samantien vääräksi...
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2017
  20. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 013
    Tuommoinen voisi varmaan tulla "väyläviasta" jos kommunokointi ei toimi oikein yksiköiden välillä kuten tuossa listassa luetellaan. Ilmeisesti tuo ei kuitenkaan tarkasta kuin "PATS-moduulin" ja "PCM" välillä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2017
  21. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Taidan tilata ebaystä ecun+lukurenkaan+mittariston+avaimet

    Jos ei noilla tokene niin kuutioksi koko romu...

    Tosta hinaamisesta. En oikein näe hyötyä yrittää sitä kun suuttimista ei lie tule tippaakaan naftaa... Eli lähtökohtasesti pitäs saada nyt edes kiskon paine pysymään korkeana, kun moottoria pyöritetään, ja suuttimet toiminnassa, eikös niin. Tämmösessä commonrailissa kun suuttimet on 100% ecun komennossa, niin ei ne toimi vaikka päällään tanssisi jos ecu ei halua yhteistyöhön.
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2017
  22. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 013
    Kato kuinka vaikea on poista koko ajonesto. Ecua jos vähän puukottaisi, jostain ryssäwarezforumeilta lisätietoa :D
     
  23. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    [​IMG]

    Tommonen on se avaimen lukurengas. Ei ihan tavanomainen vaan sisältää aika paljon elektroniikkaa. Liitin on 4-napainen.
     
  24. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 046
    Tilasin ebaystä ecun+avaimen+mittariston. Sattui olemaan sopivasti siellä samoilla koodeilla oleva.
     
  25. A.LeCog

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2017
    Viestejä:
    49
    Voisko olla niin yksinkertainen vika, että joku sulake palanut? :think: Isäukon transporter ei lähteny käyntiin. Yksi sulake hajonnut, ja sen vaihtamalla välittömästi käyntiin (joku moottorinohjauksen sulake)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti